2023 British Airways: vliegend personeel mag geen cockpitfoto's of "selfies while on the job" meer op sociale media zetten...

https://www.upinthesky.nl/2023/02/03/british-airways-verbiedt-cockpitfotos/ :(
/
/
/
/


 
Last edited:
Bepaalde zaken kan ik mij voorstellen, maar wat leuke videos of fotootjes is toch niet schadelijk? Bedoel, soms ben je een tijdje onderweg.

Uiteraard prio is safety, maar er is altijd wel even een momentje waar je een leuke vid of foto kan maken. En of een selfie for whatever purpose.

Er worden zoveel mooie fotos gemaakt vanuit de cockpit... JPC is daarvan een groot voorbeeld. Maakt prachtige fotos.

Als je voor elke scheet permissie moet vragen of je een cockpit selfie mag maken is de lol er snel vanaf.

Zoals gezegd geen documenten, geen zaken die het bedrijf in discrediet stellen. Dat is alles begrijpelijk, maar af en toe een gezellige selfie met collega of jijzelf, daarmee breng je echt niemand mee in gevaar.

Wat een oudbollige club zeg.
 
Inderdaad oudbollige club. Als je al problemen hebt om aan geschikt personeel te komen lijkt het me juist positief als je mensen trots pica`s posten van hun werk.
 
Inderdaad oudbollige club. Als je al problemen hebt om aan geschikt personeel te komen lijkt het me juist positief als je mensen trots pica`s posten van hun werk.
Naja, het is de UK, die lopen zowieso al een jaar of 30 achter met een hele hoop zaken.

Wel eens gekeken naar hun uniform? Veel saaier kan niet.

Met het Piloten Uniform kun je Parachute springen, glide ratio van hier tot Tokyo.
 
Een boel van de punten in het bericht van BA kan ik begrijpen in het kader van veiligheid en/of privacy. Een selfie in de cockpit kan leuk zijn en onschuldig lijken, maar anderen kunnen er informatie uithalen die niet gedeeld mag/kan worden.
 
Ik zie soms pilotenfilmpjes op YouTube verschijnen waarop je duidelijk herkenbare passagiers de vliegtuigtrap op ziet komen. Lijkt me ook niet de bedoeling. Ik kan me niet voorstellen dat die passagiers daar vooraf toestemming voor gegeven hebben.
 
Laten we even in de gaten houden dat posting op social media niet zonder consequenties is.
Een flight mechanic van mijn werkgever is ooit toegang ontzegd tot een land in het Midden Oosten waar hij neerbuigend over had geschreven op Facebook.
Social media influencers verdienen aan het pluggen van producten en proberen clickbait te creëren door ‘edgy’ te zijn.
Als je dat combineert met foto’s op je werkplek in herkenbaar uniform is de werkgever daarmee ongewild geassocieerd.
Kan daarop ook in de publieke opinie afgerekend worden.
Als jij tussen je werkplaatjes bitcoin promoot en gezichtscrème en steun aan de Palestijnse zaak en vakanties in Dubai kan je werkgever daar weinig aan doen behalve hun social media beleid aantrekken.
Het gaat dus niet om de leuke cockpit plaatjes maar alle andere ongein.
 
Laten we even de mogelijkheid benutten om newbies/wannabe’s/aspiranten te waarschuwen. Behandel je social media als een verlengstuk van je CV.
Haal alles eraf wat je niet op een interview of assesment zou openbaren.
Je kan je nog zo goed voorbereiden op de KLMFA of soortgelijk….als jij foto’s op je sociale media hebt waar je op een festival met een Nederwiet toeter gangster signs staat te maken….kan je het vergeten.
Foto’s van te hard rijden, filmpjes van vechten op dat ene feestje, dronken gelal, spelen met wapens….politiek geraaskal, links naar conspiracy theorieën…allemaal NO-GO.
Voor wie de schoen past, schroef het Kardashian gehalte helemaal terug naar nul.
Laat helemaal niets staan wat je zorgvuldige voorbereiding teniet doet.
Ik kan je garanderen HIER WORDT NAAR GEKEKEN!
 
Goed artikel wel, BA is zeker niet de enige die het verbiedt.


Zal gelijk even een collega van mij pluggen, goeie vent wel en een handvol keer mee gevlogen:

 
Leuk om te lezen dat je die kerel kent, heb wel een handjevol van zijn video's bekeken. Kleine wereld is het ook.
 
Back
Top