Air Astana

Snap er niets van dat het een discussie is binnen de KLM groep of het je "wel of niet past" om gedetacheerd te worden.
Niet van deze tijd, niet van deze wereld en... nog een paar dingen.
Wel salaris vangen en in deze barre tijden niet een keer flexibel zijn? Het lijkt wel of sommige mensen niet echt begrijpen hoe het werkt. Paar weken van de familie af is minder erg dan op straat staan en voor weinig in het buitenland werken.
Hadden we binnen de "Groupe AF" maar allemaal een Denim mentaliteit. Kunnen een hoop collega's wat van leren!!

Beste Flameout,

Om het in de woorden van Marijnissen te zeggen, "je bent een flapd**l". Ga jij hier even de mening van je collega's invullen? Ik vind dat echt niet zo netjes en wat nog erger is, het heeft niets te maken met de discussie over de situatie die er rondom Air Astana is ontstaan.

Op de eerste plaats is outsourcing iets wat KLM helemaal niet wil. Net zoals charters kan het je wat geld opleveren, maar als er iets mis gaat dan kost het je snel alweer een hoop geld. Maar op het moment is het misschien voor zes maanden wel een oplossing om toch wat geld bij elkaar te schrappen.

Op de tweede plaats zit geen enkele piloot bij KLM voor zijn plezier zijn geld te vangen en inflexibel te zijn, omdat hij dat wil. We zijn hierin gekomen door de situatie die zich voordoet en ik weet zeker dat iedereen niet liever zou willen dan het anders te zien. Dus ga het niet voorspiegelen alsof de vliegers die niet naar Air Astana willen de problemen veroorzaken.

Op de derde plaats is het nogal wat om voor 6 maanden naar Kazachstan te gaan en dan daarbij twee keer twee weken vrij te zijn. Daar gaat het namelijk over en dat moet je wel willen en kunnen. Het contract is om tijdelijk te werken via een uitzendbureau, en je moet dus van te voren beslissen of dit wel haalbaar is of niet.

Ik heb lang genoeg bij Denim en nog veel ergere clubs gewerkt om te weten dat dit zwaar werk is en dat dit soort contracten een enorme aanslag op je sociaal leven eist. Menig vorige relatie is hierdoor de mist in gegaan en de reden voor mij om voor KLM te werken was juist om te voorkomen dat dit me nogmaals zou gebeuren. Natuurlijk kan de situatie veranderen en is het misschien toch weer nodig om hiernaartoe terug te gaan, maar zolang dit niet strikt noodzakelijk is, ga ik niet vrijwillig. Dat is mijn persoonlijke keus, en ik zou het waarderen als ik recht heb om mijn persoonlijke keuzes te maken, dank je wel!

P.S. Waar ben jij allemaal geweest Flameout, dat je je mening zo gemakkelijk klaar hebt over flexibel zijn?
 
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de "deal" die geboden wordt. Ik begrijp 6 weken op, 2 weken af en dat voor een half jaar. Maar ik lees nu dat het via een uitzendbureau gaat??? Ik (geen KLMer) train veel met deze mannen in de simulator en Air Astana vraagt geregeld of ik wil komen om daar te vliegen. Dit gaat echter via Direct personnel en het betaalt echt heel slecht. Ondanks de (blijkbaar) hoge nood is het onmogelijk een directe deal met ze te maken. Vraag me nu af of KLM de mannen daar laat vliegen en die paar centen meeneemt (hetgeen me sterk lijkt) of dat er een speciale deal is. En valt het onder de KLM CAO (dus qua WRR et cetera) of ben je vogelvrij omdat je onder Air Astana regelgeving valt?
 
Misschien was uitzendbureau iets te gemakkelijke omschrijving voor de regeling. Het contract loopt inderdaad via direct personnel international. Maar de vliegers krijgen wel hun salaris via KLM uitbetaald. Ook pensioen en senioriteit lopen gewoon door, wat bij een onbetaald verlof niet het geval zou zijn. Daarentegen wordt er door Direct Personnel voor slechts 1 maand gezorgt voor een hotel. Daarna moet je zelf accomodatie regelen en krijgt daar dan een vergoeding voor. Het is dus eigenlijk een beetje half KLM regeling en half niet. Zeker het aspect van een kamer zoeken in Astana vind ik enigszins eigenaardig. Het feit dat het niet via de normale cao loopt is ook de reden waarom de ledenraad van het VNV vandaag moet stemmen over het voorstel.

