Hoe breid ik me het beste voor ?

Netherstorm

New member
Hey iedereen sorry voor de verkeerd getypte titel :D

Ik ben 16 jaar oud (Belg) en ik wil sinds kleins af al piloot worden maar ik heb die droom aan de kant gezet omdat ik dacht dat je perfecte ogen moest hebben.

Ik heb een lui oog aan de linkerkant, Ik denk iets van 2.5 en 2.0 aan m'n ander oog ofzo. Hopelijk verbeteren ze in de komende jaren :)

Ik ben dus van plan aan de opleiding te beginnen als ik 20 jaar oud ben dus ik vroeg me af hoe ik me de komende 4 jaar het beste kan voorbereiden door bv. Boeken te kopen (Welke?) CD roms, DVDs ? Misschien extra les volgend van wiskunde enzo ?

Ik volg op het moment 4 TSO Handel, Vanaf het 5de jaar ga ik Informatica volgen tot het 6de middelbaar... Nu vroeg ik me af of dat wel mogelijk is met zo een opleiding ? Ik heb maar 1 uurtje natuurwetenschappen in de week, Dat is fysica, chemie biologie enzo ... Moet ik naar een avondschool ofzo gaan ?

Ik heb door spijtige omstandigheden genoeg geld geërft om aan de opleiding te beginnen op latere leeftijd. Ik ben wel bang om dat geld te verliezen als ik bv niet slaag voor de theorie of niet door de medische testen raak (Is dat voor of na de theorie?)

Als ik het goed begrijp krijg je enkel les met een sport vliegtuigje? Ik zou graag piloot worden van een boeing 767 of een ander degelijk vliegtuig, Krijg ik daar ook training van ?
 
Last edited:
hoeveel uur wiskunde heb je? 1 uur natuurwetenschappen is wel beetje weinig...in het belgisch leger kan je de studie al niet doen (hier heb je minimum 2u fysica nodig)...kan je goed overweg met wisk/fys? hoe is jouw engels? is er geen richting in tso waar er meer fys/wisk is ipv informatica?

ik denk dat het bij opleidingen zo in 1 zit (verbetr my als het niet klopt): je doet jouw opleiding op kleinere vliegtuigjes en als je al je licenties hebt kun je een typerating doen voor 767....ik denk dat opleidingen heeeeeel wat duurdr zouden zijn moeten ze jouw op een 767 laten oefenen :p
 
Hey iedereen sorry voor de verkeerd getypte titel :D

Ik ben 16 jaar oud (Belg) en ik wil sinds kleins af al piloot worden maar ik heb die droom aan de kant gezet omdat ik dacht dat je perfecte ogen moest hebben.

Ik heb een lui oog aan de linkerkant, Ik denk iets van 2.5 en 2.0 aan m'n ander oog ofzo. Hopelijk verbeteren ze in de komende jaren :)

Ik ben dus van plan aan de opleiding te beginnen als ik 20 jaar oud ben dus ik vroeg me af hoe ik me de komende 4 jaar het beste kan voorbereiden door bv. Boeken te kopen (Welke?) CD roms, DVDs ? Misschien extra les volgend van wiskunde enzo ?

Ik volg op het moment 4 TSO Handel, Vanaf het 5de jaar ga ik Informatica volgen tot het 6de middelbaar... Nu vroeg ik me af of dat wel mogelijk is met zo een opleiding ? Ik heb maar 1 uurtje natuurwetenschappen in de week, Dat is fysica, chemie biologie enzo ... Moet ik naar een avondschool ofzo gaan ?

Ik heb door spijtige omstandigheden genoeg geld geërft om aan de opleiding te beginnen op latere leeftijd. Ik ben wel bang om dat geld te verliezen als ik bv niet slaag voor de theorie of niet door de medische testen raak (Is dat voor of na de theorie?)

Als ik het goed begrijp krijg je enkel les met een sport vliegtuigje? Ik zou graag piloot worden van een boeing 767 of een ander degelijk vliegtuig, Krijg ik daar ook training van ?

Hey Netherstorm!

Welkom op het forum. Ik zal proberen te antwoorden in zover ik er iets van weet. Het overige moeten de anderen maar aanvullen of eventueel corrigeren. Het is ook aan te raden om eerst eens op websites van verschillende scholen te kijken, daar staat al een heleboel informatie die aan jouw vragen beantwoordt.
...
Ik weet niet juist wat jij bedoelt met "lui oog", want ik leid hier uit af dat je gewoon je oogafwijking bedoelt? Als dit het geval is dan is de maximum afwijking -6, dus dan zit jij er nog onder.

Het is zo dat er wordt gekeken naar het vakkenpakket in het 6de jaar. Deze eisen verschillen naargelang de school, maar bv. bij de KLS is dit minstens 3u Wiskunde en 3u Fysica. Heb je toch natuurwetenschappen in je laatste jaar, dan kan je -denk ik- nog bijlessen volgen nadien.

