aannames arke fly of waarom piloot nou zo'n goed betaalde baan is

stewardoos

New member
weet iemand wat er waar is aan hetr gerucht dat Arke Fly klsers met een 737 type rating aanneemt voor een tijdelijk contract. Zoiets als tuifly in Belgie heeft gedaan.
 
Jezus, een seizoenscontract van 6 maanden maar, waar gaat het heen...

P.S. Ik ben heel blij voor de jongens die zo uren kunnen verzamelen, laat dat duidelijk zijn...
 
Ben geen fan van een dergelijke optie. Goed de low-timers kunnen uren bouwen en het is waarschijnlijk beter dan zo'n block uren "contract" wat EZ op dit moment gebruikt om aan goedkope arbeidskrachten te komen.
 
Jezus, een seizoenscontract van 6 maanden maar, waar gaat het heen...

P.S. Ik ben heel blij voor de jongens die zo uren kunnen verzamelen, laat dat duidelijk zijn...

Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken! Die 737 typerating hebben ze toch al! Doen zo ervaring op en krijgen nog betaald ook! Dat het een tijdelijk dienstverband is komt ze goed uit aangezien alle gegadigde ook op de lijst staan om de bij klm te beginnen...
 
Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken! Die 737 typerating hebben ze toch al! Doen zo ervaring op en krijgen nog betaald ook! Dat het een tijdelijk dienstverband is komt ze goed uit aangezien alle gegadigde ook op de lijst staan om de bij klm te beginnen...

Niet helemaal de waarheid Purno,

Alleen de jongens die een additionele basetraining (8K betalen) hebben gedaan, en dus in het bezit zijn van een typerating op de 737, kwamen in aanmerking. De overige KLS-ers helaas niet.
 
ja en denk je dat de KLM ooit TFL gaat helpen als die te veel mensen op de wachtlijst gaat hebben staan?

Precies....
Vind het maar een rare oplossing, ok goedkoop en makkelijk voor TFL maar ik had ze er persoonlijk niet mee geholpen.
Ik gun iedereen een baan maar de KLS/KLM garde die altijd de ogen dicht hield voor de werkelijkheid (betalen voor uren ed.) en alleen mensen van bepaalde scholen met bepaalde kleur ogen aannam, die zal ik nooit helpen.
 
Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken!

Nee, die TQ krijgen ze gratis van de school omdat het zo'n lieve jongens zijn. Die TQ zit gewoon in de opleidingskosten en daarna kunnen ze nog eens 8K aftikken voor basetraining....

Je weet verder net zo goed als ik dat ze geen enkele garantie meer krijgen om bij KLM aan de bak te komen...
 
Lijkt mij dat het in ieder geval beter is dan geen vlieguren maken. Zo blijft in ieder geval je IR en brevet geldig.... toch?
 
Tjonge jonge echt waar, sommige mensen lezen gewoon echt niet...

P.S. Ik ben heel blij voor de jongens die zo uren kunnen verzamelen, laat dat duidelijk zijn...

Op 1 November verloopt hun brevet nog niet, dus ze moeten net zo goed volgend jaar Juni weer een FCL check doen....
 
Nee, die TQ krijgen ze gratis van de school omdat het zo'n lieve jongens zijn. Die TQ zit gewoon in de opleidingskosten en daarna kunnen ze nog eens 8K aftikken voor basetraining....

Je weet verder net zo goed als ik dat ze geen enkele garantie meer krijgen om bij KLM aan de bak te komen...

@Tampie, ik wist idd niet dat er naast de kls een extra bijdrage werd verwacht.. Dat maakt de zaak anders..

@RTO, Tuurlijk hebben ze voor die TQ betaald als onderdeel van de opleiding die het mogelijk maakt om bij de KLM te solliciteren. Die TQ is in plaats van de de bridgecourse. ( in werkelijkheid is er niks veranderd, alleen worden de simuren van de bridgecourse nu door IVW als TQ erkend ).. Dat je ermee aan het werk kan geeft de huidige KLS opleiding een toegevoegde waarde ( los van klm contract ) t.o.v. de oude sylabus ...

Trouwen, bij Ryanair, Easy en bijna alle andere lowcost maatschappijen begin je altijd met een tijdelijk contract....Dus nergens zekerheid na het investeren in een TQ.
 
@ Purno,

Dit is missch leuk voor die paar die bij arke en JAF aan de gang kunnen en waarvan evt een enkeling doorstroomt in een (andere) baan. Voor al die andere heeft een kale TQ waar wel voor betaald is geen waarde...

Daarnaast is het jammer dat Arkefly seizoenscontracten gebruikt. Wel begrijpelijk vanuit hun oogpunt, immers training is al helemaal betaald.

