Aannames Cityline/Germanwings

Nou nou mensen, een klein beetje inleven in de ander zijn situatie mag best, persoonlijk worden is nergens voor nodig.

Natuurlijk is die LH/GWI man/vrouw boos over dit soort praktijken. Management richt een nieuw bedrijfje op, betaald een stuk minder en vliegt vervolgens dezelfde routes met dezelfde vliegtuigen. Gevolg: LH/GWI krimpt, heeft boventalligheid en mensen worden ontslagen, omdat de routes doodleuk door een ander tegen minder salaris worden gedaan. Volkomen te begrijpen dat men het hier niet mee eens is.

Maar ook de andere kant heeft een punt. Tuurlijk ga je voor die baan als dat kan. Werkloos thuiszitten heeft ook geen toekomstperspectief. Zowel voor de beginnende (f)ATPL'er als de ervaren captain die z'n bedrijf over de kop zag gaan.
 
even een update

even een update

Hoppa en weer minder kans als je ergens failed. En dat door een bekrompen instituut DLR genaamd. De afstraffing gaat verder. Blijft weinig knaps over dan.:(.

Natuurlijk in eerste instantie moet je niet failen, maar wat ik hoor van collega's is dat het aan bedarf ligt of je het haalt, want soms is het zo dat ze weinig nodig hebben maar wel velen laten komen opdraven voor selectie en dus ook velen dus zakken omdat ze de resultaat minima verscherpen. Zo heb ik eens gehoord dat er 36 man opgeroepen werden voor GU en 36 naar huis gestuurd werden. En zo is je carriere mogelijkheid direct voorbij bij de knappere Airlines in Duitsland, Oostenrijk , Luxemburg en Zwitserland. :eek: .

Vorig jaar heb ik mijn selectie afgerond.
Omdat we bij de DLR-FU lang moesten wachten hebben we een verhelderend gesprek aangeknoopt met een psychologe van de DLR.

Er bestaan idd verschillende testen die door het DLR worden uitgevoerd.
Dit op basis van de wensen van de klant.
De testen voor Lufthansa / Condor, Cargolux, Emirates etc zijn allemaal verschillend.
Omdat Condor vroeger onderdeel van Lufthansa was lijken de testen die door deze bedrijven worden afgenomen wel op elkaar.
Bij beide bedrijven bestaat de assesment uit de DLR GU, sim 737 en DLR FU
De testen voor Condor zijn wat "uitgekleed" en daarom mag je, eenmaal afgewezen voor de Condor GU, het niet nogmaals bij Lufthansa proberen.
Andersom kan wel, je mag na een mislukte poging wel bij Condor solliciteren.
Dit geld ook voor de DLR-GU test.
Verder ken ik iemand die de DLR-FU voor Condor niet gehaald heeft maar hij mocht zijn selectie bij Lufthansa wel afmaken.
Dit omdat je de GU wel hebt gehaald maar je niet bij een van de firma's paste.

Het is niet zo dat de uitslag van de vraag afhankelijk is. Om objectief te testen worden delen van de selectie uitbesteed. Bij de GU moet je binnen bepaalde toleranties presteren maar de uitslag van een aantal testen mag ook gemiddeld zijn. Deze kun je later schijnbaar weer compenseren in de resterende selectie onderdelen.
Vooraf wordt uiteraard niet verteld hoe je op de verschillende onderdelen gescoord hebt.

Lufthansa richt overigens niet zomaar een nieuw bedrijfje op.
Om concurrerend te blijven wil Lufthansa de strijd aangaan met Easy en Ryanair, bedrijven die zich momenteel profileren als aanvoerlijn voor intercontinentale vluchten van Lufthansa.
Omdat het niet mogelijk is om vanuit Duitsland een low cost bedrijf op te tuigen vanwege het huidige CAO wordt dit vanuit Oostenrijk gedaan.
Afgelopen week heeft dhr. Spohr een persbericht doen uitgaan met de toekomstplannen. Lufthansa main neemt voorlopig geen personeel aan en hetzelfde geld voor Germanwings.
Beide bedrijven zullen door natuurlijk verloop inkrimpen en de groei moet uit Eurowings Europe komen.
Het is dus niet zo dat mensen worden ontslaan of moeten inleveren.
Dit betekend dat er ook meer duidelijkheid komt voor mensen van de Lufthansa vliegschool in Bremen, die het niet eens zijn met de gang van zaken en een rechtzaak overwegen.
Op dit moment staan er nog 600 a 800 mensen op de lijst dus de kansen voor low timers zijn voorlopig nil.
Deze mensen worden, zoals ik begreep, bij Eurowings geplaatst.

