Advies inzake mijn (on)realistische droom

Okky

New member
Beste leden,

Ik ben nieuw op de forum. Ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Okan en momenteel 36 jaar oud. Ik heb een vaste baan in de financiële sector. Dit klinkt cliché, maar een piloot worden was mijn gedachte van jongs af aan. Door verkeerde loopbaan begeleiding (eigenlijk geen begeleiding) heb ik sinds mijn jeugd alles zelf moeten uitvogelen. Ik begon al op basisschool met dragen van een bril, waardoor ik toen in de veronderstelling was dat ik sowieso geen piloot kon worden. Daarnaast destijds de ontbrekende financiële steun, geen begeleiding etc. Kort gezegd de jaren zijn gevlogen, maar " iets" bleef altijd een gemis. Nu ben ik dus 36 en ervaar een dilemma. Ik heb een vriendin die mij steunt, geen kinderen. Ik wil de stap maken, maar blijf haken bij hoe en wat. Ik wil later ook niet spijt krijgen van dat ik het niet heb gedurft.

Op internet lees ik berichten op forums als pprune etc. van (buitenlandse) piloten die op 40 jarige leeftijd en soms hoger zijn begonnen en alsnog FO zijn geworden. Zulke verhalen geven uiteraard moed. Ik heb niet de ambitie/ realisme om captain te worden van de grootste vliegtuigen. Ik zou al gelukkig worden als ik de rest van mijn leven kan uitgroeien tot een ervaren FO die een gezin kan onderhouden. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie mening en ervaringen. Zijn er leden die ook in mijn situatie verkeren?

Daarnaast heb ik specifieke vragen. Stel als ik toch besluit om een poging te wagen:

1. Mijn ogen zijn mijn grootste angst, namelijk -4,25 en -3,25. Ik wil dan ook een class 1 laten uitvoeren. Waar kan ik hiervoor terecht?
2. Ik wil modulair beginnen, zodat ik nog kan combineren met mijn huidige baan. Dit heeft voordeel dat ik mijn baan behoud en tussendoor financieel kan doorsparen.
3. Eerste stap is (na positieve gezondheidsverklaring) beginnen met PPL module. Ik heb gelezen dat dit in het buitenland een stuk goedkoper is dan in NL. In Hongarije heb je blijkbaar degelijke scholen. Ik een mail gestuurd naar flyteam, fly-cool, Airwinn en Bestfly. Ik heb zelfs iemand gesproken die bij Bestfly zijn PPL heeft behaald in 5 weken. Heeft iemand ervaring met PPL in buitenland, dan wel Hongarije?
4. Is het een idee om mijn PPL theorie alvast in NL te behalen en praktijk eventueel in buitenland? Is de NL PPL theorie wel geldig in de rest van EU en andersom?
5. Hoe zit het met PPL die in bijvoorbeeld Hongarije is behaald. Is deze geldig in NL?
6.Als ik de PPL theorie in NL zou willen doen, waar kan ik dit het beste doen? Ik wil ook alvast beginnen met zelfstudie, welke boeken zou ik moeten aanschaffen?


Blijkbaar de opleidingskosten in de aangifte inkomstenbelasting tot max €15.000 aftrekbaar. Als dit correct, dan is het mooi meegenomen.

Het kan zijn dat ik belangrijke factoren over het hoofd zie. Wees dus gerust om eventueel andere factoren aan te kaarten, dan wel een betere stappenplan te suggereren.


Ik heb ook contact opgenomen met BAA Training Academy in Lithouwen. Ze bieden ook een integrale programma aan met baangarantie. Voordeel is dat mijn leeftijd dus geen probleem is. Nadeel is wel 2 jaar voltijd (ik verlies mijn baan mocht het op een of andere manier niet lukken) en €90.000.

Alvast bedankt
 
Laat ik beginnen met het feit dat leeftijd in principe geen rol speelt bij het vinden van een baan in de cockpit. Ik vond mijn eerste baan op m'n 32ste, en tijdens de grondschool bij mijn tweede werkgever zat er iemand van 40+ in de klas die aan zijn eerste vliegende baan begon. Toevallig ook iemand uit de financiële sector. Zolang er groei is en er piloten nodig zijn, heb je een kans.

