Afghaans en piloot????

CaptainMASSI

New member
Hallo iedereen,
Ik bn 17 jaar en 10 maanden jong, ik kom oorspronkelijk uit Afghanistan, ik woon inmiddels al ong. 8 jaar (asiel) in Nederland (verblijfsdocument etc gekregen). Afgelopen jaar hb ik mijn havo diploma gehaald en nu volg ik VWO.
Mijn droom is altijd al geweest om piloot te worden. En dat is ook het enige wat ik leuk vind om als baan te hebben.
Na 11-09 is het dnk ik heel zwaar geworden om als een buitenlander, voor iemand uit een land als Afghanistan piloot te worden.
Ik hb geprobeerd om bij een zweefvliegvereniging lid te worden en te zweefvliegen, maar dat is me helaas niet gelukt vanwege mijn achtergrond. Ze hebben me genegeerd.
Nou is mijn vraag of ik wel kans hb om de verkeersvlieger opleiding te volgen en mijn droom uit te laten komen?
Zijn er mensen dat er met dezelfde "probleem" hebben gezeten/zitten en een oplossing gevonden hebben?
Graag zou ik jullie adviezen en oplossingen willen horen.

Alvast bedankt.

Greetz,
 
't Feit dat je Afghaan bent zal, denk ik, geen enkel obstakel vormen bij 't solliciteren naar een funktie als vlieger bij een (nederlandse-) maatschappij. Zeker niet als je straks ook een VWO diploma kan overleggen.

Ik heb geprobeerd om bij een zweefvliegvereniging lid te worden en te zweefvliegen, maar dat is me helaas niet gelukt vanwege mijn achtergrond. Ze hebben me genegeerd.

Laat die kloothommels maar links liggen. Mijn ervaring met zweefvliegclubs is minstens even beroerd en ik ben een rasechte "achterhoeker" (dat zal 't wel verklaren...)! trek 't je niet aan... it's nothing personal.

Veel succes, zo te horen kom je er wel...:biertje:
 
Wat l*llig dat je op deze manier genegeerd wordt. Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.

't Feit dat je Afghaan bent zal, denk ik, geen enkel obstakel vormen bij 't solliciteren naar een funktie als vlieger bij een (nederlandse-) maatschappij. Zeker niet als je straks ook een VWO diploma kan overleggen.

Ik wil daar toch even op inhaken. Het zou anders moeten geformuleerd moeten worden in mijn opinie. Het zou geen opstakel moeten zijn. Echter, je werkt met mensen en niets zo grillig als de mens.
Je merkt dat er in Nederland (ook daarbuiten natuurlijk) nog steeds een hoop vooroordelen zijn en je hoeft er maar één te treffen. Ik zou het "sluimer-discriminatie" willen noemen. We discrimineren niet, maar we maken wel graag onderscheid. Sorry, wilde hier geen politieke discussie opstarten. ;)

Dat gezegd te hebben... je wilt vliegen? Go for it. Doorzettings vermogen brengt je verder dan vooroordelen je tegen kunnen houden. :D
 
Het hangt er van af of je een Nederlandse of Europese identiteit hebt, want dat eisen volgens mij de meeste scholen van hun leerlingen. Verder zou het echt geen probleem moeten zijn. Zoals hierboven al werd gezegt, als je het echt wil zul je al heel ver komen!
Je zou natuurlijk ook altijd nog een buitenlandse luchtvaart school kunnen proberen, of een grote lening afsluiten en zelf, zonder school, alle trainingen doen en daarna die examens af te leggen (ik weet daar verder niet heel veel van, alleen dat het mogenlijk is (correct me if i'm wrong)).

Laat je afkomst in iedergeval niet een reden zijn om af te haken!
 
Hallo,

een vervelend bijeffect van 9-11 voor het overgrote deel van de allochtone medelander is dat er met grote argusogen word gekeken naar deze mensen die iets in de luchtvaart (of welk andere tak dan ook) willen beginnen. Doorzettingsvermogen en 300 % oprechte overtuigingskracht van goede bedoelingen is het enige wat zal helpen. Oogkleppen op en recht op je doel afgaan (en niet opblazen svp) Je zal helaas tot in lengte van dagen het vooroordeel ervaren. Ik wens je succes en misschien zie ik je binnenkort naast me.

Garoeten
 
Hallo CaptainMASSI,

Welkom op het forum. Het feit dat je binnenkort een VWO diploma op zak hebt in een land dat zo verschrikkelijk anders is dan het land waar je beboren en opgegroeid bent, zegt iets over je doorzettingsvermogen.

Veel maatschappijen in Europa vereisen dat je het recht hebt om in de EU te verblijven en te werken. Als je dit hebt, moet er volgens mij geen enkel bezwaar zijn om een vliegopleiding te doen.

We zijn -zoals beer al zegt- allemaal mensen, en je zult helaas mensen tegenkomen met de nodige vooroordelen...
 
