Wat gebeurt precies in de slectie test?

rastisha

New member
Ik ben 17 jaar(binnenkort 18) en ik zit op 5 havo en wil koste wat het kost piloot worden.
Ik woon nu zes jaar in Nederland en heb een Nederlandse nationaliteit en wil binnenkort me aanmelden voor een selectie test.
Daarom vraag ik jullie om me even met een aantal punten te helpen:

ten eerste wat vragen ze precies bij de selectie test(bij de interview en de psychologische onderzoek)? zodat ik me kan voorbereiden en zo goed mogelijk doet overkomen.

ik denk dat de simulator geen probleem voor me zal zijn en de medische keuring ook niet.

AUB degene die het gedaan hebben me vertellen wat ze vragen.

Ten tweede wou ik weten bij welke verkeersmaatschappij is het makkelijkst om door de selectie test te komen.

alvast bedankt
 
Last edited:
Klik bovenaan eens op kennisbank, daar staan de selecties van bijna alle scholen + en een aantal maatschappijen.

succes.
 
Zoals eerder gezegd, zoek het forum rond. Ik heb wel een tip voor je. Doe wat aan de spelling! Als je bij PO2 met een levensbeschrijving vol spellingsfouten aankomt, maak je een slechte indruk!
 
ik denk dat de simulator geen probleem voor me zal zijn en de medische keuring ook niet.

Ten tweede wou ik weten bij welke verkeersmaatschapij is het makkelijkst om door de selectie tekst te komen.

Ook zou ik even aan deze 2 puntjes werken.

Te zelfverzekerd overkomen (simulator? nog problemo!) is niet altijd goed. Veel mensen ervaren deze ronde als de zwaarste. Dus om dan te zeggen dat de sim voor jouw totaal geen probleem is...?

Verder vraag ik me af waarom je wilt weten bij welke maatschappij je het makkelijkst door de selectie komt. Als dat de reden is om bij een bepaalde maatschappij te solliciteren zullen ze je zeker niet aannemen.

Tim
 
Ten tweede wou ik weten bij welke verkeersmaatschapij is het makkelijkst om door de selectie tekst te komen.

LET OP! Een vliegschool loopt GEEN financiele risico's! Zij ontvangen gewoon je 100k+ en leveren daarvoor een papiertje waarmee je kunt gaan solliciteren.

Alleen JIJ loopt financiele risico's door eerst 100k+ te investeren. Na je investering moet je zelf zorgen voor een baan.......... (geen baan = financiele crisis voor jezelf)

Pas dus op met 'makkelijke' selecties. Dit kunnen vliegscholen zijn die maar al te graag je 100k+ willen ontvangen en niet meer naar je omkijken zodra je klaar bent met je opleiding....
 
@ PH-Chucky


volgens mij bedoelt ie welke maatschappij de makkelijkste selecties heeft, of zijn nederlands is niet zo goed..

gr
 
Verder vraag ik me af waarom je wilt weten bij welke maatschappij je het makkelijkst door de selectie komt. Als dat de reden is om bij een bepaalde maatschappij te solliciteren zullen ze je zeker niet aannemen.

Tim

Omdat ik me het meeste zorgen om de selectie maakt, want zodra ik door de selectie heen komt ligt de rest aan me zelf gewoon mijn best doen en hopelijk haal ik het.
De selectie is een blangrijke stap voor mij.

trouwens wou ik ook even vragen of je meerdere malen kan een selectie test doen zonder dat het een nadeel voor je wordt bij je volgende aanmelding.
 
Zoals eerder gezegd, zoek het forum rond. Ik heb wel een tip voor je. Doe wat aan de spelling! Als je bij PO2 met een levensbeschrijving vol spellingsfouten aankomt, maak je een slechte indruk!

Ik weet dat ik hier en daar wat spelling fouten maakt, maar als ik wat meer concentreert dan lukt het me wel. Dus bij zo’n PO2(waar staat het eigenlijk voor: psychologische onderzoek?) zal ik meer op letten.
 
PO=inderdaad psychologisch onderzoek.
Ik hoop dat je, zoals eerder al gezegt werd, niet té zelfverzekerd bent. Vertrouwen in jezelf is wel belangrijk, maar niet té veel (zoals met de meeste dingen). Toen ik mijn PO2 had, was er ook een jongen die tijdens het interview de psycholoog vertelde dat hij het maar een formaliteit vond en dat hij toch wel piloot zou worden hoe dan ook, en hij werd dus afgekeurt. Mede omdat hij het niet serieus genoeg nam.

