Air France

J

Julien

Guest
logo_air_france.gif


Aangezien ik toch veel vragen heb gekregen m.b.t leven in Frankrijk, werken voor Air France en vooral de Franse taal leek het mij handig om een uitgebreid topic hiervoor aan te maken in de kennisbank.

Ik zal eerst een opsomming maken van de selectieonderdelen en dan zal ik eerst uitleggen hoe Air France haar kandidaten selecteert aangezien er veeluit kritiek hierop is buiten Air France, maar binnen Air France heeft men er eigenlijk wel bewondering voor.

p.s Ik gebruik Franse termen en daarachter de Nederlandse vertaling, zo is de site waar alles op staat makkelijker te begrijpen (www.devenirpiloteairfrance.com)

Leeftijdsgrens ?

Er is niet echt een leeftijdsgrens. Wel moet je onderstaande in acht nemen:

Satisfaire à l'une des conditions d'âges suivantes:

être né après le 31/12/1977 sans conditions d'heures de vol pilote avion

être né après le 31/12/1962 et totaliser plus de 1000 heures de vol pilote avion au 31/12/2007

être né après le 31/12/1969 et totaliser plus de 2000 heures de vol pilote avion au 31/12/2007

être né après le 31/12/1966 et totaliser plus de 3000 heures de vol pilote avion au 31/12/2007

être né après le 31/12/1962 et totaliser plus de 3500 heures de vol pilote avion au 31/12/2007

Ab Initio's kunnen dus gemakkelijk solliciteren. Ik had op deze leeftijd ook nog kunnen solliciteren zonder enige ureneis, ben immers geboren in 1981.


Les différentes épreuves (de verschillende selectiefasen):

- Les différences entre les diverse fillières (Het onderscheid maken van diverse kandidaten)

- La présélection (De pre-selectie)

- Les épreuves psychotechniques (De psychotechnische fase)

- Les épreuves psychomotrices (De sensomotorische fase)

- Le 'TRPD' ( Een soort COMPASS of NASS test, maar zeer moeilijk! Onderschat deze dus niet!)

- Les épreuves d'anglais ( Een engelse test)

- Les épreuves de groupe ( Groepsopdrachten)

- Les entretiens individuels ( Individueel interview)


Hoe Air France haar kandidaten selecteert

Air France selecteert haar kandidaten op een heel andere manier dan andere maatschappijen. Vliegervaring telt bij Air France niet zo zwaar mee als bij de meeste maatschappijen. Air France selecteert eigenlijk op drie dingen: Le cognitif (intellectuele vermogen, sensomotorische vaardigheden, goed verwerken van informatie, etc), l'affectif (de persoon achter de kandidaat, hoe iemand samenwerkt, maar ook hoe de persoon emotioneel stabiel is) en Air France selecteert op le conatif (behoeftes van de kandidaat, motivatie, etc).

Zoals je ziet gebruikt Air France geen grading. Echter, er wordt wel een bepaalde onderscheid gemaakt in het eerste proces van de selectie waar ik hieronder op terug ga komen.

De selectie

Les différences entre les diverse fillières

Na het onvangst van ''le dossier de candidature'' wordt er eerst onderscheid gemaakt tussen de verschillende kandidaten. Ab Initio's en kandidaten met minder dan 1000 TT worden gescheiden van de kandidaten met meer dan 1000TT. Het doel hierachter ligt hem in het feit dat de kandidaten minder dan 1000TT de sensomotorische test wél moeten afleggen en kandidaten met meer dan 1000TT juist niet. Dit is het enige verschil en je maakt wel degelijk kans als Ab Initio mits je goed genoeg presteert op de sensomotorische test, dan sta je namelijk tijdens de selectiefase gelijk aan ervaren kandidaten. Dit wil overigens niet zeggen dat je daadwerkelijk wordt aangenomen

La préselection

La préselection is niet belangrijk in deze, omdat dit alleen van toepassing is op AF cadets en vindt elk jaar plaats in september. Mocht je je toch gaan aanmelden, dan zal ik de préselection kort uitleggen.

De eerste opdracht is een engelse test van iets van 200 vragen en je krijgt daar 30 minuten de tijd voor. Informatieverwerking is een belangrijk aspect in deze.