Je zult er echter wel rekening mee moeten houden dat de kans dat je in, of dichtbij, Nederland een baan gaat vinden nagenoeg nihil is. Je zult je dus voor moeten bereiden op een carriere buiten Nederland met weinig tot geen opties om meedere keren per maand even op en neer te vliegen naar huis en bezoek aan vrienden en familie. Bij zowel mijn eerste als mijn tweede werkgever vlogen relatief veel Nederlanders en het aantal wat na een tijdje terugkeerde naar Nederland was op één hand plus twee vingers te tellen. De meeste collega's blijven hangen in het buitenland en bouwen daar hun leven op. En geloof me, als je een tijdje in Oost-Europa vliegt als ervaren FO of als (trainings)Captain dan heb je gewoon een uitstekend salaris waar je een hoop leuke dingen van kunt doen. Of waarvan je je schulden af kunt betalen...

Dan het financiële plaatje. Ja, het gaat je veel geld kosten. Heel veel geld. In een recent topic heb ik gedetailleerd beschreven wat de modulaire opleiding mij heeft gekost. Reken erop dat wanneer je eindelijk je papiertjes hebt gehaald, je ook nog even 20.000 tot 30.000 kwijt bent aan een type rating. Dit is NIET pay-to-fly. Dat is een hele andere tak van sport. Maar het is niet realistisch te denken dat een werkgever je type rating betaald, zeker niet wanneer je vers uit de opleiding komt en nog geen ervaring hebt. Bij mijn eerste baas moest ik ook mijn eigen rating betalen, gelukkig wel gelijk met een vast contract. Heb je echter een paar honderd uur ervaring op een turboprop/jet, dan gaan de deuren wat verder voor je open en is de kans groter dat je een werkgever kan vinden die alles voor je betaald. Mijn tweede werkgever heeft dan ook mijn nieuwe rating betaald.

Dus: reken op een jaartje of 3-4 aan modulaire opleidingen, een investering van grofweg 60.000 - 90.000 euro en vervolgens een lange zoektocht naar een baan, waarbij je hoogstwaarschijnlijk de eerste jaren niet gelijk in Noord-, Zuid- of West-Europa terecht zult komen. Áls je al een baan kunt vinden natuurlijk, want het schijnt dat de luchtvaart de komende jaren in een klein dipje zit... Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar een baan in de cockpit leiden, maar met mijn eigen ervaringen en met de verhalen al die mannen en vrouwen die ik in de laatste 7 jaren heb ontmoet, is dit wel het meest waarschijnlijke scenario voor jou.

Dan de specifieke antwoorden op je specifieke vragen:
1.) Google it! Zoek naar "vliegmedische keuring" of "piloten keuring". Er zijn genoeg aanbieders in Nederland en er is vast wel eentje bij je om de hoek.

2.) Strak plan. Doorsparen gaat denk ik niet echt lukken, maar mij is het ook gelukt om zonder schulden en met behulp van spaargeld/salaris het felbegeerde papiertje te behalen.

3.) Kijk ook eens naar Bartolini Air in Polen. Ik heb daar mijn CPL/ME/IR gedaan en heb zeer goede ervaringen met die school. Er werkt daar ook een Nederlander als aanspreekpunt voor de studenten. Zelf heb ik mijn PPL in de USA gedaan in 4 weken. Schitterende tijd gehad en een grote ervaring rijker. Voorwaarde in de VS was echter wel dat ik mijn vliegmedische keuring in Londen deed, aangezien mijn PPL is afgegeven door de Engelse Civil Aviation Authority. Als je dus je PPL in het buitenland gaat halen, vraag de school dan wel eerst of ze een NL vliegmedische keuren accepteren.

4.) 5.) 6.) Hiervoor geldt hetzelfde als voor je vliegmedische keuring. Vraag het de school waar je daadwerkelijk je PPL gaat doen. Ik weet niet precies hoe dit allemaal werkt. Ik heb mijn PPL boeken op afeonline.com gekocht, thuis alles doorgelezen en in de VS mijn examens gedaan bij de vliegschool zelf tussen de vlieglessen door.

