Ecotax Schiphol

Vliegtaks verdrijft Corendon

Vliegmaatschappij Corendon verlaat Maastricht Aachen Airport (MAA) om de vliegtaks. Vanaf 1 juli stijgen de vliegtuigen van Corendon met bestemming Antalya op vanaf het vliegveld van nabijgelegen Luik.

Als het zo doorgaat dan is wellicht niet alleen het milieuresultaat nul, maar ook de gebudgetteerde 350 mio komt in gevaar. Knap gedaan Wouter!

http://www.z24.nl/bedrijven/transport_vervoer/article173605.ece/Vliegtaks_verdrijft_Corendon.html

Ja milieu en geluidsbelasting in de omgeving van Maastricht wordt er niet beter op en Luik krijgt netzoals destijds met TNT de economische impuls.
Geweldig bedankt meneer Bos, u wordt een waardig opvolger van sinterklaas Drs. JJ den Uyl. :mad: De nederlandse economie lijdt onder uw "milieu"politiek en het geven van cadeautjes (schoolboeken) die toch ergens van betaald zullen moeten worden. Misschien is het een idee om de belastingen te verhogen? :passed:
 
Ja milieu en geluidsbelasting in de omgeving van Maastricht wordt er niet beter op en Luik krijgt netzoals destijds met TNT de economische impuls.

LIEGE Airport is extremely efficient, with a turnaround time of only 20 minutes ;)

Your low cost airport

Fuel: LIEGE AIRPORT is connected to the NATO pipeline.
The airport is responsible for supplying the fuel.

Airport fees:
Landing fees: € 5.83 /MTOW (day and night)
Take-off fee: € 0
Environmental fee: € 0
Security fee: € 0
Air control fee: € 0
Passenger fee: € 3
Parking fee: € 3.50/MTOW/day (free for the first 12 hours

Bron

RMK / domme Ollanders
 
vr 21 mrt 2008, 18:45

'Vliegtax gaat 12.000 banen kosten'

Schiphol luidt noodklok
AMSTERDAM - De vliegtax, een milieuheffing, gaat Schiphol op korte termijn 12.000 banen kosten. Dat stelt woordvoerder Mirjam Snoerwang van de NV Luchthaven Schiphol.

Volgens Schiphol gaat het om lager opgeleid personeel, zoals grondpersoneel. "De overheid probeert lager personeel juist aan de slag te krijgen. En nu doen ze dit," zo zegt Snoerwang in EenVandaag.

Door de vliegtax worden vluchten naar een land binnen de Europese Unie vanaf juli €10,25 pp duurder, naar landen daarbuiten €45,-. Luchtvaartmaatschappijen vrezen dat dat hen klanten gaat kosten en wijken dan ook uit naar luchthavens net buiten Nederland. Zo maakte de Turkse maatschappij Sky vandaag bekend dat de vluchten naar Antalya op zondagen naar Weeze, net over de grens van Nijmegen, gaan.

Schiphol is tevens eigenaar van de luchthavens in Rotterdam, Eindhoven en Lelystad. Op deze regionale luchthavens vliegen de prijsvechters, die het meest last hebben van de vliegtax omdat de prijzen van tickets soms zelfs verdubbelen.

De NV Luchthaven Schiphol overweegt nog een procedure te starten om de vliegtax tegen te houden.

Bron: Televaag
 
Ik ga mijn koffers alvast pakken. :) Dat is bizar weinig. Daar ga ik maar eens een keertje een vlucht naar toe plannen!
 
Last edited:
Prachtig dit land, aan de ene kant proberen ze de economie te stimuleren en aan de andere kant schoppen ze het beest weer net zo hard terug het hok in. Dat kan ook alleen maar in NL:blabla::nicethread:
 
De Tweede Kamer houdt deze week een spoeddebat over de vliegtaks. De PVV en VVD willen van minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA). weten of de belastingmaatregel leidt tot massaal banenverlies. "De vliegtaks leidt tot een hoop misère", vindt Barry Madlener (PVV).