De tweede opdracht is een inzichtstest, waar je rekensommen, ruimtelijkinzicht, begrijpend lezen frans, etc krijgt. Misschien dat je het moet vergelijken met PO-1 bij de KLS.

De préselection is dus niet voor des pilotes professionels!

Les épreuves psychotechniques

De psychotechnische fase beslaat een hele dag van 8h30 tot 16h30. Dit is tevens ook de fase waar de meeste kandidaten voor afvallen.

De dag ziet er als volgt uit:

8h30
Accueil et briefing de 30 minutes définissant cette journée d'épreuves
Test de Raisonnement Arithmétique
Test de Compréhension de Lecture
Test de Vitesse Perceptive
Pause
Test de Raisonnement "EFG"
11h45 - 13h00

Pause déjeuner.

Test de Lecture de Cadrans et Tables
Test de Repérage d'Objets
Test d'aptitude Spatiale
Test d'Angles Orientés
Test de "trajectoire"
Test de "conscience de la situation "
Test de décodage d'informations spatiales
Test de représentation de données graphiques
à partir de 16h30

De dag begint dus met een 30 minuten durende briefing over hoe de dag eruit ziet en wat er van je verwacht wordt.

Daarna volgt er een rekenkundige test. Dit zijn franstalige verhaaltjessommen. Ik kan er niet een bedenken, maar op de site staat de volgende redactiesom:

Exemple :
Une palette contient 600 bouteilles de 1,5 litres chacune. Lors d'un accident de chargement, 2 bouteilles sur 3 sont cassées. Le reste est transvasé dans une cuve unique, mais le moyen de transvasement utilisé fait perdre 20% du liquide.

Quelle quantité de liquide parviendra-t-on à récupérer ?
a : 360 litres
b : 320 litres
c : 240 litres
d : 160 litres
e : 32 litres

Ik zal het even wat duidelijker maken. Er zijn 600 flessen van elk 1,5 liter. Door een ongeluk, is 2/3 van de flessen gebroken. De rest is is overgegoten in een kuip, maar tijdens het overgieten wordt 20% van de drank verloren.

Hoeveel zal men erin slagen terug te krijgen ?

Heel veel informatie, maar c is het enige juiste antwoord. 900 liter in totaal en 600liter in de flessen is foetsie. 300 liter heeft men nog over en 80% van 300 is 240 liter, dus c is het enige juiste antwoord.

Je ziet dat het Frans het vooral moeilijk maakt als het niet je mother tongue is, maar oefen hier vooral mee ! Je kreeg een tijdslimiet en het waren volgens mij iets van 40 sommen. Echter, ik weet niet meer de tijd. Volgens mij ongeveer 30 minuten, maar pin me er niet op vast.

Na deze test volgt le teste de compréhension de lecture, ofwel begrijpend lezen in het Frans. Je krijgt iets van 10 teksten met drie vragen bij elke test. Ook hier geldt weer een tijdslimiet van een half uur als ik me niet vergis. Ook hier geldt weer dat de Franse taal het je vooral moeilijk maakt!

Hierna volgt een ingewikkelde test die teste de vitesse perspective heet. Je krijgt een aantal figuren in een bepaald perspectief of een heleboel rondjes, vierkantjes, driehoekjes en kruisjes en dat moet je zo snel mogelijk het aantal rondjes bijvoorbeeld bepalen. Er zit altijd wel een soort van regelmaat in, bijvoorbeeld een 2D vierkant met op elke zijde twee rondjes en dat je dan het aantal rondjes moet bepalen. Echter, dit is niet op het eerste gezicht te zien!

Na deze test volgt een kwartier pauze en daarna begint de langste test van de dag teste de raisonnement de ''EFG'' die van 11h45 tot 13h00 duurt. Deze test heb ik als zeer onduidelijk en moeilijk bevonden. Je krijgt 6 figuren te zien met ieder een verschillend en overeenkomend element. Je krijgt dan 8 figuren te zien en je moet daar drie uit kiezen die het beste overeenkomen met bovenstaande 6 figuren. Je moet hierbij kijken naar de vorm en de geometrie. Het is een soort ruimtelijke inzichttest, maar zeer moeilijk. Op de site staat een heel goed voorbeeld aangegeven (http://www.devenirpiloteairfrance.com/methodes_7_2.htm helemaal onderaan)

Na deze intensieve test krijg je een geheel verzorgde lunch.

