Ecotax Schiphol

Fish

New member
'Milieuheffing leidt tot verlies banen regio Amsterdam'
Uitgegeven: 6 september 2007 19:40
Laatst gewijzigd: 6 september 2007 19:53

AMSTERDAM - De milieuheffing op vliegtickets die het kabinet wil invoeren, leidt tot het verlies van 12.000 banen in de regio Amsterdam. Op luchthaven Schiphol zouden 6000 directe en indirecte arbeidsplaatsen verdwijnen, in de toeristische sector in de regio een even groot aantal.
ANP

Dat hebben organisaties als het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau en de Amsterdamse Kamer van Koophandel in een brief aan het kabinet en de Tweede Kamer laten weten, maakten ze donderdag bekend.

De belangenverenigingen stellen verder dat jaarlijks 800.000 minder buitenlandse bezoekers naar Amsterdam en omgeving zouden komen. De toeristische sector zou daardoor zeker 285 miljoen euro aan omzet verliezen.

Het Centraal Planbureau berekende eerder dat door de introductie van een milieuheffing van circa 24 euro per ticket het aantal passagiers op Schiphol met circa 15 procent zou afnemen.
(c) ANP

Lees dan ook:
AMSTERDAM - De voorgestelde ecotax in Nederland kan voor prijsvechter easyJet het laatste duwtje zijn om deels naar Brussel te verkassen. Dat zegt CEO Andy Harrison in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl. De maatschappij lanceerde in juni haar eerste route vanaf Brussel en vliegt eind dit jaar naar in totaal drie bestemmingen: Genève, Berlijn en Nice.

Kortom: is dit een slimme zet? Die passagiers vliegen toch wel, alleen die gaan nu lekker ergens anders heen waar het goedkoper is. Dus, waarom zouden we onze eigen economie gaan naaien?

edit: Staat in titel "Ecotax Schiphol" maar dat lees ik dus weer fout, geld volgensmij voor heel NL.
 
Geen ecotax
De nieuwe toeslag, op het ministerie van Financiën bekend als luchthavenvertrekbelasting, is gebaseerd op de Wet Belastingen op Milieugrondslag, maar is strikt genomen geen ecotax omdat de opbrengst wordt toegevoegd aan de algemene middelen. Een jurist van Boekel de Nerée verwacht dat er vanuit Brussel bezwaar zal worden gemaakt, en dat het kabinet een eventuele juridische procedure zal verliezen.

Hopelijk, zal er bezwaar oid worden gemaakt, want dit gaat natuurlijk nergens over. Belachelijk dat het uberhaupt dan alleen voor de Nederlanders gaat gelden, want het geldt (gelukkig) niet voor transits. Geld aftroggelen van de Nederlanders, nog even en we betalen straks ademhalingsbelasting...
 
Beste Fukko,

Naar aanleiding van uw brief aan onze dienst met betrekking tot het reduceren van de CO2 levels in NL kunnen wij u trots mededelen dat wij het een goed idee vinden om ademshalings/zuurstof belasting te gaan innen. Vanuit de linkerhoek van de bestuurstafel zijn we zelf op het idee gekomen om de emissie verder te beperken dat bewoners op even getallen op even data mogen ademhalen / CO2 dumpen en dat bewoners op oneven nummers op oneven nummers CO2 mogen uitstoten.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd wil ik u langs deze weg dan ook hartelijk danken voor uw suggestie om de Nederlandse staatsburgers nog verder uit te knijpen

Drs Geiten wollensokken
afd belachelijke accijnzen en belastingsvormen
Belastingdienst
 
Vandaag stond er in de metro dat Easyjet en Ryanair overwegen om een andere basis te zoeken. Zelfs trans gaf aan een eventuele verhuizing niet uit te sluiten...
 
Zo heb het maar even ingevuld

Ik snap serieus niet wat ze daar in Den Haag denken te bereiken met dergelijke acties... In het kader van een goed milieu moet de burger over steeds meer dingen extra belasting betalen. Ook naast de vliegindustrie wordt bijv. ook de autoindustrie uitgemolken. Meer belasting voor mensen die in SUV's rijden. Dat is belachelijk, een SUV kan wel milieuvriendelijker zijn dan een oude auto uit de jaren '70 of '80... Om nog maar even een voorbeeld te noemen.

Daarbij zorgen deze extra kosten voor een enorme schade aan de economie. Dit geintje zal de overheid dus 1 miljard euro extra kosten en er zullen vele mensen werkeloos raken... Belachelijk...

Groeten Sidewinder
 
en studenten die na juli 2008 klaar zijn met hun opleiding bij de kls, nls, etc. zullen dan flinke pech hebben, want dan zal er niet veel meer aangenomen worden bij nederlandse maatschappijen. epst zal dan een populaire piloten opleider worden, denk ik...
 
en studenten die na juli 2008 klaar zijn met hun opleiding bij de kls, nls, etc. zullen dan flinke pech hebben, want dan zal er niet veel meer aangenomen worden bij nederlandse maatschappijen....

