KLS Simulator; Constant Speed Prop ?

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag mijn GVSS boekje gekregen voor eind deze maand. Ik ben het allemaal aan het doorlezen, en alles komt me bekend voor.

Ik heb alleen 1 vraag wat betreft de simulator. Aan de cockpit layout te zien, is het een SEL (Single Engine Land), constant speed prop. Dit betekent, een Throttle (voor Manifold, of inlaat druk), een Prop Pitch (voor het toerental), en een Mixture (voor het mengsel).

Mijn vraag is het volgende. Alhoewel dit een Constant Speed simulator blijkt te zijn, zie ik nergens verteld worden dat je met de throttle de MAP regelt, en met de "blauwe" de RPM. Word de variable pitch wel gebruikt? Geven ze je settings met MAP= 28'' RPM = 2450 ???? Of is het gewoon 2450 RPM bereiken met je throttle, en voor de rest van de prop pitch af blijven ????

Alvast bedankt, Patrick

P.s. Mogen de uren die ik in de simulator vlieg gelogged worden in mn logbook ?
 
Last edited:
Of is het gewoon 2450 RPM bereiken met je throttle, en voor de rest van de prop pitch af blijven ????

Nee. Normaal gesproken zet je MAP met de throttle en RPM met de prop lever. Ik weet niet hoe ze dat bij de KLS doen, maar wellicht dat ze simulator gebruiken als zijnde "fixed pitch" prop en gebruiken ze één setting voor de hele sessie (in dit geval 2450 RPM). In een "normale situatie" heb je hier meerdere settings voor (mocht ik er naast zitten, correct me if I'm wrong).

Simulator uren kun je in je logboek gewoon loggen als "simulator uren". ;)
 
Ik heb dan weer geen ervaring met het echte werk, maar ik denk dat ze bij de GVSS een iets mindere realistische vorm hanteren?
Je hoeft inderdaad alleen maar met de throttle te werken en die andere twee links te laten liggen. Deze setting van 2450 RPM heb je nodig voor de normal cruise speed.
 
Normal cruise was toch 2350 rpm? Max cruise 2450 rpm... Of laat m'n geheugen me nu al in de steek na die paar weken? :)

Verder reageert de toerenteller op je throttle alsof het een simple aircraft was zonder prop speed enzo, manifold pressure kijk je niet eens naar. Van de mixture mag je overigens ook af blijven. Het is puur wat er in dat boekje staat, de rest mag je even vergeten. Zelfs de landing is geen landing maar een gecontroleerde crash: je zit in een daling met zo'n 500ft/min en dat hou je vol tot de hoogtemeter op 0 staat. In je koptelefoon hoor je dan nog heel mooi die wieltjes op de grond komen, maar een echte landing is het niet :) (of je hebt een hele goede vering onder je kist zitten haha)
 
Volgens mij kan je die uren niet loggen als er geen instructeur bij zit. Brefet = brevet of niet.
Ten tweede moet die toverdoos ook gecertificeerd zijn door het IVW.

En als ik je een ander advies mag geven.. Hou je gewoon aan het boekje wat je gekregen hebt. En ga vooral niet mister wise ass uithangen.
Maak je het jezelf denk ik eerder moeilijker mee dan makkelijker.

Ciao.
 
Bij mij zijn destijds mn KLu GVSS uren wel in mn logboek gelogt (Toen ik mn logboek uitgereikt kreeg stonden ze er al in.
 
Volgens mij kun je sim uren wel loggen zonder brevet als inderdaad de sim gecertificeerd is en instructie is gegeven door een CFI.
 
Back
Top