Afwachting VGB

Zou ik geen zorgen over hebben, Spanje en UK werken prima mee. Ergens tussen de 8-12 weken aanhouden.

Heb vanmorgen even met een van de ministeries gebeld (seriously, alleen beschikbaar tussen 10 en 12 op werkdagen?!?!) en die zeggen idd hetzelfde. Brexit heeft geen invloed gelukkig.
 
Iemand (actuele) ervaring hoe lang hij/zij heeft moeten wachten op de informatie uit de UK en Duitsland?
 
Is er daarnaast ook nog enige ervaring hoe men het proces kan versnellen? Inmiddels meer dan 100(!) documenten opgestuurd in de hoop de zaak wat te versnellen.
Telefonisch krijg ik helaas te weinig feedback over de status van mijn aanvraag en wordt uiteraard aangeraden af te wachten, zijn er dames en/of heren met andere ervaringen nog wat druk op de ketel te zetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Is er daarnaast ook nog enige ervaring hoe men het proces kan versnellen? Inmiddels meer dan 100(!) documenten opgestuurd in de hoop de zaak wat te versnellen.
Telefonisch krijg ik helaas te weinig feedback over de status van mijn aanvraag en wordt uiteraard aangeraden af te wachten, zijn er dames en/of heren met andere ervaringen nog wat druk op de ketel te zetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee geen enkele kans. Ik heb zelf 9 maanden gewacht en zelfs contact gehad met de minister van binnenlandse zaken... Kwestie van wachten. De AIVD en BiZa kunnen naar hun zeggen het proces niet versnellen
 
Heeft iemand een update over de VGB aanvragen voor de mensen die in het midden oosten hebben gewerkt of werken?
 
Heeft iemand een update over de VGB aanvragen voor de mensen die in het midden oosten hebben gewerkt of werken?

Ik werk inmiddels al 3 jaar in het Midden-Oosten, de VGB aanvraag heeft voor mij 4 maanden geduurd. Hiervoor zat ik bijna 3 jaar in Duitsland. Het lijkt erop dat ze er misschien handigheid in krijgen door een toename van het aantal aanvragen.
 
Zijn er al mensen die hier nieuwe ervaringen mee hebben? Ook ik ben afgelopen week aangenomen door de KLM. Ik begin mij echter oprecht zorgen te maken over de VGB. Ik heb 4 jaar in Rusland vertoefd, altijd gevlogen ik die periode.

Op de AIVD website vond ik dit:

‘Verblijf in het buitenland
Verblijf in het buitenland hoeft in beginsel pas na een verblijf van zes maanden onderzocht te worden in het veiligheidsonderzoek. Dat was drie maanden. Langdurig verblijf in het buitenland wordt ook op een andere manier onderzocht. Daarbij wordt rekening gehouden met de bestemming(en), de reden van het verblijf, de duur en de frequentie van het verblijf en de kwetsbaarheid van de specifieke functie. Zo sluiten we beter aan bij de praktijk dat steeds vaker mensen voor werk, studie of toerisme langere tijd naar het buitenland gaan.’

Wellicht is er hoop?
 
Beste DEM300,

allereerst gefeliciteerd met jouw aanname bij de KLM. De AIVD legt de grens op een verblijf in een land waar geen veiligheidsinformatie mee uit kan worden gewisseld op 4 jaar. Zelf heb ik mijn VGB verkregen omdat ik (pas) 3 jaar en 11 maanden in een dergelijk land verbleef.

Hoe lang heb je (officieel) in Rusland gewoond?
Heeft het AIVD de mogelijkheid een 'background' te doen met behulp van de autoriteiten in Rusland?

Saludos
El guiri
 
Hi El Guiri,

Het is in ieder geval fijn te weten dat er uitzonderingen worden gemaakt inmiddels.