De rechtbank in Den Haag oordeelde vorige week dat het kabinet de vliegbelasting vanaf 1 juli mag invoeren. Dan worden tickets voor vliegreizen tot 2500 kilometer en binnen Europa 11,25 euro duurder. Voor langere afstanden geldt een toeslag van 45 euro. De maatregel maakt deel uit van een 'vergroening' van het belastingstelsel en levert de schatkist naar verwachting 350 miljoen euro op.

Schiphol stelt dat de maatregel ten koste gaat van twaalfduizend banen. Duizenden toeristen zullen de nationale luchthaven mijden, wat vooral ten koste zal gaan van laagopgeleiden, zo stelde een woordvoerder van Schiphol vorige week. Luchtvaartmaatschappij Corendon liet al weten vanaf 1 juli niet meer vanaf vliegveld Maastricht te vliegen, maar vanaf Luik in België.

Bron: DAG
 
Last edited:
http://www.dag.nl/1066312/NIEUWS/Artikelpagina-Nieuws/Vliegtaks-populaire-bestemmingen-omlaag.htm

Vliegtaks populaire bestemmingen omlaag'

27-03-2008 | Door: DAG
Staatssecretaris Finacïen: 'vliegen naar Turkije en Canarische eilanden goedkoper.'
De vliegtaks voor populaire vakantiebestemmingen als Turkije en de Canarische Eilanden moet omlaag. Dat vindt staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA). Hij wil nog eens kritisch naar de tarieven kijken.

Door de vliegtaks die 1 juli wordt ingevoerd, betalen passagiers voor vluchten buiten de Europese Unie en verder dan 2500 kilometer 45 euro extra. Voor kortere vluchten geldt een toeslag van 11,25 euro. Passagiers die naar Turkije of de Canarische Eilanden vliegen, betalen het hoge tarief.

De Jager zegt dit verschil te groot te vinden. "Ik vind het niet eerlijk dat je van de ene op de andere kilometer meer moet betalen." Hij zegt 'absoluut bereid' te zijn om daar nog eens naar te kijken.
 
De Jager: vliegtaks kost geen banen
Van onze verslaggeefster Kim van Keken
gepubliceerd op 27 maart 2008 02:47, bijgewerkt op 02:47

den haag - Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft de Tweede Kamer bezworen dat de omstreden vliegtaks niet tot massaal banenverlies leidt. Hij bestreed berichten in de media dat de milieuheffing op vliegen die in juli wordt ingevoerd straks twaalfduizend banen zou kosten.

De Jager hield zijn betoog woensdagavond tijdens een spoeddebat, aangevraagd door de PVV en de VVD. De staatssecretaris zegde de Kamer toe Schiphol een brief te sturen met zijn berekeningen. Woordvoerders van de luchthaven stelden eerder deze week dat twaalfduizend banen verloren zouden gaan.

De Jager gaat het allemaal in een brief nog eens aan Schiphol uitleggen, maar gaf alvast een voorproefje in de Kamer. Nee, herhaalde hij, er is geen sprake van banenverlies; wel zal de groei van werkgelegenheid afnemen met vijf tot tienduizend banen, zo legde hij aan de hand van een grafiek uit.

Ook beloofde hij ‘nog eens te kijken’ naar de tariefdifferentiaties. Passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekken, betalen straks voor korte vluchten 11,25 euro aan milieuheffing. Voor lange vluchten (meer dan 2.500 kilometer) wordt 45 euro aan vliegtaks gevraagd. Die grens (het aantal kilometers) is strak – wie vanaf Maastricht naar Turkije vliegt, betaalt een lager tarief dan degene die vanaf Groningen vliegt.