En vervolgens zeggen maatschappijen als EZ en FR etc "Goh meneer/mevrouw ik zie dat u KLS heeft gedaan.....tja dan voldoet u niet aan onze opleidingseisen....."

sorry kon het niet laten ;)
 
En vervolgens zeggen maatschappijen als EZ en FR etc "Goh meneer/mevrouw ik zie dat u KLS heeft gedaan.....tja dan voldoet u niet aan onze opleidingseisen....."

sorry kon het niet laten ;)

Waar baseer je dit op? Een ATPL is toch een ATPL? Welke reden zou een maatschappij hebben om jou niet aan te nemen als KLS'er?

(in dit geval er van uit gaande dat de KLM geen vacatures heeft, geen afwijzing bij de COVA dus).
 
Waar baseer je dit op? Een ATPL is toch een ATPL? Welke reden zou een maatschappij hebben om jou niet aan te nemen als KLS'er?

Precies dezelfde reden die KLM gebruikt om vrij-markters af te wijzen. Vanwege hun elders genoten opleiding. Je hebt gelijk een ATPL = een ATPL. Het zou dus niets uit moeten maken, behalve dan bij de KLM.
Genoeg gezegd hierover, was niet de bedoeling de thread over te nemen, kon zoals hierboven al gezegd het weer eens niet laten!

groet
gjk
 
Kunnen we GVD even ophouden het weer een KLS- ''vrijemarkt'' topic te maken. :eek:

Ontopic: Ik zag net Bos bij Pauw en Witteman en die kerel kijkt echt niet verder dan zijn socialistische neus lang is. Dat de concurentiepositie van NL naar de knoppen gaat zal hem blijkbaar worst wezen. De directeur van Eindhoven airport verwoordde het goed; Passagiers zullen gewoon in hun auto stappen en dan naar Weeze of Dusseldorf reizen. En deze vliegtuigen zullen dan gewoon over Nederland vliegen.

Die hele ekotax is gewoon een hele makkelijke manier van inkomsten voor de staat. En waar worden die inkomsten dan aan uitgegeven? 27 Miljoen gaat er naar topsport terwijl er aan het tekort aan leerkrachten in het onderwijs niets gedaan wordt. Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat de economie met 3 % stijgt, maar dat de bovenmodale burger er in koopkracht achterruit op gaat!
 
Wat dat betreft doen Air Berlin het weer mooi.
Zij gaan mikken op noord nederland door vluchten aan te bieden vanuit Bremen.
Als ik in Groningen woon zou ik straks ook wel ff 2x nadenken vanaf waar ik het vliegtuig ga pakken.
Je hebt Bremen, Munster, Dusseldorf. Dat is allemaal niet verder dan Groningen - Amsterdam met de auto...

Ze zijn nu echt bezig de luchtvaart in Nederland te verzieken...
Straks ook maar geen nacht landingen meer op schiphol....

Heb er nu alweer spijt van dat ik naar dit k*t land ben terug gekomen...
 
Hoi,

Snap niet dat zo'n clown als Bos met idd z'n korte termijn politiek over Neerlands geld mag beslissen. Hij snapt er geen reet van.
Maar moet nog zien of die ecotax er door komt, want de juristen zal al bezig de messen te slijpen en de grond gelijk te maken met die misselijke plannetjes van Bos. Zie onderstaande:

De eco-tax, de ticketbelasting die in het regeerakkoord voor een opbrengst van €350 miljoen staat genoteerd, is lijnrecht in strijd met het luchtvaartverdrag van Chicago. De bekendste Nederlandse luchtvaartjurist, Frans Vreede van Boekel De Neree, zegt dat tegen deze krant. Hij voert aan dat het kabinet bij een juridische procedure geen kans maakt.

In de ’grondwet’ voor de internationale luchtvaart wordt bepaald dat aan maatschappijen en passagiers geen kosten mogen worden doorberekend voor het binnen-, uit- of overvliegen van een lidstaat.

„De EU vecht al enige tijd met recht en reden op grond van hetzelfde artikel de hoge heffingen aan die voor vluchten in het Transsiberische luchtruim door de Russische autoriteiten worden geheven. Als het kabinet het tickettaxplan doorzet, valt dus direct bezwaar vanuit Brussel te verwachten. Ik vermoed dat buiten die waard is gerekend”, aldus de jurist.

De opbrengst van de nieuwe tickettoeslag, die op het ministerie van Financiën al de luchthaven-vertrek-belasting wordt genoemd, is geen ecotax bestemd voor een schoner milieu. „Het is belasting, die rechtstreeks wordt toegevoegd aan de algemene middelen”, voert Vreede aan. De tickettax wordt gebaseerd op de Wet Belastingen op Milieugrondslag (WBM). Niet alleen de passagiers – uitsluitend reizigers die vanuit ons land een vliegreis beginnen – maar ook de luchtvrachtsector zou volgens geruchten door de nieuwe maatregel worden getroffen.

