Advies voor Piloten Droom

Cornelis

New member
Hoi allemaal,

Ik start dit jaar in 5 VWO/Gymnasium. In de vierde klas begonnen we met het kijken welke studie richting ons leuk leek. Het beroep verkeersvlieger kwam dan enkele maanden geleden ook in me op. Ik heb nu ook een soort van beeld geschetst en ik wil graag weten hoe ver dat van de waarheid is volgens jullie.
Ik hou niet van concurrentie zoals in het bedrijfsleven [Ik heb de afgelopen 1,5 jaar veel met mijn vader gedaan en ervaring opgedaan]. Dus ik hou ook niet van een baan waarin je veel beter moet zijn dan de rest om succesvol te worden zoals een Advocaat. Ik heb een N&T profiel met Economie dus ik kan me aanmelden voor 99% van de opleidingen in Nederland. Geld en Status is een belangrijke factor aangezien ik uit een nogal welvarende familie kom en mijn omgeving dat ook is. Het zou een raar gezicht zijn als ik ineens ruitenwasser zou worden [met alle respect]. Mijn familie kan me ondersteunen in mijn studiekosten ,maar ik erf verder niets dus om welvarend te blijven zal ik een bovengemiddeld salaris nodig hebben. Alleen nu om een goedbetaalde baan met een beetje status te krijgen zal je naar de universiteit moeten gaan wat me eigenlijk heel saai lijkt. En toen kwam ik langs de KLM Flight Academy waar je je opleiding afrond in 2 jaar en waar je het meeste zal vliegen in plaats van lange colleges volgen en veel te studeren. En toen ik vlogs keek van Piloten vond ik het er best wel leuk uitzien. Je vliegt naar bijzondere steden. Je kan het 1 dag ontdekken en je doet dat dan 7 dagen achter elkaar en dan ben je 7 dagen vrij. En daar krijg je nog bovenmodaal voor betaald ook nog.

Dit is wat er nu door me hoofd spookt ,maar iets zegt me dat het te mooi is om waar te zijn. Misschien is het toch wel heel zwaar om piloot te zijn? Misschien is de opleiding toch helemaal niet zo leuk als dat ik dacht? Misschien krijg je wel heel slecht betaald [Heeft iemand een idee wat een Second Officer verdiend bij de klm?]?
Misschien is het toch wel beter om te gaan studeren?

-
 
Als ik je verhaal zo lees, vraag ik mij eerlijk gezegd af of je wel de juiste motivatie hebt om piloot te worden.

1. Je geeft aan dat je niet van concurrentie houdt. Er is zeker in het begin stadium erg veel concurrentie. Veel mensen willen piloot worden en je zult bij de KLM Flight Academy samen met honderden anderen selectie moeten doen. Ook na het voltooien van je opleiding, vooral als je bij andere vliegscholen gaat kijken die opleiden voor meerdere luchtvaartmaatschappijen, zal je nog steeds 'de beste' moeten zijn om aangenomen te worden. In de komende jaren wordt echter wel een (groter) pilotentekort verwacht.

2. Het lijkt erop dat vooral het geld de belangrijkste motivatie is. Dat lijkt mij niet de juiste instelling. Bovendien heb je na de opleiding ook een schuld van (al snel) meer dan 100.000 euro. Houdt er ook rekening mee dat je wellicht kosten moet maken voor levensonderhoud gedurende de opleiding. De meesten hebben meer dan 15 jaar nodig om het af te lossen. Hoe de regeling met KLM FA is, weet ik niet.

3. Of het werk zwaar is? Je zult urenlang in cockpit moeten zitten met collega's. Goed samenwerken en geconcentreerd blijven is daarbij belangrijk. Op elk moment kan er iets abnormaals gebeuren. Ook moet je rekening houden dat diensten bij sommige airlines onregelmatig zijn en je in de nacht moet opstaan om 's ochtends in de vroege ochtend te vliegen.

Je moet dus écht afvragen of het werk (dat je een groot deel van je leven moet doen) je gelukkig maakt. Ligt de liefde wel bij het werk of vooral bij bijzaken?

Succes met je keuze!
 
Die 100.000 (spoedig 150.000, door brandstof en inflatie) kunnen zijn ouders misschien voorschieten. Maar als het om geld en status gaat, ga je toch geen luchtbuschauffeur worden?

Een hoog salaris komt pas als je na vele jaren (én heel veel concurrentie) de rang van captain bereikt hebt bij een major airline. Alle andere pilotenbanen kunnen niet op tegen de verwachtingen van een "dokters en advocaten" familie.

