Amerika vs Europa

Europe-American

Well-known member
Ik kreeg via PM de volgende vraag:

Is het waar dat als je je brevetten op de modulaire manier wilt behalen je dat dan maar beter kan doen in de USA of Canada ..?? Aangezien er in die landen meer flying jobs zijn voor de modulaire markt , omdat in Europa voornamelijk integrated de voorkeur heeft ...?

Geen eenvoudig antwoord op deze vraag.
Wat zijn de manieren om een carriere als piloot op te starten?

  • Krijgsmacht
  • School eigendom van een Airline (KLS bv)
  • Door een Airline gesponsorde opleiding (uitbesteed aan een commerciele school)
  • Airline geaccepteerde Academy of Commerciele school

Dit is een beetje de gewenste volgorde omdat je voor de eerste niet betaald, de tweede en derde optie een gegarandeerde lening krijgt en de laatste is eigenlijk de duurste optie.
In het KLM onderwerp staan de scholen/opleidingen die door de KLM geaccepteerd worden. Die zijn allemaal "integrated" opleidingen.
Eerste universele probleem is dat al deze opleidingen veel meer aanmeldingen krijgen dan plaatsen beschikbaar hebben.


"Cherry picking' heet dat zo mooi. Betekent helemaal niet dat je ongeschikt bent voor de opleiding, betekent dat er kandidaten waren die beter scoorden.
Als jij 92% haalt op een test en er zijn 3 personen die boven de 95% scoren dan gaan er 3 mensen door naar de volgende selectie ronde.
Ik ben zelf bij de KLS en bij de Klu afgewezen.
Lukt het je niet om bij een van bovenstaande opties binnen te komen of heb je de financiele middelen niet dan blijft er nog een optie over:

Vrije markt

Forum leden zoals Sigs, Digits, en vele anderen hier zijn "vrije markt".
Betekent meestal modulair, je opleiding bij elkaar knippen en plakken door zelf gefinacieerd over een langere periode de verschillende onderdelen te halen.
In verschillende landen shoppen voor de goedkoopste oplossing.

Het is jammer dat juist deze mensen die uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen hebben getoond door de 'hofleveranciers eis' nooit bij de KLM kunnen solliciteren. Daar is in het betreffende onderwerp al uitgebreid over gesproken.
Grootste probleem van vrije markt opleiding is dat het voor een aanname commisise vaak van een onbekende kwaliteit is door soepeler selectie beleidt (of geen) en minder kwaliteitscontrole.
Hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn maar de kans is wel groter.

Verschillen in Amerika

Amerika is een heel groot land.
Om van SW Florida naar Amsterdam te vliegen ben ik minder tijd kwijt dan naar Anchorage, Alaska.
Amerika is van oudsher een land geweest geschikt voor een snelle ontwikkeling van de luchtvaart vanwege de grote afstanden en het gebrek aan interne grenzen zoals Europa dat heeft.
In NL is een prive brevet hebben of (mede) eigenaar van een eenmotorig vliegtuigje vrij bijzonder. In de VS is dat heel normaal. Iedereen die je tegenkomt heeft wel een vriend, buur of familielid die een vliegbrevet heeft.
Door een door de politiek gesteund proces wat in de jaren '30 begonnen is en versterkt door WWII heeft ieder dorp een vliegveld. Gesubsidieerd door de staat of de federale overheid of voor $1(!) na de oorlog verkocht aan de gemeente waar het ligt met een contract waarin staat dat het in 100 jar niet gesloten mag worden.

Wat statistics zijn hier te vinden
https://www.faa.gov/data_research/aviation_data_statistics/civil_airmen_statistics/

Historisch zijn alle Zuidelijke staten de grote vlieg training staten:
Californie, New Mexico, Nevada, Arizona, Texas, Lousiana, Missisipi, Alabama, Georgia en Florida.
Florida heeft meer dan 80 (!) public airports en nog eens dat aantal in prive eigendom.

