Eurlings: kans op botsingen in de lucht neemt toe door 'wildvliegen'

FOLBERTS

Active member
28-08-2007 Bron : Luchtvaartnieuws.nl

DEN HAAG - Doordat éénmotorige lichte propellervliegtuigen onaangekondigd het gecontroleerde luchtruim van Schiphol en andere Nederlandse luchthavens binnenvliegen neemt de kans op botsingen toe. Dat schrijft de Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings dinsdag (28 augustus) in een brief aan de Tweede Kamer. Het ontbreken van een transponder zorgt voor een nog groter gevaar door dit ‘wildvliegen’.

Per jaar vliegen negentig kleinere en ultralichte toestellen zonder toestemming van de luchtverkeersleiding het gecontroleerde gebied rondom een luchthaven binnen, zo schrijft Eurlings naar aanleiding van vragen van het kamerlid Paul Tang (PvdA).

Volgens de minister blijkt uit een analyse dat het onaangekondigd binnenvliegen van gecontroleerd luchtruim met name veroorzaakt wordt door de recreatieve luchtvaart. Dit is onder andere het gevolg van onvoldoende vluchtvoorbereiding, navigatiefouten en/of onjuist gebruik van de hoogtemeter.

“Wanneer het onbekende luchtvaartuig geen werkende transponder voert neemt de kans op een botsing toe aangezien het luchtvaartuig niet zichtbaar is op het radarscherm van de luchtverkeersleider”, schrijft Eurlings. Een ander gevaar is dat het onbekende vliegtuig niet worden gedetecteerd door het antibotsingssysteem aan boord van verkeersvliegtuigen.

Eurlings schrijft inmiddels maatregelen te hebben genomen om het gevaar te verminderen. Deze maatregelen richten zich met name op de recreatieve luchtvaart en bestaan onder andere uit een vliegveiligheidcampagne, herclassificatie van het luchtruim en de verplichting tot het gebruik van de transponder en/of radio in delen van het luchtruim.

Campagne
Ook heeft de minister met de sector afspraken gemaakt over wijziging van de gedragscode "Verantwoord vliegen", verbetering van de opleiding en over een protocol voor naleving van eisen aan vluchtvoorbereiding en onderhoud. In de vliegveiligheidcampagne wordt de recreatieve vlieger gewezen op de veiligheidsrisico's van het ongeautoriseerde binnenvliegen van gecontroleerd luchtruim. Daarnaast vinden dit jaar uitgebreide inspecties plaats bij de recreatieve luchtvaart. Eurlings is van mening dat het veiligheidsbewustzijn van recreatieve vliegers "voor verbetering vatbaar is".

Momenteel geldt voor (gemotoriseerde) vliegtuigen rond Schiphol nog geen transponderverplichting. De bedoeling is volgens de minister dat dit in de loop van 2008 wel verplicht wordt gesteld, net als nu al het geval is rond de luchthaven van Eindhoven. Per 31 maart 2008 geldt ook een transponderverplichting voor niet gemotoriseerde luchtvaartuigen, zoals luchtballonnen, zweef- en zeilvliegtuigen.

Op basis van onder andere het aantal meldingen door luchtverkeersleiders zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) nagaan of de genomen maatregelen effect ressorteren. Ook wordt gekeken op welke wijze het luchtruim georganiseerd moet worden gelet op de groei van het luchtverkeer.'

Ik heb denk ik wel een idee. Gewoon toestaan om de transponder ook onder de Schiphol TMA aan te zetten. :)
 
ja alleen beetje jammer voor die airliners die ineens tcas meldingen krijgen op de approach. wordt lastig landen dan.
-===censuur===-

Hoe moeilijk is het om gewoon een kaart mee te nemen.
maar ja gps is veel makkelijker en gaat natuurlijk nooit stuk:1855:


maar om in het verhaal te blijven...
hoe moeilijk zal het zijn om in tcas de software de code 7000 te laten negeren.
 
Last edited:
Beste oplossing is dat ze van bijna 80% het brevet afpakken, omdat dat idioten zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Met dit soort opmerkingen behoor jij volgens mij ook tot de door jouw genoemde 80%.
 
Van begin tot eind onzin....

ja alleen beetje jammer voor die airliners die ineens tcas meldingen krijgen op de approach. wordt lastig landen dan.

De airspace rond schiphol is zo dat er voldoende afstand is tussen het G/A verkeer onder de TMA en het landende verkeer. Met 500 voet separatie gaat TCAS niet schreeuwen tenzij de airliner flink snel daalt maar dat is altijd een probleem, en met juiste procedures goed op te lossen.

Beste oplossing is dat ze van bijna 80% het brevet afpakken, omdat dat idioten zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn.
Hoe moeilijk is het om gewoon een kaart mee te nemen.
maar ja gps is veel makkelijker en gaat natuurlijk nooit stuk:1855:

Ik sluit mij bij de vorige reply aan. Hoewel het wel zonde is om het brevet af te pakken van iemand die blijkbaar geschapen is voor het vliegen en nooit fouten maakt.... :stapelge:


maar om in het verhaal te blijven...
hoe moeilijk zal het zijn om in tcas de software de code 7000 te laten negeren.