„De tax, zoals die nu wordt voorgenomen, zal catastrofaal zijn en tot kaalslag leiden in zowel de reis- als luchtvrachtsector. Internationale luchtvaart is niet mogelijk als een vliegtuig in het land van vertrek moet voldoen aan totaal andere regels dan in het land van bestemming. Harmonisatie van de regels inzake de internationale burgerluchtvaart ligt dan ook voor de hand. In 1944 is daarmee met het Verdrag van Chicago al begonnen.”

Op dit moment is het Verdrag van Chicago ondertekend door 188 landen, waaronder Nederland. In artikel 15 van dat verdrag zijn de kosten voor het gebruik van publieke luchthavens en van luchtvaartfaciliteiten geregeld en worden enkele regels gegeven voor het doorbelasten van die kosten.

Expliciet wordt het verdragstaten verboden om rechten, heffingen of andere kosten in rekening te brengen louter voor de binnenkomst, de transit of het vertrek van een vliegtuig of zich daarin bevindende personen of zaken, dat toebehoort aan een luchtvaartmaatschappij die in een verdragstaat is ingeschreven.

„Het valt juridisch niet vol te houden dat de aanstaande luchthavenvertrekbelasting iets anders is dan een heffing voor het vertrek van een vliegtuig vanaf Nederlands grondgebied”, meent Vreede.

„Het bereide magere milieusausje dat door het kabinet ter rechtvaardiging over de plannen wordt gegoten, moet worden teruggestuurd naar de keuken. Het broeikas-effect mag niet worden gehanteerd als smeermiddel om publiek en politiek een doodgewone belastingmaatregel door de keel te duwen”, besluit hij.

Hoop dat Bos wordt aangepakt, want met Bos zijn we de klos.

Grtzzz
 
Ook al zou het een echte milieu-belasting worden, dan is dit absoluut niet gerechtvaardigd. Waarom zal je je dan afvragen?

De luchtvaart wordt als vervuilend gezien omdat het CO2 uitstoot. Maar waaruit blijkt dat CO2 slecht is voor onze leefomgeving (=milieu)? We ademen het zelfs uit, men doet er over alsof het verontreiniging is...het tegenovergestelde is waar, CO2 is juist een teken van leven.

De theorie van zogenaamde man-made globalwarming is nog nooit bewezen, er bestaat slecht een vermoeden. Alles ligt nog open, de invloed van de zon is bijv. nog lang niet duidelijk, we weten daar nu nog te weinig van af. Hetzelfde met de invloed van golfstromen, magnetisch veld van de aarde, enz, enz.

Maar daar denkt de regering anders over, zij achten de theorie wel als bewezen. De politiek heeft de wetenschappelijke discussie doodsimpel overgeslagen, dat is pas een schande! Hoe is het mogelijk dat op deze "mogelijke theorie" een miljarden beleid wordt afgestemd waarvan absoluut nog niet zeker is dat het enig effect op de temperatuur zal hebben??? :1855:

Kijk naar al die reclames waarin zogenaamde groene financiële producten worden aangeprijsd, kijk naar de enorme investeringen in groene stroom (windmolenparken), kijk naar het belasten van SUV's, heel de klimaathype is één grote goudmijn geworden en heeft helemaal niets meer met het milieu te maken...het draait enkel om geld (blijkt wel uit de belastingvergroening die we nu door de strot geduwd krijgen), meer mensen zouden dat moeten inzien zonder alles zomaar te geloven. Zelfs de VVD werkt er aan mee, valt me tegen van ze.

Let wel, ik ben voor een schone aarde, maar de klimaathype heeft daar niets mee te maken.
 
Er is nog iets opmerkelijks. De ecotax wordt niet geheven op transfer pax. Dat valt met droge ogen niet te verdedigen als je het mij vraagt. Deze pax. zijn nl. 4 maal vervuilend (2 starts en 2 landingen, aangenomen dat zowel de heen- als terugreis via SPL gereisd wordt) in tegenstelling tot point to point pax. die dat slechts 2 maal zijn.

Dus zou je zeggen dat transfervervoer hard aangepakt zou moeten worden omdat dit juist grotere vervuiling veroorzaakt en dat teruggedrongen moet worden. Is het jullie al opgevallen dat reisorganisaties moord en brand schreeuwen maar het doodstil blijft van de kant van KLM?

Voor mij wederom een bevestiging dat je met een goede lobby in Den Haag meer voor elkaar krijgt dan logica doet.
 
Dat valt met droge ogen niet te verdedigen als je het mij vraagt. Deze pax. zijn nl. 4 maal vervuilend (2 starts en 2 landingen, aangenomen dat zowel de heen- als terugreis via SPL gereisd wordt) in tegenstelling tot point to point pax. die dat slechts 2 maal zijn.

4/2 is toch 2? Dan zijn ze toch tweemaal vervuilender :p

*off-topic: waarom werkt de :p smiley niet meer?
 
Back
Top