Daarna volgt Test de Lecture de Cadrans et Tables. Dit is ook een informatieverwerkingstest m.b.t kaarten, grafieken en tabellen. Je krijgt iets van 20 of 30 vragen in een tijdslimiet van wederom een halfuur en je krijgt hier vragen bij die je moet afleiden uit de gegeven grafieken, kaarten of tabellen. Deze test vond ik niet zeer moeilijk. Dit zijn vooral vragen m.b.t performance sheets, load factors, crosswind bepalen, etc. Zorg er dus voor dat je weight and perfomances ook goed op peil hebt.

Dan volgt Test de Repérage d'Objets. Dit is ook niet een zeer moeilijke test al zeg ik zelf. Je krijgt in een vierkant telkens objecten te zien en je moet dan kiezen uit een aantal objecten die je als meerkeuze kunt aankruisen, welke je ziet in het vierkant. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Ook hier geldt weer dat je een tijdslimiet hebt. Ik weet echter niet meer wat de tijd bij deze opdracht was

Hierna volgt test d'aptitude Spatiale. Dit is wederom weer een soort van ruimtelijk inzicht test, maar dan gaat het om verschillende standen van een figuur. Zo zie je bijvoorbeeld een paar vierkantjes en twee kruisjes en dan zie je ernaast dezelfde figuur, maar dan gedraaid. Dan moet jij zeggen welke figuur in de ruimte niet goed is meegedraaid.

Hierna volgt test d'Angles Orientés. Dit is wederom ook een soort van ruimtelijk inzicht test, maar dan met verschillende hoeken. Je krijgt een hoek positief of negatief en dan krijg je een klok in een bepaalde stand. Daarna moet je uit 4 mogelijkheden kiezen welke hoek er bedoeld wordt, die ook getekend is. Dit vond ik wederom een moeilijke test.

Daarna volgt de meest rare test die ik ooit heb meegemaakt; Le test de "Trajectoire". Je krijgt een soort woordzoeker te zien met erboven nummertjes en aan de linkerkant kleine letters. Er boven staat een kompas met symbooltjes. Je krijgt een point de départ, parcours en een controleur. Middels de cijfers en de symbolen, moet je uiteindelijk door het parcours die je in de woordzoeker aflegt ergens arriveren en je schrijft dan bijvoorbeeld kleine letter + cijfer op + hoofdletter, h, 7, B bijvoorbeeld (volgens mij is alleen hoofdletter ook genoeg, maar dat ben ik allang vergeten). Op de site staat hier ook wederom een voorbeeld van. Ook hier geldt een tijdslimiet van ongeveer 20 minuten dacht ik

Hierna volgt Le test de "Conscience de la situation, situation awareness dus. Je krijgt 5 rijen te zien met elk 5 symbolen. Daarna krijg je een rij te zien met 5 symbolen en je moet kiezen welk van de 5 rijen de meest van die 5 symbolen bezit. Geen moeilijke test, wel veel vragen en een tijdslimiet van volgens mij 20 minuten of een kwartier.

Hierna volgt Le test de décodage d'informations spatiales. Hier gaat het wederom weer om informatieverwerking. Je krijgt van een aantal grootheden een aantal en dan heb je 4 uitspraken waarvan er een juist is. Die moet je aankruisen. Niet heel moeilijk dus, echter maakt het Frans het juist wél moeilijk.

Hierna volgt de laatste test van deze vermoeide dag L'épreuve de représentation des données graphiques. Je krijgt een heleboel figuren te zien en eronder krijg je één groot figuur te zien, bijvoorbeeld een huis. Je moet het zien als een soort puzzel. Je hebt drie keuzemogelijkheden bijvoorbeeld 4A + 3B + 3C, etc. Je moet dan aankruisen welke juist is en kijken of 4 x figuur A + 3 x figuur B + 3 x figuur C = een huis bijvoorbeeld.

Aan het eind van de eerste zware dag krijg je meteen te horen of je de tweede dag terug mag komen.

