Search results

  1. C

    VFR Oostende

    Ik was op zoek naar een VFR kaartje van Oostende met enige cirquit informatie erop. In de VFR guide en het AIP kom ik niet verder dan de Visual approach chart. Echter op de site van de lokale vliegclub, zag ik toch iets wat op een circuitje lijkt. Zijn er misschien mensen die wat meer informatie...
  2. C

    IFR point to point

    Inmiddels begonnen met de IFR opleiding ,vol goede moed de Low level en route chart gekocht om een route uit te stippelen van EHLE naar EHGG. Echter, de waypoints richting EHGG die ik normaliter tijdens de les gebruik (Artip Ostir e.d) nergens te bekennen. Nu heb ik inmiddels het AIP een beetje...
  3. C

    Chart updates/Notams

    Goedemiddag, Wellicht wat achterhaald met alle electronische hulpmiddelen van tegenwoordig, maar zijn er mensen die wellicht weten of er zoiets bestaat als voorgedrukte chartupdates of tracings voor de papieren kaart. Dit is in de zeevaart voor de wekelijkse updates wel gebruikelijk, maar tot...
  4. C

    Wind ....iemand

    Hallo, is er iemand die een eenduidig antwoord heeft op het volgende: Is de wind nu magnetish of true in Metars, TAF's,ATIS en AFIS. Ik heb Prune al even doorgespit, maar daar spreekt menigeen elkaar tegen. Met vriendelijke groet Columbus
  5. C

    Buffet boudry graph

    Ik vroeg mij af waarom de minimale snelheid aan de linkerkant van de buffet boundry graph op grote hoogte toeneemt. Ik was in de veronderstelling dat de Vstall (IAS) gelijk bleef met toename van de hoogte en alleen de hieraan gelieerde TAS toe nam. Iemand enig idee? Alvast bedankt Columbus
  6. C

    Engine performance in regen

    Vloog onlangs (als passagier nog steeds helaas) tijdens de ingezette daling door een fixse regenbui. Nu vroeg ik mij af: Heeft dit nu veel effect op de performance van de engine/turbine. Niet qua mogenlijke icing of zo, maar puur het water. Het lijkt mij dat er met deze snelheden toch een enorme...
  7. C

    Vliegplan vraagje?

    Goedenavond, Bij deze even een vraagje omtrent het maken van een flightlog wanneer er gebruik gemaakt wordt van High Altitude Enroute Chart. Stel ik wil een advisory route vliegen en haal de magnetische koers daarvan uit de kaart. Is het dan het handigst deze magnetische koers naar een ware...
  8. C

    Turbulentie Cb

    Las pas iets over de turbulentie problematiek rondom een Cb. Erg leerzaam allemaal. Nu werd er ook gezegd dat wanneer men over een Cb heen wil, de minimale verticale scheiding enkele duizenden voeten zou moeten bedragen, zonder verder uiteen te zetten waarom dan wel. Ik vroeg mij af wat hier het...
  9. C

    Flightlevels ??

    Ik vroeg mij af of hier soms personen rond zweven die enige ervaring hebben met het vliegen van VFR flightlevels (Al dan niet in het buitenland). Daar ikzelf alleen nog onder het wolkendek heb rondgetuft vroeg ik ik mij het volgende af. Stel dat je een lange vlucht planned waarbij je...
  10. C

    RT oefenmateriaal

    De winter staat weer voor de deur en daar er iets minder gevlogen gaat worden leek het mij verstandig om een of ander CDtje in huis te halen om de RT een beetje bij te houden. Zag dat ze bij de pilot shop wel zoiets verkopen maar dat is een aparte CD voor elke fase van de vlucht, ik was...
  11. C

    Mach getal

    Even een vraagje over het Mach getal. Na wat ge-Orbit, ge-Google en ge-Wikipedia kreeg ik een tabel voor ogen waar de geluidsnelheden beschreven stonden voor verschillende stoffen. Water en lucht lagen hier een redelijk stuk uit elkaar. Maakt het nu in de praktijk uit qua Mach snelheids...
  12. C

    Stall speed en TAS

    Even een vraagje voor de geleerden onder jullie. Gesteld dat een vleugel overtrekt bij een bepaalde invalshoek op de inkomende luchtstroom. Waarom wordt de stall speed in de manuals dan aangegeven als IAS en niet met de TAS. Dat het in horizontale vlucht wel geld daar de TAS en IAS dezelfde...
  13. C

    Voorangs regel

    Wellicht is hier iemand die een antwoord heeft op het volgende: Waar kan ik precies vinden hoe de voorangsregels toegepast dienen te worden in een ongecontroleerd circuit. Ik doel dan vooral op de situatie left hand down wind waarbij een ander kist wil joinen die dan van rechts komt. Ik heb het...
  14. C

    Vraagje QFF en QNH

    Kan iemand mij hier het preciese verschil uitleggen tussen QFF en QNH. Uit de mij ter beschikking staande literatuur is het door mij niet terug te vinden. De onduidelijkheid omtrent deze Q codes is dat mijn PPL theorie aan neemt dat deze referentie vlakken worden bepaald aan de hand van het...
Back
Top