Advies Revalidation ME/IR

sam621

Member
Goedemorgen allen,

Sinds dit jaar bezit ik mijn MEP/ME-IR/CPL. Mijn ME/IR en MEP verlopen eind juni 2024. Sinds mijn opleiding heb ik nog geen IFR gevlogen laat staan MEP, enkel VFR SEP.

Zijn hier mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten na hun opleiding en wat hebben jullie gedaan? Ik weet dat je om het jaar in de sim de revalidation kan doen, dat zou wel betekenen dat ik mijn MEP moet laten verlopen en volgend jaar alsnog op een MEP mijn ME/IR renewal moet doen.

Alle adviezen zijn welkom!

Alvast hartelijk dank.
 
Als je een type rating hebt, dan wordt je IR daar al automatisch verlengd bij je jaarlijkse profcheck. Blijft ME over en deze kan je met een VFR vlucht verlengen waardoor je alleen airwork, n-1 handling en drie landingen hoeft te doen met de examinator.
 
Als je een type rating hebt, dan wordt je IR daar al automatisch verlengd bij je jaarlijkse profcheck. Blijft ME over en deze kan je met een VFR vlucht verlengen waardoor je alleen airwork, n-1 handling en drie landingen hoeft te doen met de examinator.
Thanks Miko! Heb (vooralsnog) echter geen type-rating en verwacht dat dit in de fase waarin ik nu zit ook niet binnenkort verandert.
 
Goedemorgen allen,

Sinds dit jaar bezit ik mijn MEP/ME-IR/CPL. Mijn ME/IR en MEP verlopen eind juni 2024. Sinds mijn opleiding heb ik nog geen IFR gevlogen laat staan MEP, enkel VFR SEP.

Zijn hier mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten na hun opleiding en wat hebben jullie gedaan? Ik weet dat je om het jaar in de sim de revalidation kan doen, dat zou wel betekenen dat ik mijn MEP moet laten verlopen en volgend jaar alsnog op een MEP mijn ME/IR renewal moet doen.

Alle adviezen zijn welkom!

Alvast hartelijk dank.
Hey @sam621 ,

Ik heb jaren geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Ik heb altijd m'n best gedaan om te zorgen dat zowel de IR als de MEP geldig bleven, hoe moeilijk ook. Ik zou je aan willen raden hetzelfde te doen en voor de check wat training te doen in b.v. een procedure trainer.

De reden hiervoor is tweeledig:

1) Het toont aan (naar potentiële werkgevers) dat je alles op alles blijft zetten om in de luchtvaart als piloot aan de slag te raken. Je toont je commitment en het dwingt je ook om met je vak bezig te blijven.
2) Volgens mij (maar dit is gedateerde info, dus check het!) is het alleen mogelijk om een typerating aan een brevet toe te voegen, wanneer er een geldig ME op staat.

Hoop dat dit helpt. KL
 
Hey @sam621 ,

Ik heb jaren geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Ik heb altijd m'n best gedaan om te zorgen dat zowel de IR als de MEP geldig bleven, hoe moeilijk ook. Ik zou je aan willen raden hetzelfde te doen en voor de check wat training te doen in b.v. een procedure trainer.

De reden hiervoor is tweeledig:

1) Het toont aan (naar potentiële werkgevers) dat je alles op alles blijft zetten om in de luchtvaart als piloot aan de slag te raken. Je toont je commitment en het dwingt je ook om met je vak bezig te blijven.
2) Volgens mij (maar dit is gedateerde info, dus check het!) is het alleen mogelijk om een typerating aan een brevet toe te voegen, wanneer er een geldig ME op staat.

Hoop dat dit helpt. KL

Betreft het toevoegen van een nieuwe typerating, volgens Easa is het momenteel "Hold or have held" (bron: Easa FCL.720.A), hij mag dus vervallen zijn om een type rating toe te voegen. Maar ik sluit mij aan bij Koning lucht, in de praktijk is het anders. Het is voor sollicitaties echt belangrijk dat dat je ratings geldig zijn op het moment van de sollicitatie. Als die slechts een paar maand is vervallen (wegens financiële redenen) dan kom je er misschien nog mee weg, maar een MEP-IR die meer dan een jaar is vervallen komt heel erg slecht over, men gaat dan er ook van uit dat die kennis (deels) weg is. Daarnaast kan je je ook afvragen hoe scherp je nog staat, eenmaal je ratings beginnen te vervallen moet er een rode vlag afgaan

Hou er wel rekening mee dat als je een type rating verlengd, deze niet zomaar een MEP IR zal verlengen. Een IR op een typerating valt enkel op die typerating zelf (een uitzondering zijn de SET's die een speciaal geval zijn). Een verlenging van een B737 rating (dus met de IR op de B737) zal niet je MEP of MEP-IR verlengen. Maar op zich maakt het dan ook niet veel meer uit tenzij je expliciet IR wil vliegen in een SEP/MEP.
 
Hi allen, dank voor jullie uitgebreide toelichting en advies, wordt gewaardeerd. Ik ga mijn ratings geldig houden. Hebben jullie indertijd ook nog IFR gevlogen? Ik zoek een manier om dit goed bij te houden maar vlieg alleen maar VFR momenteel waardoor mijn IFR niet echt current is. Zelfs dusdanig dat ik me op dit moment niet comfortabel zou voelen bij een IFR vlucht single pilot.
 
Hi allen, dank voor jullie uitgebreide toelichting en advies, wordt gewaardeerd. Ik ga mijn ratings geldig houden. Hebben jullie indertijd ook nog IFR gevlogen? Ik zoek een manier om dit goed bij te houden maar vlieg alleen maar VFR momenteel waardoor mijn IFR niet echt current is. Zelfs dusdanig dat ik me op dit moment niet comfortabel zou voelen bij een IFR vlucht single pilot.
Hey Sam,

Toen ik zelf werkzoekende was, heb ik geprobeerd zoveel mogelijk te vliegen bij een rondvluchten bedrijf. Dat was destijds onbetaald, maar wel een mooie manier om met je vak bezig te blijven. Rondvluchten zijn per definitie onder VFR. We deden ook proeflessen en fotovluchten. Ben altijd erg conservatief geweest, als het aankwam op vliegen in een single engine. Ik vond/vind dat je die beter niet in actual IMC moet vliegen. Het instrumentvliegen is zeker een beperkt houdbare skill, maar er zijn ook dreigingen van b.v. icing, embedded thunderstorms etc. waar je niet goed tegen beschermd bent. Ik zag mijn SE IR dan ook als een get out of jail card en niet als iets om daadwerkelijk gepland mee in IMC te gaan vliegen. Just my two cents...
 
Back
Top