Wat is er nog mogelijk met 42 jaar?

Bigtwin

New member
Leeftijd wordt hier vaak besproken. Toch kon ik alléén iets vinden over iemand die net 30 zou zijn bij het afronden van zijn opleiding.

Nu ben ik 42, na een heel aantal jaren in de ICT, heb ik het daar wel gezien. Nu sta ik dus voor een nieuwe start. Piloot/vliegen lijkt me erg leuk. Maar ja, ik ben dus 42 en heb nog geen brevet.

Is het op de één of andere manier nog mogelijk om nu nog te beginnen en er dan uiteindelijk mijn boterham (met wat beleg) mee te verdienen? Zijn er misschien ook niet zo voor de hand liggende opties?

Alvast bedankt!
 
Hoi,

Dit is wel een grote stap om nog op je 40ste over te stappen naar de luchtvaart. Ik denk niet dat het nog rendabel is om 100.000 euri in een opleiding te gaan stoppen voor een baan als verkeersvlieger. Stel je zou het doen dan krijg je het volgende probleem. Waar kom je aan de bak op je 40ste in de vliegwereld. Je hebt helaas erg veel concurrentie van de jongere generatie.

Persoonlijk zou ik zeggen hou dit baantje die je nu hebt! En als je echt heel graag wilt vliegen. Kan je altijd nog de recreatie luchtvaart in gaan. Dit is bovendien stukken goedkoper!
 
Zeg nooit nooit... Maar je gaat wel een heeeel groot risico aan (tenzij je €150.000 in een sok op zolder hebt liggen). Wellicht kan je ergens aan de bak komen als co in een corporate flight-ops gebeuren. Maatschappijen zoals BA, Lufti en KLM kun je wel vergeten. Misschien dat M 'O Leary (Ryanair) nog wat aan je kan verdienen door je een type-rating aan te smeren tegen "gunstige voorwaarden" ;-)

Persoonlijk denk ik dat een carriere als vlieger voor jou een gepasseerd station is.
 
Bigtwin, ik denk er eerlijk gezegd net zo over als de heren hierboven. Het is simpelweg niet rendabel om nu nog te beginnen aan een vliegopleiding. Je zal pas 45 zijn als je klaar bent (als je al een school hebt gevonden die je aanneemt) en dan moet je ook nog maar afwachten of je aan werk kan komen. Maatschappijen kiezen nou eenmaal voor de jonge garde die nog een hele carriere voor zich hebben. Intussen zit je wel met een schuld van tussen de 100 en 150 duizend euries. En zelfs al kom je wonder boven wonder al direct aan de bak, als piloot ga je op je 55/56e met pensioen, in die tijd heb je die giga schuld nog niet afbetaald denk ik. Dus tenzij je een leuke spaarpot thuis hebt staan, lijkt het me geen goede stap om je ATPL te gaan halen.

Aan de andere kant wil ik nog wel even kwijt: zeg nooit nooit! Als je echt voor de volle 100% zeker weet dat je iets in de vliegerij wilt doen en dat je jezelf je huidige baan niet nog twintig jaar ziet uitvoeren, dan zijn er altijd opties te bedenken . Ga bijv. eerst je PPL halen (prive brevet) en als je er nog steeds veel lol in hebt en er je boterham mee wil verdienen kun je ook je CPL (commerciele brevet) daarop volgend halen. Reclame vliegen, rondvluchten doen, mensen voor geld van A naar B vervoeren in kleinere vliegtuigjes. Ik noem maar wat dingen die je ermee kan doen. Toegegeven, het is waarschijnlijk niet direct waar je aan dacht bij piloot worden, ik weet daarbij ook niet of je hier helemaal van kunt leven of dat je er nog wat naast zal moeten doen, maar het is een optie die je wellicht kunt overwegen.