Ik heb geen idee wat Aviation Personnel betaald als je rechtstreeks via hun zou werken, dat is ergens wel interessant, maar ik vermoed dat dit lager ligt dan het salaris van een captain Fokker 50 bij KLC, dus die zullen er wel iets op toe leggen. Overigens is het wel triest dat ze blijkbaar zo weinig betalen terwijl de eisen niet gering zijn, met 5000 uur TT....
 
We weten allemaal (onder de KLC-ers) wie er als eerste naar Kazachstan gaat. Tevens vrouw en kinderen meeneemt. Als ik het goed heb begrepen is het inderdaad een eerste maand in een hotel. In deze maand heeft CK de tijd om een appartementje te vinden voor de rest van het half jaar.

PS. Toch nog even inhakend op het feit van wel of niet flexibel zijn. Doordat alles via Direct Personell loopt is het lastig om afspraken te maken. We hebben 2 weken geleden een voorlopig voorstel gekregen. Maar, hebben ze ons verteld, hierover wordt nog onderhandeld. En is alleen maar om de interesse binnen het korps te checken. Nu vorige week de definitieve versie binnen kwam.... Laat ie nou precies hetzelfde zijn... Nou, daar zijn we dan veel mee opgeschoten.
En nee, dat is dan niet omdat we wel/niet flexibel zouden zijn. Maar omdat die uren eisen voor een groot deel van de belangstellenden niet haalbaar is. (including myself). Daarnaast is het zo dat ze het liefste instructeurs hebben. En deze instructeurs hebben bij voorkeur ook nog eens een right-seat qualificatie.
(Kan volgens mij maar een ding betekenen, locals opleiden)
De groep die aan deze eisen voldoet is naar mijn idee op 1 hand te tellen.....
 
Dan ben ik benieuwd wat jullie voorstel is, dit is wat ze mij hebben aangeboden:

A minimum of 5000 Hours flying time, a minimum of 1500 hours PIC with at least 500 Hours PIC on type. JAA/FAA/ICAO ATPL, current F50 type rating, a valid medical certificate issued by JAA/FAA/ICAO Member State.
Must hold a valid Passport, a valid Class 1 Medical, no history of accidents or incidents, last flight within 18 months and last sim check 3 months

6 Month contract, rosterring in accordance with JAR FCL, 6 weeks on and 2 weeks off, which shall commence at a time suitable to the operation to allow for lead-in
times of the new pattern. No Annual leave
Uniforms and manuals Crewmember to bring white shirt, with rank insignia and
black trousers. The airline to provide manuals. Accommodation for the initial period of a max of 1 month, crews shall be provided with a suitable hotel accommodation. Thereafter, the airline will assist with finding an
apartment, an accommodation allowance will be paid by the airline at the agreed rate. Alternatively, crew member can stay in a crew hotel and Air Astana will pay
an agreed rate per night to the hotel directly. Hotel Accommodation at outstations/layovers will be provided when on duty.
Ground transportation shall be provided by the Airline at base of operations and at outstations. Travel at commencement and at completion of contract:
Positive space coach to/from the KC Network from/to the pilot’s domicile and thereafter Positive space coach with a business class upgrade (when available) on the KC Network. Access to the airline’s route network as per the policies
and procedures for existing personnel.
For the 2 week off Rotation, KC will provide Positive Space Coach with a Business Class upgrade (when available) on the network in accordance with the
Standard policy of the company. Thereafter the crew member will be responsible for onward travel to/from home base. All travel during the contract period shall be in accordance with the standard policy of the company.
Travel allowance €175 per each month of completed service on base
Crew Members will be provided with Personal Accident & Emergency Medical insurance by Direct Personnel. Medical renewals Air Astana will be responsible for the cost of Medical renewals
DPI will pay the crewmember the following basic payment each month, based on a max 100 flying hours each month. F50 Captain: €5300 per month
Per diem €50.00 per duty day while on base, including days off. NOT payable on 2 weeks block days off, or if remaining on base for non-duty purposes.
Per Diems also payable when on STBY.
Screening Interview and Sim at a location and time to be advised by Direct Personnel. Travel to/from the simulator assesment to be arranged at the Candidate’s cost. During assesment period (interview and simulator
check) the accommodation shall be provided by the Airline.
Once offered a position with Air Astana, the interview/sim assessment period will be payable at the agreed monthly rate (including Per Diems) pro rata for the days attending interview and simulator only. This will be payable once the Crew Member commences on contract and completes the first month on base.
 
