American Aviation Academy review

Q

QNH

Guest
Diana, als je dit meer vind passen in "Amerika", doe je ding.

Voor de wannabe's en andere geinteresseerden een review over AAA.

Vandaag was ik bij AAA om mijn Nederlandse PPL te verlengen: kort na het behalen van mn PPL ben ik verhuisd naar de VS en heb 'm hier gelijkgesteld. Echter, in september verloopt mn SEP dus zocht ik een instructeur om mee te vliegen. Na wat zoeken kwam ik bij AAA uit. Het contact verliep met Martin L, en was persoonlijk, dus geen cutnpaste.

Het is een redelijke vliegschool, met een stuk of 30 kisten: hoog- en laagdekkers, en complex trainers. Omdat veel kisten geboekt waren vloog ik met een instructeur in een complex C172. De FI waar ik mee vloog was een aardige kerel met duidelijk verstand van zaken. Ze hebben een vast gebied waar ze airwork doen (stalls, steep turns etc) met een soort unicom frequentie om het allemaal veilig te houden. Het vliegveld (KSEE) zelf heeft 3 banen en was wel interessant om te taxi-en (ik ben EHLE en KRHV gewend).

De indruk die ik kreeg was goed: het zag er allemaal goed geregeld uit en de FI's waren keurig en herkenbaar gekleed in company shirts.

De vliegschool is niet in San Diego zelf maar in El Cajon, vergelijk het met een vliegschool in Almere dat zich "Amsterdams" noemt. El Cajon zelf is niet zo bijzonder maar in 20 minuten rijden ben je in San Diego.

Ik kan dus geen oordeel geven over de hele PPL opleiding, maar het zag er wel goed geregeld uit, beter dan wat ik bij sommige scholen in .nl heb gezien. De credentials van de instructeurs en head of training hangen ingelijst aan de muur, dus je weet waar je mee te doen hebt :)

Vragen? Stuur ff een PB.
 
Hoi QNH,

Kijk van zo'n berichten word ik nou blij!! Ik ga eind september bij AAA de volledige PPL opleiding doen. Ik had al een goed gevoel bij AAA, mede door het persoonlijke contact met Martin. Nu erg blij dat ook een objectief iemand die er daadwerkelijk geweest is een goede review geeft! THANKS.

Ik PM je zo nog even want ik heb nog een aantal practische zaken. Na afloop zal ik dit draadje ook gebruiken om een review te geven! Ik hou ook een blog bij voor een meer gedetailleerde verslag van mijn ervaringen bij AAA.
 
Ik heb 4 jaar geleden ook mijn PPL gehaald bij AAA en ben er in mei geweest omdat ik in Amerika was en wilde vliegen.

Heb er zelf ook alleen maar goede ervaringen !
 
Ik heb mijn ding gedaan.
Lady pilot’s medical examination
Whilst examining his pilot lady patient, the doctor tells her: "Your heart, lungs, pulse & BP are fine.
Now let me see that little thing which gets you ladies into all kinds of trouble."
The lady started taking off her panties.....
Doctor, stopping her: "No! No! Please put on your clothes. Just show me your tongue!"
 
Mijn ervaring stamt uit 2005.
Ik denk niet dat je die nog kan vergelijken met de situatie zoals het nu is.
Ik kan je melden dat de omgeving erg leuk is om rond te vliegen en dat het een druk en leerzaam veld kan zijn KSEE, vooral in het weekend. Goed voor je RT.:rt::blabla:
Het is voor mij een periode geweest die ik niet snel zal vergeten!!:biertje:

Zelf ben ik wel van mening dat het beter is om je papiertjes hier in NL te halen, omdat ik persoonlijk het instructie niveau in NL wat beter vind... maar das persoonlijk. Sommige FI`s in de US zijn er puur om hun uurtjes op te bouwen om daarna ASAP opzoek te gaan naar een (echte) job :)

cheers
 
Hallo,

Ik ben nu (oktober 2012) bij AAA aan het vliegen. De instructeurs vind ik prima en iemand die hier ook vloog (nu geslaagd voor JAA PPL) was hier vorig jaar ook en zei dat er ten op zichten van toen veel verbeterd is. Het weer is natuurlijk gewelding. De omgeving schitterend en de instructeurs vind ik ook goed. De meeste zijn "gewoon" Amerikanen dus je leert het engels goed. Het radio verkeer is druk en meestal is de toren bereid om extra helder te praten als ze horen dat je een buitenlands accent hebt en nog wat moeite hebt met radio calls. Vroeg in de training (les 3) zat ik al tegen de toren te lullen voor een take off clearance! De leenfietsen die ze op de site aanbieden zijn er wel maar die zijn allemaal al uitgeleend aan de studenten die hier voor meer dan 6 maanden zitten. Er lopen veel Chinezen, Egyptenaren en Koreanen rond voor de proffesionele courses. Er zitten nu 4 andere NL'ers dus, een Zwitser en een Zweed die een JAA PPL course doen. Bij vragen pm maar! of kijk op mijn blog leowillems.com
 
De leenfietsen die ze op de site aanbieden zijn er wel maar die zijn allemaal al uitgeleend aan de studenten die hier voor meer dan 6 maanden zitten.