Good luck, United
 
Jo,

Ik kan wat positievers melden, ik ken en heb zelfs huidige collegas die op latere leeftijd zijn begonnen.
Een baan vinden in NL zal moeilijk worden vanwege de aanname eisen in de verhouding leeftijd/uren.
Buiten NL wordt daar minder aan getilt.
Vergeet ook de corporate sector niet of evt instructeur en daar naast werken

In jou geval zou ik blijven werken en modulair aan de gang gaan.
weet niet of je er bekent mee bent.
-je begint met je PPL
-doet dan de ATPL theorie
-CPL
-Instrumentrating
-multi engine

nogmaals je eerste baan vinden is het moeilijkst voor iedereen, vanwege, je leeftijd zal het niet makkelijk zijn.
 
Ik hoor een hoop mensen praten over "rendabel", maar dat dekt in mijn opinie de hele lading niet.
Ik sluit me aan bij KLIKO. Er is altijd wel wat te vliegen, het hangt er alleen vanaf wat jij op je boterham wil hebben.
De investering zal groter zijn dan de inkomsten, dat is waar... aan de andere kant, als het écht is wat je wilt, go for it.
Zoals KLIKO hierboven zegt, ik heb vreemdere dingen gezien.

*Beer is bijna 37, lowtimer en in de laatste ronde voor een heuse vliegbaan. :)
 
Tja, als je het kan handelen dat een gast van 25 jou verteld hoe het moet: go for it. Waar een wil is, is een weg.

Overigens, kijk ook eens bij eerdere threads over OAT/NetJets. OAT/NetJets stellen geen leeftijdseis, je hebt baangarantie en je kan vanuit NL werken...

Grtz, PH-BB
 
Hallo,

Je bent niet de enige met dit dilemma. Wordt zelf in oktober 39, ben reeds in bezit van PPL en ben er ook zeer ernstig over aan het denken om verder te gaan. Ik kan niet voor anderen spreken maar voor mijzelf vond ik de belangrijkste vraag:

Waarom wil ik het?

Wil ik het omdat je huidige baan niet meer bevalt en je nu zoekt naar iets anders. Vraag jezelf dan af of vliegen de oplossing biedt. Het kan ook 'gewoon' een kwestie zijn van een behoefte aan verandering.

Wil je het omdat je je hele leven al idolaat bent van alles wat met vliegtuigen te maken heeft, je omhoog kijkt iedere keer als je iets ziet vliegen in de lucht, je vroeger al piloot wilde worden, je boekenkast vol vliegtuigboeken staat, je ogen gaan glinsteren als het wordt vliegtuig valt :) enz enz enz. Kortom, is luchtvaart een passie die eigenlijk altijd al in je heeft gezeten. Dan is het wellicht een logische stap.

Ik val in het tweede scenario en ben nu serieus bezig om mijn nieuwe toekomst te plannen. Heb op mijn 18e gesolliciteerd als F16 vlieger maar ben toen helaas afgewezen. Had toen niet de tegenwoordigheid van geest om te kiezen voor de burgerluchtvaart. Dit omdat een luchtmachtpipo met veel goud en strepen als jong broekie tegen mij zei dat ik het vliegen maar moest vergeten en ik dacht dat ik nooit de middelen bij elkaar zou kunnen krijgen. Spijt van. Zeker! Maar terugdraaien kan niet dus kan je je energie beter besteden aan het vooruit kijken.

Overigens moet je realistisch zijn: een baan bij de grote airlines zit er niet in (je bent te duur, te weinig ervaring, concurrentie van jonge garde) maar de GA is zeker een optie, helemaal als je groter denkt dan Nederland alleen. In het buitenland (bijvoorbeeld Engeland) zijn zat vliegers 'op leeftijd' in dienst bij de kleinere regionale maatschappijen. Heb al met aardig wat mensen gesproken ter oriëntatie en steeds komt naar boven dat de kleinere maatschappijen juist waarde hechten aan oudere vliegers omdat deze loyaler zouden zijn. Zij zijn vaak zo blij met hun vaste vliegjob dat de kans dat zij na 500 uur weggaan nihil is.

Mijn advies: steek geen ton of meer in een keer in je opleiding maar begin inderdaad met je PPL. Vindt je het dan nog steeds leuk en merk je dat je er enige aanleg voor hebt, overweeg dan om modulair verder te gaan. Doe je ATPL/CPL theorie bij Skylob of Orbit en vlieg je uren. Mocht het dan mis gaan, dan ben je geen megabedrag kwijt maar is de schade beperkt en ben je in ieder geval een mooie ervaring rijker.

Kijk ook eens naar het Amerika traject. Ga zelf beginnen met de theorie in Nederland en overweeg dan om in Florida mijn JAA CPL te gaan halen. Vervolgens kan je in Nederland je IR halen want ik kom steeds meer tot de conclusie dat dat in de VS niet te doen is als je een JAA IR wilt (maar wellicht kunnen anderen meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden want het is een jungle wat betreft regels en trajecten).

Oh ja, ik weet niet of je een partner hebt. Mocht dit zo zijn, praat er met elkaar goed over. Met name over de investeringen die je moet doen, financieel maar ook qua tijd. Wat zijn de (financiële) gevolgen als je (g)een baan hebt etc etc etc etc.

Afijn, tot zover mijn relaas.

Ongetwijfeld zullen anderen hier aanvullingen op hebben of het eens/oneens zijn met bovenstaande. Let wel: het is vanuit mijn persoonlijke situatie geschreven en ieders privé-omstandigheden zijn anders, wat leidt tot andere beslissingen.

Groet en veel succes met je keuze!
 
Ik geloof dat dit inderdaad wel de situatie beschrijft zoals hij op het moment is.

Als enige "opstekertje," de hier beschreven pensioeneringsleeftijd 55/56 geld alleen bij de grote carriers. Bij de rest kun je over het algemeen tot 65 doorwerken. 10 jaar langer om ervan te genieten, en eventuele schulden te betalen, danwel je pensioen voor te bereiden. Na 65 kun je in de kleine luchtvaart altijd nog als vlieginstructeur doorwerken, zeker op PPL-niveau. (Dan dus niet jouw niveau, maar dat van je eventuele studenten). Ken zelf iemand die nu, ruim over de 70, nog steeds lesgeeft en er veel plezier aan heeft.
 
Ik sluit me helemaal bij bovenstaande berichten aan: als het echt is wat je wilt: ga er voor!

En ja, modulair is voor jou het beste pad als ik het zo zie, maar dat is geen minder leuk pad. In het buitenland (nouja, ik heb alleen kennis/ervaring van mensen uit Amerika en Canada) is het overigens heel normaal om in je leven een paar keer een grote carriereswitch te maken, dat iedereen hier in Nederland er zo moeilijk over doet moet je niet tegenhouden. Vergeet niet: waar een wil is, is een weg!
 
Hey Bigtwin,

Ik vind het shit om de gene te zijn die een andere mening heeft..
Persoonlijk denk ik dat je geen kans maakt bij een redelijke carrier.
G/A zijn denk ik wel mogelijkheden, maar of je daar een redelijke boterham mee verdient?? who knows.

Ik snap het verhaal waar een wil is, is een weg. En ik weet dat het aan motivatie e.d. niet zal liggen maar je moet wel realistisch zijn!

Zou je nu een vliegschool vinden die je wilt opleiden dan zou je rond de 45 zijn als je klaar bent. En dan behoor je tot de low-timers.
Good luck :niet_bli:
Vliegmaatschappijen zijn geen charity instellingen. Ze kijken naar mensen waar potentieel in zit. Die ze kunnen vormen en wat goeie gezagvoerders worden.
Bij een gemiddelde carrier ligt de tijd tot bevordering tussen de 5 en 10 jaar.
In het extreme geval zou je dus 55 zijn als je captain wordt. Heb je op dit moment nog 1 jaar tot je pensioen. Een carrier zou dat nooit doen, waste of time and money. Klinkt bot maar Airlines willen geld verdienen, en geld investeren in iemand die in het slechtste geval maar een jaar captain kan zijn is a waste of money.

Dan komt probleem 2 zoals al eerder beschreven. Je zult naast jonkies zitten van begin 30. Die gaan jou vertellen hoe jij het moet doen. Je zult nu denken prima..
Maar ik denk dat het in reallife minder leuk is dan je denkt!

Probleem 3 is de financiele kant.
Je gaat een schuld aan van 100K plus. Als je bijvoorbeeld wordt aangenomen bij ryanair wordt je aangenomen als cadet. en verdien je het daarbij behorende salaris!. Om je een voorbeeld te geven Trans kent geen salaris schalen meer mbt leeftijd!. je zult onder aan de ladder beginnen.
Nu weet ik niet wat voor een levens standaard je gewend bent. Maar reken erop dat je er enorm op achteruit gaat! Je zult je huidige levenstijl met huis en vakanties misschien allemaal wel moeten opgeven!

Probleem 4 En hier ben ik niet zo in thuis om eerlijk te zijn.
maar je zult een lening moeten verkrijgen die de opleiding kosten dekt.
Ik denk niet dat er een vliegschool is die borg gaat staan, dus dat zul je moeten doen van je eigen huis/salaris.
In mijn opinie een erg groot risico..

Nou nogmaals ik weet dat het allemaal heel negatief klinkt. en ik ben helemaal niet negatief ingesteld. Maar ik vind dat alles soms te rooskleurig wordt voor gedaan als joh als er een wil is, is er een weg. Bullshit
Ten zij je terug in de tijd wilt gaan en van een dubbeltje wilt rondkomen is er misschien een kleine weg ja. Maar op de leeftijd van 42 moet je absoluut geen vet belegde boterham meer verwachten als je uberhaupt al aan een baan komt!.

sorry again... Maar hoor af en toe teveel kut verhalen van mensen die het schip zijn ingegaan, dat ik dit wel moest schrijven..
succes met de keuze....
 
Dank jullie allemaal voor het commentaar. Ik ben positief verbaasd, dat jullie allemaal de tijd nemen voor de soms toch wel zéér uitgebreide antwoorden. Antwoorden waar ik wat aan heb!

Hoewel meer meningen welkom zijn, ga ik een paar van jullie via pm nog wat vragen stellen, want voor mij is het nog geen nee, ook al zijn er minder positieve adviezen bij.

Nogmaals, dank allemaal en ik blijf benieuwd naar andere meningen.
 
Op dit forum zijn meer mensen met dezelfde ambitie maar met een 'moeilijke' leeftijd. Er zijn genoeg threads van '30-jaringen' die dezelfde vraag stellen. Neus hier eens doorheen om een beeld te krijgen van de adviezen die gegeven worden.
 
Jo,

ik ben een redelijke jonge kapitein op de 747, en ook ik corrigeer mn oudere collegas in de rechterstoel als dat nodig is . En die hebben daar zo ver ik weet geen problemen mee. kwestie van instelling en mentaliteit

Wat ik mee wil geven is, er zijn mensen die niet op hun 19e begonnen zijn en toch ook een leuke boterham verdienen en lol hebben in hun vlieg werk, want dat is ook belangrijk.

Idd: er zijn mensen waar het niet bij gelukt is, maar ook daar zitten jongeren tussen. dus status quo(niet de band).
ouderen die het wel gelukt is en jongeren waar het niet is gelukt je kan bezig blijven

Ik blijf erbij: Haal je PPL terwijl je blijft werken, dan kan je inschatten hoe het bevalt en wat je er eventueel voor over hebt.
Een voordeel is dat je werkervaring hebt in je huidige vakgebied, mocht het niet lukken kan je waarschijnlijk terug om centen te maken.

Mocht er het aankomende tekort daadwerkelijk komen gaan de huidige eisen de deur uit en wordt de drempel weer lager.

Wel een kanttekening, wil je perse naar een airline in NL wordt het zeer moeilijk met de huidige eisen

succes

K.
 
NIET meer aan beginnen Bigtwin!

Ik snap dat je misschien bent uitgekeken op je huidige carriere, maar voordat je weer qua salaris op je ouwe niveau zit ben je zeker 10 jaar verder als nog effe €150K aan studieschuld moet aflossen. Vergeet ook niet dat je dan een onwijze inhaalslag moet plegen om nog een redelijk pensioen op te bouwen etc.

Er is een geheel nieuwe generatie vliegers in opkomst: de generatie "will fly for food."