Ik heb volgende week de simulatie test, en dat is al redelijk wat werk om voor te bereiden. Het is niet zo dat als je goed bent in flight simulator dat je dit ook 'makkelijk' haalt. Je zelfvertrouwen is goed, maar blijf bij elke ronde weer serieus, en denk er aan dat als je niet optimaal presteert dat je ook af kan vallen.

Een aantal andere hebben het ook al gezegt, maar je kan in de kennisbank al een hele boel antwoorden vinden.
Selecties bij verkeersmaatschapijen (als dat al een woord is ;) ) is iets anders dan selecties bij luchtvaartscholen. Er zijn een redelijk aantal scholen, en er is al redelijk informatie over de selectie procedures van die scholen te vinden in de kennisbank, check deze topic anders even: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6268
Als je het over de selecite bij luchtvaartmaatschapijen hebt, daarvan zijn, denk ik (zeg het als ik het fout heb), de selecties strenger bij de grotere maatschapijen, waar de salarissen ook hoger liggen.

Ik doe nu de selectie bij de KLS, de beste manier om je voor te bereiden is:
bij PO1: jezelf zijn
bij PO2: jezelf zijn (en levensbeschrijving goed maken)
bij GVSS: je huiswerk goed doen, goed het boekje leren en... jezelf zijn
bij de COVA: jezelf zijn
Medische keuring: niet vooraf onder een bus lopen
De enige voorbereiding die ik heb hoeven doen is een aantal online iq testjes maken, een levensbeschijving maken, en ik ben nu hard aan het leren uit het toegestuurde boekje over de GVSS.

Graag reacties/verbeteringen als ik iets fout vertel!
 
@ nielzzzo,

je verhaal klopt voor mij wel...alleen van

Als je het over de selecite bij luchtvaartmaatschapijen hebt, daarvan zijn, denk ik (zeg het als ik het fout heb), de selecties strenger bij de grotere maatschapijen, waar de salarissen ook hoger liggen.

dat weet ik niet...

mr t is idd zo dat je vooral jezelf moet zijn.
 
Als je het over de selecite bij luchtvaartmaatschapijen hebt, daarvan zijn, denk ik (zeg het als ik het fout heb), de selecties strenger bij de grotere maatschapijen, waar de salarissen ook hoger liggen.


Graag reacties/verbeteringen als ik iets fout vertel!

Ja dat bedoel ik inderdaad, luchtvaartmaatschapijen.
en over de KLS gesproken, hoelang duurt de hele selectie proces bij hun ongeveer?
en als je afgekeurd wordt, hoeveel euro's ben je ong kwijt? want bij KLM is het zo(heb ik gelezen) dat je heel wat terug krijgt als je wordt afgekeurd.
 
en even voor de duidelijkheid: ik ben zeker niet te zelfverzekerd mischien zelfs wat te weinig. ik heb alleen goeie gevoel over de simulator en de medische keuring, maar aan de andere hand voel ik me juist zwak bij de psychologische testen.
 
Ja dat bedoel ik inderdaad, luchtvaartmaatschapijen.
en over de KLS gesproken, hoelang duurt de hele selectie proces bij hun ongeveer?
en als je afgekeurd wordt, hoeveel euro's ben je ong kwijt? want bij KLM is het zo(heb ik gelezen) dat je heel wat terug krijgt als je wordt afgekeurd.

4 maanden duurt de selectieprocedure ongeveer. Als je afgekeurd wordt in PO1 of PO2 ben je 175 euro kwijt. Als je na de grading of cova afvalt, komt daar nog eens 150 euro hotelkosten bij.

Als je na de medische keuring wordt afgekeurd, neemt de KLS dit voor haar rekening (ongeveer 600 euro). je moet echter wel die 150 en 175 euro zelf betalen.

Als je bij de medische keuring wordt afgekeurd, kun je daar zelf meestal niets aan doen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
 
Ja dat bedoel ik inderdaad, luchtvaartmaatschapijen.
en over de KLS gesproken, hoelang duurt de hele selectie proces bij hun ongeveer?
en als je afgekeurd wordt, hoeveel euro's ben je ong kwijt? want bij KLM is het zo(heb ik gelezen) dat je heel wat terug krijgt als je wordt afgekeurd.

