True.
Om nog even een theorie erdoorheen te gooien.
Het duurde een paar jaar voordat ik me als instructeur realiseerde dat er echt heel weinig boven de 1000’ kan gebeuren wat je leven in gevaar brengt. Dat je een leerling boven de 1000’ (bijna) alles kan laten doen en je nog kan corrigeren, zelfs volledig ondersteboven in een C172.
Behalve……..een vrille buiten de CG envelope. Met bv een nieuwe model Cessna 172SP mag je maar in een beperkt gedeelte van de CG envelope vrilles oefenen.
Was ooit eens vrilles aan het oefenen met een lichte leerling voor zijn FAA instructeurs bevoegdheid, DA20 met een volle tank en daardoor aft CG, legaal voor vrilles, dit hadden we uiteraard berekend.
Door een combinatie van aft CG en een ongelukkige entry methode met de stick niet neutraal maar teveel aileron was de rotatie snelheid (te) laag en de pitch attitude (te) vlak. Gelukkig herkende ik dit gelijk en na misschien een halve slag met grof geweld gecorrigeerd.
Daarna even een paar minuten straight en level gevlogen om het even door te spreken want dit was eng.
Nu ken ik de kist van het ongeval niet en ik weet niets van de limieten of de CG envelope.
Het is wel duidelijk dat een leskist voor maneuvers gebruikt wordt en dat is denk ik ook aan het hoogte profiel te zien.
Ik neem even aan dat de instructeur zwaarder was dan de leerling en achterin zat.
Na een korte vlucht misschien met relatief veel brandstof een aft cg buiten de aerobatic envelope en een onbedoelde vrille. Nu klopt dit alleen niet met de verklaringen van getuigen.
Optie 2 is een medisch probleem van de (oudere) instructeur.