De meeste bedrijven zoeken jonge (naieve/nat achter de oren) gastjes (die ook nog es vet voor hun type rating betalen) die ze makkelijk kunnen laten werken/uitbuiten totdat ze er bij neervallen, niet iemand van 42 die een backbone heeft en ook misschien nog es lastige vragen gaat stellen.

Ben het met De Meester en Altimeter eens: "gepasseerd station". :(
 
Kleine toevoeging die ik net niet heb gemaakt: het gaat mij niet persé om de grote airliners, ook andere alternatieven, die op mijn leeftijd nog aantrekkelijk kunnen zijn om mijn boterham mee te verdienen wil ik zéker overwegen. Zoals al eerder reclame- of rondvluchten of instructeur zijn genoemd. Of eventueel aerobatics? Als ik er maar een boterham mee kan verdienen.

Zijn daar nog goede iedeën over?
 
Of eventueel aerobatics?

Aerobatics vergt veel van je lichaam en ook hier moet je vaak jaren ervaring hebben wil je jezelf 'stuntpiloot' noemen. Ik zou het iets rustiger opzoeken als ik jou was....
 
Instructeur bij een vliegclub of een "gewone" vliegschool is ook op die leeftijd goed te doen. PPL -> CPL -> Instructeur. In de USA een standaard pad voor velen (jong en oud). Je zal waarschijnlijk niet meer doorstromen naar de grote luchtvaart, maar blijf klein en je kan een boterham verdienen. Het zal niet de meest luxe boterham zijn, maar je kan hem echt wel verdienen door datgene te doen dat je het liefste doet: vliegen!

Is Nederland een beperking voor je of kan je ook eventueel naar het buitenland toe?
 
Jo -

Bloed kruipt waar het niet komen kan toch? Als je het financieel kan trekken sluit ik me bij kliko aan.

1) blijf werken en haal je papieren modulair.
2) haal na afronden je CFI/VO papieren
3) ga instruktie geven, netwerken en dit allemaal part-time naast je baan.
4) solliciteer bij de KLS als instructeur, vang goed geld, en na 6 jaar mag je naar de KLM.

Heb je een vrouw? zit je vast aan Nederland? ga naar Afrika, Australie, Amerika of Canada en probeer daar wat uren te boren.

Amerika is je laatste optie in deze aangezien je zonder Green Card vandaag de dag geen kant meer op kan (tenzij je flink wilt lapen voor een - vandaag de dag - waardeloos uren programma)

In Canada en Amerika nemen ze elke dag mensen in hun 40's and 50's ! (om me heen gezien) bij regionals aan op de CRJ and ERJ... Career changers.

Tijdens je opleiding begint het netwerken. Begin rond te vragen, probeer vrienden te maken etc etc.

Blijft een grote gok. Jij en alleen jij kan zeggen of het de gok (want dat blijft het) van 6 getallen waard is.

FD
 
Ik ben het niet met al het advies eens hier.
Het is volgens mij voornamelijk een kwestie van geld over hebben.
Als je 200K Euro over hebt kan je alles, echt alles fast track doen.
Van zero- CPL ME IR in de VS in 5 maanden, naar Europa en full time ATPl examens in 6 maanden. CRM/MCC whatever it's called en voor je type rating(s) betalen.
Heb je in een jaar een rechterstoel bij een vracht bedrijf op een turbo prop.
Niet kieskeurig zijn waar en voor wie je werkt.
Ken persoonlijk iemand die het vorig jaar gedaan heeft, begint nu bij Air Atlantique op de Lockheed Elektra of zoiets.
Is het aan te raden? Weet ik niet, maar het kan dus wel.
Moet je een goede baan opgeven, je huis en kinderen verkopen hiervoor?
Weet ik niet, moet je zelf beslissen.
Schoot me net de naam van nog iemand binnen, binnen een jaar zat hij rechts in een Gulfstream 5, hij is ook begin 40.
Wel zijn eigen bedrijf voor driekwart miljoen euro verkocht, zijn huis en een van zijn Porsches. Echt waar, geen geintje.
 
Back
Top