AF-KLM vs Ethiad-Air Berlin

PitchDisconnect

New member
Dat er gesprekken gaande zijn tussen AF-KLM en Ethiad is al even bekend, maar nu komt Air Berlin ook om de hoek kijken. Ik ben heel erg benieuwd welke kant het uit gaat...
Het volgende staat op luchtvaartnieuws.nl:

'Air Berlin moet alliantie aangaan met Air France-KLM'


MÜNCHEN - De verlieslijdende Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin moet een alliantie aangaan met luchtvaartgroep Air France-KLM. Dat heeft grootaandeelhouder Etihad Airways uit Abu Dhabi gezegd tegen de krant Süddeutsche Zeitung. Etihad heeft dertig procent van Air Berlin in bezit.

Volgens topman James Hogan van Etihad moet Air Berlin gezamenlijk vluchten gaan aanbieden met Air France-KLM. Etihad voert zelf ook overleg met de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie over een samenwerkingsovereenkomst.

Air Berlin is de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland, maar gaat gebukt onder hoge schulden en is al jaren verlieslijdend. Etihad is de maatschappij met leningen te hulp geschoten.

Volgens Hogan is er geen verdere steun aan het bedrijf nodig. Hij verwacht dat Air Berlin binnen anderhalf jaar weer winstgevend zal zijn. Etihad en Air Berlin werken ook nauw samen op het gebied van vluchtuitvoering.
 
Nou, dat mag ik toch niet hopen zeg. KLM blijf aub weg bij dat zinkende schip Air Berlin, probeer eerst maar eens samen met AF de boel weer op gang te krijgen.

En in het kader van de Europese eenwording stel ik voor dat Lufthansa, AF en KLM maar gaan samenwerken, 1 grote West-Europese carrier. Dan kopen we ook nog even Shell op zodat we ook belastingvrij onze eigen peut kunnen stoken. Fuck die Arabieren. Denk dat we met AMS, FRA en CDG een hele dikke fundering hebben om te kunnen concurreren op de wereld markt.

Jaja... ik ga weer slapen..

http://www.youtube.com/watch?v=l5kBm9M1D1k
 
Last edited:
Waar ga je heen met je Kamelenteen?
Daar slaat ie toch echt de spijker op z'n kop!

Is dat nie onze Jos van Oss?

Misschien dat onze directies hier iets mee kunnen?
 
De deelneming van Ethiad in Air Berlin legt de arabieren geen windeieren. En dat ondanks de problemen bij Air Berlin. 51 miljoen heeft Ethiad inmiddels aan de deelneming verdiend (boven verwachting):

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijv...Samenwerking_bezorgt_Etihad_meer_omzet__.html

Ben benieuwd hoe Ethiad de alliantie tussen AB en AF/KL voor zich ziet zodra zij ook een deelneming in AF/KL hebben. Ik sluit niet uit dat een deel van het verkeer naar de oosterburen verdwijnt (o.a. door lagere loonkosten). Voorbeeld om mee te beginnen: Het verkeer tussen Duitsland en Frankrijk/ Nederland. Ook geen onbelangrijke: AB is lid van OneWorld en AF/KL van Skyteam. Ook dat vraagstuk zal ingevuld moeten worden.
 
Ze hebben het alleen over omzet. Wijselijk wordt er geen woord vuilgemaakt aan de winst. Etihad is namelijk net als AB verliesgevend.
 
Air France-KLM in zee met Etihad en Air Berlin


AMSTERDAM - De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France-KLM gaat een partnerschap aan met het Arabische Etihad Airways en de Duitse prijsvechter Air Berlin.



De partijen sluiten een zogenoemde code-share overeenkomst, waarmee ze klanten meer bestemmingen kunnen aanbieden. Dat werd maandag aangekondigd.

Etihad en Air Berlin hadden al een nauwe relatie. Etihad schoot de verlieslijdende maatschappij, die gebukt gaat onder een hoge schuldenlast, te hulp met leningen. Ook is de luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi grootaandeelhouder van Air Berlin.





KLM-topman Peter Hartman zei vorige maand al dat de onderhandelingen met Etihad vorderen.


Nu.nl
 
Ook de KLM zelf heeft inmiddels een persbericht op de website gezet.
Een aantal vluchten AB/KL zal voortaan ge-codeshared worden.

Ik heb me (nog) niet genoeg in de hele materie verdiept om er een fatsoenlijke mening over te kunnen geven, maar interessant is het zeker wel.

Bron: KLM
 
Ja goed, 0,3% tov de omzet over 2011, voor het eerst. Ben benieuwd of ze dat dit jaar nog gaan halen. Maar je hebt gelijk, dat heb ik inderdaad overzien.
 
Nergens wordt gesproken over een aandelenruil of het nemen van een belang in een ander...

Nee natuurlijk niet, die deal is nog niet rond, maar daar praten ze al 6 maanden over.
Dat is overigens ook de enige manier voor AFKL om die 6 miljard schuldenlast (waarvan 4 miljard SPL) te reduceren.

Je ziet het langzaam escaleren naar een deelneming.
 
Last edited:
Ach, alsof KQ zo smetteloos is met die 737 en 310 die volledig controlled de grond en het water in vlogen.
 
Back
Top