En helaas... Ook pilot training is flink studeren. En daarna een baan met zeer onregelmatige werktijden. Rijk worden (of blijven) zonder er veel voor te doen zit er niet in. Dan kun je beter in vastgoed gaan of zo...
 
Beetje onsamenhangend verhaal Cornelis.
Het vak piloot is echt niet betaald op vakantie gaan.
Met die motivatie zal je bij de KLM FA nooit door de selectie komen.
97% van de bevolking kan leren vliegen, dat is het niet.
Je brevetten halen maakt je geen piloot, daar is wat meer voor nodig.
 
Ik weet niet of je hier probeert te trollen of dat je dit serieus meent wat je hier hebt geschreven Cornelis.

Mijn advies:
- Doe het vooral niet. Jij hebt zoals ik het goed begrijp NUL komma NUL passie voor de baan als piloot.
- Probeer uit te vinden wat jij wel leuk vindt. Lekker belangrijk wat anderen in je familie vinden van jouw beroepskeuze en de bijbehorende status of het ontbreken daarvan. Een baan doen de rest van je leven wat je niet leuk vindt is een marteling.

Mbt. dat je competitie niet leuk vindt, dat gaat dan best wel een probleem worden denk ik. Ikzelf hou juist wel van beetje competitie. Dat haalt het beste in je naar boven en wordt je alleen maar beter van.

Verder, zoals EA al zegt, bij gerenomeerde scholen zoals KLS ga je niet door de het interview komen, want die merken dan zowieso dat je geen passie voor de baan hebt.

Piloot Status anno 2022:
- NUL. Bedrijven zoals Ryanair zien ons als Noodzakelijk kwaad. Buiten de Legacy Carriers om zijn er maar HEEL weinig bedrijven die je met respect behandelen.
- Glamourtijden zijn over and far gone.
- In de operatie die ik vlieg bij mn huidige werkgever kun je nog wel aardig wat doen en zien tijdens je layovers, maar bij een Easyjet, Ryanair, Eurowings, Wizz en consorten is het allemaal Point to Point. A-B-A-C-A. Dat is leuk voor diegene die het liefst elke dag thuis willen slapen, maar als je van de wereld ontdekken houdt is dat zeker geen droom. Voor een ieders wat wils zeg maar.

Zoals jij de baan schetst is dus ABSOLUUT NIET van toepassing. Niets 7 dagen werken en 7 dagen vrij.
Ik heb vrienden die voor hongerloontjes vliegen. 500-1500 Eu Net. Dus nee, NIETS Status en lekker chillen op het strand.

Dus NOGMAALS, als je het voor status en luizenleventje gaat met goede betaling, wordt dan vooral GEEN piloot. Ik merk dat je niet de echte liefde hebt voor de vliegerij. Je neemt eventueel alleen de plek in op de vliegschool van misschien iemand die WEL wil, maar toevallig iets minder gescoord heeft dan jij op selectie testjes.

Ikzelf zou niet heel graag naast iemand willen zitten 4 legs op een dag die er gewoon geen zin in heeft.

Om te komen waar ik NU zit heb ik keihard moeten knokken. Ik ben door HELE DIEPE dalen gegaan.

Had gasten zoals jij bij mij op mn vliegopleiding die het alleen voor status deden. Toevallig in hun land van afkomst konden ze direct na afronden van hun opleiding meteen aan de slag als piloot terwijl zij geen echte liefde hebben voor het vliegen, en dat terwijl ik dat juist WEL had maar absoluut NUL kans maakte op dat moment. Ik gun een ieder een baan, maar het was heel frustrerend voor mij. Ik deed ALLES om aan een baan te komen.
Meer dan 500 Sollis gestuurd.
Werken als Steward bij Airberlin.

Dan EINDELIJK een baan, maar extreem slecht betaald. Jaar erop zelfde werkgever maar wel normaal betaald.
Gewisseld van werkgever, toen kwam Covid. Baan kwijt, niet zo leuke baantjes moeten doen om te overleven, dan bij de huidige club.

Ook kijk ik al Air Crash Investigation sinds het begin, dus alle Afleveringen van de 22 Seizoenen gezien. Sommige zelfs vaker.
Andere docus gekeken mbt vliegtuigen en luchtvaart.
Flightsimulator gespeeld sinds FS95.

Ik leef voor vliegen. Er is niets waar ik zo een grote passie voor heb als vliegen. En zelfs IK zat zelfs dicht tegen opgeven aan na een hele hoop zwoegen zonder succes totdat ik hier binnenkwam waar ik nu zit.
 
Last edited:
Back
Top