Er is nog iets opmerkelijks. De ecotax wordt niet geheven op transfer pax. Dat valt met droge ogen niet te verdedigen als je het mij vraagt. Deze pax. zijn nl. 4 maal vervuilend (2 starts en 2 landingen, aangenomen dat zowel de heen- als terugreis via SPL gereisd wordt) in tegenstelling tot point to point pax. die dat slechts 2 maal zijn.
Dus zou je zeggen dat transfervervoer hard aangepakt zou moeten worden omdat dit juist grotere vervuiling veroorzaakt en dat teruggedrongen moet worden.
Voor mij wederom een bevestiging dat je met een goede lobby in Den Haag meer voor elkaar krijgt dan logica doet.
Het is Den Haag gelukt : 'Prijsvechters weg van Schiphol'
'Door alle politieke commotie rond Schiphol is groei gestopt. Volgend jaar daalt het aantal vluchten met twee procent. Vooral prijsvechters stoppen, geschrokken van de ticket taks.'
Zie Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2624696/Prijsvechters_weg_van_Schiphol.html?p=5,2