@ D´n daldeër

@ D´n daldeër

Hola Guiri! :p:

De voorwaarden in dat (standaard DPI-) contract van jou zijn gelijk aan die wat wij hebben ingezien, inclusief de €5300 en overige bedragen. Het zal waarschijnlijk alleen op details worden aangepast door onze PZ-afdeling. Heb 'n week of twee geleden Hans Oostenbrink van Air Astana gesproken en die vertelde me dat de optie om NA de eerste maand in het Hyatt-Regency (5*) hotel te blijven is komen te vervallen ivm de enorme stijging van de tarieven (verdrievoudigd) en dat ze nu nette appartementen hebben geregeld (met 2 slaapkamers, 2 badkamers voor USD 1700 per maand). De kosten hiervan worden door AA betaald. In overleg kun je ook kiezen voor 'n ander appartement en dan wordt de huur ook door AA betaald tot een bepaald bedrag.

Nog wat highlights:

- De voornaamste reden dat KLM/C dit toestaat is omdat het cash genereert (elke euri telt nu en dan is €5300 p.p./maand toch weer heel wat) en we momenteel een overschot aan F50 captains hebben
- Je begint met 3 dagen grondschool (vliegen in meters!), daarna 4 legs linetraining
- Volgens Oostenbrink is er momenteel geen behoefte aan route-instructeurs
- Vóór elke vlucht (eerste v/d dag denk ik?) krijg je een 'medische' keuring (vinger aan de pols om te kijken of je nog leeft :passed: en ff checken wat je de dag ervoor hebt gedaan ivm. WRR)
- WRR gaat volgens engelse CAP371
- ID90 staff travel met Air Astana en partner airlines (ook voor gezinsleden)
- Eigen handheld GPS voor luchtvaart is niet noodzakelijk, maar maakt 't vliegen daar 'n stuk makkelijker :radar:
- Vluchtduur tussen de 1:30 en de 3:15 uur (volgens Oostenbrink)
- Af en toe nachtstopjes op outstations
- Halve liter bier kost ongeveer 60 eurocent! :biertje:

Eerlijk is eerlijk: voor 't (EIGEN) geld moet je 't niet doen (hooguit voor 't 'BLAUWE' geld!). Je moet 't alleen doen als je onvoorwaardelijk kunt (dus geen relatie op het spel zetten o.i.d.) EN je het zelf natuurlijk leuk vind. Het 6 om 2 weken rooster staat nu eenmaal vast evenals de ureneis en daar gaat Air Astana voorlopig echt niets aan veranderen (daar is het aanbod van F50 Skygods blijkbaar te groot voor). Ik weet zelf nog niet of, en zo ja, wanneer ik die kant op mag. We shall see and cum all over... uh:confused: ... overcome!