Bij de KLS betaal je 175 euro voor je start aan de selectie, dit krijg je niet terug als je het niet haalt. Verder zijn er nog hotel en vervoers kosten, die krijg je ook niet terug, en als je het totaan de medische keuring schopt nog een paar honderd euro daar voor. Ik heb er nooit iets van gehoord dat je er iets van terug zou krijgen. :confused:

De selectie duurt een paar weken of maanden, ik heb mijn eerste ronde gehad op 20 augustus, en ik heb 23 augustus de tweede ronde gehad, en ik heb volgende week van 17 september tot 20 september de GVSS. Dat kan misschien een beetje een tijd indicatie aangeven :)

Wanneer je in een klas word ingedeelt is een ander verhaal, ik heb gehoord dat de december klas voor de KLS al vol is, dus als je nu de selectie zou afronden, kom je op zijn vroegst begin maart in de schoolbankjes terecht. Ach, genoeg tijd om nog wat extra geld te verdienen zou ik zeggen :biertje:
 
Bij de KLS betaal je 175 euro voor je start aan de selectie, dit krijg je niet terug als je het niet haalt. Verder zijn er nog hotel en vervoers kosten, die krijg je ook niet terug, en als je het totaan de medische keuring schopt nog een paar honderd euro daar voor. Ik heb er nooit iets van gehoord dat je er iets van terug zou krijgen. :confused:

www.kls.nl ----> selectie ----> naar onder scrollen.
 
KLS Site said:
Kosten selectieproces

* € 175. Bij het aanmelden is dit bedrag als bijdrage verschuldigd. Hiervoor word je verzocht een machtiging af te geven. Kandidaten met een buitenlandse bankrekening dienen dit bedrag zelf over te maken. Neem hiervoor contact op met de afdeling Marketing. In het geval dat je niet voldoet aan de toelatingseisen voor de selectieprocedure en je hierdoor niet aan de selectie kunt starten, wordt € 150 gerestitueerd. Wanneer je als resultaat van een oogonderzoek of beenlengte meting voorafgaand aan psycho (medisch) wordt afgekeurd, wordt € 125 gerestitueerd.
* Ca. € 150. Hotelkosten tijdens het onderzoek vliegaanleg in Eelde
* Ca. € 600. Kosten van het medisch onderzoek. Deze kosten kunnen desgewenst worden meegefinancierd in je lening voor de studiekosten. Als je echter wordt afgekeurd, neemt de KLM Flight Academy deze kosten voor haar rekening.


Indien je het gehele selectieproces succesvol hebt afgerond en toch besluit af te zien van de opleiding, dan zullen de volledige kosten (ca. € 1.500) van het selectieproces in rekening worden gebracht.



Mijn fout dus, sorry daarvoor ;) Bedankt 777-200!
 
is KLS hetzelfde als KLM?

Helaas, KLS is een dochteronderneming van de KLM. Daardoor wel een sterke band (kleurstelling, procedures). Uiteindelijk moet je na de KLS wel gewoon selectie doen om bij de KLM aangenomen te worden. Je mag dus niet zomaar in een boeing gaan vliegen na je opleiding

KLS = KLM Luchtvaart School
KLM= De luchtvaartmaatschappij KLM

Wel is de KLS primair gefocust op het opleiden van piloten voor de KLM. Grote kans dus dat je uiteindelijk wel bij de KLM aangenomen wordt. De KLM haalt in principe ook als eerst haar benodigde piloten bij de KLS vandaan. (tegenwoordig ook vaker bij andere opleidingen omdat de KLM meer mensen nodig heeft dan de KLS kan opleiden)
 
Ja dat bedoel ik inderdaad, luchtvaartmaatschapijen.
en over de KLS gesproken, hoelang duurt de hele selectie proces bij hun ongeveer?
en als je afgekeurd wordt, hoeveel euro's ben je ong kwijt? want bij KLM is het zo(heb ik gelezen) dat je heel wat terug krijgt als je wordt afgekeurd.

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp...

De KLS is de KLM-Luchtvaartschool, 100% dochter van de KLM. De KLS is preferred supplier van de KLM. Momenteel wordt tussen de 80% en 90% van de KLS-studenten aangenomen bij de KLM. De overige studenten moeten hun heil bij een andere maatschappij zoeken. Momenteel is die doorstroom hiervan zeer goed, dit is uiteraard marktafhankelijk.

Oh ja, als je via de KLS niet wordt aangenomen bij de KLM krijg je geen stuiver terug.

Edit: Chucky was me voor, hoe ging de COVA?
 
Back
Top