Vlieg training in de VS is gebaseert op een andere filosofie dan in Europa (NL).
Opties zijn:

  • Krijgsmacht
  • Universiteit met een vliegprogramma
  • Academy (Embry riddle bv)
  • Grote Commerciele school (Flight Safety bv)
  • Airline gesponsorde opleiding (recente ontwikkeling)
  • Vrije markt

University of North Dakota (UND) is een voorbeeld van de tweede optie. Je doet een een niet-luchtvaart gerelateerde studie en daarnaast haal je al je brevetten bij de vlieg faculteit. Het sport team van de Universiteit wordt naar wedstrijden gevlogen door mede leerlingen (onder toezicht) in hun eigen vloot.

Door het aankomende piloten tekort in de VS is de gesponsorde opleiding iets nieuws van de afgelopen jaren. Je interviewt tijdens je opleiding, tekent een intentie verklaring en je krijgt zo'n beetje je levensonderhoud vergoed.
Voorbeeld staat hier:
https://atpflightschool.com/airline-career-pilot-program/tuition-reimbursement.html
Let op, je kan je hier als buitenlander zonder greencard niet voor aanmelden.
US Citizenship (or Permanent Resident)

De Vrije Markt sector is hier vele malen groten dan in Europa. Ik heb hier geen cijfers voor maar ik schat dat het zo rond de 50% ligt.
Bij lokale vliegscholen op het dichtsbijzijnde vliegveld je brevetten part time halen over een epriode van een paar jaar. Daarna werken op hetzelfde vliegveld voordat je doorklimt op de ladder.
Vliegveld waar ik heb lesgegeven heeft (had) 4 vliegscholen plus nog 5-6 onafhankelijkie vlieginstructeurs.

In de VS is de theorie veel meer praktijkgericht.
Er is maar 1 schriftelijk examen voor het PPL, je kan 5-6 vragen verwachten over ieder onderwerp. Het is tenslotte geen toelatingstest voor NASA.
Ook maar 1 examen voor IR, CPL en ATP.
Theorie is puur gericht op het opleidingstrajekt waar je op dat mee bezig bent en doorgaans gegeven door dezlefde instructeur die met je vliegt.
In Europa is dit monster gecreeerd van 7 examens voor je PPL en 14(!) voor je CPL/ATPL. Europese opleiding is meer gericht op academische vorming en in de VS is het meer gericht op praktijk. Historisch gezien (zelfs voor JAA of EASA) is het Europese systeem meer gericht op "integrated" opleidingen door scholen die eigendom zijn van luchtvaartmaatschappijen. KLS, Lufthansa School, British Airways, Air France Academy. In Amerika bestaan die niet.

Als Co-piloot of SIC bij een Regionale maatschappij heb je nu 1500 uur nodig in de VS.
Dat was 250 maar is 6-7 jaar geleden verandert.
Door markt mechanismes werd er echter zelden aangenomen met 250 uur terwijl dat in Europa toch meer de norm is. Je komt hier niet bij een major Airline zoals Delta binnen zonder duizenden uren jet time.
Er zijn in de VS veel meer banen tussen vlieg instructie en "verkeerspiloot".
In 2017 waren er 160,000 ATP houders en 100,000 CPL houders.
Genoeg mensen die blijkbaar professioneel vliegen en geen ATP nodig hebben.
Veel piloten vinden hun niche en blijven daar zelfs als zijn ze begonnen met de intentie om "verkeersvlieger" te worden.
Betekent zoveel dat je niets over polar grid naviagtion hoeft te weten of over seizoensregens in India als je een brandbluskist vliegt in Colorado.
Onderwerpen die je wel moet kennen als Europese "frozen ATPL" houder.

Als buitenlander heb je feitelijk maar 2 opties voor een vliegopleiding in de VS;

- Inschrijven voor een 4 jarige studie bij een Universiteit met een vlieg faculteit.
Je mag tijdens je studie op een F-1 visum voor de Universiteit werken als vlieg instructeur.
Hoeveel waarde de studie heeft bij het zoeken van een baan buiten de VS is onbekend. Je zal als buitenlandse student niet in aanmerking komen voor studie beurzen. Heeft waarschijnlijk zin als je een Universiteit uitzoekt die een relatie heeft met een Universiteit in NL zodat je later je degree kan omzetten.
Je zal in Europa een conversie moeten doen voor je brevetten.
Baan in Nederland zal je niet krijgen omdat je niet van de 'hofleveranciers' komt.