Een aantal jaren geleden was dat ook al zo.

Toen was de oplossing om zelf even een $ 50 wegwerp fiets bij de Walmart halen, en ze vriendelijk te verzoeken het bedrag op je account te crediteren.
 
Ok, goed idee, ik zal is even kijken of ze nog wegwerp fietsen hebben. heb je dit toen vooraf aan AAA voorgelegd of niet? en anders koop ik die fiets gewoon zelf hehe, 50 USD of zelfs 100 USD is geen bult aan te vallen, 1 uur vliegen weer, maarja je moet wat :p


Een aantal jaren geleden was dat ook al zo.

Toen was de oplossing om zelf even een $ 50 wegwerp fiets bij de Walmart halen, en ze vriendelijk te verzoeken het bedrag op je account te crediteren.
 
hoi

hoi

Ok, nou ik zat te denken dat ik maar geen "fiets pak". voor 72 USD heb ik ook een bus/tram kaart. De student councelor is nu Liz, de dispatcher is Jessica. Liz is er pas een maand of 4, schijnt een stuk beter te zijn dan de oude. but again that's hear say. Ik heb wel van een NL'er gehoord die er vorig jaar was maar dit jaar weer even terug moest komen dat het nu dit jaar een stuk beter geregeld is en er ook een ver-3-dubbeling is van studenten (50). Maargoed de organisatie kan nog stukken verbeterd worden voor NL begrippen!
 
Vandaag de PPL Course afgerond in San Diego.

45.8 uur gevlogen
186 take-offs
185 landings (1e landing deed de instructeur, vandaar minder landings dan take-offs)

Aankomst in de VS op 02-01-2013, eerste dag na aankomst administratief geneuzel, de 2 opvolgende dagen groundschool gehad, dus effectief begonnen met vliegen op 05-01-2013.

1 dag niet kunnen vliegen wegens te harde wind, 1 dag niet kunnen vliegen wegens cloudbase op 600ft AGL.

1 dag niet kunnen vliegen wegens een defect toestel, 1 keer na de powercheck teruggekeerd wegens een attitude indicator die opeens heel raar begon te doen waardoor ik mijn solo cross-country moest verplaatsen naar de volgende dag, en 1 keer een vlucht 2 uur moeten uitstellen omdat mijn voorganger de masterswitch op ON had laten staan en de accu dus overleden was.

O ja, en 1 dag niet gevlogen omdat mijn instructeur plotseling ontslag nam (lag niet aan mij!!)

Dus in totaal 5 dagen niet kunnen vliegen, en pas op mijn 4e dag mijn eerste vlucht gemaakt. Ook werken de instructeurs hier 6 dagen per week, waardoor je dus eens per week een dag vrij hebt. Maar ze zijn wel weer zo flexibel dat ze toch komen werken als blijkt dat je tegen het einde aan misschien je uren niet gaat halen. In totaal heb ik , terugkijkend in mijn logboek, op 20 dagen daadwerkelijk gevlogen. Sinds de eerste solo heb ik op een flink aantal dagen 2 keer gevlogen. 's Morgens solo, 's middags met de instructeur.

Afgelopen vrijdag tot en met maandag zeer slecht weer gehad met regen, veel bewolking etc. Daardoor alleen circuit kunnen vliegen om toch de uren te maken, maar de cloudbase hing rond de bergtoppen dus geen mogelijkheden tot cross-country. Vandaar die 186 take-offs en landigen. Ze noemen me hier nu de circuit-master omdat ik erg veel rondjes rond de toren heb gevlogen. Voor de rest goed weer gehad deze 4 weken.