Niet moeilijk maar wel totaal onzinnig aangezien ik juist liever een TCAS RA krijg van een 7000 transponder return, dan dat ik er tegenaan vlieg, aangezien je dan meestal ook tegen het toestel dat eromheen zit aanvliegt.

Ik ben blij dat er eindelijk aandacht voor komt. Laat ze die idiote regel van "transponders uit onder de TMA" nou maar eens opheffen. Dat zou al veel potentiele problemen oplossen.
 
28-08-2007 Bron : Luchtvaartnieuws.nl


“Wanneer het onbekende luchtvaartuig geen werkende transponder voert neemt de kans op een botsing toe aangezien het luchtvaartuig niet zichtbaar is op het radarscherm van de luchtverkeersleider”, schrijft Eurlings.

Hoe weten ze dan of er iemand zonder clearance in dat luchtruim zit? :confused:

-Kees
 
Zo wordt het een boeiende discussie, terwijl ik alleen maar bij wijze van flauwigheid de opmerking over de transponder onder de TMA maakte.

Wat ik overigens niet snap is het volgende, maar daar weet een van jullie vast het antwoord wel op.

In het artikel staat transponder niet verplicht, terwijl ik toch meen dat een transponder wel veplicht is in G luchtruim boven de 1200 ft AMSL.

Wie weet overigens wat de definitie van wildvliegen is? :)
 
Lees ook even het commentaar van Ruud Vos op luchtvaartieuws. Goed om de nuance in de zaak te brengen. Buiten de aanval op de nederlandse opleidingen zegt Eurlings helemaal niks nieuws, de datum van het dragen van transponder is al jaren gezet op 2008.

Waar ik me kwaad om maak is hetzelfde als de columnist, waar is het overleg met Knvvl en consorten?

Wat een dwaas die Eurlings.
 
ok ik reageerde mischien een beetje grof met die 80%. maar wat ik af en toe zie op lelystad dat kan echt niet. en dat zijn dezelfde mensen die wel met hun mode a transponder fluitend de tma induiken. waar dus geen hoogte indicatie bij zit en dus tcas ook niet weet hoe hoog die zit volgens mij. (correct me if i'm wrong)
dus laat ik het anders zeggen.
Fouten maken is inderdaad menselijk, maar mensen die geen kaart meenemen, en met zicht waardes gaan vliegen wat eigenlijk niet kan en totaal vertrouwen op apperatuur aan boord, tja daar kan ik me kwaad om maken.
echt ik ben ook weleens verdwaald geweest, maar dankzij goede kaart en communicatie met atc ben ik, zo ver ik het weet, nooit een ctr ingeknald of class A



De airspace rond schiphol is zo dat er voldoende afstand is tussen het G/A verkeer onder de TMA en het landende verkeer. Met 500 voet separatie gaat TCAS niet schreeuwen tenzij de airliner flink snel daalt maar dat is altijd een probleem, en met juiste procedures goed op te lossen.

---> ik heb van een luchtverkeers leider zelf gehoord dat bijvoorbeeld bij de 18R approach dat daar vfr traffic zo dicht in de buurt kan komen dat als hij zijn transponder aan heeft dat tcas wel een echte waarschuwing kan geven waardoor je in principe een go around in zou moeten zetten

maar atc zegt wel vaker dingen dus als dit niet zo is hoor ik het vast wel
 
Last edited:
Hoe weten ze dan of er iemand zonder clearance in dat luchtruim zit? :confused:

-Kees

weleens van primaire radar gehoord? dat is die ouderwetse met die stipjes, werkt nog altijd en redelijk goed ook. heb tijd geleden bij dutch mil gekeken en daar zag je de auto's af en toe over de afsluitdijk rijden.
 
weleens van primaire radar gehoord? dat is die ouderwetse met die stipjes, werkt nog altijd en redelijk goed ook. heb tijd geleden bij dutch mil gekeken en daar zag je de auto's af en toe over de afsluitdijk rijden.

Ik gok op airprox reports van de piloten uit de grote kisten...
 
Hi Thab,

Ik ben het met je eens dat niet iedereen zijn/ haar vlucht even goed voorbereid.

Ik ben vorige week naar Teuge gevlogen vanuit Hilversum. Omdat ik het makkelijk vond ben ik op een gegeven moment maar ten zuiden van de A1 gebleven om zo eenvoudig bij Sierra te komen. Eea ander werd diverse malen gecheckt door Teuge radio.

ZKH PW Alexander bleek later een feestje op het Loo te vieren en het was verboden er over heen te vliegen. Er waren vliegers die dat hadden gemist en die kregen een boete van E 1000,-!

De moraal van het verhaal : Notams goed lezen, dat kan is niet alleen veiliger maar soms ook een stuk goedkoper! Goede vluchtvoorbereiding kan een hoop ellende schelen.

