Afwijzing fase 2 KLM FA

Frigo24

New member
Beste leden,

Afgelopen week heb ik fase 2 van de selectie van de KLM Flight Academy doorlopen. Deze fase is het zogenaamde “sensomotorische onderzoek”, voornamelijk bedoeld om je vliegaanleg te testen. Voorheen werd dit gedaan middels het GVSS.

Ik heb helaas te horen gekregen dat ik niet door ben naar de volgende ronde. Gelukkig mag ik het na het halen van mijn bachelor opnieuw proberen bij de KLMFA.

Maar nu is mijn vraag of dit zin heeft? Ik ben namelijk afgevallen op oog-hand-voet coördinatie. Bij deze test moet je doormiddel van pedalen en een joystick een soort driehoek balanceren. Ik vond deze test erg lastig. Als ik het over een paar jaar opnieuw probeer, zal ik het dan wel halen? Vliegaanleg kan je niet oefenen lijkt mij..

Zijn er mensen die zijn afgevallen bij het GVSS of het sensomotorisch onderzoek, het nog een keer hebben geprobeerd, en het toen wel hebben gehaald?

Ik hoor graag van jullie. Bij voorbaat dank.
 
Welkom op het forum Frigo, ik hoop dat je al een beetje hebt rondgekeken.
We gaan even een testje doen, antwoord moet tenminste een alinea zijn:

Vliegaanleg

Probeer eens in je eigen woorden uit te leggen wat jij hieronder verstaat.

(Voordat ik verder inga op je vraag)
 
Last edited:
Bedankt Europe-American.

Bepaalde vaardigheden en capaciteiten die je van nature bezit die een goede vlieger kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan stressbestendigheid of oog-hand-voet coordinatie. Dit moet je wel in goede mate bezitten als je piloot wil worden denk ik. Dat is in ieder geval wat ik veelal hoor.

Ik snap dat je door een training dit misschien beter kan ontwikkelen. Maar ik weet niet of dit een daadwerkelijk groot verschil maakt.
 
Last edited:
Niet helemaal, je hebt maar een heel klein stukje uitgelegd.
Vliegaanleg is veel breder.
Ik spreek vanuit de volgende ervaring: ik ben 13 jaar fulltime vlieginstructeur geweest in de VS met bijna 8000 uur instructie.
In de VS kan je zo een lokale vliegschool binnen lopen zonder assessment, zonder iets te testen en zeggen dat je een PPL wilt halen.
In mijn ervaring kan je 97% van de algemene bevolking leren vliegen.
Mijn snelste leerling was een man van midden 50 in 14 dagen en 45 uur.
Mijn langste succesvolle leerling zat rond de 165 uur. Met succesvol bedoel ik voor PPL examen geslaagd.
3% van de bevolking kan je niet leren vliegen, ik heb ooit een leerling gekend met 450+ uur en geen PPL. Een van de 3%.
Deze mensen zijn niet goed in autorijden, zullen nooit motor rijden of piano leren spelen. 1% is er gewoon te stom voor en 2% zijn doorgaans hele slimme mensen maar voornamelijk op een heel brainy niveau met weinig motorische intuïtie.
Je zal bij wijze van spreken uit moeten leggen hoe een schroevendraaier werkt.
De leerling van 450 uur was arts, de leerling van 14 dagen een televisie producent.
Tegenover de 3% die zelfs een PPL nooit zullen halen staat 3% die er echt een natuurlijke aanleg voor hebben. Voor mechanische dingen en voor dynamiek.
Die hoef je niet uit te leggen waarom er een spoiler op een auto zit. Die stellen vragen om hun intuïtieve oplossing of antwoord te bevestigen. Die stellen een vraag zo:
Is het zo dat dit zo werkt omdat dit andere zo werkt? Ja.
Die 3% stuur je en stimuleer je in hun leren.
Ik heb PPL leerlingen gehad die met solo al op PPL standaard vlogen en op hun examen op CPL standaard.
Er zijn hele zeldzame gevallen, ik heb er in 13 jaar twee meegemaakt waarvan ik zeg dat is NASA astronaut materiaal.
Een hersenchirurg en een jongen die met 14 begon en op zijn 16e verjaardag zijn PPL en een week later zijn instrument rating haalde. Deed op zijn 15e al universiteit cursussen omdat hij zich verveelde op school.
Zijn dat nu de enige 2 geweest met “aanleg”? Heeft maar 3% aanleg?
Ik ben zelf niet bij de 3%, ik heb overal als leerling hard voor moeten werken.
Afgewezen door de KLS en de KLu.
Ben nu in de buurt van 15.000 uur en Captain 777.
Jij bent afgewezen op een heel, heel erg smalle test.
Dit is op zekere hoogte wel te oefenen.
Hoe in de gaten dat iemand die deze test met vlag en wimpel haalt zeker geen garantie heeft dat ze de andere testen halen.
Veel succes.
 