Totale kosten tot vandaag 12.215 euro, en daarbij heb ik echt elke euro meegeteld. Ook de medical in Londen, fingerprints in Parijs, vlieg- en treinkosten naar Londen en Parijs, studieboeken, verblijfkosten hier (eten, drinken, accomodatie, boodschappen, sightseeing etc. etc.). Echt elke euro die ik heb uitgegeven voor deze ervaring is meegeteld. Achteraf had het denk ik nog wel 2.000 euro goedkoper kunnen zijn, aangezien ik de medical in Nederland had kunnen doen, de fingerprints in Parijs niet echt nodig waren, relatief dure vliegtickets (Lufthansa) naar de States had terwijl je voor de helft van het geld met US Airways vliegt etc. Maar het had ook duurder kunnen zijn als ik vaker dual had gevlogen, of als ik bijvoorbeeld 60 uur nodig zou hebben gehad. De enige kosten die ik nu nog erbij krijg zijn die van de UK RT-licence die ik morgen hoop te halen.

Aan degene die er ook over nadenken om hier hun PPL te halen kan ik alleen maar zeggen: DOEN!

Ik heb een geweldige tijd gehad met leuke instructeurs, leuke Europese medestudenten (3 Nederlanders, 2 Britten, 2 Zwitsers en een Duitser), een schitterende omgeving om te vliegen, een druk vliegveld en een druk luchtruim.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te benoemen maar ik ben nu nog even positief gestemd, dus die punten komen misschien later aan bod.

Als laatste puntje wil ik toch wel aangeven dat 4 weken erg krap is. Ik heb constant in spanning gezeten of ik mijn 45 uren wel zou gaan halen, zeker gezien het slechte weer van afgelopen weekend. Als je 5 weken er vooruit trekt, kun je het in principe makkelijk halen en het je nog wat speling mocht er iets onverwachts gebeuren.

Als iemand specifieke informatie wil over deze school of het behalen van je PPL in de VS, schroom dan niet en stuur een PM!


De groeten
 
Bedankt voor je verslag Sigs :biertje:
Als kanttekening; in mijn ervaring is het vliegen doorgaans het probleem niet, de theorie is waar het vaak hapert.
Geen voor bereiding voordat ze in de VS aankomen, is natuurlijk voor te stellen met een drukke baan ,studie etc. maar wel handig.
Maar meestal wordt de theorie niet erg serieus genomen en komen mensen in de knel met de theorie examen(s).

As far as the flying is concerned:
2 vluchten van 1.5 uur per dag voor 5 dagen in de week is 15 uur in de week.
15 x 3 is 45 uur in 21 dagen. Drie weer dagen, een pech dag en een voel-me niet-zo-lekker dag geeft 26 dagen.
Examen twee dagen voordat je weggaat is 28 dagen.
Met een extra weer dag lever je een weekend dag in enz.
 
Bedankt voor je verslag Sigs :biertje:
Als kanttekening; in mijn ervaring is het vliegen doorgaans het probleem niet, de theorie is waar het vaak hapert.
Geen voor bereiding voordat ze in de VS aankomen, is natuurlijk voor te stellen met een drukke baan ,studie etc. maar wel handig.
Maar meestal wordt de theorie niet erg serieus genomen en komen mensen in de knel met de theorie examen(s).

True. Ondanks dat de stof op zich geen rocket-science is, is het wel slim om thuis er al dusdanig veel effort in te steken dat je bij aankomst in de VS al min of meer gereed bent voor de 7 examens. Wat een erg betrouwbare indicatie geeft of je er gereed voor bent is de Questions and Answer Simplifier van AFE. Drie proefexamens per vak, waarbij de vragen redelijk goed overeen komen met de echte examenvragen. Ook de opbouw en inhoud van de examens komen overeen met deze proefexamens. De gratis CATS Groundschool website is verschrikkelijk slecht. Misschien dat ze voor de ATPL/CPL theorie wel een degelijk product hebben, maar voor de PPL theorie is het absoluut geen aanrader, ondanks dat ze bij AAA je dit wel adviseren.

AAA geeft ook aan dat bijna niemand naar de States toekomt met enige theoretische voorkennis. Dit is volgens AAA ook niet nodig, maar het kan je wel degelijk in de problemen brengen. In de eerste 1 á 2 weken heb je ook nog wel genoeg tijd om de boeken in te duiken. Maar na 2 weken moet je echt wel je aandacht verleggen naar het "memorizen" van de checklists, emergency procedures, degelijke vluchtplanning etc. Als je daarnaast ook nog eens moet studeren voor de theorie-examens dan worden de dagen erg lang. Zeker omdat je in de laatste fase ook nog eens veel uren aan het vliegen bent.

As far as the flying is concerned:
2 vluchten van 1.5 uur per dag voor 5 dagen in de week is 15 uur in de week.
15 x 3 is 45 uur in 21 dagen. Drie weer dagen, een pech dag en een voel-me niet-zo-lekker dag geeft 26 dagen.
Examen twee dagen voordat je weggaat is 28 dagen.
Met een extra weer dag lever je een weekend dag in enz.

