Aangeboden: 1/2 aandeel Mooney M20K 252

Bobo

Active member
01/10/2020: De Mooney is verkocht

Ik zoek een mede eigenaar voor mijn turbo Mooney, het is een M20K 252, dus met automatische wastegate en intercooler af fabriek (ook een O2 systeem, twee alternators en speedbrakes). Het is een uitgekiend kistje dat gemaakt is om IFR mee te toeren, maar niet persé geschikt is voor grasstrips, al bezoek ik Ameland en Texel wel, maar onbekend gras vermijd ik liever.
Ik heb het toestel altijd samen met mijn vader gevlogen en nu sinds zijn overlijden doe ik het alleen.

De Mooney staat in een verwarmde carroussel hangaar op Teuge, ideaal. Ik vlieg zo'n 50 uur per jaar en het zou mooi zijn als de mede eigenaar dat ook zo ongeveer doet. Het mooiste zou het zijn als de mede eigenaar een IR bezat en al over enige ervaring beschikt.

Het toestel wordt op Teuge onderhouden bij IAS, met hen heb ik een CAMO overeenkomst en al ben ik graag betrokken bij het onderhoud, ik laat hen. Ik pomp nog geen band op. Het toestel heb ik afgelopen jaar laten voorzien van het GTS800 traffic systeem van Garmin, een ADL150 iridium satlink voor weer (TAFs, METARs, radar en IR kaarten) en heel kort geleden ook een engine monitor met fuel totalizer. Hij is met zijn GNS530WAAS PBN gecertificeerd. Behalve wellicht nog ADS-B in en out ben ik dik tevreden met de 'steam gauges'. Het zou mooi zijn als een eventuele compagnon dat ook is, al valt overal over te praten uiteraard.

De motor is de originele waar de Mooney in 1987 de fabriek mee verliet en wordt onderhouden op basis van een 'on condition' programma dat is goedgekeurd door ILenT en heeft nu krap 1.200 uur gelopen. Ik snap dat een geïntresseerde benieuwd is naar de gezondheid van de motor en die is prima, maar gezien de leeftijd gaat hij natuurlijk niet nog eens 30 jaar mee.

Het vliegen met een eigen toestel dat relatief weinig vliegt vertaalt zich in een hoge uurprijs, eventuele huurverzoeken naar aanleiding van deze advertentie moet ik dan ook bij voorbaat afwijzen.

Over mijn ervaringen met de Mooney en het vliegen in algemene zin houd ik een blog bij, lees het eens als je wat meer wil weten over de vluchten die ik zoal maak. Je leest ook dat het onderhoud soms wel eens wat onverwachte 'verrassingen' met zich brengt. Een eventuele compagnon moet daar niet van schrikken en weten dat lief én leed natuurlijk gedeeld worden.

Andere breukdelen zijn ook wel bespreekbaar, maar mijn voorkeur gaat naar een gelijkwaardige maat waarmee - niet onbelangrijk - ook een persoonlijk klik is. Ik ben overigens niet het type dat dan ook samen naar fly-outs/-ins wil gaan en dergelijke.

Zelf denk ik aan zo'n € 55.000,00 voor een helft, gezien de leeftijd van het toestel, motor en de stand van de avionics vind ik dat een fair bedrag. Uiteraard is elke deskundige pre-buy toegestaan.

Op het forum van EuroGA heb ik een advertentie gezet met de zakelijke details. Kijk maar eens hier.
 
Last edited:

Om toch wat met vliegen bezig te zijn in deze tijden van mondiale crisis heb ik een filmpje geschoten van een korte vlucht met de Mooney van Leer-Papenburg naar Juist, afgelopen maart, net voordat de uitbraak echt uitbrak.
 
Last edited:

Nog een filmpje, bestemming dichtbij: Texel. Puur de sfeer van een paar daagjes weg.
 
En als je dan toch op ons mooie eilandje bent, en je wil graag je SEP verlengen, mag je mij altijd bellen !
Vrg
Ger
Mbl: 0610134604
 
Leuke filmpjes en zeker een mooi vliegtuig. Op zich is de deelneming interessant, helaas is Teuge wat ver uit de route. Wat ik mij wel afvraag: Heb je nog last van de sluiting van Mooney vorig jaar?
 
Mooney levert nog steeds onderdelen, al is de leadtime soms wel lang. Een hitteschildje voor de uitlaat vorig jaar, bijvoorbeeld laten ze maken op bestelling. Duurt lang en kost veel, maar komt altijd wel aan.
 
De DGY is ook geheel te koop, ik heb de meeste relevante info verzameld op www.m20k252.com. Het liefste vind ik natuurlijk een of twee mede eigenaars, dus die route is natuurlijk nog steeds open.

Let op: geen verhuur.
 
Back
Top