Aan het werk na je opleiding

bas123

New member
Hallo,

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op de vliegmarkt en ik vroeg me af.

Hoeveel procent van de piloten die 5 jaar geleden een ATPL brevet gehaald hebben is nu daadwerkelijk piloot?

Hoelang duurt het na je opleiding ongeveer tot dat je een baan hebt?

Groetjes,
Bas
 
Om een simpel en duidelijk antwoord zijn daar te veel variabelen voor; o.a. waar heb je je opleiding gedaan, hoeveel en vooral waar solliciteer je, hoeveel vlieguren heb je, hoe oud ben je en ga zo maar door....

Over andere scholen kan ik niet oordelen maar ik weet i.i.g. dat het bij de NLS de laatste paar jaren vaak toch minimaal één jaar duurde voordat mensen ergens werden aangenomen (uitzonderingen daargelaten). Verder staat de top 5 op onze wachtlijst ongeveer 4 jaar stil, maar daar lijkt nu verandering in te komen.


Dit beeld wat ik schets is dus van de laaste paar jaren toen het zo ongelofelijk slecht ging met de luchtvaart, maar ik hoor en zie overal signalen dat het beter wordt dus als jij nu aan een opleiding begint en over ongeveer 2 jaar klaar bent kan de markt er heel anders uitzien.
 
Last edited:
Helemaal mee eens, het is inderdaad jaren lang slecht geweest. Ik zal niet roepen dat er hard verandering in komt, maar gaat zeker de goede kant op. Opleiding maakt heel veel uit zeker intergrated. Ik ben zelf mijn opleiding in juli dit jaar afgerond. Van de 18 klasgenoten zitten er momenteel 4 op de line, nog eens 6 hebben reeds een contract binnen en beginnen binnen nu en januari. Ikzelf en 4 andere zijn uitgenodigd voor een selectieronde bij een maatschappij, vrijwel alle in Engeland.

met name daar zie je dus dat het aantrekt momenteel, maargoed er is niets zo veranderlijk als de luchtvaart. Ik ben van mening dat het zeker een goede tijd is nu om te gaan beginnen met een opleiding. Orienteer je echter wel goed van te voren waar. Want het verschil is enorm. Veel succes
 
Wanneer ik dit soort dingen lees, moet ik altijd denken aan het volgende wat ik een keer op pprune las:

" will feel free to reply!

Please do not say "Be very careful about what you sign your name to!" I have said this in public and will continue to look in to the issue.

Bottom line is I managed to get into the RHS of a 757 with my self funded Modular frozen ATPL- total cost £30 000.

I meet an EPST guy the other day, same job- cost to him £90 000!

Have a good one"

Oftewel, bekijk alle opties goed. Als je jong bent, is integrated met geleend geld zeker wel een optie, omdat je simpelweg meer tijd hebt om af te lossen en het niet zo erg is dat je op een houtje moet bijten voor een jaartje of 10. Want hoeveel kost het uiteindelijk wel niet? Kan je wel normaal leven met zo'n lening met een rentebetaling die elke maand weer betaald moet worden? Als je in engeland werkt en je hebt voordat je aan je vliegopleiding begon, niet gewerkt, kan je naar mijn weten ook je opleidingkosten niet af trekken van de belasting.

Kijk eens op de site van de speedwings, er worden toch wel veel jongens recent aangenomen bij de Klm, of dat over 2, 3 jaar nog steeds zo is, is de vraag, maar zeker wel positief:http://www.speedwings.nl/
 
Last edited:
Back
Top