17 jarige piloot ( in opleiding ) die voor de PPL gaat!

We zouden een voorzorg landing techniek oefenen, maar de instructeur wilde dit doen in een wolk.

Onze kunstmatige horizon was defect. Ik heb toen ook meteen gezegd dat ik me daar niet comfortabel bij voelde en iets onder de wolk wilde zakken zodat ik toch nog iets kon zien om enige oriëntatie te kunnen behouden.

De instructeur ging akkoord.
Ik denk niet dat jij het probleem was in deze les. Hoe oefen je een voorzorgslanding in een wolk? wtf?
Om het dan ook zonder horizon te doen lijkt me al helemaal van de pot gerukt.
 
Even de harde realiteit dat je wederom niet zo goed was als je dacht dat je was.

Ugh. Best bewaarde geheim van de luchtvaart... En dat heeft meestal 2 mogelijke gevolgen: het wat verlegen toegeven, of iedereen de schuld geven van wat er die dag allemaal verkeerd gegaan is zodat je jezelf in de waan kan laten dat je perfect bent.

Die tweede groep is niet leuk om mee te vliegen.
 
Ugh. Best bewaarde geheim van de luchtvaart... En dat heeft meestal 2 mogelijke gevolgen: het wat verlegen toegeven, of iedereen de schuld geven van wat er die dag allemaal verkeerd gegaan is zodat je jezelf in de waan kan laten dat je perfect bent.

Die tweede groep is niet leuk om mee te vliegen.
Mijn persoonlijkheid is een beetje een cocktail van die twee…shaken but not stirred.
Rapport is geaccepteerd dus die Altitude deviatie wordt me “vergeven” maar ik ben er persoonlijk nog een beetje kriegel van.
Anyway, terug naar @llango…ben je ooit in een casino geweest en ken je het roulette spel? Altijd een risico dat je wint of verliest. Of je een PPL of ATPL hebt, het spelletje blijft hetzelfde alleen de inzet is hoger. Wijze les van een trainings Captain tijdens mijn eerste maand op de 747-8F vlak voor vertrek uit Anchorage:

“Consider this is $400 million that does not belong to you”

Gevleugelde woorden.
Die uitspraak zal me altijd bijblijven.
 
Last edited:
Ik denk niet dat jij het probleem was in deze les. Hoe oefen je een voorzorgslanding in een wolk? wtf?
Om het dan ook zonder horizon te doen lijkt me al helemaal van de pot gerukt.
De snelheid te verlagen tot 50kts, de neus hoog te houden en dan plots het gas weghalen om alle lift te verliezen.

Dit om dan het gevoel op de baan veilig te simuleren in de lucht.
 
De snelheid te verlagen tot 50kts, de neus hoog te houden en dan plots het gas weghalen om alle lift te verliezen.

Dit om dan het gevoel op de baan veilig te simuleren in de lucht.
In een wolk??

Wat je beschrijft is een oefening om te leren landen. Meestal kunnen leerlingen al landen voor ze beginnen met voorzorgslandingen.
 
Wellicht is het op een lagere snelheid. Ik ben momenteel niet thuis dus ik kan het niet precies vertellen.

Het is wel een stuk geavanceerder want ik kreeg een onnatuurlijk gevoel bij het landen. Door plots het gas weg te trekken en gelijk aan de grond staan.

Ik weet ook niet precies waarom de instructeur dit in een wolk wilde doen. Mogelijk om mij te testen of ik hierover iets zou zeggen en mij wat meer dominantie liet uitstralen in de cockpit om mij wat zelfvertrouwen te geven? Mijn feedback de keer daarvoor was dat ik wat dominanter moest zijn, dus dat kan de reden zijn.
 
Ik denk niet dat jij het probleem was in deze les. Hoe oefen je een voorzorgslanding in een wolk? wtf?
Om het dan ook zonder horizon te doen lijkt me al helemaal van de pot gerukt.
Dat zijn vrij sterke woorden. Het is ook mogelijk dat de instructeur wilde zien hoe ver @llango hem zou laten gaan. Misschien was het inderdaad een oefening in assertiviteit. Dit is lastig te zeggen, wanneer je er niet bij was.

Ik denk dat @llango zojuist een zeer belangrijke les geleerd heeft... Het maakt niet uit wàt er in die cockpit gebeurt, probeer het nooit te laten veranderen in een sneeuwbal. Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik heb het zelf weleens gezien (bij mezelf, maar ook bij anderen) dat wanneer er een klein foutje gemaakt wordt, dit uitgroeit tot iets veel groters. De vlieger heeft moeite het al gebeurde foutje los te laten en windt zich er dusdanig over op dat er daarna steeds meer nieuwe fouten gemaakt gaan worden...
 
Back
Top