Air Astana

Ik lees het telkens over "die extra 200 punten", zo was 't ook volgens mij net toen de baas F50 functie geupgrade was. Maar volgens de CAO is de F voor baas F50 gewoon vastgesteld op minimaal 700, of lees ik het verkeerd (page 52):

(Geldig m.i.v. 1-1-2006)
Voor de overige vliegers wordt F als volgt vastgesteld:
Ultimo van iedere kalendermaand wordt het aantal functies gezagvoerder Fok-
ker 50, eerste officier A-330/200, B-737, Fokker 70/100, Fokker 50 en tweede
officier berekend.
Voor de gezagvoerders Fokker 50, eerste officieren B-767, B-737, Fokker
70/100, Fokker 50 en tweede officieren wordt F als volgt vastgesteld:
- Gelijk aan het aantal eerste officieren Fokker 50 bedraagt F voor de minst
seniore vliegers 300.
- Gelijk aan ¼ van het aantal eerste officieren B-737 plus tweede officieren
bedraagt F voor de vervolgens minst seniore vliegers 400.
- Gelijk aan het aantal eerste officieren Fokker 70/100 bedraagt F voor de
vervolgens minst seniore vliegers 550.
- Gelijk aan ¼ van het aantal eerste officieren B-737 plus tweede officieren
bedraagt F voor de vervolgens minst seniore vliegers 600.
- Gelijk aan het aantal gezagvoerders Fokker 50 bedraagt F voor de vervol-
gens minst seniore vliegers 700.

[.........]
 
Dat lees je volgens mij verkeerd Nosig. De grootte van het functieblok FP700, wordt bepaald door het aantal gezagvoerders F50. De functiepay van gezagvoerders F50 is gewoon gereguleerd, met het verschil dat de baas 200 punten bovenop z'n gereguleerde Fpay krijgt met een maximum van FP750.
Mocht ik het verkeerd hebben, dan disregard mij...


FFM
 
Die paragraaf gaat over de hoogte van het functiebestanddeel (F), zie ook pagina 50. Niet over het aantal vliegers daarin, toch? Het maximum was voor de intiele start van je F-pay. Dus een co met F-pay 600 kon als baas F50 naar F-pay 750 (600+200, maar max 750). Daarna kan je alsnog doorgroeien. Ik had al F-pay 700 toen het ter sprake kwam, dus vond het niet interessant genoeg (800 voordat ik naar E190 ging). Maar goed, nu lijkt het gewoon een vaste basis F-pay in de CAO, toch?
 
Deze paragraaf gaat mijns inziens puur en alleen over de breedte van elk functieblok van de gereguleerde flow. Vanaf Co ICA en Baas F70/100 of E190 is de betaling functiegebonden. Is dit een antwoord op je vraag?

FFM
 
Ik ben er echt een totale noob in, dus het zou heel goed kunnen :). Ik zal het nog eens overlezen, kijken of ik het dan beter doorkrijg.
 
My fellow aviation-comrads!

Zit sinds 7 september in The Glorious Nation of Kazakhstan, eerst in Almaty begonnen (groundschool/introductiecursus, 2 jumpseat flights, administratieve rompslomp) en sinds afgelopen zaterdag in Astana (m'n nieuwe 'base') begonnen. 2 dagen linetraining gehad en zojuist m'n linecheck gehaald!

Hele operatie is waanzinnig gaaf en spectaculair!!! Runways zijn weliswaar lang (korste baan >2000m), maar holyshit wat voor kwaliteit!!! Runway op Semipalatinsk... daar mogen we in Europa niet eens op taxiën (en dan is 't nog niet eens contaminated!). Veel NDB approaches (met/zonder DME) en lange... heeeeeeeeele lange vluchten voor de Fokker 5-tig (afgelopen maandag 4 streches: 10:15 block, laat ik maar niet beginnen over de dutytime!). Je krijgt wel hele goede, warme crewmeals aan boord (soms voor zowel de heen als terugvlucht.

Lokale co's variëren van redelijk goed tot "OOOOHMYFUCKINGGODDDDDD!!!MY CONTROLS!!!!!"-standaard. Het meerendeel heeft alleen maar Antonov's / Ilyushin's / Yakolev's 'gevlogen' (lees: navigator geweest, geen meter gestuurd) en zijn dus alleen russische praktijken gewend (take-off pitch attitude á la Yuri Gagarin) en stuka-dive naar de runway op 't moment dat de autopilot eraf gaat (wat nou glide-path vasthouden?).

Rossjepkaarten (gelukkig maar op sommige velden) blijven iets aparts (afstanden in km, hoogtes in meters, QFE ipv. QNH en uiteraard alles in russische letters). En ik voel me echt een superster hier..... heb nog nooit zoveel handtekeningen gezet in m'n hele leven als hier in 1 week (je moet echt voor alles tekenen... per vlucht alleen al 7 loadsheets tekenen en op elke outstation langs de meteo en navigatie voor nog meer krabbels en file'n van flightplan). En 's ochtends vóór de eerste vlucht v/d dag langs de dokter om je hartslag te meten, te kijken of je je wel goed voelt en voor controle van je WRR.

