Advies rondom studie

Ajpryx

New member
Deze vraag is vooral bedoeld voor mensen die via een cadetten programma piloot zijn geworden, maar mag uiteraard ook beantwoord worden door anderen die geïnteresseerd zijn.

Ik ben 19 jaar oud en studeer op het moment aan de universiteit. Ik wil alleen niets liever dan piloot worden. Hiervoor moet ik alleen nog Natuurkunde halen.

Het liefst wil ik de luchtmacht in, als dit niet lukt ga ik proberen bij een cadetten programma binnen te komen.

Nu sta ik voor de keuze:
1. mijn WO afronden en ergens in een zomer mijn Natuurkunde halen en dan aanmelden
2. Mijn P halen (eerste jaar afronden), dan over de zomer Natuurkunde halen, en dan aanmelden
3. Dit jaar nog natuurkunde afronden en mijn eerste vlieguren maken terwijl ik mij oriënteer voor de toelating.

Alvast bedankt voor jullie advies.
 
Nog los van de selectie voor de opleiding, heb ik al een aantal vacatures gezien waar een stevige vooropleiding (HBO+) op z'n minst als pré genoemd werd.

Zeker natuurkunde gaat je flink helpen met de theorie in de vliegopleiding. Ik zie thermodynamica, basis electronica, vectorwiskunde... alles weer voorbij komen. Met beter begrip van al dat soort dingen, kom je gewoon beter uit tests.

Dus dat mes snijdt aan twee kanten: het vergroot je kansen én het geeft je een plan B. Uiteindelijk wil je zo veel mogelijk kansen voor jezelf creeeren toch? Het is niet dat die voor het opscheppen liggen, zeker niet als je in Nederland wil blijven.
 
Als iemand die zelf deelneemt aan een cadet program kan ik je misschien wat extra inzicht geven! Onder een cadet program versta ik overigens het deelnemen aan een selectieprocedure bij een airline en vervolgens een opleiding, type rating en first officer positie bij diezelfde airline.

In mijn omgeving komt het grote merendeel (>75%) van de studenten niet direct van de middelbare school. De meesten hebben een studie afgerond (Bachelor en soms ook een Master), sommigen hebben gewerkt (bijvoorbeeld als ramp agent of in de cabine) en een paar hebben een jaar gereisd en gewerkt (work and travel).

Zo'n selectieprocedure is pittig en de concurrentie is groot dus het helpt in mijn ogen enorm als je al eens buiten je comfort zone bent gestapt en je je karakter door verschillende ervaringen hebt ontwikkelt. Daarnaast is het sowieso niet verkeerd om een plan B te hebben. De volgende crisis (of pandemie) ligt misschien wel op de loer. Ik persoonlijk heb tijdens de pandemie al gebruik gemaakt van mijn plan B, just saying... Gelukkig nu terug naar plan A maar dat is niet vanzelfsprekend.

Aan de andere kant is er ook zeker een groep die direct na de middelbare school de selectie heeft gehaald. Daar neem ik overigens mijn pet voor af! Ik was zeker nog niet zo rijp op m'n 18e/19e haha.

Wat is nu mijn advies?

Dat ligt aan het cadet program waaraan je wilt deelnemen. Kun je de selectie herhalen als je afvalt? Dan heb je weinig te verliezen en kun je het gewoon proberen. Als je afvalt krijg je mogelijk feedback waar je ook veel aan hebt en je weet wat je bij de volgende selecitie kunt verwachten.

Is de selectie bij je droomairline en niet te herhalen? Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en eerst een studie afmaken. Zelfs met 25-30 jaar ben je nog jong genoeg.
 
Back
Top