Of de kosten aftrekbaar zijn voor de belasting moet je ook zelf op voorhand aan de belastingdienst vragen. Bij mij was dit wél het geval, maar als ik het mij goed herinner was er toendertijd ook een Airworker die een negatief antwoord van de belastingdienst kreeg. Stuur een brief naar je lokale belastingkantoor, leg de situatie uit, beschrijf wát en wáár je alles wilt doen en na 6-8 weken krijg je antwoord. Waarschijnlijk ligt het aan de kennis en/of het humeur van de belastinginspecteur of je een positief of negatief antwoord krijg. Bij mij waren alle kosten aftrekbaar, behalve de reis- en verblijfskosten.

V.w.b. BAA Training Academy: ik heb hier geen ervaringen mee, maar er bestaat GEEN baangarantie in de huidige luchtvaartwereld. En de komende jaren zal dat echt niet gaan veranderen. Kijk op PPRUNE naar de topics van de MPL studenten van FlyBe en easyJet en de tranen springen je in de ogen.

Mijn advies: kijk eerst waar je je PPL wilt gaan doen. Vervolgens zoek je uit waar je je klasse 1 vliegmedische keuring wilt/kunt doen en als je goedgekeurd bent dan kun je beginnen aan je PPL. Ondertussen vraag je de belastingdienst of je kosten aftrekbaar zijn zodat je je financiële planning daarop kunt aanpassen. Na je PPL begin je met je ATPL theorie wat je naast een full-time baan zeker 12-18 maanden gaat kosten. In die 12-18 maande heb je genoeg tijd om je uren bij elkaar te sprokkelen welke benodigd zijn voor je vervolgopleidingen.

Succes en laat het ons weten hoe het gaat! Helaas zijn er teveel mensen hier op Airwork met dezelfde vragen waar we na één of twee berichten nooit meer iets van hebben gehoord.

Als laatste: mijn insteek vanaf dag één is altijd geweest: ik wil piloot worden, maar als ik na de opleiding géén baan in de cockpit kan bemachtigen dan heb ik tijdens mijn modulaire opleidingen wel een ontzettend gave tijd gehad, veel landen bezocht, prachtige vluchten gemaakt en veel bijzondere mensen leren kennen. Was het dan dat geld waard? Jazeker! Ik ken mensen die voor 30.000 een auto kopen. Of een keuken voor 25.000. Is ook heel veel geld.
 
Mmmm....lastig.
Je zit een beetje op een nu of nooit crossroads.
Volledig met Sigs eens wat betreft je kansen op een redelijk baan in Europa.
Veel maatschappijen hebben een maximum leeftijd van rond de 30 als je geen andere ervaring meeneemt.
Gaan we even de continenten af:

Australië- heel lastig ivm immigratie en een verzadigde markt.
Afrika - sorry om te zeggen dat het een beetje een cowboy continent blijft wat de luchtvaart betreft.
Zou nergens op rekenen.
Azië - varieert van redelijk tot lastig, land zoals China heeft draconische medische eisen. Werken veel buitenlanders in Azië maar je zal met goede papieren mogen komen. Kijk eens naar aanname eisen van bv Korean of ANA of Vietnam Airlines om een idee te krijgen.
Noord Amerika - Canada redelijke kans ivm vrij gunstige immigratie regelingen
USA - zo goed als geen kans, immense binnenlandse markt en heel moeilijk met immigratie.
Midden Oosten - redelijke kans maar je zal met goede ervaring binnen moeten komen omdat net als in Azië low time entry level candidates veelal van hun eigen opleidingen afkomen.
Zuid - Amerika - zo goed als geen kans tenzij je vloeiend Spaans spreekt en dubbele nationaliteit.
Copa uit Panama is de enige uitzondering die ik ken.
https://pilotcareercentre.com/Air-Ca.../COPA-Airlines

PCC is trouwens een goede website om per continent te zoeken.
Je kan nooit alles plannen maar je moet eigenlijk wel een realistisch idee hebben.
Neem als voorbeeld Copa, vragen 1000 uur voor buitenlandse piloten. Met 1000 uur in een C152 zal je nog niet door hun assessment komen.
Je zal een paar honderd uur multi engine turbine moeten hebben voor een betere kans.
Dat zijn vliegtuig types die je niet kan huren, die uren zal je moeten werken.
De meesten zullen de opleiding tot CPL wel af kunnen ronden maar dan is de vraag hoe je tot 1000-1500 uur komt en daar geen 5-7 jaar over doet.
 