Le deuxième jour d'épreuves

De tweede selectiedag begint met een 15 minuten durende luistertest in het engels. Het gaat erom dat je de woorden hoort en men zegt dat iedereen deze haalt. Het is inderdaad heeel simpel als je daarvoor bijna 4 jaar gewerkt hebt voor een Engelse maatschappij. Hierna volgt de andere engelse test die 40 minuten duurt. Hier krijg je grammatica, vocabulaire, etc. Je moet een score hebben van 880 of meer om door te mogen. Voor de luistertest moet je van de 50 woorden er minimaal 30 begrepen hebben.

Na de Engelse test moet je een persoonlijkheidsvragenlijst invullen die ongeveer 30 minuten duurt. Bij deze test moet je alles gewoon waarheidsgetrouw invullen, maar op vragen als ben jij een leider, moet je natuurlijk wel ja invullen. Houd het profiel van verkeersvlieger goed in het achterhoofd.

Hierna vindt de TRPD plaats. Dit is een soort reactiesnelheidstest. De kandidaat moet reageren op het vluchtige verschijnen van gekleurde meetkundige figuren. Naar aanleiding van jouw reactie wordt er via de computer berekend hoe waakzaam, hoe alert en hoe besluitvormig je bent, zowel op strategisch- als nauwkeurigheidsniveau. Deze gecomputeriseerde test maakt het tevens mogelijk om de vermoeidheid van de kandidaat te meten. Zorg dus dat je heel erg uitgerust bent!

Voor degene die minder dan 1000TT vindt dan het sensomotorische gedeelte plaats. Ik weet niet precies wat je hier moet doen, omdat ik het nooit heb hoeven doen, maar ik denk dat het heel erg te vergelijken is met de NASS en de COMPASS test.

De dag is ten einde en je krijgt meteen te horen of je door bent. Voor ervaren piloten, de non-cadets zeg maar, duurt het nog even een paar weken voor je mag komen voor de derde en de laatste dag. Als je als cadet solliciteert, mag je die dag erna meteen weer komen voor de groepsopdrachten en het interview.

Troisième journée, Epreuves d’Évaluation des Comportements

De derde dag heb ik als zeer relaxt ervaren en ik was met een leuke groep. Als pilote professionel word je om 13h00 verwacht en dan moet je allereerst diverse groepsopdrachten uitvoeren. De groepsopdrachten duren bij elkaar ongeveer 3 uur en je wordt geobserveerd door twee AF piloten en een psycholoog.

Je voert drie groepsopdrachten uit. De eerste groepsopdracht is een vrije discussie in de groep. Je overlegt ongeveer een kwartier waarover je als groep gaat discussiëren in het Frans uiteraard. Wij hadden geen zin in een politiek onderwerp en aangezien ik al opmerkingen kreeg waarom ik niet naar de KLM ging, hielden wij een discussie over het aannamebeleid van de KLM.

De tweede groepsopdracht vond ik zeer leuk. Iedere kandidaat moet een uitzetting kiezen van de vier die worden voorgesteld. De kandidaten beschikken 15 minuten om het voor te bereiden en daarna moet iedereen 10 minuten zijn uiteenzetting uiteenzetten en een persoonlijk advies geven, een debat opbouwen tussen de kandidaten en daarna een beslissing maken.

Hierna volgt een pauze met lekkere broodjes.

Na lekker gegeten te hebben, volgt de derde groepsopdracht. Je krijgt een probleem op tafel gelegd en elke kandidaat krijgt een verklaring van het probleem. Ze verschillen echter van elkaar en je moet dus samen tot een besluit komen welke de meest geschikte is. Daarna moet de groep samen iemand kiezen die vervolgens het besluit presenteert, redenering en berekeningen uitlegt.

De laatste opdracht was ook een leuke. Je krijgt een probleem in de groep en elke kandidaat beschikt over bepaalde gegevens van het probleem die de anderen niet hebben. Iedereen moet de informatie dus op efficiënte wijze delen, een strategie van het probleem opstellen, de resultaten samenvatten en vervolgens te presenteren. Je krijgt bij de laatste opdracht 40 minuten de tijd.