- Vrije markt. Zoek zelf een school in een van de genoemde staten. Een school die veel eraving heeft met buitenlandse (Europese) leerlingen.
Je kan aan je Europese theorie beginnen terwijl je nog in de VS bent. op het verplichte M-1 visum mag je niet werken en je moet binnen 30 dagen na het afronden van je opleiding het land verlaten.
Daar valt niet mee te rommelen omdat de school je (electronisch) in het visum systeem moet uitschrijven op de dag dat je het laatste examen doet.
Je kan het altijd proberen maar een baan als piloot in de VS zal je niet krijgen als je geen greencard hebt.
Ik ken wel mensen die onder tafel betaalt kregen om illegaal te werken als co-piloot bij bv ambulance bedrijfjes maar je zet echt alles op het spel.
Inclusief gevangenisstraf en deportatie.

Wat ik destijds heb gedaan zou nu niet meer mogelijk zijn door veranderingen in de veschillende wetgevingen.

Waarom zou ik nog steeds een opleiding in de VS aanraden?
Kijk als je toch niet in aanmerking komt bij de grote "4" dan moet je het accepteren dat je hoogstwaarschijnlijk nooit een baan als "verkeersvlieger" in NL zal krijgen.
Betekent zoveel dat je verder in Europa moet kijken, Midden Oosten, Afrika en Verre Oosten. Daar wordt overal een FAA (Amerikaans) brevet geaccepteerd of er is een eenvoudige conversie.
Vlieg opleiding in de VS blijft veel goedkoper. FAA opleiding + EASA Conversie kan nog altijd voor veel goedkoper dan een "integrated" opleiding bij een van de "4".
In Florida is de BTW 6% maar vliegtraining is vrijgesteld.
Brandstof kost 1/3 van wat het in NL kost. Geen landings geld. Veel uitgebreider luchtruim met gratis verkeersleiding services.
Conclusie: probeer dan de beste opleiding voor de meest economische prijs te vinden.
In de VS of in Canada.
Canada heeft wat meer relaxde immigratie wetten. weet ik weinig van maar Digits wel en hij heeft hier op het forum een en ander over gepost.
Op dit moment, zeker met Trump aan het roer zal het alleen maar strenger worden.
Alleen Australische piloten kunnen op een werkvisum in Amerika vliegen.
Waarom alleen Australie? Geen idee.
 
Last edited:
Mooie, uitgebreide post! Het feit dat je bij sommige airlines in Europa (Nederland...) niet eens MAG solliciteren indien je een bepaalde overpriced integrated opleiding niet hebt gedaan zegt al meer dan genoeg over het systeem hier in de EU. Als je EASA niet nodig hebt, zeker niet doen! Amerika is vele malen goedkoper en heeft ook nog veel nieuwere lesvliegtuigen. Wat Amerika betreft; ik sprak laatst iemand die met veel minder dan 1000 uren werd aangenomen bij een Part - 135 airline en nog nooit CFI is geweest... Misschien is dat ook een optie.
 
PlaneSense (Pilatus PC-12 multicrew) neemt aan met 500 uur TT.
Maar....een werkvisum krijg je niet en de greencard loterij is 1:67,000 als het om NL’se aanvragen gaat.
Werkgelegenheid in de VS bespreken heeft eigenlijk geen zin als je niet al 90% op weg naar een greencard bent.
 
Dat weet ik niet.
Nooit van ze gehoord.
Ben benieuwd wat voor constructie daar achter zit.
Vermoed een L-1 visum oftewel “intercompany transferee”.
Dit kan leiden tot een greencard inderdaad.
Maar is geen proces van een paar weken.
Probeer het eens met informatie aanvragen.
 
Back
Top