Met Vliegende Groet (Agur Willem de Naranja! ;) )

Comandante Kebab :cool:
 
Lees net de flight.. leuk als je net hebt getekend:

EU blacklists Kazakhstan but Air Astana narrowly escapes

Check de flight of www.flightglobal.com

Je moet niet vergeten dat er ook in 't buitenland Arnold Burlage-types rondlopen die hun verhaaltjes in de media wat 'spannender' moeten verwoorden dan nodig om hun verhaaltjes te slijten :blabla:

Je moet ook niet vergeten dat Kazachstan in heel veel opzichten een 3e-wereld land is, dus nog heel veel moet leren en voor een groot deel dankzij Borat internationaal recentelijk echt op de kaart is gezet. Ook op luchtvaartgebied blijft 't zich ontwikkelen maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. Air Astana zelf vliegt net 7 jaar en als ik de verhalen van mijn oud-collega's mag geloven die daar jaren hebben gevlogen is het echt een professionele en veilige luchtvaartmaatschappij met 'n westers management (o.a. ex-American Airlines, ex-Transavia). Tuurlijk is het anders vliegen op de Fokker 50 bij Air Astana dan bij KLC, aangezien de co's daaro over 't algemeen een minder gedegen opleiding hebben genoten dan hiero (en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit!) en ben je eigenlijk als 'normale' captain altijd aan het line-traininen en een talencursus Engels-voor-beginners aan 't geven, maar dat is voor mij persoonlijk juist de uitdaging! Geeft mij persoonlijk voldoening om die gasten daar naar 'n hoger niveau te tillen, los van het feit dat het vliegen op zich al een geweldige ervaring is. En ik blijf 't herhalen: heel veel hangt af van je eigen instelling en wat je er zelf van maakt!

Ik w8 zelf nog op m'n Arubaanse gelijkstelling (aangezien de toestellen van Air Astana een Arubaanse registratie hebben) en dan hoop ik ergens in augustus die kant op te gaan. W8 met smart af...

Met Vliegende Groet,

Comandante Kebab :cool:
 
Ook als je dat niet doet, behoudt je die 200 punten gewoon.

Ja dat dacht ik ook Koen, maar mag ik je de volgende quote uit een email van cockpitplanning die ik deze week kreeg citeren:

..... als je in omscholing gaat voor een andere functie (ongeacht of je aangewezen of toegewezen wordt) raak je de extra punten kwijt omdat deze punten gekoppeld zijn aan de gezagvoerder F50 functie.

Je mag ook inderdaad blijven bieden op een functie die je leuk vindt maar of die financieel aantrekkelijk is dat moet de vlieger zelf overwegen.


Spread the word......
 
Bij toewijzen raak je je functiepay kwijt, bij aanwijzen behoud je je functiepay. Heb ik ook zwart op wit.
De betreffende F50 captain had zelf zijn kruisje bij co embraer gezet.

Groeten Supergrover...
 
Supergrover das interessant, waar heb jij dat zwart op wit, want ik heb namelijk zwart op wit dat je het kwijtraakt zoals je hierboven ziet.

Hoe dan ook, ik ben ik ook van overtuigd dat het zo is zoals jullie schetsen, maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat cockpitplanning deze uitspraak doet. Het wel of niet kloppen hiervan is namelijk cruciaal voor hoe F50 captains gaan bieden. Als je de punten toch kwijtraakt kun je immers opeens weer gaan bieden binnen blok V.

De reden dat ik dit post is dat ik denk dat het tijd wordt dat we met zn allen eens gaan nadenken wat er met ons gaat gebeuren, want inmiddels zijn er weer opleidingen CPT E190 van dit jaar gecxx en als je op een verlaten standby dag eens in de CAO gaat bladeren kom je interessante dingen tegen;

bijlage 6.3.3: "vlieger wordt niet in opleiding genomen indien, (punt h) ; hij is of wordt gedetacheerd, tenzij in de detacheringsvoorwaarden anders is bepaald..." IS DIT anders bepaald?

Iedereen is beziggeweest met de vraag of en wanneer ze cpt E190 worden, maar het veel logischere scenario, namelijk dat je het niet wordt, daar wordt (te) weinig over gesproken.

Als er animo voor deze discussie is, dan is het denk ik wel een goed idee deze op het VNV forum te voeren
 
Last edited:
Zie vnv forum, daar is een topic geplaatst.

forum is toegangkelijk voor vnv leden, maar ik mag aannemen dat we dat allemaal zijn.
 
Back
Top