Op dit moment worden alleen ervaren mensen gezocht voor de a330 en de 737 (Sunexpress / dochter van..).
De aannames van Sunexpress gingen via Interpersonal maar door de tegenvallende prestaties (van piloten of van Interpersonal zelf?) wil Lufthansa de selectie naar zichzelf halen.
Het voordeel hiervan is dat je in de toekomst binnen het concern verder kunt opwerken zonder alsnog het hele DLR proces te doorlopen met alle risico's van dien.
Het nadeel is dat je momenteel wel een hele gok moet willen nemen wil je je carriere bij Sunexpress voortzetten.
Lufthansa verlangt namelijk dat je de hele selectie doorloopt (slagingspercentage 5% en duur zeker een jaar) maar Sunexpress zoekt alleen mensen met jet ervaring (liefst 737 of airbus) en stelt daar alleen een seizoenscontract tegenover. Verder wordt de eventuele TR met je salaris verrekend. Je vliegt ongeveer 8 maanden per jaar en daarom betalen ze 70% van het fulltime loon over 12 maanden met aftrek van TR kosten (21.000 EUR) die over een periode van 3 jaar met je loon wordt verrekend.
De aanname's voor de a330 liggen op dit moment zoals het lijkt stil en op Pilotenboard en vanuit Lufthansa wordt nu haast niet meer over Sunexpress gesproken maar over Eurowings Europe.
Enige tijd geleden heeft Lufthansa gemeld dat ze een taskforce zouden oprichten vanwege de tegenvallende prestaties en de vele opstartproblemen bij de Eurowings A330.
Wellicht dat de naamsverandering daar mee te maken heeft :)
Over de rol van Interpersonall hoor je verder niets. Ze adverteren wel voor personeel maar ze geven zelf ook toe al langere tijd geen mensen te hebben geleverd.
Het schijnt dat ze een contract met Sunexpress hebben maar vanwege de bemoeienis van Lufthansa hebben ze zelf ook weinig vertrouwen dat ze blijven werven voor de 737 en de 330.

Kortom, door de moeizame start van Eurowings, de onduidelijkheden in het aannamebeleid bij dochterondernemingen en de lange wachtlijst van de vliegschool zijn er op dit moment niet veel positieve berichten te melden over de aanname bij DLH.

Meer info over Eurowings staat op:
https://www.career.aero/eurowings/de/jobseeker/info

Mochten er mensen zijn die zelf nog wat tips of aanvullende informatie hebben dan hoor ik het graag!
 
Nee, de psychologe heeft ook weer niet zoveel verteld! :)
Ik heb de selectie afgerond en wacht op een plekje in de cockpit.
Tijdens mijn voorbereidingen bij ATTC en bij de testen heb ik veel mensen leren kennen.
Verder probeer ik op de hoogte te blijven van de gang van zaken in Dld via nieuwssites en fora.
Aangezien ik me nu redelijk heb verdiept in de gang van zaken wilde ik deze info graag op het forum delen omdat ik lees dat er veel onduidelijkheden zijn over selecties Dld.
 
De aannames van Sunexpress gingen via Interpersonal maar door de tegenvallende prestaties (van piloten of van Interpersonal zelf?) wil Lufthansa de selectie naar zichzelf halen.
Het voordeel hiervan is dat je in de toekomst binnen het concern verder kunt opwerken zonder alsnog het hele DLR proces te doorlopen met alle risico's van dien.
Dat klinkt niet erg geloofwaardig. Om binnen Lufthansa te kunnen wisselen heb je de gewone Lufthansa DLR nodig. Ook is het voor de toekomst niet te verwachten dat Sunexpress in DLH geintegreerd wordt. Dat wil de baas niet en de piloten al helemaal niet.