Houd er rekening mee dat medische eisen onder andere luchtvaart autoriteiten dan EASA anders kunnen zijn.
Je zou best in de Catch-22 situatie verkeren dat je alleen onder een EASA medical kan werken maar in Europa geen baan kan krijgen.
FAA ( USA) is makkelijker met medische zaken dan EASA over het algemeen maar als je geen solide pad naar een werkvergunning en staatsburgerschap hebt is dat geen optie.
 
Beste Okan,

Lekker in jezelf investeren, iets voor jezelf beginnen, je geld aan iets anders uitgeven, focussen op je vriendin, ten huwelijk vragen, en vervolgens denken aan gezinsuitbreiding.

De markt is klote, de arbeidsvoorwaarden zijn versoberd. Je zult geen baan vinden bij een Nederlandse maatschappij. Misschien een lowcost met een base in NL. Zonder ervaring heb je weinig kans op een baan. Heb je een baan? Waar is je base? Hoeveel geld houd je over? Welk land? Geschikt om je kinderen op te voeden? Onderwijssysteem? Pensioen? Ik kan nog tal van dingen opnoemen.

Waar een wil is, is een weg. Wil je het echt, uiteindelijk kom je er wel. Aan het eind van de rit zal je je afvragen of het allemaal wel waard was.

wil je echt vliegen? Wellicht moet je het houden bij een PPL. Just my 2 cents
 
De markt is klote
Correct, maar dat is nu.
Ik heb het wel eerder verkondigt hier, kijk niet uitsluitend naar de huidige markt om te beslissen Of je met een trainingsprogramma begint.
Je rijpings tijd varieert van 2 jaar (Integrated) tot 5 jaar (Modulair met zo weinig mogelijk schulden), misschien wel 7 jaar of langer voordat je competitief bent voor een airline baan.
Dit hele COVID gebeuren is natuurlijk een black swan event vergelijkbaar met 9-11 wat betreft de impact op de luchtvaart. Afhankelijk van wie je gelooft zal de recovery 2-5 jaar duren.
Dan is de juiste tijd om met een modulaire opleiding te beginnen....nu.
Geen haast, geen 90k lening, alles op je eigen tempo aan elkaar puzzelen wat zoveel hier gedaan hebben.
Instant satisfaction? Nee.
Vraag is ook of je qua leeftijd er goed aan doet om het lange traject te kiezen.
Misschien niet.
 
De arbeidsvoorwaarden worden alleen maar versoberd. Steek je geld ergens anders in, maakt niet uit dat je geen lening hoeft te nemen. Je bent 40+ en een salaris die je dan krijgt is het niet waard. Je wilt een toekomst opbouwen. Met de huidige markt en toekomstperspectief is het niet waard. Zoveel onzekerheden.

Mijn advies is niet doen. Ook al was het je droom om piloot te worden, misschien moet je het zo laten.
 
De arbeidsvoorwaarden worden alleen maar versoberd. Steek je geld ergens anders in, maakt niet uit dat je geen lening hoeft te nemen. Je bent 40+ en een salaris die je dan krijgt is het niet waard. Je wilt een toekomst opbouwen. Met de huidige markt en toekomstperspectief is het niet waard. Zoveel onzekerheden.

Mijn advies is niet doen. Ook al was het je droom om piloot te worden, misschien moet je het zo laten.

Het is moeilijk om het daar niet mee eens te zijn in deze persoonlijke situatie.
Ik blijf een beetje stuck on 50/50.
Als een van de ingrediënten anders was geweest was ik er wat positiever over geweest:
- geen COVID
- 6 jaar jonger
- geen mogelijke issues met een buitenlands medical


Mooi dat je vriendin je steunt maar hou even in de gaten dat ze dat doet omdat ze een relatie met je heeft en je wil steunen in je ambities en je persoonlijke ontwikkeling en niet omdat ze verstand heeft van de luchtvaart en wat een opofferingen er nodig zijn voor een succesvolle carrière.
Met alle respect, daar heeft ze geen idee van.
 