Last edited:
Alles valt te oefenen, als je maar goed genoeg zoekt ;).

Zoals hierboven wordt verteld ben je op een testje afgewezen. Je krijgt de kans om het opnieuw te doen, dus gewoon doen. Zie het als een voordeel. Als je volgende keer selectie doet heb je bachelor en weet je al hoe de selectie eruit ziet. Daarnaast zijn er volgensmij genoeg aanbieders die trainingen geven. Maak daar gebruik van.
 
Tegenover de 3% die zelfs een PPL nooit zullen halen staat 3% die er echt een natuurlijke aanleg voor hebben. Voor mechanische dingen en voor dynamiek.
Die hoef je niet uit te leggen waarom er een spoiler op een auto zit. Die stellen vragen om hun intuïtieve oplossing of antwoord te bevestigen. Die stellen een vraag zo:
Is het zo dat dit zo werkt omdat dit andere zo werkt? Ja.

Zo'n "waarom-brein" verzet zich nog wel eens tegen het inhameren van vaste procedures. En als er iets is wat je als piloot moet doen... dan is dat het wel - tenminste, in mijn beleving. Beetje offtopic, maar ben je dat wel eens tegengekomen? Een intuitieve sneldenker die alles in no-time snapte, maar vervolgens een puinhoop maakte van bijvoorbeeld z'n circuit procedure, en je met zijn of haar "slordigheid" tot wanhoop dreef?

Jij bent afgewezen op een heel, heel erg smalle test.
Dit is op zekere hoogte wel te oefenen.

Zeker op jonge leeftijd nog wel, zou je zeggen.
 
Een intuitieve sneldenker die alles in no-time snapte, maar vervolgens een puinhoop maakte van bijvoorbeeld z'n circuit procedure, en je met zijn of haar "slordigheid" tot wanhoop dreef?
Circuit “procedure” is maar heel weinig procedure en veel logica.
Intuïtief begrijpen dat je wind correctie nodig hebt.
Dat je een gestandaardiseerde manier moet hebben om het vliegveld en de baan aan te vliegen, komt nog uit de tijd zonder radio en je kijkt naar een vliegtuig en je weet wat het volgende is wat ze gaan doen.
Ik heb leerlingen op de vliegschool gehad met een (lichte) vorm van MS en in een jaar hadden we drie leerlingen met maar zicht in een oog. Zelfde jaar later ook iemand met maar één vinger en zijn duim aan zijn linkerhand (vlieghand).
Allemaal PPL gehaald…oog-hand coördinatie.
Blijft een hele smalle test bij dat soort assessments.
Heeft meer te maken met hoe kieskeurig ze kunnen zijn dan dat het iets zegt over je kansen om succesvol piloot te worden.
 
Je krijgt de kans om het opnieuw te doen, dus gewoon doen.
De vraag is of je zolang moet wachten om misschien alsnog op iets anders te worden afgewezen.
Is een harde keus om de KLM op te geven tenzij je bij een van de hofleveranciers je opleiding kan doen.
 
De vraag is of je zolang moet wachten om misschien alsnog op iets anders te worden afgewezen.
Is een harde keus om de KLM op te geven tenzij je bij een van de hofleveranciers je opleiding kan doen.
De topicstarter vertelt dat hij na het halen van zijn studie ‘t opnieuw mag proberen. Dus ik neem aan dat diegene nog vrij jong is. Voorwaarde bij de KLS is namelijk dat wanneer je binnen 2 jaar selectie hebt gedaan na je middelbare school en het niet hebt gehaald, een herkansing krijgt na het halen van een bachelor/master.

Als hij dus van plan is om te gaan studeren, dan lijkt het me vanzelfsprekend dat hij die herkansing ook gewoon gebruikt. Mocht hij dan definitief worden afgewezen dan kan hij met een studie op zak zich gaan oriënteren op andere vliegscholen.
 
Hoi Frigo, er zijn best aan aantal (betaalde) sites waar je dit en andere dingen kunt oefenen. Je hebt natuurlijk ook nog een flink aantal andere vliegscholen in NL en de rest van de wereld (USA).
 
