Recent content by berggeit

  1. berggeit

    Engelandvluchtje 2024

    Ze zullen misschien TAS bedoelen, zoals specificaties helaas ook vaak gegeven worden. Zonder vermelding van hoogte is bijna elke TAS bewering waar, en geen enkel cijfer vergelijkbaar met een ander toestel...
  2. berggeit

    Engelandvluchtje 2024

    @E-A Daarom is de ICAO designator voor de Katana ook DV20 en niet DA20 ;) Het exemplaar waar ik op gelest heb, had een useful load van 215kg. Klinkt ook krap, maar met een Rotax hoeft er ook minder brandstof mee. Hierdoor is 215kg useful load in die Katana ruimer dan 220kg in een Cessna, voor...
  3. berggeit

    Engelandvluchtje 2024

    Ik vraag het direct even na, wat de useful load van deze kisten is. Ik hield er al rekening mee dat écht aftanken geen optie zou zijn, dus ik wilde de pax al een schatting gaan vragen... Maar dat het helemaal een no-go kon zijn had ik nog niet in de gaten. Niet iets wat je verwacht van een...
  4. berggeit

    Engelandvluchtje 2024

    Challenge accepted... Ik heb een verhuurder bereid gevonden om een C150 afgetankt klaar te zetten om 8u LT op Hemelvaartsdag. Dat is nog eens service! Checkvlucht anderhalve week daarvoor ingepland, en de komende week ook nog wat uren op een 152, maar daarover schrijf ik nog wel in een andere...
  5. berggeit

    Lessenblog

    2 maanden niet vliegen is de afgelopen maanden heel normaal geweest in Nederland, in elk geval... maar het slechte weer lijkt inmiddels dan eindelijk achter ons te liggen. Hoop dat het je gaat lukken om daarvan te profiteren!
  6. berggeit

    FLTPLN in het buitenland

    Even gemist, maar wel een interessant onderwerp. Ik heb me laten vertellen dat je homebriefing in heel Europa kunt gebruiken? Maar zeker weten doe ik dat niet. Voldoet een digitaal cancel en nieuw indienen dan voor dit doel?
  7. berggeit

    Teuge radio ATC online te luisteren?

    Tja als je dat leuk vindt is dat toch prima... Ik had een radio in de auto tijdens het lessen. Nog voordat ik de vliegschool binnenliep wist ik al hoe druk het in het circuit was, en had ik al een eerste ATIS. Zit je meteen in de flow. Maar "zomaar" uitluisteren ben je snel zat hoor...
  8. berggeit

    Teuge radio ATC online te luisteren?

    "Scanners" via internet toegankelijk maken, dat wordt wel gedaan, de techniek daarvoor is bijvoorbeeld een WebSDR (http://websdr.org). Maar ik ken er geen in die regio, die de luchtvaartband dekt. Een zendamateur in die regio zou zoiets wel kunnen opzetten, ook zonder toestemming van Teuge zelf...
  9. berggeit

    Engelandvluchtje 2024

    En dat gaat waarschijnlijk zelfs nog voor hemelvaart gebeuren, in een Cessna, waardoor het opeens realistischer wordt om mee te doen... Hoe ziet het tijdschema van zo'n tripje eruit, qua vertrek en aankomsttijden op EHMZ? (Wat ik eigenlijk wil weten: hoe realistisch is het om op een ander veld...
  10. berggeit

    CAE Oxford ATPL

    Dus jij bent wel een voorstander van single pilot ops? ;)
  11. berggeit

    Nieuwe piloot, vraagje over BIR en over Bremen

    Ik zag net toevallig dat er voor een NR in Zuid-Afrika 15 uur staat, en 40 uur voor IR. Dat is dan misschien logischer dan het EASA model van 5 tegen 50. Beide opgeteld 55, maar het zwaartepunt ligt "iets" anders. Aan de andere kant is het bij de FAA weer helemaal geen aparte training als ik...
  12. berggeit

    Nieuwe piloot, vraagje over BIR en over Bremen

    Al die illusies en beperkingen komen in de NVFR theorie ook aan bod. Die je natuurlijk na een paar jaar wel weer grotendeels vergeten bent... Die had ik eigenlijk al genoteerd als vraag voor de instructeur: leuk die regels en richtlijnen over hoe ver je van wolken moet blijven, maar hoe zie je...
  13. berggeit

    Totale afbraak van de Nederlandse luchtvaart.

    Van een overheid die op middelen gaat sturen in plaats van op doelen ben ik niet zo'n voorstander. Dat ontaardt al snel in micromanagement. Innovatie gaat misschien wel vanzelf, maar niet in de richting die je wilt. Als benzine veel te lang veel te goedkoop blijft zoals in de VS, gaan merken op...
  14. berggeit

    Totale afbraak van de Nederlandse luchtvaart.

    Ik zal me misschien niet populair maken met dit standpunt, maar ik denk dat de GA ook zelf wel wat meer kon en kan doen. In stomme verbazing hoor ik bijvoorbeeld aan, als nieuwkomer in dit wereldje, dat de GA belangenverenigingen doen alsof het uitfaseren van lood een geheel nieuw idee is, wat...
  15. berggeit

    Nieuwe piloot, vraagje over BIR en over Bremen

    NVFR theorie vermeldt dan ook dat je moet leren bij twijfel ALTIJD primair je instrumenten te vertrouwen. Een soort tussenweg tussen VMC en IMC... Ik kijk er naar uit om het te ervaren ;)
Back
Top