A/P Disc,
Dank voor je waarschuwing voor de blauwe getintheid van de VNV, al heb ik sterk het vermoeden dat die voornamelijk voortvloeit uit een brok frustratie. De EZY-piloten in AMS zijn zich er zeer van bewust dat je binnen de VNV niet tegen het belang van de KLM-vliegers in moet en kan gaan, en dat dat belang prevaleert. Iets zegt mij dat je dat recentelijk aan den lijve hebt ondervonden, waarbij gezegd moet worden dat de schuld van alle ellende tussen de blauwen en de rooien onmogelijk volledig aan de blauwe kant kan liggen.
Als we ons niet door de VNV moeten laten vertegenwoordigen door wie dan wel? Zolang ons belang min of meer samenvalt met dat van de KLM-community is er geen vakbond in Nederland die meer assets en kennis heeft op luchtvaartgebied. Een buitenlandse vakbond heeft o.a. onvoldoende kennis van het NL (recht)systeem om effectief voor ons te kunnen onderhandelen. Daarnaast zie ik niet snel een conflict à la MP-KLM ontstaan omdat EZY en KLM niet in dezelfde holding zitten (tenzij EZY KLM koopt, en ondanks het feit dat EZY daar de cash zo voor uit de kontzak kan trekken zie ik dat niet snel gebeuren...). Zoals eerder gezegd: in Frankrijk vertegenwoordigt SNPL (je weet wel: de grootste vakbond bij AF) de EZY-vliegers, in Italië ANPAC (welbekend van Alitalia) en in de UK BALPA (nee, hier staan de B en de A niet voor British Airways maar er geldt hetzelfde als bij de VNV in NL). Wie hadden we dan moeten vragen, de FNV of zo?
Dan het punt 'niet zeiken want je hebt ervoor getekend'. Dat is tot op zekere hoogte steekhoudend, maar daar heb je volgens mij wat te weinig kennis van de interne verhoudingen bij EZY. Het was een keuze tussen twee kwaden voor de EZY-piloten: met z'n allen het contract weigeren en lijdzaam toezien hoe de base dicht bij huis wordt opgevuld met direct entries (terwijl jij nog steeds moet commuten) of mindere t&c's accepteren en gezamenlijk knokken voor betere arbeidsvoorwaarden. De eerste optie is niet te prefereren en onrealistisch, de tweede is dan automatisch the lesser of two evils. Jouw punt is erg vanaf de zijlijn geredeneerd, realiseer je dat.
De meeste piloten van EZY zijn aandeelhouders, verkregen via bonusbetalingen in aandelen en via save-as-you-earn optieconstructies. Daarnaast is een deel van de variabele beloning afhankelijk van de bedrijfsprestaties. Jouw punt over kapitalisme/dividenden/geen risico voor werknemers is daarmee in één klap van tafel geveegd. Wij voelen het wel degelijk in onze portemonnee als het bedrijf minder presteert. Wederom door jou geredeneerd vanuit een (te) simplistisch beeld van hoe kapitalisme werkt, helaas...
Wat de EZY-piloten in AMS vragen is geenszins onredelijk, en dan hebben we het nog niet eens over gelijke beloning voor gelijk werk in andere landen waar EZY actief is!
Dank voor je waarschuwing voor de blauwe getintheid van de VNV, al heb ik sterk het vermoeden dat die voornamelijk voortvloeit uit een brok frustratie. De EZY-piloten in AMS zijn zich er zeer van bewust dat je binnen de VNV niet tegen het belang van de KLM-vliegers in moet en kan gaan, en dat dat belang prevaleert. Iets zegt mij dat je dat recentelijk aan den lijve hebt ondervonden, waarbij gezegd moet worden dat de schuld van alle ellende tussen de blauwen en de rooien onmogelijk volledig aan de blauwe kant kan liggen.
Als we ons niet door de VNV moeten laten vertegenwoordigen door wie dan wel? Zolang ons belang min of meer samenvalt met dat van de KLM-community is er geen vakbond in Nederland die meer assets en kennis heeft op luchtvaartgebied. Een buitenlandse vakbond heeft o.a. onvoldoende kennis van het NL (recht)systeem om effectief voor ons te kunnen onderhandelen. Daarnaast zie ik niet snel een conflict à la MP-KLM ontstaan omdat EZY en KLM niet in dezelfde holding zitten (tenzij EZY KLM koopt, en ondanks het feit dat EZY daar de cash zo voor uit de kontzak kan trekken zie ik dat niet snel gebeuren...). Zoals eerder gezegd: in Frankrijk vertegenwoordigt SNPL (je weet wel: de grootste vakbond bij AF) de EZY-vliegers, in Italië ANPAC (welbekend van Alitalia) en in de UK BALPA (nee, hier staan de B en de A niet voor British Airways maar er geldt hetzelfde als bij de VNV in NL). Wie hadden we dan moeten vragen, de FNV of zo?
Dan het punt 'niet zeiken want je hebt ervoor getekend'. Dat is tot op zekere hoogte steekhoudend, maar daar heb je volgens mij wat te weinig kennis van de interne verhoudingen bij EZY. Het was een keuze tussen twee kwaden voor de EZY-piloten: met z'n allen het contract weigeren en lijdzaam toezien hoe de base dicht bij huis wordt opgevuld met direct entries (terwijl jij nog steeds moet commuten) of mindere t&c's accepteren en gezamenlijk knokken voor betere arbeidsvoorwaarden. De eerste optie is niet te prefereren en onrealistisch, de tweede is dan automatisch the lesser of two evils. Jouw punt is erg vanaf de zijlijn geredeneerd, realiseer je dat.
De meeste piloten van EZY zijn aandeelhouders, verkregen via bonusbetalingen in aandelen en via save-as-you-earn optieconstructies. Daarnaast is een deel van de variabele beloning afhankelijk van de bedrijfsprestaties. Jouw punt over kapitalisme/dividenden/geen risico voor werknemers is daarmee in één klap van tafel geveegd. Wij voelen het wel degelijk in onze portemonnee als het bedrijf minder presteert. Wederom door jou geredeneerd vanuit een (te) simplistisch beeld van hoe kapitalisme werkt, helaas...
Wat de EZY-piloten in AMS vragen is geenszins onredelijk, en dan hebben we het nog niet eens over gelijke beloning voor gelijk werk in andere landen waar EZY actief is!
Last edited: