Dash 8-Q400 van SAS zakt door landingsgestel op luchthaven Aalborg

Beer

New member
KOPENHAGEN - Een Bombardier Dash 8-Q400 turboprop van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS is zondagmiddag (9 september) bij de landing op de luchthaven van Aalborg door het landingsgestel gezakt. Het toestel was met 69 passagiers en vier bemanningsleden afkomstig uit Kopenhagen. De bemanning had de verkeersleiding al te kennen gegeven problemen te hebben met het landingsgestel. Niemand raakte bij het incident gewond.

Doordat het vliegtuig bij de landing door het landingsgestel zakte raakte de rechtervleugel de grond, waardoor het toestel naast de baan terecht kwam. Vliegtuigbouwer Bombardier heeft inmiddels laten weten mee te helpen met het onderzoek naar het incident. Wereldwijd vliegen meer dan 180 Dash 8-Q400’s rond.

2247578-ae299ad9a3cc954056c77f24187ff7b1.jpeg


Knap neergezet...
 
Helaas is m'n Deens niet meer wat het (ooit) geweest is

Gelet op de zeer snelle respons tijd van de crashtender (filmpje) heb ik de indruk dat er sprake was van een RH Gear unsafe signal.
 
Tijd voor een vraag:
Gelet op de zeer snelle respons tijd van de crashtender (filmpje) heb ik de indruk dat er sprake was van een RH Gear unsafe signal.


Tijd voor een antwoord:
De bemanning had de verkeersleiding al te kennen gegeven problemen te hebben met het landingsgestel.
bron: luchtvaartnieuws, zie 1e post
 
De gear lampjes hebben wel vaker kuren op de Q400.

Je hebt naast de co nog je hydraulic handpomp zitten met nog eens 3 check lampjes. Echter er zitten wel eens contactjes los.

Heb dit zelf 2x gehad. Gear unsafe tijdens de landing, in de GA werden het dan toch 3 groene lampjes. 1x een prepered emg. gedaan en 1x gewoon geland.
Beide gevallen was er een kabeltje / contactje niet helemaal goed meer :s

Wel een mooie video.
Gelukkig bijna geen gewonden.
 
Hier een getuigeverslag van een amerikaanse passagier die aan boord zat en hier kun je zien hoe de Dash 8 wordt afgesleept.

De video met de Amerikaan eindigt met een opmerking in de trant van: "ik hoop dat ze het vliegtuig zaterdag weer gerepareerd hebben, want dan vliegen we weer naar huis." Misschien een beetje te optimistisch? :1855:

Plaatjes van de schade kun je hier ook nog zien. Klik op de foto's voor een vergroting.
 
De video met de Amerikaan eindigt met een opmerking in de trant van: "ik hoop dat ze het vliegtuig zaterdag weer gerepareerd hebben, want dan vliegen we weer naar huis." Misschien een beetje te optimistisch? :1855:

Nee hoor, nieuwe propeller en wat bondo en 2 werkzoekende piloten bereid om de eigen type te betalen en die gaat gewoon zaterdag!!!
 
ongerelateerd,

Maar weet iemand waar ik het filmpje kan vinden van de KLM fk50 die door z'n landingsgestel gaat op LHR?

Alvast bedankt
 
Helaas is er gisteren weer een Dash 8 van SAS bij de landing door zijn landingsgestel gezakt, ditmaal op de luchthaven van Vilnius, zie hier. Gelukkig zijn alle passagiers en de bemanning ongedeerd gebleven en is niemand gewond geraakt.

Als gevolg hiervan heeft Bombardier aangeraden alle Dash 8 Q400 die meer dan 10.000 landingen hebben gemaakt, aan de grond te houden totdat er een inspectie heeft plaatsgevonden. SAS en Wideroe hebben besloten alle Dash 8's aan de grond te houden en extra inspecties uit te voeren. Bron

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er bij Flybe 6 kisten aan een inspectie worden onderworpen en volgens de website
van Austrian Airlines (arrows) worden er 8 van de 10 kisten aan de grond gehouden. Ik hoop toch echt dat Bombardier het probleem snel kan verhelpen en dat zowel Bombardier als de maatschappijen niet het vertrouwen van de passagiers gaan verliezen.
 
Gelukkig goed afgelopen. Was alleen misschien handiger geweest om de rechter motor uit te zetten voor de landing, gezien het risico om door de rechter main gear te zakken...
 
Bad Press voor Bombardier :eek: zeker in deze tijd waar alles uitgebreid in het nieuws verschijnt zodra het een sensatie factor heeft, het publiek zal helaas niets te horen krijgen als de problemen snel verholpen zijn en de kisten asap weer vliegen.

Niet dat ik het ook maar een klein beetje beter zou hebben gedaan, maar had die eerste q400 niet beter langer uit kunnen flairen of wat selheid eruit halen op het linker gear landend?? ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit speciale instructies ben tegen gekomen in de AOM's over gear unsafe warning landings,... meestal is het met een simpel "prepare for evac after landing" afgedaan.......... iemand ervaring of info????
 
En ik zat me vanmorgen al af te vragen waarom onze alternate closed was vanwege "technical reasons"

Goed bezig met de Q400 denk dat even Apeldoorn bellen niet meer gaat helpen.
 
Heb begrepen dat er een hydraulische leiding verkeerd om gemonteerd zat en daardoor dit probleem heeft veroorzaakt.

Ziet er netjes uit die landing.. Ik had zelf begrepen dat de crew de passagiers bij de stoelen naast de props had verplaatst naar achteren. Aan de gaten in de romp te zien was dat niet zo'n domme beslissing...

Het initiele onderzoek is al gepubliceerd
http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-L...ent_LN-RDK.pdf

Het was geen geen hydrolisch defect.. ging om een afgebroken 'rod". Waarschijnlijk metaalmoeheid.


Briljant vliegtuig die Q400.. Elke week wel een goeie storring.. Af en toen een onverwachte nightstop. De kinderziektes zijn er na bijna 10 jaar nog niet uit. Dat wordt leuk als wij ermee naar London City gaan vliegen vanaf volgende week. ( marginaal... 5,5 graden glide, raw data ILS en in icing conditions V-ref + 20 kt ) Als het hier mis gaat heb je zowiezo geen brede grasstrook van 200 meter maar een apron vol met vliegtuigen, gebouwen en een sloot...Hoezo vliegen saai?!? Superspanned man!! ;)


Ook niet de eerste keer voor SAS dat ze problemen hebben met de Q400. Dit las ik op pprune;

SAS Q400 history:

Oct 2000
SAS grounds all planes of type Dash8/Q400 after a long series of instrumental problems.

SAS Q400s are out of service pending inspection of pitot/static system after an aircraft landed at Copenhagen with no speed or height information.

Jan 01
SAS Commuter and Bombardier work together to fix on going Dash Q400 problems.

Feb 01
Scandinavian carrier SAS Commuter is to ground all of its Canadian built turbo prop planes beacause of recurring inflight technical problems.

Jan 02
All Q400 grounded due to a crack found in main landing gear. This is after multiple problems with the fleet, including many unsafe gears, uplocked gear, hydraulic leaks and losses of quantity in one system, many faults related to vibration, parts of structure fallen off in flight, excessive wear on hoses, uplock hooks.

Sas examines 21 dash 8 Q400 planes for possible bolt defects.

Jan 03
An SAS (SK) Dash 8 Q400 had to make an emergency landing in Stavanger.

SAS Commuter had to ground it’s Dash8 Q400 fleet after several instances of false smoke warnings from the cargo hold resulting in multiple emergency landings.

Sep 07
Many SAS flights cancelled due to technical faults.

Sep 07
SAS Dash 8 Q400 makes emergency landing in Denmark due to landing gear failure.


We have had an endless number of problems with the gear; I myself have had two occasions of the gear cycling itself multiple times, with the handle in the up and lock positions - Aparently caused by proximity sensors, as has been the case for many of my colleagues.
Looks kind of exiting with all the red, green and amber lights coming and going all the time, not to mention the actual feeling of doors and gear moving.
Fortunately, in my case, it never happend at 280 KIAS....I doubt the doors would remain attached.
In one case there was a problem with the actual uphook, very nearly causing one maingear to not extend....Crew extended it after trying alternate extension for about one hour and on a hot phoneline to Bombardier.
A few cases of trouble in the company too with nosegear extension - Don't remember the cause.
We still hear of problems on a regular basis with the prox sensors.

There has been, and contiue to be, problems with just about any system on this A/C....More interesting, we have had more than a few prop overspeeds in the last year - This results in shutting the engine down (in the case where you are able to regain some control with the propspeed) which is obviously not always a desirable thing to do in the Scandinavian winthers !

Very, very interesting aircraft indeed, and we are way beyond the "infant illness"
 
Last edited:
Het geinige was dat LG na uitgebreid onderzoek begin 2006 had uitgevonden dat het een uiterst betrouwbaar toestel was!
ooops..
btw Boya, hoe zit dat met repositionen van PAX? Is dat een SOP of recommendation? Wat doe je als de kist vol is?
 
Back
Top