Ik ben in totaal 4jr en 2 maanden uitgeschreven geweest. Maar heb een soort buffer van een paar maanden gehad dat ik heen en weer reisde en nergens stond ingeschreven. Ik weet niet wat dat zal betekenen voor mijn situatie.

Afgezien van dat mijn background check wellicht lastig wordt, ik ben getrouwd met een Russische.
Zij heeft pas sinds anderhalf jaar een verblijfsvergunning en sindsdien wonen we weer in den lande.

Ik denk dat ik iig de VNV en KLM moet inschakelen zodat er wellicht wat druk achter komt.
 
Gefeliciteerd Dem3000, klopt het dat je eerst selectie hebt gedaan en nu voor je VGB bezig bent? Dacht dat ze dit proces al meer dan een jaar geleden hadden omgedraaid om teleurstelling te voorkomen aan beide kanten?
 
Hi El Guiri,

Het is in ieder geval fijn te weten dat er uitzonderingen worden gemaakt inmiddels.

Ik ben in totaal 4jr en 2 maanden uitgeschreven geweest. Maar heb een soort buffer van een paar maanden gehad dat ik heen en weer reisde en nergens stond ingeschreven. Ik weet niet wat dat zal betekenen voor mijn situatie.

Afgezien van dat mijn background check wellicht lastig wordt, ik ben getrouwd met een Russische.
Zij heeft pas sinds anderhalf jaar een verblijfsvergunning en sindsdien wonen we weer in den lande.

Ik denk dat ik iig de VNV en KLM moet inschakelen zodat er wellicht wat druk achter komt.
Beste DEM300,

zelf was ik al 15 jaar uitgeschreven in Nederland. Het enige wat problemen op kan leveren betreffende de background check is of het land waar je de afgelopen jaren ingeschreven hebt gestaan connecties heeft met het AIVD en actief meewerkt aan het afgeven van een VGB.

Ik begreep dat het VNV actief met dit probleem bezig is dus zij kunnen jou de meest recente informatie geven.

Succes met de procedure in ieder geval.

Saludos
EG
 
Ik snap dat het afhankelijk is van waar je gewoond hebt.

Rusland is in principe geen samenwerking mee. Wat dat betreft heb ik al minpunten, maar zou ik nog een uitzondering kunnen vormen. Ik heb zelf bijna 4 van de 8 jaar in Nederland gewoond. Maar mijn partner niet. Hoe bizar het ook is, dat zou nog wel is problematisch kunnen zijn.

@gearpins: Het onderzoek is meteen gestart toen ik uitgenodigd werd voor alle selecties. Dat is inmiddels bijna twee maanden geleden.
 
Hi El Guiri,

Het is in ieder geval fijn te weten dat er uitzonderingen worden gemaakt inmiddels.

Ik ben in totaal 4jr en 2 maanden uitgeschreven geweest. Maar heb een soort buffer van een paar maanden gehad dat ik heen en weer reisde en nergens stond ingeschreven. Ik weet niet wat dat zal betekenen voor mijn situatie.

Afgezien van dat mijn background check wellicht lastig wordt, ik ben getrouwd met een Russische.
Zij heeft pas sinds anderhalf jaar een verblijfsvergunning en sindsdien wonen we weer in den lande.

Ik denk dat ik iig de VNV en KLM moet inschakelen zodat er wellicht wat druk achter komt.

He! Allereerst gefeliciteerd met je aanname!
4 jaar is inderdaad een magisch getal bij de AIVD maar ook hier geldt het volgende:

Elke case is uniek.

Zelfs al heb je exact dezelfde details als een collega piloot zal er nog steeds persoonlijk naar jou worden gekeken en een beslissing genomen worden. Je details posten heeft dus helaas geen zin.

Wel kan ik vertellen ( bij mij heeft het 9 maanden geduurd) dat er geen druk wordt gezet vanuit de VNV of de KLM gezien ze simpelweg niets kunnen. Het is een wacht spelletje...

Succes!
 
Back
Top