Je moet er allemaal even aan wennen... al 't burocratische gedoe, maar 't vliegen en 't leven hier compenseert het genoeg! En als je van antieke vliegtuigen houdt (zegt de gek die Fokker 50 vliegt) kun je je ogen hier ruimschoots de kost geven. Wat een waanzinnig gave bakken... en 't vliegt allemaal ook nog!

Overigens, forget wat je in 'Borat' hebt gezien! (was trouwens ergens in Bulgarije gefilmd). Almaty en Astana zijn echt supermodern (meer dan de helft van de auto's zijn gloednieuwe luxe SUV's van Toyota/Lexus/BMW/Mercedes/Porsche e.d.) Overal waanzinnige gebouwen (veel 'amerikaanse' Malls) en de winkelprijzen zijn over 't algemeen duurder dan in NL of minimaal gelijk (op de benzineprijs na uiteraard... tussen de 30 en 40 eurocent per liter!... vandaar ook al die SUV's). Eten/drinken is wel stuk goedkoper dan in NL en van goede kwaliteit. Vervoer is simpel: arm uitsteken langs de weg, paar tellen wachten tot er een auto stopt, onderhandelen over de prijs (ongeveer 2 á 3 euro) en je komt overal. Iedereen is hier namelijk taxichauffeur!

In Astana is veel te zien maar relatief weinig te beleven, Almaty heeft meer mogelijkheden, maar ik amuseer me prima met de engelse co's (ex-VLM'ers van Manchester) en de vele ex-pats van de Boeing en Airbus vloot. Radisson Hotel is top, gratis Wifi-internet (Skype werkt goed), goed ontbijt en top fitnesscentrum met zwembad e.d.

Ben van 1 t/m 14 oktober weer ff vrij in NL (aangevraagd voor de KLM open dag op 3 oktober) en dan weer 6 weken hiero. Al met al vind ik 't persoonlijk een geweldige ervaring..... misschien dat ik daar nog op terug kom als 't van de winter weer -40 graden wordt net als afgelopen winter (Fokkers hier hebben geen APU!) We zullen 't allemaal wel weer beleven. Zal binnenkort wat foto's plaatsen hier...

До свидания (Do svidaniya)

Comandante Kebab (aka. Rishi Narain)

PS: @ Purno -> trimmer doet 't nog uitstekend... elke avond de mesjes in Vodka dompelen houd ze scherp.... en mij ook! :grijns:
 
Last edited:
Leuk verhaal.

Heb veel russen opgeleid en ben de "OMFG, my controls" nog niet tegengekomen. Wel het verlaten van het 3 graden glijpad, maar dat is m.i. te wijten aan het feit dat ze niet gewend zijn 600 meter baan achter zich te laten bij de landing.

Foto's worden gewaardeerd.

Веел плезиер ин Казакстан
 
Heerlijk verhaal, aai laaik! Keep 't coming!
Jack.gif


Ennuh....
worthless.gif
 
Rish'Kebab,

En in de vrije tijd? Je zei al dat er niet veel te doen was, maar ze hebben daar toch wel kroegen/dipsco's?

En valt er nog wat te zien op straat of hebben ze daar alleen maar hele dikke vrouwen met snor?

Groeten

:radar: André :radar:

PS: als je weer in NL bent moeten we ff afspreken , dan geef ik je de Airwork vlag mee! Man wat zou ik trots zijn als je daar de zus van Borat mee op de foto kan zetten.
 
Leuk verhaal.

Heb veel russen opgeleid en ben de "OMFG, my controls" nog niet tegengekomen. Wel het verlaten van het 3 graden glijpad, maar dat is m.i. te wijten aan het feit dat ze niet gewend zijn 600 meter baan achter zich te laten bij de landing.

Foto's worden gewaardeerd.

Веел плезиер ин Казакстан

Hey Chief!

Air Astana heeft de afgelopen jaren een ontzettende groei meegemaakt en er waren idd. veel Kazakken en Russen die goed konden sturen (mede dankzij jou en nog wat van m'n ex-collega's van Denim Air), maar die zitten nu allemaal op de Airbus en Boeing (een enkeling nog op de Fokker 50 als chief pilot of CFI). Maar er zijn de afgelopen 6 maanden heel wat 'locals' aangenomen die vrij weinig 'hands on' vliegervaring hebben of alleen maar op russische bakken hebben gevlogen en de Fokker 50 proberen te vliegen/landen als een russische (prop-)jet (hele ruwe inputs, eerst onder 't glijpad duiken om vervolgens veel te vroeg te flaren mét power on). Procedures kunnen ze heel goed uitvoeren, zoals ze op de simulator ge-'drilled' zijn, maar er hoef maar iets in de praktijk anders te gaan dan ze gewoon zijn en ze raken al vrij snel de kluts kwijt. Vandaar dat we, tot mijn grote spijt, geen visual approaches mogen vliegen op F50 bij Air Astana. Er zijn blijkbaar te veel incidenten geweest met unstable approaches tijdens visuals dat nu alle vluchten gemonitored worden middels 't uitlezen van de FDR.

