Search results

  1. R

    Zijn hier vliegers die bij Lufthansa Cityline of Eurowings Deutschland werken?

    Zou ik degegen die zich door de titel aangesproken voelen wat vragen mogen stellen? :) Ik rond binnenkort m'n type rating af en zowel Lufthansa Cityline en Eurowings Deutschland lijken me twee heel interessante opties. Ik zou graag wat persoonlijke ervaringen willen horen vanuit de twee...
  2. R

    ForeFlight?

    Een alternatief is nog Lido charts. Zelf nog geen ervaring mee, maar hoor regelmatig dat ze beter zijn dan Jepp charts. Lido richt zicht meer op de grote luchtvaart dus alleen de grotere velden zijn afgedekt.
  3. R

    ForeFlight?

    Overigens vind ik het niet zo gek dat een vliegschool voor een bepaalde standaard kiest. Of dat nu ForeFlight is met Jeppesen kaarten of iets anders. Formeel is je IR bedoeld voor een single-pilot cockpit en maakt het in principe niet uit wat voor kaarten je gebruikt. Maar je hebt natuurlijk...
  4. R

    ForeFlight?

    Ik gebruik ForeFlight op een oude iPad (6th generation), kwam op de markt in 2018 en was toen al de goedkoopste en minst krachtige iPad. ForeFlight draait prima. Enige punt is dat ForeFlight veel opslagruimte vreet en ik naast ForeFlight niet veel andere andere apps kan installeren (32 GB). Maar...
  5. R

    Tips voor de toekomstige piloot

    Nog belangrijker dan de selectie: kennis van wis- en natuurkunde helpt je tijdens de opleiding en het werkzame leven als vlieger. Het is allemaal geen rocket science, maar met een fatsoenlijke basiskennis maak je het voor jezelf zeker een stuk makkelijker. Ik zou geen opties links laten...
  6. R

    Tips voor de toekomstige piloot

    Klinkt als een goed doordacht plan, Jakub (y) Als een carrière in het Europese buitenland ook een optie voor je is, neem dan een kijkje bij de vliegschool van Lufthansa Group (European Flight Academy). Dit is net als de KLMFA een dochteronderneming van de airline(s) zelf. Het grote voordeel is...
  7. R

    Advies rondom studie

    Als iemand die zelf deelneemt aan een cadet program kan ik je misschien wat extra inzicht geven! Onder een cadet program versta ik overigens het deelnemen aan een selectieprocedure bij een airline en vervolgens een opleiding, type rating en first officer positie bij diezelfde airline. In mijn...
  8. R

    Selectie KFA

    Ja, het boek is nog steeds een uitstekende leidraad! Ik denk dat de inhoud van het boek vrij tijdloos is. Het doel van het boek is niet om een specifiek selectieprocess in het detail onder de loep te nemen, maar meer om de bijzonderheden van een solicitatieprocess voor vliegers in het algemeen...
  9. R

    Selectie KFA

    Zoals Europe-American al aangaf is een selectieprocedure bij een luchtvaartmaatschappij niet iets waarbij je snel een 2e kans krijgt. Daarom is ook mijn advies je zo goed mogelijk voor te bereiden en daar ruim op tijd mee te beginnen. Mijn eigen voorbereiding zag er ongeveer zo uit: Het...
  10. R

    leidinggevende ervaring voor selectie KLM FA

    Ik zou me daar niet druk om maken. Als bestuurslid bij een studievereniging heb je toch gewoon concrete ervaring in een leidinggevende positie? Als je ook nog shiftleider bij AH kunt worden is dat mooi meegenomen. En kun je bij je zweefvliegclub geen startleider worden? Ik vond dat een leuke...
  11. R

    Dilemma

    Ik vind het ook een nobel streven :) Als ik het goed inschat dan is je doel A) de selectiecommissie overtuigen dat jij jezelf kunt verbeteren en B) ook daadwerkelijk je skills/inzicht in de natuurkunde vergroten. Dit doel kun je ook bereiken door een technische studie te beginnen en je...
  12. R

    Vraag over de huidige financieringsregeling bij KLM FA

    @Europe-American - Ik ben het in principe met je eens, maar een DUO lening is geen "gewone" lening zoals die die je bij een bank afsluit. De maandelijkse betalingsverplichting is gekoppeld aan je inkomen. Geen inkomen = geen betalingsverplichting. Een situatie waarin je niet aan...
  13. R

    Hoe kan ik het het beste aanpakken

    Hey Mike, Je bent pas 23, dus het is alles behalve een nu-of-nooit situatie. "Beroepspiloot" is een erg ruim begrip. Piloten zijn er in allerlei soorten en maten. Het is lastig om specifiek advies te geven zonder te weten welk doel je nastreeft. Mogelijkheden zijn er zeker. Je zult misschien...
  14. R

    Oogafwijking

    Uiteraard proberen! Stel je vraag telefonisch bij een AMC (Aeromedical Center), zij helpen je verder. Dat er alsnog een goedkeuring kwam na een test bij een oogarts heb ik in mijn directe omgeving meerdere keren gezien. Dus zelfs als je buiten de limieten valt is er nog hoop.
  15. R

    Ervaringen European Flight Academy

    De vliegschool van Lufthansa Group (marketing naam "European Flight Academy") heeft een nieuw opleidingsconcept en de eerste klas begint deze zomer. Je regelt zelf de financiering (op dit moment 105k). Ook de kosten voor de selectie, het uniform, vlucht naar de VS, huisvesting in de VS, etc...
Back
Top