Warnstreik

Alpha Sierra

New member
Luftfahrt
ver.di ruft zu Piloten-Streik bei Lufthansa-Tochter CityLine auf
28.08.2007

Die Vereinte Dienstleistungsgewerkschaft (ver.di) ruft 90 Piloten der Lufthansa-Tochter CityLine zu einem Warnstreik auf. Betroffen sind bis zu 45 Flüge, die zwischen 14 und 16.30 Uhr von München aus und von 17.30 Uhr und 19.30 Uhr von Hamburg aus starten sollten.

ver.di will für die 750 Beschäftigten der CityLine-Cockpits eine Angleichung der Arbeitsbedingungen an das Niveau der Lufthansa Passage erreichen. Neben Vergütungserhöhungen, insbesondere für die Copiloten sei auch eine Obergrenze der monatlichen Flugdienstzeit von 180 Flugdienststunden, die Begrenzung des Flugdienstes auf je fünf aufeinanderfolgende Tage, die Sicherung von elf dienstfreien Tagen im Monat und die Bezahlung von durch den Arbeitgeber angeordneten Diensten am Boden Teil des ver.di-Forderungspakets.

„Es ist nicht gerechtfertigt, dass die Arbeitsbedingungen bei der Lufthansa CityLine im Niveau rund 40 Prozent unter denen liegen, die den Beschäftigten der Lufthansa Passage gezahlt werden“, sagte Jan Kahmann vom ver.di-Bundesvorstand. Die Geschäftsführung des Unternehmens widersetze sich beharr-lich der Aufnahme von Tarifverhandlungen mit ver.di. Der Warnstreik sei ein weiteres Warnsignal an den Arbeitgeber und solle ihn ermuntern, seine Blockadehaltung aufzugeben. Mit weiteren Warnstreiks in den nächsten Tagen sei zu rechnen.

Die Lufthansa CityLine führt innereuropäische Flüge mit Flugzeugen mit bis zu 90 Sitzen durch. Sie gehört zu 100 Prozent dem Lufthansa-Konzern. Für die 1800 Beschäftigten der Lufthansa CityLine am Boden und in der Kabine hat ver.di bereits Tarifverträge abgeschlossen, deren Niveau sich nicht von dem bei der Lufthansa Passage unterscheidet.

Hinweis für die Redaktionen:
Für Nachfragen steht Ihnen der für die Lufthansa CityLine
zuständige Tarifsekretär Ingo Kronsfoth unter der Nummer
0171 / 52 67 86 7 zur Verfügung.


Herausgeber:
V.i.S.d.P.: Harald Reutter
ver.di-Bundesvorstand
Paula-Thiede-Ufer 10
10179 Berlin
Tel.: 030/6956-1011 bzw. -1012
Fax: 030/6956-3001
E-Mail: pressestelle@verdi.de


Wel toevallig dat crew planning mij om 14.15u belt, terwijl ik net mn koffier in mn auto leg, of ik nog lust had even 2 legs te vliegen. Ging toch niet vanwege mn tè vroege dienst van vandaag... sehr schade

servus!
 
Vet

Vet

Dat zeg ik : vet.

Let's kick some Dzjerman behind.
Vind 't toch wel geestig da'k bij die club ben gegaan:grijns:Verkneukel mij nu al van de voorpret als vriendje Froese dit moet gaan uitleggen bij vriendje Mayrhuber.

*verkneukel*
 
Last edited:
voor de duidelijkheid..................

ten eerste (nog) geen mitglied (ben paar weken geleden uitgecheckt)

ten tweede, als ik er toen al van geweten had, had ik meteen 'nee' gezegd, maar er waren nét iets te weinig mensen op de parkeerplaats in munchen die me konden informeren. de crew planung kwam overigens zelf met de conclusie toen ik vroeg wat voor legs het waren, nog voordat ik überhaupt ja/nee had gezegd........ goed genaaid dus als ik die vlucht wel had kunnen nemen en ja had gezegd.... verder no comment
 
voor de duidelijkheid..................

ten eerste (nog) geen mitglied (ben paar weken geleden uitgecheckt)

ten tweede, als ik er toen al van geweten had, had ik meteen 'nee' gezegd, maar er waren nét iets te weinig mensen op de parkeerplaats in munchen die me konden informeren. de crew planung kwam overigens zelf met de conclusie toen ik vroeg wat voor legs het waren, nog voordat ik überhaupt ja/nee had gezegd........ alles klar!?

ik denk dat je me niet helemaal begrijpt; ik had het beter moeten uitdrukken. Het betekende dus dat jij voor een co mocht invallen, die staakte. De capt. wilde blijkbaar wel vliegen, anders was je niet gebeld. Die was dus de Streikbrecher. En dat was op zeker een VC´er. massels
 
:haha: duidelijk, zo had ik het nog niet eens bekeken.
was een gezellig vluchtje geworden dan... ;) ciao
 
Last edited:
ik denk dat je me niet helemaal begrijpt; ik had het beter moeten uitdrukken. Het betekende dus dat jij voor een co mocht invallen, die staakte. De capt. wilde blijkbaar wel vliegen, anders was je niet gebeld. Die was dus de Streikbrecher. En dat was op zeker een VC´er. massels


Of VC, of niet georganiseerd. Beide zijn verplicht zich voor hun dienst te melden, daar ze niet aan de Streik beteiligt zijn. Een ieder die wél staakt, maar níet bij de Ver.Di is, is strafbaar, en kan per direkt op nonactief gesteld worden. Dit valt namenlijk onder Arbeitsverweigerung.

Wat je wél kunt doen is per direct een fax aan het Ver.Di kantoor sturen met je aanmelding per gisteren. Dan ben je weer gecovered voor zover de Ver.Di. mag staken.
 
De capt. wilde blijkbaar wel vliegen, anders was je niet gebeld. Die was dus de Streikbrecher. En dat was op zeker een VC´er

Streikbrecher: Streikbrecher werden Arbeitnehmer genannt, die entgegen gewerkschaftlichem Beschluss nicht an einem Streik teilnehmen

Hoe kan die Capt. nou een streikbrecher zijn als die Verdi weer eens spontaan met zo'n zinloze aktie komt aanzetten? De VC en VC'ers waren niet geinformeerd over deze aktie....kun je ook niet verwachten dat ze er aan mee werken.

Hoe zuur het ook is, en het zijn eikels, maar het is de VC die voor ons kan en mag onderhandelen. Laten we hopen dat ze een dezer dagen tot aktie over gaan, het wordt zo langzamerhand wel tijd.

Groeten, Ben
 
Streikbrecher: Streikbrecher werden Arbeitnehmer genannt, die entgegen gewerkschaftlichem Beschluss nicht an einem Streik teilnehmen

Hoe kan die Capt. nou een streikbrecher zijn als die Verdi weer eens spontaan met zo'n zinloze aktie komt aanzetten? De VC en VC'ers waren niet geinformeerd over deze aktie....kun je ook niet verwachten dat ze er aan mee werken.

Hoe zuur het ook is, en het zijn eikels, maar het is de VC die voor ons kan en mag onderhandelen. Laten we hopen dat ze een dezer dagen tot aktie over gaan, het wordt zo langzamerhand wel tijd.

Groeten, Ben

je hebt gelijk, iemand van de VC kan in de letterlijke zin geen streikbrecher genoemd worden in dit geval. Voor je het nog niet doorhad, de staking is bedoeld om de Ver.di aan tafel te krijgen. Zodat ook zij een onderhandelinspositie kunnen gaan innemen.

PS ook al ben je geen lid van een vakbond, recht tot staken heb je altijd. Lees de bijsluiters er maar eens op na. Het kost je wel salaris. Maar voor de zekerheid staak je liever voor je eigen club, da´s wel duidelijk.

Anyhow, so much for the Unity....
 
Last edited:
Of VC, of niet georganiseerd. Beide zijn verplicht zich voor hun dienst te melden, daar ze niet aan de Streik beteiligt zijn. Een ieder die wél staakt, maar níet bij de Ver.Di is, is strafbaar, en kan per direkt op nonactief gesteld worden. Dit valt namenlijk onder Arbeitsverweigerung.

Wat je wél kunt doen is per direct een fax aan het Ver.Di kantoor sturen met je aanmelding per gisteren. Dan ben je weer gecovered voor zover de Ver.Di. mag staken.

Ten eerste iedereen bedankt die mee gestaakt heeft vandaag.

Variatie, wat je hierboven schrijft is NIET waar. Iedereen, georganiseerd (VC of Verdi) of niet heeft het recht mee te staken indien er een OFFICIELE staking wordt uitgeroepen zoals vandaag. Mensen die niet georganiseerd zijn hebben alleen geen rechtschutz van een vakbond in dit geval. Zo kan iedereen in de Verdi dus ook meestaken indien de VC ooit een stakingsoproep doet. Dat kan ik iedereen ook aanraden want het wordt tijd dat er wat gebeurt hier.
 
Kijk, dit maakt m'n vakantie nog beter. Ben effe weg und jetzt geht's loss.... Goeie zaak.
 
Tja, barberpole, je zult het wel weer beter weten dan ik.

@ Slim. Ik waardeer de poging, maar zoals je zelf al schreef, zonder login kom ik daar ook niet verder... Krijg alleen het login-schermpje te zien.
 
Tja, barberpole, je zult het wel weer beter weten dan ik.

Daar gaat het dus niet om. Netzomin als dit om VC of Verdi gaat. Dit gaat om jou baan en de mijne en de bereidheid daarvoor wat te doen. Lekker stoer lullen in een forum kunnen we allemaal wel maar zal de werkgever weinig storen.

Voor iedereen die geen toegang tot het CLH forum heeft...

Der sogenannte “Warnstreik” ist ein auf ca. zwei Stunden begrenzter befristeter
Arbeitskampf. Ausschließlich Gewerkschaften dürfen zu Arbeitskampfmaßnahmen aufrufen. Auch ein befristeter Arbeitskampf ist ein legales, grundgesetzlich geschütztes Mittel zur Durchsetzung von Tarifforderungen. Bei befristeten Arbeitskampfmaßnahmen ist keine vorhergehende Urabstimmung notwendig. Jeder kann sich beteiligen(dit geldt dus voor iedereen; onafhankelijk georganiseerd of niet). Der Schutz der VC ist auch für Unorganisierte durch Eintritt in die VC gewährleistet (als je bang bent dat de firma je misschien pijn gaat doen kun je beter georganiseerd zijn zodat je ook rechtschutz hebt. Dit heeft niet te maken met of je mag staken of niet). Lassen Sie sich durch niemanden einschüchtern. Verweigern Sie die Arbeit, Sie haben das Recht dazu. Keine Einzelaktionen. Halten Sie sich genau an die Anweisungen, Zeiten etc., die Ihnen von autorisierten ehrenamtlichen und hauptamtlichen Mitarbeiter/innen der VC mitgeteilt werden. Der o.g. befristete Arbeitskampf wird vom örtlichen Streikleiter beendet. Bitte nehmen Sie anschließend geordnet Ihre Arbeit wieder auf. Lassen Sie sich in Folge nicht von Ihren Vorgesetzten unter Druck setzen.
Geben Sie keine Erklärungen ab. Verweisen Sie auf die VC. Lassen Sie sich nicht zu Diskussionen provozieren. Unterschreiben Sie auch keine im Zusammenhang mit dem befristeten Arbeitskampf stehenden Schriftstücke.
 
Ah, hier heb ik het antwoord waarom de VC niets doet:

Volgens de website www.spiegel.de:


29. August 2007

Schrift:
CITYLINE-STREIK
Piloten setzen Ausstand fort

Heute Nachmittag wollen CityLine-Piloten ihren Streik fortsetzen. Da der Arbeitgeber zu keinem Entgegenkommen bereit sei, will die Gewerkschaft Ver.di die Maßnahmen im Vergleich zum Vortag ausweiten. Drei deutsche Flughäfen sind betroffen.

Frankfurt/Main - Keine Einigung im CityLine-Tarifkonflikt: Ab 16.30 sollen heute die Warnstreiks von Piloten der Lufthansa fortgesetzt werden. Davon seien die Flughäfen München, Hamburg und Düsseldorf betroffen, sagte Ver.di-Tarifsekretär Ingo Kronsforth. Die Gewerkschaft will für die im Regionalverkehr bei der Lufthansa-Tochter CityLine tätigen Piloten höhere Gehälter durchsetzen.

Bereits gestern hatten Warnstreiks zu Verspätungen und einzelnen Ausfällen bei innereuropäischen Flügen geführt. Laut einem Lufthansa-Sprecher waren insgesamt 21 Flüge und rund 870 Passagiere betroffen. Ver.di will die Aktionen nun nach eigenen Angaben intensivieren, da Lufthansa weiterhin zu keinen Verhandlungen bereit sei.

Mit den Piloten der Konkurrenz-Gewerkschaft Vereinigung Cockpit hat die Lufthansa bereits Tarifverträge für Piloten abgeschlossen.

sto/dpa

Goed, is (ons) natuurlijk duidelijk dat het hier om Meiers gaat. Dat weet alleen het publiek niet.
 
Ik denk dat de invloed van de KTK (en misschien ook wel LH GF) op de VC zo groot is dat de VC helemaal geen OK gaat geven voor een evt staking bij CLH.

Blijkt ook wel uit het feit dat onze TK vrij weinig van zich laat horen, zij kunnen niets doen zonder toestemming van de VC en aan de andere kant staat de hele piloten troep te wachten op aktie.

Maar, ik ben niet zo thuis in het hele tarif gebeuren dus hoop ik maar dat ik het mis heb.

groeten,
 
Daar ben ik dus ook bang voor en dat is precies de reden waarom we dit geheel zijn opgestart bij de Verdi. De belangenverstrengeling van de VC met de Lufthansa is volgens mij dermate groot geworden dat ze ons niet gaan helpen.
Ik hoop echt van harte dat we het verkeerd hebben en dat de VC straks oproept voor akties maar ik verwacht het eerlijk gezegd ook niet.
 
Back
Top