De PVV en VVD zijn fel tegen de vliegtaks. ‘Dit kabinet heeft liever tien mensen werkloos, dan één in de lucht’, zei VVD-Kamerlid Nicolaï over de lichtere groei van de luchthaven. Zijn collega Madlener van de PVV vroeg zich af of de belastingmaatregelen bijdragen aan het milieu. Touroperators melden dat Nederlanders om geld te besparen geneigd zijn te vliegen vanaf luchthavens over de grens. ‘Omrijden met de auto is toch milieu.’

Een meerderheid in de Kamer ergerde zich echter aan de ‘misleidende informatie’ die Schiphol zou verspreiden.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article519782.ece/De_Jager_vliegtaks_kost_geen_banen

Jan Cornelis (Jan Kees) de Jager :stapelge:, pilaarbijter en kerkvoogd (CDA) van beroep, zal het allemaal wel eens .......

RMK / Alweer eentje uit (Kapelle) Zeeland :duh:
 
Last edited:
'Misleidende informatie'. Het moet niet gekker worden. E 350 mio ophalen onder het mom van het mileu. Effect : Vrijwel nihil. Nee dat is niet misleidend. :haha:
 
Effect : Vrijwel nihil. Nee dat is niet misleidend. :haha:

Een stagnatie in de werkgelegenheid van vijf tot tienduizend banen, is links of rechtsom toch echt banenverlies :1855:

Om (maar) even een zijstraatje in te slaan, hoe denkt het Kabinet (straks) alle geregulariseerde vreemdelingen (sans-papiers) aan het werk te ......

Hoe dan ook, de prijsbewuste Nederlander is meer dan welkom op Liege (LCG) en Niederrhein (NRN) :)
 
In de 2e kamer weten ze ook echt precies hoe een luchthaven runt. Het zijn een voor een specialisten.

"Misleidende informatie"

Het moet niet gekker worden hier:eek::confused:
 
Groot nieuws : Voor Turkije en de Canarische eilanden wordt het tarief waarschijnlijk verlaagd.

Ik baal als een stekker want nu moet ik nog steeds het volle pond betalen als ik naar de Bahama's, Mauritius of een ander tropisch oord wil. Ik voel mij zwaar gediscrimineerd! :)
 
't Is om :stapelge::bwah::traantjes van te worden ... de vliegtax moet een milieubelasting zijn, met als doel het aantal vluchten en daarmee uitstoot te verminderen. Ze is nog niet ingevoerd of er begint al weer een koehandel...sommige routes mogen klaarblijkelijk niet al te veel milieuvoordeel opleveren:eek:
Het gevolg van deze onzinnige belasting(*) is niet alleen dat het Schiphol, Rotterdam en andere luchthavens en onze carriers, vluchten kost. Het zorgt ook voor extra overhead, want de administratieve druk neemt met deze tariefdifferentiatie ook enorm toe ... gevolg dat de tickets vanuit NL nog duurder worden t.o.v. ons omringende landen. Gevolg nog meer uitwijk van pax ...

(*) het milieueffect is nihil (NL-ers gaan echt niet minder op vliegvakantie!) of verslechtert zelfs ... door uitlaatgassen van auto's met mensen die voor minder dan 11 of 45 euri p.p. naar Niederrhein, Dusseldorf, Brussel, Luik etc. kunnen rijden (en dat heb je al gauw als je met z'n 4-tjes op vakantie gaat).
 
Echt ongelofelijk, dat ze de staatskas op deze manier proberen te spekken. Op de lange termijn zal het een averechts effect hebben. Op Europees niveau a-la, maar om alleen maar de nederlandse luchtvaart sector te duperen is ronduit bespottelijk.

Ik hoop dat het de vraag naar verkeersvliegers minimaal raakt. Er wordt gesproken over het verdwijnen van vooral laag-opgeleide banen, maar een stagnatie van het aantal passagiers en dus vluchten zal toch doorslaan op de bezetting van het aantal piloten. Heel fijn voor mensen zoals ik die in de opleiding zitten.