Ik dank jullie voor de reacties, ik zal zeker door zetten en niet opgeven.
Ik zal er alles voor doen om mijn droom uit te laten komen.

groetjes,
 
Massi, kan ook aan de zweefvliegclub liggen tenzij je echt andere ervaringen hebt.
Zweefvlieg clubs kunnen erg gesloten zijn en het kan een lange tijd duren (een paar jaar) voordat ze je als volwaardig lid zien.

Als je een NL paspoort hebt ben je gewoon een Nederlander toch?

Een vriend van mij is oorspronkelijk uit Iran, zijn ouders zijn gevlucht na de val van de Sjah, eind jaren 70. Politiek asiel in Denemarken, Deens paspoort.
Hij is nu Capt. bij een Amerikaanse maatschappij op een CRJ.
Een Amerikaanse maatschappij zou het moeilijkste moeten zijn om aan de bak te komen als afkomstig uit Iran, Iraq of Afghanistan.

Hij heeft wel het idee dat hij bij solliciteren een aantal keer niet is uitgenodigt voor een interview vanwege zijn duidelijk buitenlandse naam.
Maar dat is moeilijk te bewijzen. Bij gesprekken heeft hij bij vragen altijd duidelijk gezegd dat zijjn familie politiek vluchteling was en dat ze de dood riskeerden als ze niet waren gevlucht.

Amerikanen hebben altijd veel respect voor het "underdog" verhaal en succes hebben ondanks tegenslag.

Dus negeer voorlopig die ene zweefvlieg club en ga gewoon door met wat je van plan was, je hebt nog tijd genoeg.
 
Yo Massi,

Wat is de naam van die zweefclub? Zet 'm maar lekker hier neer, wat een mongolen zeg.

Zoals alle anderen al zeiden, zolang je een NL paspoort hebt zijn er geen problemen.

Gr en succes,

Q-Nimbus.
 
Wat is de naam van die zweefclub? Zet 'm maar lekker hier neer, wat een mongolen zeg.

Zoals alle anderen al zeiden, zolang je een NL paspoort hebt zijn er geen problemen.

Niet helemaal waar Q-nimbus. Ondanks dat je een NL paspoort hebt kun je niet wijzigen wat je geboorteland was.
Het kan er dus ook aan liggen dat je je aangemeld hebt bij een zweefvliegclub die op een militair veld vliegt. Dan is het een stuk moeilijker om met jouw achtergrond een toegangsbewijs te krijgen voor de basis, zoniet onmogelijk. Hoe spijtig het ook mag zijn. Hetzelfde heb ik gezien met iemand die in Rusland geboren was (en ook al iets van 8 jaar in Nederland was incl. Ned paspoort).
 
Niet helemaal waar Q-nimbus. Ondanks dat je een NL paspoort hebt kun je niet wijzigen wat je geboorteland was.
Het kan er dus ook aan liggen dat je je aangemeld hebt bij een zweefvliegclub die op een militair veld vliegt. Dan is het een stuk moeilijker om met jouw achtergrond een toegangsbewijs te krijgen voor de basis, zoniet onmogelijk. Hoe spijtig het ook mag zijn. Hetzelfde heb ik gezien met iemand die in Rusland geboren was (en ook al iets van 8 jaar in Nederland was incl. Ned paspoort).

Dat lijkt me niet helemaal waar; bijna mijn hele familie is geboren in Riyadh, Saoedi-Arabie, en m'n moeder in Indonesie. Wij hebben nergens problemen, behalve (uiteraard) de US Customs.

Mijns ervaringen zijn dus dat ze naar nationaliteit kijken. Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, zou er geen enkel probleem moeten zijn.

Begint die naam van die Rus overigens met een M?

Gr.

Q-Nimbus.
 
Ben ik wel eens benieuwd welke zweefclub dat is?
Is misschien dat je de Ifly geprobeerd hebt en toen niet door de selectie gekomen bent van debetreffende club?
 
Ben ook wel erg benieuwd naar die zweefvliegclub. Kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze je achtergrond als reden voor weigering zouden hebben.
Kijk anders eens op www.zweefportaal.nl voor een overzicht van alle zweefvliegclubs in Nederland. Of stuur een PM, bij ons kan je zo lid worden :biertje:
 
Als jij een verblijsvergunning hebt (is dat enkel voor NL of voor de gehele EU?) moet het geen probleem zijn om bij een Nederlandse maatschappij te solliciteren.

FD
 
Ik hb geprobeerd om bij een zweefvliegvereniging lid te worden en te zweefvliegen, maar dat is me helaas niet gelukt vanwege mijn achtergrond. Ze hebben me genegeerd.

Triest hoor.
Dacht dat de discriminatie tegen Afghanen al een beetje weggetrokken was..

Ik vind dat ze je niet op je achtergrond mogen beoordelen en al zeker niet om je nationaliteit of afkomst. Misschien zou je ze hiermee kunnen confronteren en zeggen dat je ze aangeeft (is dit mogelijk?) als ze discrimineren.

Ik weet zeker dat je een piloot kan worden, maar of dat gebeurt kan niemand voorspellen.. Ik wens je veel succes..
 
Back
Top