Le quatrième jour

De vierde dag is uitsluitend voor des pilotes professionels en bestaat alleen uit een interview met een van de twee piloten van de vorige dag en de psycholoog. Dit interview is min of meer een kennismaking met de persoon achter de kandidaat. Er wordt van alles gevraag, zoals waarom wil je bij Air France werken, hoe zie jij je toekomst, vertel eens wat goede en slechte kanten van je, wat verwacht je van Air France als we je aannemen, etc.

Na het interview wordt alles in je dossier de candidature gestopt en wordt het verstuurd naar la commision de recrutement. Ik kreeg na ongeveer 2 weken bericht dat ik mocht beginnen. Echter, er zijn gevallen bekend waar het een maand duurde.

Ik heb de selectie gehaald, wat nu ?

Gefeliciteerd. Je zult per telefoon of e-mail een datum krijgen wanneer je type begint. Dit is altijd FO A320 en AF neemt geen DEC aan en ook geen FO op de A330 of weet ik veel wat. Alleen A320 is Direct Entry positie voor FO's. Voor non-francophones zul je voordat je met je type-rating begint, een RT examen moeten afleggen in het Frans. Daarna kun je beginnen met de type. Het maakt niet uit of je net als ik al bijna 4 jaar op de A320 hebt gevlogen of net van een turboprop afkomt. Ze trainen je net zolang als nodigo m je op het juiste niveau te brengen.

Allemaal leuk en aardig, maar ik wil ook m'n studieschuld afbetalen: hoeveel krijg je betaald ?

Het salaris bij Air France is zeer goed geregeld. Het zit echter wel heel complex in elkaar. Ik probeer het een en ander een beetje uit te leggen.

De uitbetaling bij Air France bestaat uit het volgende:
- Een vast salaris
- Premies die je krijgt per vlieguur

Je krijgt ook nog betaald per uur dat je op het toestel vliegt. Dit is geen vlieguur, maar dit heeft te maken met historische redenen als ik het goed heb. Dit is gebaseerd op een formule die de massa van het toestel en de kruissnelheid integreert, heb ik me ooit laten vertellen.

Elke piloot is voorzien van een niveau op schaal van 1 tot 10. Je begint bij 1 en na 2 jaar bij 2 en na 2 jaar bij 3, etc. Als je niveau 6 gepaseerd hebt, duurt het 3 jaar voordat je op niveau 7 zit en als je niveau 8 hebt gepaseerd duurt het 4 jaar voordat je op niveau 9 zit. Elke verandering van niveau is een verhoging van 5% van het vaste salaris. Dit is nog exclusief de senioriteit die je hebt opgebouw bij Air France, die toeslag die je daarvoor krijgt komt er dan ook nog bovenop.

Zoals ik reeds gezegd heb, is ieder vliegtuig voorzien van een uurpremie. Deze uurpremie wordt ook nog met verschillende factoren vermenigvuldigd, zodat je in feite een '''geïndividualiseerde premie'' ontvangt. Deze factoren zijn afhankelijk van in welk niveau je zit, van de functie en van een toeslag van 6% als je je ATPL ontdooid hebt.

Over de premies kan ik dus het volgende zeggen: hoe meer je vliegt, hoe meer premies men krijgt. Dus als jij in de maand x aantal keer stand-by bent en je wordt opgeroepen, dat je dan x meer premies krijgt en je dus meer krijgt uitbetaald in die maand. En dit betekent ook ten tijde van je dienst vóór de vlucht, dus je krijgt ook meer uitbetaald als er veel vertraging is bijvoorbeeld.

En dan hebben we ook nog ''gecrediteerde'' uren die we krijgen. Dit zijn vooral de uren die je bezig bent met in de sim of als je een managementfunctie bezit. Deze uren worden aan het eind van de maand vermenigvuldigt met de geindividualiseerde premie en die krijg je dan ook uitbetaald.

Nachturen worden ook uitbetaald met 50% meer premie. Dit is tussen 21h00 - 6h00 van Parijs en 18h00 - 6h00 bij een tussenlanding. Wij krijgen voor tussenlandingen of noodlandingen ook nog extra vergoedingen voor.

Je kunt dus wel stellen dat áls we overuren maken, we er ook betaald voor krijgen i.t.t veel andere maatschappijen.

