Arie Bombarie
New member
Goede dag,
Ik heb een aantal vraagjes over het bochten maken tijdens het taxiën en tire schrubbing;
Bij deze vraag neem ik als voorbeeld de B737 die geen body gear steering en meesturende achteras heeft; klopt het dat er in iedere bocht op de grond er sprake is van tire scrubbing bij een B737?
Bij een een bocht naar rechts zal het neuswiel naar rechts gaan staan, maar de main gear wielen blijven gewoon nog rechtdoor wijzen, en worden dan als het ware mee getrokken achter de neus aan, maar er moet hier ook een horizontale component op de main gear staan omdat deze anders niet van stand kunnen veranderen lijkt me... Maar omdat de wielen niet zijwaarts kunnen rollen zal dit lijkt me voor tire-scrubbing zorgen...
Zoja, waarom hebben ze dan bijvoorbeeld bij een Boeing 737 geen main gear steering?
En bij de B747 met body gear steering, waarom hebben de wing gears geen steering? Deze ondervinden nu lijkt me toch nog steeds tire scrubbing?
En heeft er iemand misschien wat plaatjes waar de krachten tijdens het bochten maken op de grond duidelijk op staan aangegeven? Dus zodat je duidelijk ziet welke krachten het vliegtuig nou uiteindelijk laten draaien en welke krachten de main gear laten verdraaien?
Alvast bedankt!
Ik heb een aantal vraagjes over het bochten maken tijdens het taxiën en tire schrubbing;
Bij deze vraag neem ik als voorbeeld de B737 die geen body gear steering en meesturende achteras heeft; klopt het dat er in iedere bocht op de grond er sprake is van tire scrubbing bij een B737?
Bij een een bocht naar rechts zal het neuswiel naar rechts gaan staan, maar de main gear wielen blijven gewoon nog rechtdoor wijzen, en worden dan als het ware mee getrokken achter de neus aan, maar er moet hier ook een horizontale component op de main gear staan omdat deze anders niet van stand kunnen veranderen lijkt me... Maar omdat de wielen niet zijwaarts kunnen rollen zal dit lijkt me voor tire-scrubbing zorgen...
Zoja, waarom hebben ze dan bijvoorbeeld bij een Boeing 737 geen main gear steering?
En bij de B747 met body gear steering, waarom hebben de wing gears geen steering? Deze ondervinden nu lijkt me toch nog steeds tire scrubbing?
En heeft er iemand misschien wat plaatjes waar de krachten tijdens het bochten maken op de grond duidelijk op staan aangegeven? Dus zodat je duidelijk ziet welke krachten het vliegtuig nou uiteindelijk laten draaien en welke krachten de main gear laten verdraaien?
Alvast bedankt!