Als de OP ooit nog eens terugkomt, Okky lees my post over Tequila.
Om een of andere reden kan ik hier niet de link kopiëren.
 
Jammer dat dit veel te vaak gebeurt.
Forum leden nemen de moeite om te antwoorden en nooit meer een reactie van de topic starter.
 
Inderdaad. Daarnaast vind ik het vreemd dat er vooral naar het einddoel gekeken word. Of de weg er naar doe uitdagend en interessant is lijkt helemaal niet mee te spelen. Een signaal dat het meer een bucket list ding is dan een serieus plan.
 
Beste Sigs en andere leden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik waardeer/respecteer oprecht jullie meningen. Mijn excuses dat ik niet eerder terugkoppeling heb gegeven en was ook niet respectloos bedoeld.

Indien ik een piloot kan worden, dan zullen mijn baankansen in NL inderdaad helaas zo goed als NIHIL zijn. Ik ben me hiervan degelijk bewust. Ook bespreek ik dit regelmatig met mijn vriendin. #psychomantic, mijn vriendin verwacht inderdaad huwelijksverzoek :). Zoals gezegd een baan in NL lijkt uitgesloten. Ik zou het dan ook niet erg vinden om uren in het buitenland (Oost-Europa, Turkije etc.) op te bouwen en daar een leven op te bouwen.

#Europe-American en #Sigs bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Er staan veel waardevolle informatie die ik kan gebruiken.

1. Ik heb contact opgenomen met AviationMedical Center voor een klasse 1 onderzoek. De kosten hiervoor zijn €459 incl uitgebreid oogonderzoek.
2. Ik heb ook contact opgenomen met EPST om te vragen of ik een COMPASS test kan afleggen. Dit is mogelijk kosten €50. Op deze manier heb ik een indicatie of ik een aanleg heb. Ik heb destijds Havo met Economie en Maatschappij gedaan dus helaas geen natuurkunde gehad. Ik weet niet of dit achteraf veels te moeilijk is om te leren. Tevens was er een webinar van EPST "Hoe word ik een piloot". Ik vond het een interessante webinar.

3. Ik heb contact gelegd met een vliegschool in Hongarije. Dit is Bestfly. Het is gelegen in Kalocsa een rustige gebied. Het heeft een eigen betonnen piste en grasvelden in de omgeving. Luchtwegen is blijkbaar heel rustig (voordeel/nadeel voor praktische opleiding?). Dit is anders bij de overige scholen. Die zijn gestationeerd in de buurt van Budapest. Daar is het blijkbaar zeer druk. Meerdere scholen maken gebruik van dezelfde landingsbaan (Szeged) of er is een Russische basis (Tokol in de buurt etc.

4. Kan wetenden alvast de juiste boekten voor PPL in het Engels aangeven?

Ik weet dat mijn kansen Fifty Fifty zijn wellicht zelfs minder. Ik kan heel makkelijk alles laten lopen, maar later zal het wellicht knagen. Zoals #Europe-American aangeeft had ik maar een paar jaar geleden een begin gemaakt met deze stap, dan zou mijn kansen wellicht anders geweest zijn. Verleden is verleden, nu de toekomst. Inzet is van mijn kant en lot doet wellicht de rest.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet en tot gauw.

Nogmaals bedankt.
 
