29apr2016 ongeval: die compleet afgebroken hoofdrotor van die EC225 in Noorwegen...

...foto van de compleet afgebroken hoofdrotor:

rotor3.jpg

http://bt.mnocdn.no/incoming/article3588200.ece/ALTERNATES/w1440c169/rotor3.jpg?updated=290420161509

Gevonden op
http://www.pprune.org/rotorheads/578298-ec225-crash-near-bergen-norway-2.html

Mogelijk parallelen met
https://en.wikipedia.org/wiki/2009_Bond_Helicopters_Eurocopter_AS332_crash
/
https://assets.digital.cabinet-office.gov.uk/media/5422f86aed915d13710006cb/2-2011_G-REDL.pdf

In 2009 was het een Main Rotor Gearbox failure ...

Andere links via
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=186855
 
Dat, samen met het gerucht dat de MGB gisteren was vervangen, is, om eerlijk te zijn, schokkend en verontrustend. Het is misschien te vroeg om al te speculeren (zeker gebaseerd op geruchten) maar het laat in ieder geval de mogelijkheid open dat het onderhoud een factor is in dit ongeluk. Als je nog verder gaat zou je kunnen speculeren dat de financiele staat van CHC een afleiding is voor zowel flight crews als onderhoudspersoneel. Hoe dan ook, dit maakt de positie van CHC nog meer precair.

Edit: nieuwe informatie lijkt erop te duiden dat de MGB eerder dit jaar is vervangen, in plaats van gisteren. Niettemin laat ik mijn post nog even staan; een main rotor komt niet zomaar los en ik hoop maar, vooral voor de onderhoudsmonteurs, dat er niet recent onderhoud aan was gedaan.
 
Last edited:
Helaas... artikel is niet te lezen zonder een abonnement. Geef dan eens een korte samenvatting, wanneer je wilt dat wij er kennis van nemen.
 
??? opent hier zondermeer ???

Oil-field services company CHC Group Ltd. on Thursday filed for chapter 11 bankruptcy protection with plans to slash its debts and trim its fleet of helicopters amid the global energy downturn.

Maar dat is inderdaad enkel een korte samenvatting. Niet gehinderd door enige kennis van zaken aangaande faillissementen en dergelijke lijkt het mij niet abnormaal dat er kortstondig hevige druk kan komen te staan op een bedrijf dat een acute tegenvaller meemaakt, en dat er een beroep wordt gedaan op wetgeving die precies dit soort situaties wil helpen stabiliseren.
 
Sorry NazgulAir en dank je csaba voor de samenvatting. Hier een link naar een BBC artikel; ik hoop dat 'ie wel werkt:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-36211512

Deze aanvraag van uitstel van betaling is overigens niet het direkte gevolg van het ongeluk in Noorwegen; CHC staat er al langer heel slecht voor, financieel gezien, en kondigde zo'n drie weken geleden al aan om een obligatie-aflossings-betaling (is dat Nederlands?) niet te voldoen. Op dat moment was het al duidelijk dat de leiding bezig was met deze plannen. Maar dit ongeluk kan natuurlijk niet op een slechter moment komen; Oliemaatschappijen weten al dat CHC financieel aan het wankelen is en nu is ook de veiligheid geen verkooppunt meer. Ik denk niet dat er nog veel nieuwe klanten zullen aankloppen.
 
Bij mij opende het artikel pas nadat mijn computer vijf minuten op tilt was gegaan (lees: Windows focus totaal bevroren, geen actie mogelijk. En toen er eindelijk wat te zien was bleef het bij de headline en "Log in om verder te lezen..."

Dank voor de samenvatting. Vreselijk ongeluk natuurlijk, en begrijpelijk dat het een zware druk legt op het bedrijf.
 
https://www.flightglobal.com/news/a...ers-finds-root-cause-of-turoy-h225-cr-460792/
Airbus Helicopters finds root cause of Turoy H225 crash

11 September, 2019

Airbus Helicopters is confident that it has identified the root cause of the main gearbox (MGB) failure
behind the fatal 2016 crash of an H225 in Norway.

In its final report in July 2018, Norwegian investigators determined
that a second-stage planet gear in the MGB's epicyclic module
had failed due to sub-surface cracking and fracture of a bearing race.
However, they were unable to say what had triggered the event.

"The investigation has shown that the combination of material properties,
surface treatment, design, operational loading environment and debris
gave rise to a failure mode which was not previously anticipated or assessed,"
the report says.

But the airframer has continued its own analysis of the event,
says H225 programme director Michel Macia,
leading to identification of the root cause
and a successful replication of the failure in testing.
That work has been externally validated, he says.

Findings from that effort were subsequently shared with Norway's SHT accident investigation body,
regulators including the European Union Aviation Safety Agency,
and other manufacturers, says Macia.

"Everyone now knows that the root cause is understood and has been reproduced," says Macia.

Although he declines to detail the failure :rolleyes:,
he says the safety barriers put in place to enable the H225 to return to service
deal with the underlying issue.

These measures include a heightened inspection regime,
shorter life limits on components and – significantly –
the exclusion of one of the two different bearing designs
used on the helicopter.

The H225 and the related AS332 L2 were grounded for four months following the crash,
and although both are now cleared for service,
they have yet to be brought back to operation in the North Sea region for offshore transport.

The UK Civil Aviation Authority says its position on the H225
has not changed
and it has yet to receive an application from an operator
to resume H225 passenger flights in the country.
https://www.flightglobal.com/news/a...ers-finds-root-cause-of-turoy-h225-cr-460792/
 
Back
Top