Het probleem bij Sunexpress & Eurowings Europe ligt niet bij Interpersonal. Het ligt gewoon in het hele idee dat er een overvloed aan getalenteerde piloten in de rij zouden staan om voor wenig geld grote jets te mogen vliegen.

Ik zou daar alleen solliciteren als je de nadelen tegen de voordelen op vindt wegen. Niet omdat je graag voor LH wilt vliegen, dat gaat (via deze weg) niet gebeuren.
 
Klopt en zoals ik nu hoorde blijft Sunexpress de werving voor de 737 voorlopig wel zelf doen.
De werving voor de 330 gaat (nog) wel via Lufthansa. Deze toestellen zijn van Eurowings en worden geleased aan Sunexpress en vandaar dat Lufthansa wellicht het aannamebeleid wil bepalen.

Maar, de overige aanvragen voor Sunexpress lopen ook gedeeltelijk via Bremen.
Vandaar dat er vorig jaar ook ervaren vliegers voor de selectie zijn uitgenodigd.
In 2012 was er al discussie op pilotenboard.de over het aannamebeleid bij Sunexpress.
Ik heb interpersonal gebeld en zij kunnen ook geen duidelijkheid geven wie de selecties in de toekomst gaat uitvoeren.
Degenen die op uitnodiging van Bremen selectie hebben gedaan, hebben de Lufthansa DLR gedaan en kunnen dus later doorstromen naar main.
Zo is het ook gecommuniceerd bij de uitnodiging.

En het is niet zo dat er veel getalenteerde vliegers zijn die voor niks willen vliegen.
Het is moeilijk om mensen te vinden die en de DLR doen en vervolgens een seizoenscontract accepteren en wellicht ook een type rating financieren.
Tijdens de lancering van de a330 plannen werd vol trots vermeld dat er genoeg piloten te vinden zouden zijn. Ze hadden gelijk al ruim 1500 sollicitaties binnen gekregen.
Maar als gemiddeld 4 a 5% van de sollicitanten de selectie succesvol doorlopen blijven hier 60 piloten van over.
Met plannen voor 6 a 7 toestellen heb je volgens mijn hoofdberekening dan niet genoeg personeel. Als er dan ook nog eens mensen op de arbeidsvoorwaarden afhaken krijg je je verhaal helemaal niet meer rond.
Vandaar ook dat jullie (zoals ik inschat), Titan en Air Europa op dit moment Eurowings vluchten uitvoeren.

Eurowings probeert nu zelfs captains bij Lufthansa te werven dmv bonussen en betere beloning om de operatie van de grond te krijgen.
http://www.aero.de/news-23105/Lufthansa-bietet-Piloten-Gastspiel-bei-Eurowings-an.html

Al met al een gecompliceerd verhaal! :)
Dus als mensen meer info hebben dan zou het mooi zijn als dat hier wordt gedeeld.
 
Op die fantastische carrièrekans reageert dus geen hond.
Van een LH (S)FO-salaris en rooster naar een EW-CPT salaris & rooster is op alle fronten een dikke min.
Dan moeten ze toch een nulletje meer aan die bonus plakken.
 
Degenen die op uitnodiging van Bremen selectie hebben gedaan, hebben de Lufthansa DLR gedaan en kunnen dus later doorstromen naar main.
Zo is het ook gecommuniceerd bij de uitnodiging.

Tja, schijnbaar hebben ze toch dringender mensen nodig dan ze zelf in eerste instantie dachten. Dat ze hierdoor de sollicitanten een worst voor de neus houden is niets anders dan treurig te noemen. Net als de gehele start van dit nieuwe Eurowings.

Die belofte dat men met een dlr later naar de mainline kan doorstromen is namelijk volledige onzin!
Cpt Flintstone, ik heb een idee dat je niet geheel weet hoe het met het aannamebeleid binnen de LH mainline zit.
Hier konden tot een paar jaar geleden enkel mensen binnenkomen van de eigen LH school in bremen. Dit is nu al geruime tijd niet gebeurd, waardoor er nu ongeveer 900 afgestudeerde LH studenten uit Bremen op een baan wachten.
Hen is bij het starten van de opleiding verteld dat ze op de amainline van LH zouden komen met een cao van LH, de zogenaamde KTV (Konzern Tarif Vertrag).
Omdat de nieuwe chef van LH Carsten Spohr een visioen heeft gekregen, is hij van mening dat deze cao te duur is en dat deze 900 mannen enkel bij andere bedrijven uit de LH groep (zoals Brussels, Austrian en Eurowings) kunnen werken, waar de arbeidsvoorwaarden een stuk minder zijn.
Door dit nieuwe Carsten Spohr systeem zou er dus niemand meer volgens de oude ktv cao aangenomen worden, waardoor deze cao langzaam uitsterft.