1. Goed plan, gewoon doen. Dan weet je gelijk waar je staat. Keuren ze je af, dan scheelt je dat een hoop tijd en energie. Keuren ze je goed, dan kun je verder gaan plannen. Er zijn ongetwijfeld goedkopere opties te vinden, maar dan moet je wellicht verder reizen en ik weet niet of dat nou zo'n geweldig idee is. Ter vergelijking: hier aan de grens met Rusland kost een initial Class 1 keuring €215,-. Ik heb in er een paar jaar geleden GBP 348,00 voor moeten betalen in Londen. Ik heb voor het gemak ook nog even naar Belgie gekeken, aangezien je in het zuiden woont, en kwam daar het volgende tegen:

*Ten gevolge van een aanpassing in de wetgeving zijn we door de Belgische luchtvaartautoriteit verplicht om een bijkomende psychologische test bij alle kandidaten-piloten klasse 1 te laten doorgaan en dit vanaf 1 juli 2019. Na de onderzoeken in ons medisch centrum, ontvangt u alle informatie om zelf een afspraak te maken voor de psychologische test in een gespecialiseerd centrum in Halle. Deze test zal € 242 kosten en is daar te betalen. (https://www.health.belgium.be/nl/medex/veiligheid-de-vervoerssector/piloten-en-luchtverkeersleiders)

Weet iemand of dit voor initial Class 1 nu standaard is in heel EASA-land?

2. Aangezien het "maar" €50,- kost zou ik je dit niet afraden. Ik vraag me echter wel af of het waarde toevoegd, zeker nu je de komende jaren nog niet voor airline assessments in aanmerking komt en dit waarschijnlijk ook geen vereiste is voor je Hongaarse vliegschool. In de tijd dat ik mijn fATPL had gehaald, namen bedrijven nog mensen aan. Ik heb voor, uit mijn hoofd, Norwegian, easyJet en easyJet Switserland een online COMPASS gedaan. Na een "congratulations, you have passed the test and we will inform you soon about the next step in the recruitment process" e-mail van alle drie maatschappijen heb ik van Norwegian en easyJet nooit meer iets vernomen. Van easyJet Switserland kreeg ik na een paar weken een mailtje dat ze mijn CV interessant vonden, maar dat ik was afgevallen aangezien ik mijn opleiding niet bij één van hun vijf "preferred suppliers" had gevolgd. Vervolgens ben ik in Southampton bij FlyBe of bezoek geweest en heb daar de COMPASS op de computer gedaan. We waren met 8 sollicitanten voor de FO Q400 positie, waarvan 2 Engelsen en 8 buitenlanders. Alle buitenlanders (waaronder een aantal gezagvoerders op business jets) werden na de lunch naar huis gestuurd wegens het niet behalen van de COMPASS testen. De 2 Engelsen mochten door naar de interviews en de simulator assessment. Voor mijn eerste en tweede werkgever heb ik geen COMPASS testen gedaan, maar gelijk een assessment op de full flight simulators. Strekking van dit verhaal is: maak je niet te druk om dit soort testen, en als je er in de toekomst wel eentje moet doen voor een assessment bij een airline, dan kun je je tegen die tijd beter voorbereiden op de specifieke test van die betreffende maatschappij. Er zijn namelijk tientallen verschillende COMPASS testen en elk bedrijf gebruikt weer een andere. Op internet is hier veel info over te vinden.

3. De website ziet er strak uit. PPL prijs is interessant vergeleken met NL aanbieders, ze bieden accomodatie aan (voor welke prijs?) en ze zeggen dat je in 4 weken je brevet kan halen. Hoe verloopt het mailcontact? Voor mij is dit mailcontact altijd heel belangrijk geweest in het selecteren van mijn vliegscholen. Krijg je een duidelijk antwoord? Krijg je snel antwoord? Is het geen knip- en plakwerk vanaf de website? Komt het persoonlijk over? Beloven ze gouden bergen of zijn ze eerlijk? Spreken ze goed Engels? Twee observaties welke bij mij vragen oproepen: hun Instagram account is al sinds 28-11-2018 niet meer bijgewerkt en ze zeggen dat je de Multi-Engine opleiding op de Diamond DA-44 doet. Ik ken alleen de DA-42 als multi-engine toestel. Op Instagram foto's uit 2018 zie ik wel een Piper PA44 voorbij komen. En de DA44 is single-engine kist volgens een Google search:

The manufacturer is also planning to unveil a pressurised cabin version of the DA40-180 in 2002, also in response to customer demand. Currently named the DA44, the four-seat aircraft is scheduled for certification and first deliveries in 2003. (https://www.flightglobal.com/diamond-in-talks-on-diesel-engine/38373.article)

Er zijn grote verschillen in de DA42 en de PA44 (o.a. digitaal vs. analoog) en ik zou van te voren wel graag willen weten welke ik nou exact zou gaan vliegen. Als een luchtvaartmaatschappij een vacature plaatst voor een First Officer positie op de Airbus 737 dan vraag ik mijzelf echt wel even af hoe serieus ze zichzelf nemen. Het kan natuurlijk een simpele typo zijn, maar goed.

