AF/KLM FULL CARGO naar de MAC?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe 'nieuw aangenomen KLM-vliegers' een functie kunnen vervullen binnen de MAC? Coco functie bestaat niet bij de MAC en het lijk me sterk dat die horde Ab-Initio's gaan instromen als Co ICA........

Uiteraard niet, ervaren co's (73, 70/100, 50) bij de KLM stromen door naar de vracht divisie, coco's nemen hun plaatsen in en AI's worden coco.

@ birdmare, inspannings verplichting, daar heb je een punt, maar er staat wel degelijk op oude plaats. Zoek het op zou ik zeggen (motie archief, derde pag. geloof ik). Maar nogmaals en ten overvloede, ik had het niet moeten opbrengen, er zijn belangrijkere zaken te regelen.

Edit: tot nu toe is er nog geen sprake van operationele integratie. Maw KLM vliegers gaan geen MAC bakken vliegen en KL vliegers gaan niet met MAC vliegers vliegen. Dus Coco's kunnen wel degelijk de 400 ERF's vliegen onder het nieuwe protocol.
 
Last edited:
Het is in ieder geval een mooie discussie, maar ik denk dat bijna iedereen het met elkaar eens is, behoud van werkgelegenheid (voor iedereen dus HV,MP en KLM) en een goede overeenkomst mbt werkverdeling.

Ik zie zelf een situatie onstaan zoals KLC-UK. Een integratie, waarbij de mensen die bij MP zitten mogen kiezen of ze willen overstappen naar de KLM of blijven zitten en KLM'ers kunnen in en uitstromen binnen de MP divisie. Voordeel voor MP'ers, je kunt over naar de KLM en voordeel voor KLM'ers, meer mogelijkheden om door te stromen!

Natuurlijk zal het allemaal niet zo makkelijk zijn als het klinkt, maar ik denk echt dat uit deze diep trieste crisis er mogelijkheden zullen onstaan die we in het geval van alleen maar goede tijden nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Zoals iemand anders al zei : United we stand, Divided we fall....
 
Het is in ieder geval een mooie discussie, maar ik denk dat bijna iedereen het met elkaar eens is, behoud van werkgelegenheid (voor iedereen dus HV,MP en KLM) en een goede overeenkomst mbt werkverdeling.

Ik zie zelf een situatie onstaan zoals KLC-UK. Een integratie, waarbij de mensen die bij MP zitten mogen kiezen of ze willen overstappen naar de KLM of blijven zitten en KLM'ers kunnen in en uitstromen binnen de MP divisie. Voordeel voor MP'ers, je kunt over naar de KLM en voordeel voor KLM'ers, meer mogelijkheden om door te stromen!

Natuurlijk zal het allemaal niet zo makkelijk zijn als het klinkt, maar ik denk echt dat uit deze diep trieste crisis er mogelijkheden zullen onstaan die we in het geval van alleen maar goede tijden nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Zoals iemand anders al zei : United we stand, Divided we fall....



Als je doelt op het integreren van beide senioriteitslijsten dan denk ik niet dat de KLM na de hele KLM/KLC integratie hier nog een keer haar vingers aan wil branden.
 
Enige positieve wat ik lees in de OdH, is dat er geen MAC-vliegers meer worden aangenomen, slechts KLM-vliegers. Dit is zeer positief voor het stuwmeer aan ab initio's, die aan de poorten staan te wachten.

Het zou de KLM sieren, wanneer ze dan ook de huidige aanname-eisen zouden versoepelen.

Als je anders een andere opleiding hebt gedaan dan die zij eisen, is het bijna onmogelijk om als Nederlander bij een Nederlandse maatschappij te vliegen. De markt gaat dan wel heel erg op slot.

Overigens lees ik op diverse internet-sites dat de vrachtmarkt sterk aantrekt. Er wordt zelfs extra capaciteit ingehuurd om het stuwmeer aan vracht, wat ligt te wachten in China voor de kerstverkopen, versneld deze kant op te krijgen. Ook Maastricht beleeft goede tijden met het openen van diverse vrachtlijnen.
 
KLMers gaan wel de MP bakken vliegen en ook gemengd KL met MP. Dus geen Coco, zijn niet nodig in de operatie van MP.
 
Sommige mensen moet je alles voorkauwen: MP bak is de BCF . ERF en BCF gaat door de vliegers door elkaar gevlogen worden.
 
Als je doelt op het integreren van beide senioriteitslijsten dan denk ik niet dat de KLM na de hele KLM/KLC integratie hier nog een keer haar vingers aan wil branden.

De KLM wil het wel, de VNV durft het alleen niet!

Martinair is deze week een sterfhuis geworden, aldus het protocol dat door de MP-ledenraad is ondertekend. Dit staat er als doelstelling nadat dit protocol in juli afloopt:

"Zolang Martinair deel uitmaakt van de KLM-groep zullen geen vliegers meer aan de senioriteitslijst van Martinair worden toegevoegd;"
 
De KLM wil het wel, de VNV durft het alleen niet!

Het lijkt me nog maar helemaal de vraag of KLM dat wil. Immers 1 lijst is 1 CAO. Juist nu blijkt dat het onder KLM CAO (vrijwel alleen lijndiensten mogelijk) het veel moeilijker is om winst te maken in de vracht markt dan onder MP CAO.
 
Nee hoor, KLM heeft verschillende CAO's. Zo hebben wij KLC vliegers een gedeeltelijk andere CAO ( bijlage 5C) dan de 737 vliegers (bijlage 5A). Dus verschillende CAO's is wel mogelijk...
 
Wat is MPQ?



070309-Martinair-PH-MPQ.jpg
 
"Martinair heeft gereorganiseerd door banen te schrappen en afscheid te nemen van dochterbedrijven. Voor de Martinair Vliegschool is volgens Gregorowitsch een uitzondering gemaakt vanwege het strategische belang van de vliegschool voor de luchtvaartmaatschappij."

Luchtvaartnieuws

Wie wat de status is van bovenstaand bericht, nu er een afspraak is om slechts nieuwe vliegers aan te nemen van de wachtlijst (lees KLS)?

Tot slot een vraag: welke vrachtrotaties/schema's vliegt Martinairvracht o.a?
 
Back
Top