Daarnaast begin je bij bijna elke andere maatschappij met een tijdelijk contract, namelijk een proeftijd, maar dat is wat anders dan een seizoenscontract. Ik ben verder niet bekend met RYR en Brookfieldcontract, maar volgens mij mag het overoverovergrote deel die daar wordt aangenomen wel gewoon blijven na 7 maanden. Dus dit lijkt mij een beetje appels en peren vegelijken. Hoe dat verder bij easy zit weet ik ook niet.

Neemt niet weg dat het voor de "uitverkorenen" wellicht een leuke mogelijkheid is. En die 8000 euro die ze extra moeten betalen verdienen ze wel terug in die 7 maanden...
 
Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken! Die 737 typerating hebben ze toch al! Doen zo ervaring op en krijgen nog betaald ook! Dat het een tijdelijk dienstverband is komt ze goed uit aangezien alle gegadigde ook op de lijst staan om de bij klm te beginnen...

Dat komt op hetzelfde neer. En ze leggen de financiele lat hoger voor de 'vrijemarkters'. Immers, die moeten nu ook bij Arkefly concurreren met jongens die zelf dokken voor een type. Dat is verder prima, maar het valt even goed onder de noemer 'betalen om te werken'.
 
Dat komt op hetzelfde neer. En ze leggen de financiele lat hoger voor de 'vrijemarkters'. Immers, die moeten nu ook bij Arkefly concurreren met jongens die zelf dokken voor een type. Dat is verder prima, maar het valt even goed onder de noemer 'betalen om te werken'.

Nog een keer....:1855:

Deze studenten hebben deze TQ niet betaald om op seizoenscontract bij arkefly aan de slag te kunnen!
De TQ ( = oude bridgecourse ) is een deel van de opleiding bij de KLS, de opleiding die het mogelijk maakt om te solliciteren bij de KLM! Ze kiezen dus niet na de opleiding om te betalen voor deze TQ. Of hebben dan alle kls ers bij de KLM betaald om te werken?!?:confused:

Los van het betalen voor basetraining ( waar ik absoluut tegen ben ) heeft dit dus niks te maken met 'betalen om te werken'!
 
Purno, 'ze hebben niet betaald om seizoensarbeid te verrichten'. Same difference! Als het allemaal uit de lucht komt vallen voor de KLS-ers zoals jij omschrijft, dan blijven die KLS-ers toch lekker thuis? Dan geven ze minder fortuinlijke jongens en meisjes de kans om aan de slag te gaan bij Arke terwijl ze wachten op hun rechtmatige plaats bij KLM. Nu verstoten ze andere potentiele candidaten dubbelop: ze kunnen én niet aan de slag bij Arke en ze kunnen later niet aan de slag bij de KLM. Wie verziekt welke markt vraag ik me dan af?

Begrijp me asjeblieft niet verkeerd. Ik veroordeel geen enkele KLS-er die nu waar dan ook aan de slag gaan. Maar nogmaals. Een KLS-er, een EPST-er, een NLS-er...ze betalen allemaal een veelvoud van wat een vliegopleiding an sich waard is, om maar een betere kans te krijgen op de arbeidsmarkt. Wie zijn zij dan om ook maar enige kritiek te hebben op jongens en meisjes die hun geld op een andere manier investeren? Waarom is het voor jou meer geaccepteerd om de dikke vette BMW van je vliegschoolbaas te bekostigen zodat je in aanmerking komt voor een stoeltje bij de KLM? Als niemand dat deed dan moest de KLM wel de vrije markt op. Weet je wat een besparing dat oplevert voor ons allen? Ja, dat weten we allemaal, maar we sluiten liever onze ogen hiervoor. We reageren liever af op de vrije markter die zelf beslist waar hij zijn geld in stopt en noemen het dan ineens pay to fly. We noemen hem een marktverzieker, terwijl wij daar even goed aan mee doen met onze schoolkeuze.

Nogmaals Purno, ook ik heb meegedaan met dit hele circus, door over te stappen van mijn vliegclub naar grote-dure-prestigieuze-vliegschool. Die stap heeft zijn vruchten afgeworpen, maar ik betaal er nog steeds elke maand een kapitaal voor terug aan de bank. Als jouw pa de opleiding niet heeft bekostigd dan geldt dat ook voor jou. We all pay to fly. Jij en ik hebben beiden onze portemonnaie getrokken om anderen een stapje voor te zijn. Dat ontneemt je elk recht om die anderen te bekritiseren.
 
Inmiddels is het 2 november. Tijdelijk contract dus officieel beëindigd. Iemand interne info hoe ze er nu voor staan?

Oftewel op straat of alsnog een vast contract aangeboden gekregen?
 
Last edited:
Back
Top