Daarnaast was het heel cool hoe ze in Teuge hun best deden om te voorkomen dat men de fout in ging. Supergasten!
 
ok ik reageerde mischien een beetje grof met die 80%. maar wat ik af en toe zie op lelystad dat kan echt niet. en dat zijn dezelfde mensen die wel met hun mode a transponder fluitend de tma induiken. waar dus geen hoogte indicatie bij zit en dus tcas ook niet weet hoe hoog die zit volgens mij. (correct me if i'm wrong)
dus laat ik het anders zeggen.
Fouten maken is inderdaad menselijk, maar mensen die geen kaart meenemen, en met zicht waardes gaan vliegen wat eigenlijk niet kan en totaal vertrouwen op apperatuur aan boord, tja daar kan ik me kwaad om maken.
echt ik ben ook weleens verdwaald geweest, maar dankzij goede kaart en communicatie met atc ben ik, zo ver ik het weet, nooit een ctr ingeknald of class A

Daar ben ik het mee eens (80% is nogal extreem overdreven). Maar ik ben wel eens met kaart, met uitgebreide voorbereiding, met tweede gebreveteerde piloot, toch in class A terecht ben gekomen (verkeerde interpretatie van de kaart). Snel opgemerkt en opgelost samen met ATC in dat geval, maar dat kan maar zo anders zijn; 't kan iedereen overkomen. En dan ziet niemand het zo zonder Mode C. En een airliner zit er dan maar zo tegenaan....


ik heb van een luchtverkeers leider zelf gehoord dat bijvoorbeeld bij de 18R approach dat daar vfr traffic zo dicht in de buurt kan komen dat als hij zijn transponder aan heeft dat tcas wel een echte waarschuwing kan geven waardoor je in principe een go around in zou moeten zetten

Als je goed communiceert dan is dan met de layout van de TMA heel goed te voorkomen, geloof me. Maar het is makkelijker om de xponder uit te houden; dan heb je minder kans op problemen ja.

Maar hoe gaan we met zijn allen uitleggen dat er een F50/..../A380 is neergestort na botsing met een C152, terwijl TCAS dat had kunnen voorkomen, omdat het te ingewikkeld/teveel moeite was een goede procedure te ontwikkelen voor mode C gebruik?
 
weleens van primaire radar gehoord? dat is die ouderwetse met die stipjes, werkt nog altijd en redelijk goed ook. heb tijd geleden bij dutch mil gekeken en daar zag je de auto's af en toe over de afsluitdijk rijden.

Ja hoor.

Maar dat maakt niet uit.
Lees maar.

“Wanneer het onbekende luchtvaartuig geen werkende transponder voert neemt de kans op een botsing toe aangezien het luchtvaartuig niet zichtbaar is op het radarscherm van de luchtverkeersleider”, schrijft Eurlings.

Ik neem maar aan dat de minister dit soort uitspraken niet zal doen voordat er een team deskundigen naar heeft gekeken en een kiloton aan rapporten is doorgeworsteld.
Primaire radar of niet, we zijn onzichtbaar zonder transponder.;)

Best wel gaaf, ik heb een stealth 150-je. Hadden ze wel in de POH mogen zetten.


-Kees.
 
heb tijd geleden bij dutch mil gekeken en daar zag je de auto's af en toe over de afsluitdijk rijden.

Niet ieder (sport)vliegtuig is te zien op Primary Surveillance Radar (PSR), bijvoorbeeld een houten Jodel of Robin :)

Fouten maken is inderdaad menselijk, maar mensen die geen kaart meenemen, en met zicht waardes gaan vliegen wat eigenlijk niet kan en totaal vertrouwen op apperatuur aan boord, tja daar kan ik me kwaad om maken.

Tsja, waar is de goede oude tijd, bolkompasje, tijd koers en hoogte van A naar B.
Indien het te bizar (zicht en/of wolkenbasis) werd, IFR (I Follow Railroad) verder.

Natuurlijk kwam het voor dat (ook ik) de weg ff kwijt was :eek:

Indien er in de nabije omgeving geen wegbewijzering te vinden was, werd er simpelweg geland bij de eerste de beste boer :biertje:

Positie vragen, praatje maken en weer airborne :grijns:

Het hedendaagse probleem is dat sportvliegers de moderne elektronica zoals kaartlezers, plotters en wat al niet meer, primair zijn gaan gebruiken i.p.v. secundair.
 
Ja hoor.

Maar dat maakt niet uit.
Lees maar.

“Wanneer het onbekende luchtvaartuig geen werkende transponder voert neemt de kans op een botsing toe aangezien het luchtvaartuig niet zichtbaar is op het radarscherm van de luchtverkeersleider”, schrijft Eurlings.

Ik neem maar aan dat de minister dit soort uitspraken niet zal doen voordat er een team deskundigen naar heeft gekeken en een kiloton aan rapporten is doorgeworsteld.
Primaire radar of niet, we zijn onzichtbaar zonder transponder.;)

Best wel gaaf, ik heb een stealth 150-je. Hadden ze wel in de POH mogen zetten.


-Kees.

de minister heeft dus precies dat gedaan. een uitspraak zonder veel deskundig heid. en jouw 150 is dus wel op primaire radar te zien.. als een echo dus zonder heading en hoogte en speed. maar ze zien je zeker wel.
inderdaad die oude houten en linnen dingen zullen niet opgepikt worden.
 
Back
Top