Een rustige airspace is heel fijn aan het begin van je opleiding. Je kunt je maximaal concentreren op het vliegen en hoeft weinig rekening te houden met ander verkeer, Dat is zeker een voordeel, ook omdat er dan niet non-stop radioverkeer is wat erg kan afleiden. Maar je moet natuurlijk wel leren omgaan met al dat overige (radio)verkeer. Dus ja, het is fijner leren. Maar een drukkere airspace maakt je wel een betere piloot. Wellicht kun je een drukkere locatie zoeken voor je vervolgopleidingen. Ik zou me daar voor m'n PPL niet al te veel zorgen over maken. En tijdens je PPL moet je ook andere luchthavens aandoen. Kies dan eentje die lekker druk is.

Wat nog even belangrijk is, is te vragen wat ze verstaan onder "other fees not included". Er zijn vliegscholen die bijvoorbeeld een fuel surcharge rekenen op elke vlieguur. Dan betaal je per uur een paar euro extra omdat bijvoorbeeld de brandstofprijs er hoog ligt op dat moment. Ook zeggen ze dat "PPL Theory" bij de prijs inbegrepen is. Verstaan ze hier het afnemen van de examens onder? Of geven ze ook daadwerkelijk een aantal uren les?

4.) https://www.afeonline.com/shop/afe-....html?osCsid=7f1ecc6ee6592ef4a78673649db6ab10
 
Welkom terug Okky.
Alweer geweldig advies van Sigs.
Kan er weinig aan toevoegen.
Bezoek altijd de school voordat je een beslissing maakt. Neem je vriendin mee voor een tweede indruk zonder roze bril.
Vraag of je met oud leerlingen contact op kan nemen.
Kijk eens naar Baltic Aviation Academy.
Om een of andere reden kan ik geen links plaatsen.
 
Beste Sigs en andere leden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik waardeer/respecteer oprecht jullie meningen. Mijn excuses dat ik niet eerder terugkoppeling heb gegeven en was ook niet respectloos bedoeld.

Indien ik een piloot kan worden, dan zullen mijn baankansen in NL inderdaad helaas zo goed als NIHIL zijn. Ik ben me hiervan degelijk bewust. Ook bespreek ik dit regelmatig met mijn vriendin. #psychomantic, mijn vriendin verwacht inderdaad huwelijksverzoek :). Zoals gezegd een baan in NL lijkt uitgesloten. Ik zou het dan ook niet erg vinden om uren in het buitenland (Oost-Europa, Turkije etc.) op te bouwen en daar een leven op te bouwen.

#Europe-American en #Sigs bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Er staan veel waardevolle informatie die ik kan gebruiken.

1. Ik heb contact opgenomen met AviationMedical Center voor een klasse 1 onderzoek. De kosten hiervoor zijn €459 incl uitgebreid oogonderzoek.
2. Ik heb ook contact opgenomen met EPST om te vragen of ik een COMPASS test kan afleggen. Dit is mogelijk kosten €50. Op deze manier heb ik een indicatie of ik een aanleg heb. Ik heb destijds Havo met Economie en Maatschappij gedaan dus helaas geen natuurkunde gehad. Ik weet niet of dit achteraf veels te moeilijk is om te leren. Tevens was er een webinar van EPST "Hoe word ik een piloot". Ik vond het een interessante webinar.

3. Ik heb contact gelegd met een vliegschool in Hongarije. Dit is Bestfly. Het is gelegen in Kalocsa een rustige gebied. Het heeft een eigen betonnen piste en grasvelden in de omgeving. Luchtwegen is blijkbaar heel rustig (voordeel/nadeel voor praktische opleiding?). Dit is anders bij de overige scholen. Die zijn gestationeerd in de buurt van Budapest. Daar is het blijkbaar zeer druk. Meerdere scholen maken gebruik van dezelfde landingsbaan (Szeged) of er is een Russische basis (Tokol in de buurt etc.

