Blackshape vliegtuigen in Nederland....

Dat weet ik natuurlijk niet, maar het is wel een bijzondere stap. Dealer zijn van een toestel voor de hele Benelux (https://www.zelfvliegen.nl/blackshape-prime) en dan zelf die toestellen vervangen.

Ik weet niet hoe ver de Onderzoeksraad is met het rapport, maar meestal sturen ze eerst een voorlopige versie naar de direct betrokkenen voor commentaar. Mocht daar iets negatiefs over het toesteltype in staan, dan zou dat de aanleiding kunnen zijn. Maar dat is dus koffiedikkijken zonder inside informatie.
 
Wel jammer. Vond het altijd wel stoere toestelletjes die Blackshapes. Wat minder eenheidsworst zeg maar.
 
Vervanging heeft met kosten te maken. De Blackshape Gabriël kost rond de 400K en ze verbruiken ook meer met hun 160HP Lycoming motor.
De vervangers zijn veel voordeliger.
Alle andere Blackshapes zijn overigens van het type Prime. Een kleinere uitvoering met Rotax engine.
 
Last edited:
Wel jammer. Vond het altijd wel stoere toestelletjes die Blackshapes. Wat minder eenheidsworst zeg maar.
Er zijn nog wel veel Blackshape Primes in Nederland. Ik heb er ook een. Deze toestelletjes hebben een Rotax 100HP en vliegen heerlijk. Echt een speeltje. Met volle tanks en alleen de piloot (70kg) op 2000' doet ie een TAS van 150 KTS en een verbruik van slechts 20 liter Mogas/Euro98
 
Er zijn nog wel veel Blackshape Primes in Nederland. Ik heb er ook een. Deze toestelletjes hebben een Rotax 100HP en vliegen heerlijk. Echt een speeltje. Met volle tanks en alleen de piloot (70kg) op 2000' doet ie een TAS van 150 KTS en een verbruik van slechts 20 liter Mogas/Euro98
Leuk kistje heb je dan hoor! Ga je toch wat sneller als ik met mijn 7 gallon per uur 🤔.
 
Tussentijdse verklaring: klik!.

Het onderzoek loopt nog. Enig nieuwsfeit: brandsporen op het toestel.
 
Best een significant feitje, voor een toestel wat in water terechtgekomen is.
Het zou de verklaring van de boer kunnen ondersteunen.
 
Preliminary report: klik!

Plaatje waarop brandsporen zijn aangegeven. Ander interessant feit: In februari van dit jaar is een soortgelijke crash gebeurd met hetzelfde vliegtuigtype. En in een voetnoot onderaan de laatste pagina: On 18 March 2024, EASA issued an Airworthiness Directive suspending flight operations of Blackshape BS 115, BK 160, BK 160-200 and BK 160 TR aircraft (AD No. 2024-0074-E).

Verder onderzoek gaat naar de oorzaak van de brand en of dat in flight of post impact was. Dat laatste lijkt mij raar voor een toestel dat direct na de crash urenlang anderhalve meter onder water heeft gelegen.
 
Brandstof is lichter dan water, en een eventuele luchtinsluiting in een deel van de staart ook. Misschien houden ze er dus rekening mee dat staart en vleugels nog even bleven drijven, voordat ze definitief zonken. Dan is een post crash fire nog niet 100% uit te sluiten.

Best een flink onderzoek, met flight tests en al...
 
Brandstof is lichter dan water, en een eventuele luchtinsluiting in een deel van de staart ook. Misschien houden ze er dus rekening mee dat staart en vleugels nog even bleven drijven, voordat ze definitief zonken. Dan is een post crash fire nog niet 100% uit te sluiten.

Volgens het rapport en het plaatje zaten de brandsporen aan de buitenkant. Bovendien kwam hij zowat loodrecht naar beneden. Breken van kleppen en/of kabels zou een goede verklaring kunnen zijn en dat zou door brandschade kunnen komen. Als hij pas onder water is gaan branden hebben we nog geen oorzaak van de crash.

Best een flink onderzoek, met flight tests en al...

Hoe groter de impact van de crash, hoe uitvoeriger het onderzoek. Het doel is om de oorzaak/oorzaken te vinden en als dat lang moet duren dan is dat maar zo. Dit onderzoek loopt nu al bijna twee jaar. Ik zat me laatst al af te vragen wanneer er eindelijk een eindrapport zou komen, maar zover zijn ze kennelijk nog niet. Anders breng je niet op dit moment zo'n tussenrapport uit.

Als je wel eens naar Air Crash Investigation kijkt weet je dat onderzoeken naar rampen in de grote luchtvaart vaak nog veel langer duren.
 
Back
Top