Het is zo dat een aantal scholen een garantiefonds hebben in geval dat je , buiten je eigen wil, niet meer kan deelnemen aan de opleiding. Door dit garantiefonds moet je de schuld niet zelf betalen. Het is dus beter als je schrik hebt om je geld te verliezen, te kiezen voor een school met garantiefonds.

De school biedt les op 1-motorige vliegtuigen en 2-motorige vliegtuigen, gecombineerd met simulatorsessies. In sommige gevallen is de school niet betrokken bij latere opleiding van bepaalde vliegtuigtypes.

Ciao!
 
Mijn engels is heel erg goed, En ik krijg in de week 3 uur Wiskunde.

Misschien moet ik in het 5de middelbaar niet voor Informatica gaan, Maar Secretariaat Talen enzo heeft ook geen natuurkunde e.d.

1/3 van het jaar krijg ik maar Fysica denk ik, Hierdoor verlies ik de hoop om een lijnpiloot te worden :(

Maar als ik slaag in de opleiding, hoe kan ik aan de slag gaan bij bv Sn Brussels airlines en een passagiersvliegtuig besturen ?
 
Last edited:
Hoi Netherstorm,

Mag ik jou een tip geven?

Ga eerst (liefst z.s.m.) een uitgebreid oogonderzoek laten uitvoeren.
Aangezien je een Lui oog hebt (heb ik nl. vroeger ook gehad) bestaat de kans dat je geen binoculair enkelzien hebt ontwikkeld. Als je dat niet hebt, wordt je afgekeurd voor het Klasse 1 medical. Dit heb je nodig voor verkeersvlieger.

Mocht je inderdaad geen binoculair enkelzien hebben, dan zijn er wel mogelijkheden om dit te laten corrigeren, maar dat hangt ook af van het aanpassingsvermogen van je hersenen.

Heel in het kort:
Binoculair enkelzien is dat je met beide ogen tegelijkertijd naar iets kijkt en dat je hersenen er 1 plaatje van maken. Hierdoor kan je op korte afstand ook diepte zien.

Als je dat niet hebt, heb je monoculair enkelzien. Je kan overigens ook heel snel testen of je verhoogde kans hierop hebt. (wel eerlijk zijn, want je hebt alleen jezelf ermee).

Kijk naar een object in de verte (schilderij of zo). Bedek dan ineens met je rechterhand je rechteroog. Moet je je linkeroog "bijstellen" om recht naar het schilderij te kijken, dan heb je waarschijnlijk monoculair enkelzien. Ditzelfde testje doe je voor je andere oog.

Succes ermee.
Abrucx

P.s. en dan nog iets m.b.t. geld "kwijtraken". Je kan verschillende dingen doen. Ik zou me, als ik jou was, eerst laten testen, voordat je aan een dure opleiding begint. En als je dan aan de opleiding begint, kan je ook een opleiding volgen waarbij er een garantiefonds af te sluiten is (EPST, KLS, Stella) die je opleidingskosten zal betalen als je (buiten jouw schuld om) de opleiding niet kan afmaken.
 
Maar als ik slaag in de opleiding, hoe kan ik aan de slag gaan bij bv Sn Brussels airlines en een passagiersvliegtuig besturen ?

Netherstorm, ik heb het al vaker (2x) verteld in andere posts van je;

Je moet net als ieder ander de volledige vliegopleiding doen. Vervolgens ga je solliciteren bij SN Brussels. Met een beetje geluk neemt SN op dat moment mensen aan en mag je deelnemen aan de selectie.
Ze zullen dan veel mensen uitnodigen en maar een aantal van die mensen gaan opleiden.

Wellicht heeft SN een voorkeur voor mensen van een bepaalde school. Misschien kan je het beste met hen zelf contact opnemen, of iemand die daar vliegt, en vragen voor welke vliegschool/vliegers ze voorkeur hebben.
 
Dus eigenlijk is het moeilijk om aan de slag te gaan als verkeersvlieger ?

Ik dacht dat er net een tekort aan piloten enzo was ...
 
Dus eigenlijk is het moeilijk om aan de slag te gaan als verkeersvlieger ?

Ik dacht dat er net een tekort aan piloten enzo was ...

Zolang je gemotiveerd bent en daarnaast ook geschikt bent als verkeersvlieger -EDIT: en geluk hebt, is het niet extreem moeilijk om een baan te krijgen. Je moet echter wel eerst een opleiding doen waar vaak een selectieprocedure aan vooraf gaat. Als je daarna de opleiding haalt, moet je bij de sollicitatie bij een maatschappij ook nog een selectie doorlopen.
Ondanks het pilotentekort gaan maatschappijen daardoor niet de eerste de beste 'pummel' de verantwoordelijkheid over hun vliegtuigen geven. Verkeersvlieger is toch net wat anders dan buschauffeur, ookal worden zij vaak met elkaar vergeleken. ;)
 
Last edited:
Zolang je gemotiveerd bent en daarnaast ook geschikt bent als verkeersvlieger, is het niet extreem moeilijk om een baan te krijgen. Je moet echter wel eerst een opleiding doen waar vaak een selectieprocedure aan vooraf gaat. Als je daarna de opleiding haalt, moet je bij de sollicitatie bij een maatschappij ook nog een selectie doorlopen.
Ondanks het pilotentekort gaan maatschappijen daardoor niet de eerste de beste 'pummel' de verantwoordelijkheid over hun vliegtuigen geven. Verkeersvlieger is toch net wat anders dan buschauffeur, ookal worden zij vaak met elkaar vergeleken. ;)

Onzin, er is een tekort aan ervaren vliegers.
Een overschot aan onervaren werkloze piloten.