Welnu, deze 900 afgestudeerden van de LH school, hebben een rechtzaak aangespannen tegen LH omdat ze van mening zijn dat zij onder valse voorwendselen (namlijk belofte ktv cao) de LH opleiding zijn begonnen terwijl hen nu ipv een grote braadworst, een klein chirozo worstje wordt aangeboden...
Wordt vervolgd dus...

Op dit moment is er geen enkele afspraak tussen werkgever, vakbond of personeelzaken, die toestaat dat er ook maar iemand van buitenaf, en dus ook niet van Sunnexpress of Eurowings, op de mainline van LH zal kunnen vliegen.

Vraag ze maar eens dan waar ze deze info vandaan hebben want het is gewoon niet mogelijk!
 
Hallo Hector,

het was niet mijn ambitie om bij de mainline te solliciteren dus ik had mij er tot dusverre ook nog niet zo in verdiept.
Mijn bedoeling was om het topic nieuw leven in te blazen wat gelukt is geloof ik! :)

Er is idd een wachtlijst (ik hoorde 600).
Daar komt nog bij dat de vliegschool in Bremen op de schop zit en dat er zeer waarschijnlijk een nieuwe vliegschool wordt opgericht die wel alle dochterondernemingen van het concern van vliegers gaat voorzien.
http://www.airliners.de/lufthansa-piloten-ausbildung/36634

Zoals ik al aangaf veranderd er momenteel zoveel dat het bijna niet bij te benen is en het is ook moeilijk om aan informatie te komen.
Maar, als er idd een nieuwe vliegschool wordt opgericht dan is de opmerking dat je in de toekomst met de behaalde DLR door kunt stromen naar main niet onwaarschijnlijk.

Overigens kon je in het verleden ook zij-instromen bij main.
Er werden regelmatig mensen van mijn Nederlandse opleiding bij Lufthansa aangenomen.
 
Hallo Hector,
Overigens kon je in het verleden ook zij-instromen bij main.
Er werden regelmatig mensen van mijn Nederlandse opleiding bij Lufthansa aangenomen.

Als dat de kls was, kan het kloppen, maar dat was enkel eind jaren 2000/2001. Daarna niet meer! Er zijn wel zijinstromers bij LH Cityline aangenomen en wellicht later doorgestroomd naar de mainline.
 
Ik kan je vertellen dat de 737 selecties gewoon door Sunexpress zelf worden gedaan, alleen het allereerste stukje wordt door Interpersonal verzameld en doorgestuurd aan SXD. Screening is dan met SXD interview en sim.
Voor de A330 is dat wat anders omdat ze daar inderdaad ervaren mensen zoeken. Tot nu toe komen de meeste vanuit Sunexpress Duitsland, een enkeling van Sunexpress Turkije en komt vooral de ervaring vanuit externen als Air Berlin/LH Cargo/LH. Die komen overigens allemaal op tijdelijke 1-2 jaarcontracten, inderdaad deels door LH aangevuld met bonus. Bedoeling is dat op den duur de A330 ook volledig door SXD zelf bemand wordt. (Of dat lukt is wat anders)
Overigens is er voorlopig nog geen DLR voor de 737 selecties en voor de A330 selecties is het tot nu toe alleen een interview omdat men van vlieguren uitgaat.
 
Overigens kon je in het verleden ook zij-instromen bij main.
Er werden regelmatig mensen van mijn Nederlandse opleiding bij Lufthansa aangenomen.
Dat is allemaal in een CAO vastgelegd (dus daar hebben de KTV-piloten ook wat over te zeggen). Op het moment is het zo, dat je alleen (onderaan) kunt instromen als er geen wachtlijsters meer zijn die de positie kunnen vervullen.