Toch maar eens buiten de nederlandse grenzen gaan denken..
Nogmaals iedereen: http://www.ikverticket.nl !!!
 
Het heeft idd geen zin om op micro niveau het milieu aan te pakken. vgl het Kyoto protocol waaraan de meeste vervuilende landen zich houden, maar nauwelijks waarde heeft omdat de VS zich er niet aan houdt.

Een vliegtaks heeft alleen zin als die mondiaal wordt ingevoerd, wanneer het gaat om klimaatverandering etc. tegen te gaan.
Dit is ook de enige manier om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Er moet natuurlijk wel ergens een begin worden gemaakt, jammer dat wij dat weer als braafste jongetje van de klas moeten zijn.
 
De luchtvaart MOET en zal kapot gaan in Nederland. Dit heeft iedereen toch onderhand wel door zeker?

Hoe kan Schiphol nou concurreren met luchthavens als Dubai, waar ze geen strobreed in de weg wordt gelegd. Deze regering (en de drie vorige) hebben totaal geen visie wat ze met dit land willen....

Willen we hier nu economisch het best presterende land ter wereld en een paradijs op aarde van maken of moeten we de boel hier maar verwaarlozen en de groei tegenwerken met allerlei onzin? Nederland behoord(e) altijd tot de meest succesvolle landen (op vele vlakken, zoals de luchtvaart) in de wereld en ik zou ook graag willen dat dit zo blijft. Het kán namelijk met de enorme kwaliteit die we hier in huis hebben.

Waar een wil is, is een weg....:biertje:

VOC-mentaliteit, innovatie, etc hoor ik Balkendende nog zeggen, laat me niet lachen, nee met dit soort BS aankomen zal helpen...zucht
 
VOC-mentaliteit, innovatie, etc hoor ik Balkendende nog zeggen, laat me niet lachen, nee met dit soort BS aankomen zal helpen...zucht

Om nog even de verklaring te geven over waar die "BS" nou vandaan komt (dit kwam mij namelijk afgelopen week toevallig onder ogen) de volgende uitleg:


For some time many of us have wondered just who is Jack Schitt?

We find ourselves at a loss when someone says, 'You don't know Jack
Schitt!'

Well, thanks to my friends generous genealogy efforts, you can now
respond in an intellectual way:

Jack Schitt is the only son of Awe Schitt.
Awe Schitt, the fertilizer magnate, married O. Schitt, the owner of Needeep N. Schitt, Inc. They had one son, Jack.

In turn, Jack Schitt married Noe Schitt. The deeply religious couple produced six children: Holie Schitt, Giva Schitt, Fulla Schitt, Bull Schitt, and the twins Deep Schitt and Dip Schitt..

Against her parents' objections, Deep Schitt married Dumb Schitt, a high school dropout.

After being married 15 years, Jack and Noe Schitt divorced.
Noe Schitt later married Ted Sherlock, and because her kids were living with them, she wanted to keep her previous name. She was then known as Noe Schitt Sherlock.

Meanwhile, Dip Schitt married Loda Schitt, and they produced a son with a rather nervous disposition named Chicken Schitt.

Two of the other six children, Fulla Schitt and Giva Schitt, were inseparable throughout childhood and subsequently married the Happens brothers in a dual ceremony. The wedding announcement in the newspaper announced the Schitt-Happens nuptials.

The Schitt-Happens children were Dawg, Byrd, and Horse.

Bull Schitt, the prodigal son, left home to tour the world. He recently returned from Italy with his new Italian bride, Pisa Schitt.

Now when someone says, 'You don't know Jack Schitt,' you can correct them.

Sincerely,
Crock O. Schitt


En nu weten we het allemaal :)
 
Maar 1 manier om ze tot inkeer te brengen, Transavia , Martinair, KLM , Arkefly de benen nemen over de grens kijk maar eens hoe snel die vliegtax gecancelt word. Deze maatschappijen moeten hun stem laten horen en dreigen niet ja knikken.
 
Back
Top