Het spelen van videogames verbetert de coördinatie, daar zijn verschillende studies over.


Het Amerikaanse leger is daar inmiddels ook al achter.

 
Het spelen van videogames verbetert de coördinatie, daar zijn verschillende studies over.


Het Amerikaanse leger is daar inmiddels ook al achter.

Dat kan ik zeker bevestigen ;)
 
Niet helemaal, je hebt maar een heel klein stukje uitgelegd.
Vliegaanleg is veel breder.
Ik spreek vanuit de volgende ervaring: ik ben 13 jaar fulltime vlieginstructeur geweest in de VS met bijna 8000 uur instructie.
In de VS kan je zo een lokale vliegschool binnen lopen zonder assessment, zonder iets te testen en zeggen dat je een PPL wilt halen.
In mijn ervaring kan je 97% van de algemene bevolking leren vliegen.
Mijn snelste leerling was een man van midden 50 in 14 dagen en 45 uur.
Mijn langste succesvolle leerling zat rond de 165 uur. Met succesvol bedoel ik voor PPL examen geslaagd.
3% van de bevolking kan je niet leren vliegen, ik heb ooit een leerling gekend met 450+ uur en geen PPL. Een van de 3%.
Deze mensen zijn niet goed in autorijden, zullen nooit motor rijden of piano leren spelen. 1% is er gewoon te stom voor en 2% zijn doorgaans hele slimme mensen maar voornamelijk op een heel brainy niveau met weinig motorische intuïtie.
Je zal bij wijze van spreken uit moeten leggen hoe een schroevendraaier werkt.
De leerling van 450 uur was arts, de leerling van 14 dagen een televisie producent.
Tegenover de 3% die zelfs een PPL nooit zullen halen staat 3% die er echt een natuurlijke aanleg voor hebben. Voor mechanische dingen en voor dynamiek.
Die hoef je niet uit te leggen waarom er een spoiler op een auto zit. Die stellen vragen om hun intuïtieve oplossing of antwoord te bevestigen. Die stellen een vraag zo:
Is het zo dat dit zo werkt omdat dit andere zo werkt? Ja.
Die 3% stuur je en stimuleer je in hun leren.
Ik heb PPL leerlingen gehad die met solo al op PPL standaard vlogen en op hun examen op CPL standaard.
Er zijn hele zeldzame gevallen, ik heb er in 13 jaar twee meegemaakt waarvan ik zeg dat is NASA astronaut materiaal.
Een hersenchirurg en een jongen die met 14 begon en op zijn 16e verjaardag zijn PPL en een week later zijn instrument rating haalde. Deed op zijn 15e al universiteit cursussen omdat hij zich verveelde op school.
Zijn dat nu de enige 2 geweest met “aanleg”? Heeft maar 3% aanleg?
Ik ben zelf niet bij de 3%, ik heb overal als leerling hard voor moeten werken.
Afgewezen door de KLS en de KLu.
Ben nu in de buurt van 15.000 uur en Captain 777.
Jij bent afgewezen op een heel, heel erg smalle test.
Dit is op zekere hoogte wel te oefenen.
Hoe in de gaten dat iemand die deze test met vlag en wimpel haalt zeker geen garantie heeft dat ze de andere testen halen.
Veel succes.
Dank voor je bericht. Ik denk dat mijn uitleg van vliegaanleg inderdaad niet helmaal volledig is. Maar in mijn beleving in zo’n sensomotorische test bij de kfa wel ontworpen om te kijken of je het van “nature” een beetje bezit. Dit is natuurlijk, zoals je zegt, omdat ze zeer kieskeurig kunnen zijn. Mooi om te lezen dat een afwijzing bij de KLS dus echt geen einde van de wereld is, daar ben jij het bewijs van.

Ik heb even verder rondgekeken op het forum en heb iets gevonden over skytest. Ik zal dat bij mijn herkansing over een paar jaar zeker gebruiken. Gamen doe ik al genoeg, dus denk dat het daar niet aan ligt ;).
 
De vraag is of je zolang moet wachten om misschien alsnog op iets anders te worden afgewezen.
Is een harde keus om de KLM op te geven tenzij je bij een van de hofleveranciers je opleiding kan doen.
Ik ben inderdaad nog vrij jong, zoals @Tomtheflyer vertelt. Momenteel zit ik in m’n eindexamenjaar.

