Beste leden,
Ik ben nieuw op de forum. Ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Okan en momenteel 36 jaar oud. Ik heb een vaste baan in de financiële sector. Dit klinkt cliché, maar een piloot worden was mijn gedachte van jongs af aan. Door verkeerde loopbaan begeleiding (eigenlijk geen begeleiding) heb ik sinds mijn jeugd alles zelf moeten uitvogelen. Ik begon al op basisschool met dragen van een bril, waardoor ik toen in de veronderstelling was dat ik sowieso geen piloot kon worden. Daarnaast destijds de ontbrekende financiële steun, geen begeleiding etc. Kort gezegd de jaren zijn gevlogen, maar " iets" bleef altijd een gemis. Nu ben ik dus 36 en ervaar een dilemma. Ik heb een vriendin die mij steunt, geen kinderen. Ik wil de stap maken, maar blijf haken bij hoe en wat. Ik wil later ook niet spijt krijgen van dat ik het niet heb gedurft.
Op internet lees ik berichten op forums als pprune etc. van (buitenlandse) piloten die op 40 jarige leeftijd en soms hoger zijn begonnen en alsnog FO zijn geworden. Zulke verhalen geven uiteraard moed. Ik heb niet de ambitie/ realisme om captain te worden van de grootste vliegtuigen. Ik zou al gelukkig worden als ik de rest van mijn leven kan uitgroeien tot een ervaren FO die een gezin kan onderhouden. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie mening en ervaringen. Zijn er leden die ook in mijn situatie verkeren?
Daarnaast heb ik specifieke vragen. Stel als ik toch besluit om een poging te wagen:
1. Mijn ogen zijn mijn grootste angst, namelijk -4,25 en -3,25. Ik wil dan ook een class 1 laten uitvoeren. Waar kan ik hiervoor terecht?
2. Ik wil modulair beginnen, zodat ik nog kan combineren met mijn huidige baan. Dit heeft voordeel dat ik mijn baan behoud en tussendoor financieel kan doorsparen.
3. Eerste stap is (na positieve gezondheidsverklaring) beginnen met PPL module. Ik heb gelezen dat dit in het buitenland een stuk goedkoper is dan in NL. In Hongarije heb je blijkbaar degelijke scholen. Ik een mail gestuurd naar flyteam, fly-cool, Airwinn en Bestfly. Ik heb zelfs iemand gesproken die bij Bestfly zijn PPL heeft behaald in 5 weken. Heeft iemand ervaring met PPL in buitenland, dan wel Hongarije?
4. Is het een idee om mijn PPL theorie alvast in NL te behalen en praktijk eventueel in buitenland? Is de NL PPL theorie wel geldig in de rest van EU en andersom?
5. Hoe zit het met PPL die in bijvoorbeeld Hongarije is behaald. Is deze geldig in NL?
6.Als ik de PPL theorie in NL zou willen doen, waar kan ik dit het beste doen? Ik wil ook alvast beginnen met zelfstudie, welke boeken zou ik moeten aanschaffen?
Blijkbaar de opleidingskosten in de aangifte inkomstenbelasting tot max €15.000 aftrekbaar. Als dit correct, dan is het mooi meegenomen.
Het kan zijn dat ik belangrijke factoren over het hoofd zie. Wees dus gerust om eventueel andere factoren aan te kaarten, dan wel een betere stappenplan te suggereren.
Ik heb ook contact opgenomen met BAA Training Academy in Lithouwen. Ze bieden ook een integrale programma aan met baangarantie. Voordeel is dat mijn leeftijd dus geen probleem is. Nadeel is wel 2 jaar voltijd (ik verlies mijn baan mocht het op een of andere manier niet lukken) en €90.000.
Alvast bedankt
Ik ben nieuw op de forum. Ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Okan en momenteel 36 jaar oud. Ik heb een vaste baan in de financiële sector. Dit klinkt cliché, maar een piloot worden was mijn gedachte van jongs af aan. Door verkeerde loopbaan begeleiding (eigenlijk geen begeleiding) heb ik sinds mijn jeugd alles zelf moeten uitvogelen. Ik begon al op basisschool met dragen van een bril, waardoor ik toen in de veronderstelling was dat ik sowieso geen piloot kon worden. Daarnaast destijds de ontbrekende financiële steun, geen begeleiding etc. Kort gezegd de jaren zijn gevlogen, maar " iets" bleef altijd een gemis. Nu ben ik dus 36 en ervaar een dilemma. Ik heb een vriendin die mij steunt, geen kinderen. Ik wil de stap maken, maar blijf haken bij hoe en wat. Ik wil later ook niet spijt krijgen van dat ik het niet heb gedurft.
Op internet lees ik berichten op forums als pprune etc. van (buitenlandse) piloten die op 40 jarige leeftijd en soms hoger zijn begonnen en alsnog FO zijn geworden. Zulke verhalen geven uiteraard moed. Ik heb niet de ambitie/ realisme om captain te worden van de grootste vliegtuigen. Ik zou al gelukkig worden als ik de rest van mijn leven kan uitgroeien tot een ervaren FO die een gezin kan onderhouden. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie mening en ervaringen. Zijn er leden die ook in mijn situatie verkeren?
Daarnaast heb ik specifieke vragen. Stel als ik toch besluit om een poging te wagen:
1. Mijn ogen zijn mijn grootste angst, namelijk -4,25 en -3,25. Ik wil dan ook een class 1 laten uitvoeren. Waar kan ik hiervoor terecht?
2. Ik wil modulair beginnen, zodat ik nog kan combineren met mijn huidige baan. Dit heeft voordeel dat ik mijn baan behoud en tussendoor financieel kan doorsparen.
3. Eerste stap is (na positieve gezondheidsverklaring) beginnen met PPL module. Ik heb gelezen dat dit in het buitenland een stuk goedkoper is dan in NL. In Hongarije heb je blijkbaar degelijke scholen. Ik een mail gestuurd naar flyteam, fly-cool, Airwinn en Bestfly. Ik heb zelfs iemand gesproken die bij Bestfly zijn PPL heeft behaald in 5 weken. Heeft iemand ervaring met PPL in buitenland, dan wel Hongarije?
4. Is het een idee om mijn PPL theorie alvast in NL te behalen en praktijk eventueel in buitenland? Is de NL PPL theorie wel geldig in de rest van EU en andersom?
5. Hoe zit het met PPL die in bijvoorbeeld Hongarije is behaald. Is deze geldig in NL?
6.Als ik de PPL theorie in NL zou willen doen, waar kan ik dit het beste doen? Ik wil ook alvast beginnen met zelfstudie, welke boeken zou ik moeten aanschaffen?
Blijkbaar de opleidingskosten in de aangifte inkomstenbelasting tot max €15.000 aftrekbaar. Als dit correct, dan is het mooi meegenomen.
Het kan zijn dat ik belangrijke factoren over het hoofd zie. Wees dus gerust om eventueel andere factoren aan te kaarten, dan wel een betere stappenplan te suggereren.
Ik heb ook contact opgenomen met BAA Training Academy in Lithouwen. Ze bieden ook een integrale programma aan met baangarantie. Voordeel is dat mijn leeftijd dus geen probleem is. Nadeel is wel 2 jaar voltijd (ik verlies mijn baan mocht het op een of andere manier niet lukken) en €90.000.
Alvast bedankt