Ecotax Schiphol

Hoe kan Schiphol nou concurreren met luchthavens als Dubai, waar ze geen strobreed in de weg wordt gelegd. Deze regering (en de drie vorige) hebben totaal geen visie wat ze met dit land willen....

Moeten we wel eerlijk blijven, Dubai is nou niet bepaald concurrentie ;)
 
En als ze eenmaal vertrokken zijn naar Dubai, zie ik ze niet meer zo snel terugkeren.:passed:
 
Moeten we wel eerlijk blijven, Dubai is nou niet bepaald concurrentie ;)

Dat lijkt misschien op het eerste gezicht zo, maar JUIST Dubai wordt (en is het al een beetje) een enorme concurrent van luchthavens als Schiphol, Frankfurt, de Gaulle, Heathrow etc. welke worden beperkt of tegengewerkt door de overheden (zie bijv. tegenstand van 3e baan Heathrow, zie bijv. verkapte belastingmaatregelen Schiphol, etc). Even terzijde, die verkapte belastingmaatregel is niet direct van toepassing op de "transfer pax" maar het geeft wel duidelijk het beleid en de visie van de huidige regering t.o.v. de bedrijfstak luchtvaart aan.

Komt daar ook nog eens bij dat de luchtvaartindustrie van Dubai (Emirates, de toekomstige luchthaven voor 120 miljoen pax) voor een aanzienlijk deel wordt betaald door de overheid. Het gaat ze er niet om winst te maken, het gaat ze om prestige. Uiteindelijk op de lange termijn zien ze het inderdaad als investering aangezien de olie langzamerhand op begint te raken.

We kunnen dus concluderen dat aan de ene kant hier in West-Europa luchthavens tegengewerkt of beperkt worden in hun uitbreiding en ontwikkeling, terwijl aan de andere kant een gigantische luchthaven in het Midden-Oosten gebouwd wordt met behulp van veel staatssteun die een bedreiging zal vormen voor concurrentiepositie van de luchthavens hier. In het bijzonder de transfermarkt waar Schiphol zijn bestaansrecht aan heeft te danken, om en nabij de 70 % van alle pax zijn dus overstappers uit bijv de VS of Azië.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb verwoord en beargumenteerd.....
 
Hmm, ja... overstappers had ik dan nog niet zo snel aan gedacht en dat is dan natuurlijk wel een vrij grote markt.
 
'k Heb het idee dat de industrie zich meer bekommerd om het milieu dan dat de politiek dat op dit moment doet...

Bovendien, wat is er nu mooier dan een Dimona op waterstof...juist, een Super Dimona op waterstof ;)

Boeing laat voor het eerst vliegtuig op waterstof vliegen

03-04-2008

OCAÑA - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft voor het eerst in de geschiedenis van de luchtvaart een bemand vliegtuig de lucht in gestuurd dat vloog op waterstofenergie. Het toestel maakte eerder dit jaar een vlucht van ongeveer twintig minuten op een hoogte van duizend meter. Dat maakte Boeing donderdag (3 april) bekend.

Het vliegtuig, een door Diamond Aircraft gebouwde Dimona motor-glider met een spanwijdte van 16.3 meter, maakte gebruik van een 'waterstofbatterij' die geen CO2 uitstoot en dus gunstig is voor het klimaat.

De drie testvluchten warden in februari en maart uitgevoerd vanaf het vliegveld Ocaña, ten zuiden van Madrid. Boeing Research & Technology Europe (BR&TE) werkte in het project samen met partners uit Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Volgens Boeing is de technologie geschikt voor gebruik bij kleinere vliegtuigen; het is onwaarschijnlijk dat grote vliegtuigen in de toekomst op dergelijke batterijen gaan vliegen. De technologie kan wel worden toegepast voor bijvoorbeeld de auxiliary power units (APU's) van verkeersvliegtuigen.

Niettemin noemde Boeing de ontwikkeling een “historisch succes'' en een “belofte voor een groenere toekomst''. De vliegtuigbouwer beloofde de mogelijkheden voor een milieuvriendelijkere luchtvaart verder te onderzoeken.
 
goed bericht!!!!

mooi dat de lobby in Den Haag geholpen heeft.



Vliegtaks Turkije en Canarische Eilanden omlaag

Van onze verslaggevers


DEN HAAG, woensdag
De Canarische Eilanden en Turkije komen in het lage tarief van de vliegbelasting.
Dat heeft staatssecretaris De Jager (Financiën) gisteren in een brief aan de Tweede Kamer bekendgemaakt.
In plaats van het hoge tarief van 45 euro gaan reizigers vanaf 1 juli 11,25 euro betalen.
Voor vluchten tot 2500 kilometer geldt het lage tarief, voor langere afstanden het hoge tarief. Hierdoor zouden gebieden als Turkije en de Canarische Eilanden te maken krijgen met twee tarieven.

Met de aanpassing komt De Jager tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer en de reisbranche. De boekingssystemen wisten zich ook geen raad met de dubbele tarieven.
Het besluit van De Jager betekent dat vanaf deze zomer alle bestemmingen op de Canarische Eilanden, Turkije, Madeira, Marokko en de Azoren in het lage tarief vallen.
Reisorganisatie Corendon heeft na de maatregel van De Jager besloten om weer vluchten vanaf Maastricht Airport uit te voeren in plaats van de Duitse luchthaven Weeze.
 
Tja de grote menigte die de afgelopen tijd, mbv dit kabinet, weer een verblijfsvergunning hebben weten te bemachtigen moeten natuurlijk wel in de gelegenheid worden gesteld hun familie in het buitenland te kunnen bezoeken. Als ze dat financieel niet meer kunnen dragen raakt de PvdA bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen stemmen kwijt!
 
Tja de grote menigte die de afgelopen tijd, mbv dit kabinet, weer een verblijfsvergunning hebben weten te bemachtigen moeten natuurlijk wel in de gelegenheid worden gesteld hun familie in het buitenland te kunnen bezoeken. Als ze dat financieel niet meer kunnen dragen raakt de PvdA bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen stemmen kwijt!

En ze moeten allemaal een uitkering + huisvesting krijgen natuurlijk. Kost wat, maar dan heb je ook niks.
 
Back
Top