Vroeger was er nog wel de extra mogelijkheid via Cargo, als daar geen interne sollicitaties voor waren, want daar heb je 1000 uur over 27 ton nodig, iets wat wachtlijsters niet meebrachten. Nu is het echter zo dat de wachtlijst overvol is, en enige NFF zelfs die duizend uur al meebrengen. Cargo krimpt.

En zelfs dan moet je nog aan de andere eisen voldoen, dus KTV-DLR en VWO. Er zijn in het verleden ook wel mensen zijwaards ingestroomd, bijv bij de opkoop van Germanwings, maar ook daar kunnen de mensen die niet aan bovenstaand voldoen niet naar passage.

De vakbond zet echter helemaal niet in op een opkoop, het gaat het tenslotte om het uitvlaggen van eigen kisten en arbeidsplaatsen. Die kisten moeten gewoon terug in onze AOCs. Dat zou voor het management trouwens het één of ander ook eenvoudiger maken. Het Eurowings Europe personeel heeft nog niet eens een vakbond die voor ze onderhandelt (En dus ook geen CAOs).

Dus zelfs met KTV-DLR en VWO: er zijn nog 900 wachtenden voor u.
 
Even voor de duidelijkheid, er zijn bij ons (SunExpress Duitsland) nooit seizoenscontracten geweest. Wel hebben we 8/12 contracten gehad, wat inhield dat je 8 maanden werkt en 4 (winter)maanden vrij bent en het salaris evenredig werd verdeeld over het jaar. Het was wel gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Al deze contracten zijn omgezet in een normaal contract en worden ook niet meer aangeboden.
 
Goed om te horen!

Maar, iemand op pilotenboard kreeg in september 2015 de volgende uitnodiging van Interpersonal:

Nach einem erfolgreichem Pilot Assessment bietet SunExpress Deutschland neuen Ready Entry Piloten eine langfristige Perspektive mit folgenden Rahmenbedingungen:

unbefristeter Arbeitsvertrag bei SunExpress Deutschland
Stationierung in Deutschland an einer der folgenden Stationen: CGN, DUS, FRA, HAJ, LEJ, MUC, NUE, STR - die Stationierungen werden nach Bedarf besetzt - eine bestimmte Stationierung kann im Vorwege nicht garantiert werden
8/12-Blockteilzeitvertrag - d.h. aufgrund des stark saisonal schwankenden Flugaufkommens werden neue Ready Entry Piloten zunächst in einem Modell beschäftigt, in dem Sie nur in den Monaten März bis Oktober oder April bis November eingesetzt werden und in den anderen Monaten freigestellt sind. Das Gehalt wird von SunExpress Deutschland durchgängig gezahlt - dadurch ergibt sich eine Bezahlung von ca. 70% der Vollzeitvergütung.
Bei der ersten Eingruppierung in die Gehaltstabelle der SunExpress Deutschland wird die vorangegangene Flugerfahrung der Bewerber berücksichtigt.

Ready Entry Piloten, die noch kein Type Rating auf Boeing B737-800 haben, erhalten von SunExpress Deutschland ein Darlehen in Höhe von ca. 21.000,- EUR für den Erwerb des Ratings - die Rückzahlung des Darlehens erfolgt in 24 Monaten direkt aus den Gehaltszahlungen.

Bei Rückfragen stehen wir Ihnen selbstverständlich jederzeit gerne zur Verfügung.
Freundliche Grüße,

Ihr interpersonal Team
 
Overigens is er voorlopig nog geen DLR voor de 737 selecties en voor de A330 selecties is het tot nu toe alleen een interview omdat men van vlieguren uitgaat.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je de DLR wel moet doen.
Vervolgens wordt je, indien Sunexpress interesse heeft, uitgenodigd voor een gesprek.
 
8/12 worden nog wel aangeboden, maar vanwege de groei is tot nu toe iedereen op een voltijd contract overgezet, sommige al tijdens de linetraining.
Ik geloof je dat de DLR verplicht wordt, maar sprak gisteren met een jongen die geen DLR heeft en wel sinds ongeveer een maand bij SXD aan de slag is.
 
Back
Top