Voor de goede orde: ik heb 't over co's en niet over captains (al klagen de expat co's steen en been over de lokale captains... met name op 't gebied van CRM). Communicatie is nog steeds een groot probleem, maar daar wordt gelukkig hard aan gewerkt (vliegers krijgen engelse les van Amerikaanse en Canadese leraars, om voor april 2010 ICAO level 3 te spreken en uiterlijk November 2010 level 4). Het management pak alles gelukkig alles goed op en er wordt door Air Astana heel veel gedaan om de algemene standaard en veiligheid omhoog te krikken. Ik hoop echt dat 't ze gaat lukken, want ik ben echt positief verrast door het beleid en de gedrevenheid van het huidige management en het personeel. Intussen blijf ik genieten van 't vliegen hier..... met heel veel plezier, Chief!

Met Vliegende Groet,

Comandante Kebab

@NOSIG: foto's komen ergens volgende week!

@André: Goed plan die vlag, stuur je 'n berichtje zodra ik in NL ben! Heb nu alleen een grote KLM vlag meegenomen voor de foto's (sorry collega's in Amstelveen!) En natuurlijk is er genoeg te doen tijdens het nachtleven... genoeg disco's/dancing's en kroegen (incl. Irish Pubs). De dames hier zijn gemiddeld superslank, goed verzorgd en zien er over 't algemeen beter uit dan in NL... need 2 say more!

@PitchDisconnect: voorlopig in m'n uppie... zijn er wel meer die voor 1 á 2 periodes willen komen, maar Air Astana wil minimaal 3 periodes. (en iets anders dan een 6 weken op/2 weken af periode zit er niet in ben ik bang)
 
Rish'Kebab,

Gaan we zeker fixen met die vlag!

Hoorde dat je ook bij Denim gevlogen hebt in het verleden, heb je ook nog in Lagos gezeten?

Zo ja, is het leven daar in de vrije tijd NOG beter dan in Lagos? Of toch wel iets minder? :D

Groeten

:radar: André :radar:
 
Rish'Kebab,

Gaan we zeker fixen met die vlag!

Hoorde dat je ook bij Denim gevlogen hebt in het verleden, heb je ook nog in Lagos gezeten?

Zo ja, is het leven daar in de vrije tijd NOG beter dan in Lagos? Of toch wel iets minder? :D

Groeten

:radar: André :radar:

Heb 5,5 jaar bij Denim gezeten tot oktober 2005 (F50 + Dash 8). Nog wel Senegal en Mauretanië gedaan, maar Lagos is pas na m'n vertrek begonnen... kan 't dus niet vergelijken. Ze hebben hier in ieder geval geen Malaria Tropicana! En 't is net wat je er zelf van maakt. Ik krijg hier regelmatig toch wel déjà vu's van mijn tijd bij Denim is Spanje... niet alleen tijdens de vliegoperatie, maar ook m.b.t. de 'buitenschoolse aktiviteiten';)

Hasta Logolight!

Comandante Kebab
 
Ik heb altijd die uithoek interessant gevonden.Dus ik sta te poppelen voor de foto,s lijkt me wel een mega ervaring om daar te zitten.
 
Als ik de kans zou krijgen zou ik Rish'Kebab graag gezelschap komen houden daar in Kazachstan!

Is weer eens wat anders dan Lagos. Zal de dames in het Sheraton dan natuurlijk wel missen, die je altijd heel geintereseerd vragen " How was your day? " (voor het plaatje, het gaat hier dan om negerinnen met minimale bekleding en maximaal hoge hakken. En ik maar doen alsof ik denk dat ze echt geintreseerd zijn in wat ik die dag dan gedaan heb :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: en dan na 3 uur welterusten zeggen en weglopen, moet je eens opletten hoe netjes ze dan nog zijn)

Groeten

:radar: André :radar:
 
UPDATE 2013

UPDATE 2013

Even een oud topic leven in blazen. Gelijk mijn eerste post hier na 6 jaar actief 'lezen'.

Heeft iemand nog contacten bij Air Astana medio nu, 2013??? Ik heb wel oren naar een 1 jarig commuting contract op de E190 daar met als base AMS! Startdatum is deze maart al ivm met nog 2 E190's die komen. (totaal 8 stuks dus)

Ik wil wel eens weten hoe het leven daar is, het vliegen en het bedrijf. Lees er wel wat over op pprune maar daar wordt veel gezeken erover en het is oude info.

Lees dat het erg duur is maar de pay is goed, en in euro's!

PM's altijd welkom,

Cheers,

High Energy
 
Hallo HE,

Verwacht niet te positieve reacties, een aantal F50 jongens (nederlanders, ex-VLM / Denim) hebben heel lang een worst gehad dat ze naar de EMB190 gingen, dit is uber last minute veranderd in een tot ziens en bedankt.

Air Aatana is wel buiten dat, altijd netjes geweest voor de F50 expat crew.
 
Back
Top