Wanneer je nog niet solo vliegt, reken dan op flink wat minder uren. Ik had 15.4 uur gevlogen in mijn eerste 2 weken. Na die 15.4 uur heb ik mijn eerste solo gedaan, en toen ben ik 2x per dag gaan vliegen. In de morgen solo, in de middag dual. Dan gaan de uren pas lekker tellen.

Maar ik denk wel dat ik veel geluk heb gehad met mijn 45 uren in 4,5 week. Er zijn in mijn periode 2 jongens zonder papiertje naar huis gegaan omdat ze net niet de benodigde uren hebben gehaald. Beide (Nederlander en een Duitser) hadden het met 1 of 2 extra dagen wel gered, nu hebben ze niets. De Nederlander had een dag voor vertrek zijn skills-test, echter de enige PA-28 van AAA was juist die dag defect. De Duitser zijn skills-test ging niet door vanwege het weer. Beide hadden niet de mogelijkheden om langer in San Diego te blijven, wegens verplichtingen thuis.
 
Ik ben het met Sigs eens. Toen ik er was zijn er ook 4 mensen zonder volledig PPL naar huis zijn gegaan. Met een paar dagen extra zouden ze allemaal met een PPL naar huis zijn gegaan.

Het studeren van de theorie tijdens de opleiding is niet ideaal natuurlijk. Er zijn samenvattingen en hoe goed alles blijft hangen als je het in 2-3 weken erin stampt weet ik niet, bij mij werkt het in ieder geval niet.
 
Kan het ook alleen maar aanraden om te gaan, de omgeving en de ervaring zijn fantastisch (ik zat er tegelijk met Sigs in jan/feb 2013).
Was voor mij de tweede keer omdat ik het vorig jaar net niet af kon maken ivm slecht weer de laatste dagen en ik terug moest naar NL. 4 weken is echt te krap in mijn ogen, dan moet alles mee zitten. Er valt regelmatig een vliegtuig uit door een mankement of onderhoud. En ondanks dat het Californie is, werkt het weer niet altijd mee. In januari had je veel dagen met dikke mist de hele ochtend. Als je dan ingepland staat en de rest van de dag zijn de vliegtuigen al door anderen geboekt loop je voor je weet achter op schema. En onderschat idd de theorie niet, voorkennis is echt een voordeel. Anders ben je na vier/ vijf weken studeren/ examens en vliegtraining helemaal kapot. Een paar jongens die ik ken hebben de examens in Engeland gedaan van tevoren, voordeel is dat je dan alleen hoeft te concentreren op het vliegen zelf.

Fingerprints zou ik niet voor naar parijs of frankfurt gaan, als je die gelijk op de dag van aankomst doet kan je binnen drie dagen vliegen. Kun je gelijk al even wat theorie examens doen die eerste dagen.
Heb niet iedere euro opgeteld maar schat dat 't mij zo'n 14/15000 heeft gekost, dat is inclusief 3 tickets (2 moeten kopen vorig jaar) en afgelopen januari. En zo'n 60 vlieguren totaal. Nadeel van terugkomen was dat ik zo'n 10 uur nodig had om weer in te komen en klaar te zijn voor de skillstest. Hoewel AAA anders beweert zie je in de praktijk dat veel mensen toch wel langer nodig hebben dan 4 weken en 45 uur. Ook zijn er genoeg die niet in een keer slagen voor de skilltest.

Belangrijkst is gewoon om het niet te onderschatten en goed voor te bereiden. Als je het serieus neemt en niet gaat flierefluiten doen ze bij AAA ook wel hun best om jou op tijd te laten slagen voor je weer terug moet naar NL. Er zat ook een Egyptenaar die al een half jaar over zijn PPL deed en verder lekker op kosten van z'n pa beetje aan zat te kloten, dat soort gasten zitten er ook daar. Bottomline, als je je eigen leerproces niet in de hand neemt dan is er niemand van AAA die je aan het handje meeneemt. AAA zelf vond ik wel okay, je moet er niet teveel van verwachten, je krijgt waar je voor betaald. Ik vind ze iig wel hulpvaardig en ze proberen er wel wat van te maken. Voor de ervaring en moneywise gezien moet je het zeker doen! Ik persoonlijk vind het veel mooier om over de Borrego desert of de kust van San Diego te vliegen dan over de Flevopolder!

Voor meer info mag je me altijd pm-en
 
Back
Top