4. Kan wetenden alvast de juiste boekten voor PPL in het Engels aangeven?

Ik weet dat mijn kansen Fifty Fifty zijn wellicht zelfs minder. Ik kan heel makkelijk alles laten lopen, maar later zal het wellicht knagen. Zoals #Europe-American aangeeft had ik maar een paar jaar geleden een begin gemaakt met deze stap, dan zou mijn kansen wellicht anders geweest zijn. Verleden is verleden, nu de toekomst. Inzet is van mijn kant en lot doet wellicht de rest.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet en tot gauw.

Nogmaals bedankt.

Beste Okan,

mijn advies is niet doen.

Je hebt de mogelijkheden wellicht goed uitgezocht. Uiteindelijk zal je je brevet halen, maar het traject daarna is het meest relevant. Je zult ergens in de 40 zijn als je klaar bent. Daarna komt een type rating. Word je wel ergens aangenomen? Betaal jij dat zelf of je werkgever en die houdt het in van je salaris? Waar kom je terecht? Oost-Europa? Ga je je kinderen daar naar school sturen? Kwaliteit van het onderwijs daar vergeleken met NL? Wilt je vrouw dan daar wonen? Bulgarije? Hongarije? Je hebt het over Turkije, hoe is het onderwijs daar? Salaris in Turkse lira of euro? Bouw je überhaupt een pensioen op? Of gaat je vrouw in Nederland met de kinderen blijven en jij probeert ze 1-2x per maand te bezoeken? Red je dat financieel wel? Dit zijn maar enkele punten.

als ik in jouw positie was, zou ik het niet doen. Je bent geen 20-25 meer. Naar mijn idee meer redenen om het niet te doen. Als je het niet doet, verlies je veel minder dan wanneer je het wel doet.

als je wilt, kun je mij een pm sturen.
 
Hallo allemaal,

Met interesse heb ik deze post meegelezen. Ik wil op korte termijn mijn PPL gaan halen. Okky , heb je al meer informatie ingewonnen (of mss zelfs al ervaring) bij BestFly?

Europe-American , Ik heb ook nog even gekeken bij Baltic Aviation Academy maar daar zag ik niet zo snel opleidingen voor de PPL en het kostenplaatje of iets over de opbouw van de opleiding. Is het ook interessant voor een aspirant recreatieve vlieger zoals ik?

Sigs , wauw, wat een informatieve en verhelderende posts. Dank je! Je deelde een link voor deze boeken, https://www.afeonline.com/shop/afe-p...8673649db6ab10. Als ik nog geen specifieke vliegschool heb gekozen, zou ik dan wel al die set boeken kunnen bestellen zodat ik kan beginnen met lezen/studeren?


Groetjes,

Aksel
 
Als ik nog geen specifieke vliegschool heb gekozen, zou ik dan wel al die set boeken kunnen bestellen zodat ik kan beginnen met lezen/studeren?

Ik denk dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Ze zeggen dat de boeken "EASA PPL and LAPL syllabus compliant" zijn, dus of je nou je theorie examens in Nederland of in het buitenland gaat doen, dat maakt als het goed is niet uit. Daarnaast is de theorie gewoon reuze interessant om je in te verdiepen, als is het wel veel en zul je geregeld hoofdstukken weer opnieuw gaan lezen. En hoewel absoluut niet noodzakelijk, is het natuurlijk wel lekker om al flink wat theoretische kennis te hebben wanneer je je eerste vlieguren gaat maken.
 
Sigs , dank je voor je reactie. Goed om te horen dat ik al kan beginnen. Idealiter zou ik idd ook al het theoretisch deel op voorhand willen doen zodat ik de focus kan hebben op de praktijk als het zover is. Ik kreeg toevallig vanochtend reactie van een vliegschool in Polen (B. Blom) die ook al aangaf dat ik theorie op voorhand kan doen. Iig dank voor je (snelle) reactie!
 
Back
Top