Ja, soms is het zeer moeilijk om aan een baan te komen. Sommigen hebben geluk, anderen niet.
Sommigen krijgen weken na het afronden van hun opleiding een uitnodiging voor een selectie, anderen nooit.
 
Dan is dat wel weggegooit geld hoor

Hoe kan ik me trainen op Ruimtelijk inzicht enzo, bestaan daar boeken voor ?

Maar eens je je brevet hebt voor 1&2 motorige vliegtuigen, hoe doe je dan ervaring op, bij vliegclubs enzo aankloppen ?
 
Geld wat je besteed aan vliegen is nooit weggegooid geld, dat vind ik tenminste.
Als je de kennisbank eens doorleest, wat al vaker is gezegd in andere topics van je, zul je een aantal testjes vinden die je kunt maken, en daarmee je ruimtelijk inzicht ietwat vergroot. Het overgote deel ligt het 'm volgens toch echt in de aanleg.
Voor ervaring opdoen kan je naar een vliegclub gaan ja, ook kan je uren kopen. Dit laatste is erg duur.

EDIT: Ik sluit me aan bij de reactie boven de mijne.
 
Ok ok, maar als ik me de komende 2-3 jaar bezig houd met ruimtelijk inzicht en logisch nadenken enzo is dat het teken dat ik heel graag piloot wil worden en ook een veel grotere kans zal hebben om te slagen / aangenomen te worde ?
 
Moet je vooral doen als je je daar onzeker over voelt ;) . Een ander ding zijn ook je sociale vaardigheden en je persoonlijke eigenschappen, die een tikkeltje belangrijker zijn dan je cognitieve vaardigheden ;) .
Aan sociale vaardigheden moet je denken aan. Leiderschap, teamskills, stressbestendigheid, zelfvertrouwen, besluitvaardigheid etc.

En Netherstorm, ik spreek niet uit ervaring, maar de theorie die je krijgt is goed te doen met de juist instelling, dus staar je niet blind of je wel intelligent genoeg bent om piloot te worden. Naar mijn mening, zijn de sociale vaardigheden het meest essentieel van belang om een succesvol piloot te worden.

En zoals reeds gezegd, voor verder vragen zie kennisbank, dan pas het forum :kerst:
 
Veel grotere kans lijkt mij wat overdreven. Sowieso is het deels van je hebt het of je hebt het niet. Het gaat bij de selectie om veel en veel meer dan alleen ruimtelijk inzicht en/of logisch denken. Daarnaast zullen 'zij' dat oefenen niet zien als hét teken dat jij piloot wilt worden. Neemt niet weg dat het oefenen totaal geen kwaad kan.
 
Ik ga morgen het boek van Hoe word ik Piloot bestelen en eens rond vragen voor boeken over Fysica, ruimtelijk inzicht e.d.

Ik ben een eerde gereserveerd persoon, Ik ben een redelijk stil type :confused:

Nu ja, ik heb genoeg tijd om daar nog wat aan te werken :D

EDIT: Nu ik toch naar de boekhandel ga om die boeken te bestellen, welke zijn nog aan te raden om me voor te bereiden ?
 
Ok ok, maar als ik me de komende 2-3 jaar bezig houd met ruimtelijk inzicht en logisch nadenken enzo is dat het teken dat ik heel graag piloot wil worden en ook een veel grotere kans zal hebben om te slagen / aangenomen te worde ?

En dan heb je je 2-3 jaar bezig gehouden met logisch nadenken en ruimtelijk inzcht, haal je PO1, en bij PO2 vlieg je eruit doordat je geen leidschap o.i.d. hebt.

Het is volgens mij wetenschappelijk bewezen dat dit soort dingen pure AANLEG zijn. al ga je 2-3 jaar oefenen, zoveel zal het niet uitmaken.

Waarom probeer je het nu niet gewoon? voor hetzelfde geld haal je het en bespaar je 2-3 jaar. :)

boektip: ''het psychologisch onderzoek'' van Wim Bloemers
 
Bij leiderschap draait het om mensen te stimuleren dingen goed uit te voeren, gezamenlijk tot een beslissing te komen, goed met elkaar kunnen communiceren. Dit soort dingen wordt al op school aan je geleerd met groepsopdrachten. Denk je dat die groepsopdrachten er voor de lol waren :D ? Ik denk dat je wel zeker met kleine dingetjes je leiderschap mee kunt aantonen, als jij in ieder geval het initiatief neemt om leiding te geven. Leiding geven is iets heel anders als de baas spelen.

En sport, vooral teamsport, is ook belangrijk om hier blijk aan te kunnen geven :)
 
Last edited:
Back
Top