Ik moet echter wel zeggen dat ik twijfel over of ik een ander vliegopleiding zal gaan doen. Ik zit dan vooral te denken aan Transavia (door de baangarantie) of EPST. Wat raden jullie aan? Eerst een studie volledig afronden of een andere vliegopleiding. Kan namelijk eerlijkgezegd niet wachten om achter mijn passie, vliegen, aan te gaan.
 
Last edited:
Hou in de gaten wat die opleidingen aan mogelijkheden kunnen bieden.
Een MPL opleiding heeft beperkingen.
Is er ooit doorstroming van Transavia naar KLM? Vlieg je potentieel een hele carrière op de 73 naar dezelfde 12 bestemmingen?
Hoe is de financiering van een opleiding? Wie gaat dit betalen? Wat als je afvalt, je Medical verliest? Wat is je plan B? Heb je daar de opleiding voor?
 
Transavia lijkt me persoonlijk een goede maatschappij. Goede arbeidsvoorwaarden en een goed rooster. Volgensmij hebben ze 100+ bestemmingen, waaronder bestemmingen in Noord-Afrika en UAE. Ja het is niet ideaal om je hele carriere op hetzelfde type te vliegen, daar geef ik je absoluut gelijk in. Ik moet wel zeggen dat ik me niet goed verdiept hebt in de beperkingen van een MPL. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met doorstroming naar KLM. Volgensmij gebeurt dit wel.

Ik heb er toch even goed over nagedacht en besloten om eerst een studie af te ronden. Vervolgens zal ik de selecties van KLMFA opnieuw proberen. Mocht dat helaas niks worden, dan zijn er genoeg mogelijkheden bij andere vliegscholen, zoals @NLpilot?! vertelt.
 
Last edited:
Volgensmij hebben ze 100+ bestemmingen, waaronder bestemmingen in Noord-Afrika en UAE.
Kijk ik overdrijf natuurlijk een beetje als ik 12 bestemmingen zeg maar hou in de gaten dat dit wel voornamelijk seizoensgebonden bestemmingen zijn.


En senioriteit bepaalt bij een airline op welke routes je kan vliegen en niet waar jij die week zin in hebt.
Je hebt lang genoeg de tijd om hierover na te denken.

@digits
@V1Rotate
@Koning Lucht

zijn hier ook actief op het forum en hebben net als ik ook voor het buitenland gekozen.
Is natuurlijk ook een combinatie van persoonlijke omstandigheden en de opportuniteit om bepaalde keuzes te maken of juist het gebrek aan keuze wat een carrière richting heeft bepaald.
Er is letterlijk een hele wereld van luchtvaart buiten Nederland en Europa zelfs.
 
Last edited:
Ik ben inderdaad nog vrij jong, zoals @Tomtheflyer vertelt. Momenteel zit ik in m’n eindexamenjaar.

Ik moet echter wel zeggen dat ik twijfel over of ik een ander vliegopleiding zal gaan doen. Ik zit dan vooral te denken aan Transavia (door de baangarantie) of EPST. Wat raden jullie aan? Eerst een studie volledig afronden of een andere vliegopleiding. Kan namelijk eerlijkgezegd niet wachten om achter mijn passie, vliegen, aan te gaan.
Ik denk dat als je eerst je vliegopleiding doet, je vermoedelijk geen zin meer zal hebben achteraf om nog een andere opleiding te doen. Ik zou ook een optie kiezen waar je met zo weinig mogelijk financiering (liefst geen) je vlieglicenties kan halen. Het is erg vervelend als je jaren geen vliegjob kan vinden. Het is nog een hele factor erger als je dan ook nog een grote schuld hebt. Een andere opleiding, of vaardigheid/kennis, is zeer waardevol. Op dit moment ben je uiteraard bezorgd met het vinden van werk als piloot. Maar denk even verder. Stel dat dit lukt, en je geraakt zelfs bij je favoriete maatschappij binnen. Wil je dat 30 jaar lang blijven doen? Een realistische alternatief hebben kan mentaal een erg groot voordeel zijn. De meest miserabele mensen om mee te werken zijn diegene die tegen hun wil in de cockpit zitten maar niets anders kunnen. Probeer dat te vermijden.

Het is beter om te denken 'verdorie, weer een staking, al een hele maand 's nachts aan het vliegen, doodmoe van al die jetlag,... maar goed, als het echt teveel wordt kan ik altijd nog X of Y doen' ipv '...maar helaas zit ik hier de rest van mijn leven aan vast'.

Vliegen is leuk. Werk is niet altijd leuk. Reizen is leuk als alles nieuw is, 20 airport hotels zien op een maand als je 55 bent kan minder leuk zijn.
 
Back
Top