Ecotax Schiphol

Alleen een beetje jammer dat de Consumentenbond nu zegt (volgens de eigen website) dat ze niet tegen die tax zelf zijn, alleen dat ook transit en cargo eraan moet meebetalen om het voor de vakantieganger goedkoper te maken. Zo ontkracht je wel de hele actie die er volgens mij voor bedoeld was om het geheel af te blazen.:dozey:
 
Slimme politici?

Slimme politici?

Er is nog iets opmerkelijks. De ecotax wordt niet geheven op transfer pax. Dat valt met droge ogen niet te verdedigen als je het mij vraagt. Deze pax. zijn nl. 4 maal vervuilend (2 starts en 2 landingen, aangenomen dat zowel de heen- als terugreis via SPL gereisd wordt) in tegenstelling tot point to point pax. die dat slechts 2 maal zijn.

Dus zou je zeggen dat transfervervoer hard aangepakt zou moeten worden omdat dit juist grotere vervuiling veroorzaakt en dat teruggedrongen moet worden.

Dat zie je helemaal verkeerd! Er is maar 1 start en 1 landing in Nederland. Die andere start en landing dat is ergens anders. Over de grens dus dan maakt het niet uit! Dat is namelijk niet vervuilend kennelijk omdat het niet in Nederland plaats vindt. :1855:

Voor mij wederom een bevestiging dat je met een goede lobby in Den Haag meer voor elkaar krijgt dan logica doet.

Voordat iedereen over me heen valt. Mijn voorgaande opmerking was spottend bedoeld. Ik weet werkelijk ook niet waar de Nederlandse politici die dit hebben verzonnen hun verstand hebben zitten.

Ik las ergens dat Schiphol in de maand juli zo'n 4,5 miljoen passagiers werden vervoerd. De geschatte afname van het aantal passagiers na deze maatregel is volgens het CPB 15% (bijna 700.000 personen). Uiteraard gaan zeker de helft van deze mensen wel op vakantie met het vliegtuig maar pakken lekker de auto om naar Belgie of Duitsland te kachelen. Met gemiddeld 3 man in de auto is dat 112.500 auto's in de maand juli onderweg naar de buitenlandse vliegvelden. En dat alleen maar in de maand juli... Daar wordt het milieu een stuk beter van. :dozey:

Deze maatregel heeft niets met het milieu te maken. Misschien heeft het meer te maken met de incompetentie van de politici om hun begroting sluitend te krijgen. Of toch niet?

Misschien is het wel een complot :grijns: . Want hierna komt natuurlijk de kilometerheffing. En dan snijdt het mes aan twee kanten. Ten eerste de ecotax op het vliegen en daar bovenop: de kilometerheffing van al die auto's die over de Nederlandse snelwegen naar een vliegveld net over de grens rijden....

Ik snap er niets meer van denk ik....
 
Die nieuwe kolencentrales zijn ook al zo'n mooi idee...
De uitstoot van dat ding is gelijk aan 2 miljoen auto's (5.6 MegaTon CO2).
By the way het ontbossen draagt 25% mee aan toename van CO2 in de wereld en zoals Grob zegt is het nog allemaal onzeker of wij wel de grootste boosdoeners zijn.
 
Maar wij mensen zijn wel voor 95-99 procent zeker de oorzaak. En dan moet er toch wel een lampje gaan branden, denk ik zo...
 
Stijgende olieprijs

Stijgende olieprijs

Zojuist las ik dit bericht: Link naar artikel

Vraag ik me toch af waar dit de luchtvaart gaat brengen? Iemand een voorschotje doen?

Ik denk dat de pax een alsmaar stijgende olieprijs, wat natuurlijk doorberekend gaat worden in de tickets niet alsmaar zullen accepteren.
Of zou het een onderdeel van de way of life worden?

Grtz, PH-BB
 
Mijn inschatting is dat de consument wel minder gaan vliegen, maar misschien significant. Als de prijzen slechts gelijdelijk worden verhoogd kan de schade meevallen.

Vb sigaretten.
Ik ben nu gestopt, maar rookte ooit voor NLG 2.25 (lang lang geleden) en kijk eens wat de prijzen nu zijn voor een pakje.
Als er nu minder mensen roken (weet ik niet precies) dan zal dat eerder komen door de gezondheidsaspecten dan door een accijnsverhoding alleen.
 
koeien zijn de grote boosdoeners van co2 uitstoot, beweert zelfs de partij voor de dieren. En over die olie, ik denk dat we gewoon zo snel mogelijk alternatieven moeten zoeken, waterstof etc. Sowieso ziet het er in het midden-oosten steeds dreigender uit, Iran, Irak, Syrie, Pakistan enz. Zou me niet verbazen dat de prijs in 2009 150 dollar is voor een vat.
 
Als de opmerkingen van Telegraaflezers meer hout snijden dan die van de minister, dan wordt het pas echt tijd om je zorgen te maken, waarmee niets ten nadele van Telegraaflezers overigens ;)
 
Last edited:
Ben benieuwd wat het volgend jaar zal worden en anders het jaar erop wel...

LUXEMBURG - De luchthaven Schiphol is het vliegveld met de meeste passagiers die binnen de Europese Unie vliegen. De luchthaven verwerkte vorig jaar 26,5 miljoen passagiers voor vluchten binnen de unie. Europees statistisch bureau Eurostat meldde dat vrijdag (14 december). Andere EU-luchthavens verwerken meer passagiers voor vluchten naar andere continenten.

Londen Heathrow was in 2006 opnieuw het drukste vliegveld van Europa: 67,3 miljoen passagiers, een daling van 0,5 procent. Schiphol staat in de totaalranglijst op de vierde plaats.

Het totale aantal luchtvaartpassagiers in de EU groeide vorig jaar met 4,7 procent naar 740 miljoen. Het aantal reizigers nam toe in 25 EU-landen. Malta en Cyprus kenden geen groei. De groei was het sterkst in Roemenië (plus 35 procent). Nederland telde 4,6 procent meer vliegtuigpassagiers.

Bron: Luchtvaartnieuws en die heeft het weer van het ANP.
 
Campaign Against Aviation ..... (Wouter Boslim met z'n geitenwollensokken paljassen/jurken :stapelge: )

LIJNDEN - De Nederlandse luchtvaartsector krijgt een flinke tik door de vliegtax, die komende zomer van kracht wordt. Dat voorspelt Atilay Uslu, directeur van Turkijespecialist Corendon. De topman geeft in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl aan dat hij verwacht dat veel Nederlanders hun toevlucht zullen nemen tot buitenlandse luchthavens. Zelfs de basis die Corendon Airlines op Schiphol heeft staat op het spel.

Corendon maakte woensdag (19 maart), kort na de uitspraak van de rechtbank in Den Haag dat de vliegtax mag worden ingevoerd, bekend dat de onderneming een aantal vluchten gaat verplaatsen naar het nabije buitenland. Op die manier hoeven reizigers geen vliegbelasting te betalen.

Bron

BTW de nieuwe verkeersboetes :stapelge: al gezien :bwah:
 
Back
Top