Hallo,
Je bent niet de enige met dit dilemma. Wordt zelf in oktober 39, ben reeds in bezit van PPL en ben er ook zeer ernstig over aan het denken om verder te gaan. Ik kan niet voor anderen spreken maar voor mijzelf vond ik de belangrijkste vraag:
Waarom wil ik het?
Wil ik het omdat je huidige baan niet meer bevalt en je nu zoekt naar iets anders. Vraag jezelf dan af of vliegen de oplossing biedt. Het kan ook 'gewoon' een kwestie zijn van een behoefte aan verandering.
Wil je het omdat je je hele leven al idolaat bent van alles wat met vliegtuigen te maken heeft, je omhoog kijkt iedere keer als je iets ziet vliegen in de lucht, je vroeger al piloot wilde worden, je boekenkast vol vliegtuigboeken staat, je ogen gaan glinsteren als het wordt vliegtuig valt
enz enz enz. Kortom, is luchtvaart een passie die eigenlijk altijd al in je heeft gezeten. Dan is het wellicht een logische stap.
Ik val in het tweede scenario en ben nu serieus bezig om mijn nieuwe toekomst te plannen. Heb op mijn 18e gesolliciteerd als F16 vlieger maar ben toen helaas afgewezen. Had toen niet de tegenwoordigheid van geest om te kiezen voor de burgerluchtvaart. Dit omdat een luchtmachtpipo met veel goud en strepen als jong broekie tegen mij zei dat ik het vliegen maar moest vergeten en ik dacht dat ik nooit de middelen bij elkaar zou kunnen krijgen. Spijt van. Zeker! Maar terugdraaien kan niet dus kan je je energie beter besteden aan het vooruit kijken.
Overigens moet je realistisch zijn: een baan bij de grote airlines zit er niet in (je bent te duur, te weinig ervaring, concurrentie van jonge garde) maar de GA is zeker een optie, helemaal als je groter denkt dan Nederland alleen. In het buitenland (bijvoorbeeld Engeland) zijn zat vliegers 'op leeftijd' in dienst bij de kleinere regionale maatschappijen. Heb al met aardig wat mensen gesproken ter oriëntatie en steeds komt naar boven dat de kleinere maatschappijen juist waarde hechten aan oudere vliegers omdat deze loyaler zouden zijn. Zij zijn vaak zo blij met hun vaste vliegjob dat de kans dat zij na 500 uur weggaan nihil is.
Mijn advies: steek geen ton of meer in een keer in je opleiding maar begin inderdaad met je PPL. Vindt je het dan nog steeds leuk en merk je dat je er enige aanleg voor hebt, overweeg dan om modulair verder te gaan. Doe je ATPL/CPL theorie bij Skylob of Orbit en vlieg je uren. Mocht het dan mis gaan, dan ben je geen megabedrag kwijt maar is de schade beperkt en ben je in ieder geval een mooie ervaring rijker.
Kijk ook eens naar het Amerika traject. Ga zelf beginnen met de theorie in Nederland en overweeg dan om in Florida mijn JAA CPL te gaan halen. Vervolgens kan je in Nederland je IR halen want ik kom steeds meer tot de conclusie dat dat in de VS niet te doen is als je een JAA IR wilt (maar wellicht kunnen anderen meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden want het is een jungle wat betreft regels en trajecten).
Oh ja, ik weet niet of je een partner hebt. Mocht dit zo zijn, praat er met elkaar goed over. Met name over de investeringen die je moet doen, financieel maar ook qua tijd. Wat zijn de (financiële) gevolgen als je (g)een baan hebt etc etc etc etc.
Afijn, tot zover mijn relaas.
Ongetwijfeld zullen anderen hier aanvullingen op hebben of het eens/oneens zijn met bovenstaande. Let wel: het is vanuit mijn persoonlijke situatie geschreven en ieders privé-omstandigheden zijn anders, wat leidt tot andere beslissingen.
Groet en veel succes met je keuze!