Blackshape vliegtuigen in Nederland....

Dat weet ik natuurlijk niet, maar het is wel een bijzondere stap. Dealer zijn van een toestel voor de hele Benelux (https://www.zelfvliegen.nl/blackshape-prime) en dan zelf die toestellen vervangen.

Ik weet niet hoe ver de Onderzoeksraad is met het rapport, maar meestal sturen ze eerst een voorlopige versie naar de direct betrokkenen voor commentaar. Mocht daar iets negatiefs over het toesteltype in staan, dan zou dat de aanleiding kunnen zijn. Maar dat is dus koffiedikkijken zonder inside informatie.
 
Wel jammer. Vond het altijd wel stoere toestelletjes die Blackshapes. Wat minder eenheidsworst zeg maar.
 
Vervanging heeft met kosten te maken. De Blackshape Gabriël kost rond de 400K en ze verbruiken ook meer met hun 160HP Lycoming motor.
De vervangers zijn veel voordeliger.
Alle andere Blackshapes zijn overigens van het type Prime. Een kleinere uitvoering met Rotax engine.
 
Last edited:
Wel jammer. Vond het altijd wel stoere toestelletjes die Blackshapes. Wat minder eenheidsworst zeg maar.
Er zijn nog wel veel Blackshape Primes in Nederland. Ik heb er ook een. Deze toestelletjes hebben een Rotax 100HP en vliegen heerlijk. Echt een speeltje. Met volle tanks en alleen de piloot (70kg) op 2000' doet ie een TAS van 150 KTS en een verbruik van slechts 20 liter Mogas/Euro98
 
Er zijn nog wel veel Blackshape Primes in Nederland. Ik heb er ook een. Deze toestelletjes hebben een Rotax 100HP en vliegen heerlijk. Echt een speeltje. Met volle tanks en alleen de piloot (70kg) op 2000' doet ie een TAS van 150 KTS en een verbruik van slechts 20 liter Mogas/Euro98
Leuk kistje heb je dan hoor! Ga je toch wat sneller als ik met mijn 7 gallon per uur 🤔.
 
Tussentijdse verklaring: klik!.

Het onderzoek loopt nog. Enig nieuwsfeit: brandsporen op het toestel.
 
Best een significant feitje, voor een toestel wat in water terechtgekomen is.
Het zou de verklaring van de boer kunnen ondersteunen.
 
Back
Top