Op nachtstops wordt het hotel geregeld door maatschappij, zoals bij de meesten. Het restaurant echter niet. Wij treffen een dertiende maand in december dat het gemiddelde is van 12 maanden, aangezien ik nooit twee maanden hetzelfde krijg uitbetaald.

Het is allemaal zeer ingewikkeld, maar het is absoluut een pluspunt!

Het vaste salaris van een FO is 65% van de captain van hetzelfde toestel en met net zoveel senioriteit als captain op dat toestel, zo moet je dat een beetje zien.

Wat ik ook goed vind van Air France is dat je ook een vast salaris hebt en daarbovenop komt alles. Ik heb bijna 3 weken oorontsteking gehad en dat zie je duidelijk op de afschriften. Maargoed, gelukkig maar dat ik oorontsteking had, want anders kon ik dit nooit in 3 uur allemaal opschrijven!

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en ik ooit iemand zou kunnen verwelkomen bij ons.

Oke, ik mag beginnen. Hoe ziet mijn rooster eruit ?

Het rooster bij Air France is denk te vergelijken met de meeste maatschappijen.

Mijn rooster voor mei ziet er als volgt uit:

1-3 : off
4 - 5: 2 day trip (2 x 3 sectors)
6: day trip (4 sectors)
7-9: off
10: day trip
11-14: 4 day trip (1 sectors, 4 sectors, 2 sectors)
15-18: off
19 - 20 2 day trip (2 x 3 sectors)
21: day trip (2 sectors)
22-24: off
25: day trip (4 sectors)
26: day trip (2 sectors)
27-29: 3 day trip (1 sector, 2 sectors, 3 sectors)
30-02: off

Ik ben dus 21 nachten thuis, werk 16 dagen in de maand mei, heb 8 nightstops en ben 16 dagen in de maand off-duty. Al met al een best druk rooster, maar ik ben er wel tevreden mee. Ik werk er bijna een jaar en hoe meer senioriteit je hebt, hoe meer je je rooster kunt indelen door te bieden. Dit rooster verschilt overigens wel met andere maanden hoor! Het is geen standaard rooster in ieder geval!

De Franse taal

Alles binnen Air France is in het Frans. Zorg er dus voor dat je je 100% verstaanbaar kunt maken in het Frans. Je moet je namelijk tijdens het werk ook in het Frans uitdrukken tegenover Franse ATC!

Ik had destijds een Franse vriendin en tevens nu mijn vrouw en heb vanaf mijn 10e intensief Franse les gehad, omdat mijn ouders vonden dat ik meer talen moest kunnen spreken als ik de wijde wereld inging. Destijds vond ik het stom, dom, maar heb er wel wat aan gehad!

Als je dit niet gehad hebt en je alleen steenkolen Engels en boeren Hollands, spreekt dan moet je je geen zorgen maken. Probeer een aantal intensieve cursussen Frans te regelen in Frankrijk of in het talenklooster in Vught. Je leert hier natuurlijk niet praten als een native french speaker, maar je leert hier de basis waar je op voort kunt bouwen als je in Frankrijk bent. Neem studieboeken mee naar huis en bestudeer het elke dag minimaal een uur. Probeer Franse kranten en tijdschriften te lezen en probeer Franse gesprekken te voeren met Fransen.

Veel mensen denken dat als je niet vloeiend Frans kunt spreken, dat je de selectie niet haalt. Dit is niet juist, als jij laat zien dat je er intensief mee bezig bent, dan dwing je ook respect af. Tijdens de groepsopdrachten moet je dus ook gewoon blijk geven als je iets niet weet / snapt. Hier scoor je ook punten mee.

Het is niet moeilijk om Frans te leren en je leert het zoals elke taal. Ik denk dat je het een beetje moet vergelijken voor de vliegers die bijvoorbeeld in Duitsland vliegen. Het enige verschil is dat checklists daar in het Engels zijn en ATC ook.

Om je Frans te testen, zou ik deze franse teksten eens gaan maken. De teksten zijn van soortgelijk niveau.

http://deltaecho.free.fr/airfrance/Fran%e7ais/test%201/fran%e7ais-test%201.pdf

http://deltaecho.free.fr/airfrance/Fran%e7ais/test%202/fran%e7ais-test%202.pdf

B777101_lg.jpg
 
Last edited:
Back
Top