Vliegmedische Medische Keuring

Pfeter

New member
Heej iedereen,
Aanstaande maandag (27e) moet ik voor de laatste fase medisch gekeurd worden.
Ze vroegen me in een mail of ik "Gelieve mijn medisch certificaat mee wil nemen"
Is dit hetzelfde als het "Aanvraag formulier medische verklaring", dat er als bijlage bij zat, of moet dit nog ergens bij een dokter/stadhuis/ouders verkregen worden..? Of is het normaal dat je geen medische certificaat hebt, omdat je nog nooit medisch gekeurd bent?
Bovendien hoop ik gewoon dat ik me voor niks druk maak en asap kan beginnen bij de KLS :) Alvast bedankt voor de response!
Grz, Peter
 
Ik ben afgelopen 21 augustus naar schiphol-rijk geweest voor de medische keuring voor de KLS en ik hoefde niks mee te nemen wat lijkt op een medisch certificaat of iets dergelijks. Kan me ook niet herinneren dat er bij mij naar gevraagd werd. Het was mijn eerste medische keuring ooit, en ik hoefde alleen mijn paspoort en die 2 ingevulde vragenlijsten mee te menen, die "Aanvraag formulier medische verklaring" en nog een met vragen over je ogen geloof ik, meer niet.
 
okeej, thnx... ik mis alleen het deel van m'n ogen... maar dat is me ook niet thuisgestuurd ...
 
ik moet 11 september naar medische keuring op schiphol rijk voor de NLS, maar ik heb via mail gewoon dergelijke formulieren toegestuurd gekregen die ik moest invullen en meenemen. weet niet of je dat ook hebt, maar misschien heb je er wat aan..
 
Ik ook. Het Aviation Medical Centre belde mij zelf voor een afspraak. Daarbij moest ik mijn e-mail adres geven en kreeg ik een weekje later een bevestigings e-mail met tijden enzo, met 3 bijlages die ik kon uitprinten. Die 2 vragenlijsten, en een roetebeschrijving.

Op welke manier heb jij dan instructies gehad?
 
hetzelfde, maar dan maar met 2 bijlages.... de route en het `aanvraagformulier medische verklaring´ , ik bel nu even voor de zekerheid :p

EDIT: wat een aardige dames daar :D , t was een slordigheidje bij de miepjes, dus idd ook nog iets voor de ogen, wat ik niet had ontvangen, thnx 4 the answers, anders zat ik in het ergste geval met 600€ aan mn broek :)
 
Last edited:
EDIT: wat een aardige dames daar :D , t was een slordigheidje bij de miepjes, dus idd ook nog iets voor de ogen, wat ik niet had ontvangen, thnx 4 the answers, anders zat ik in het ergste geval met 600€ aan mn broek :)

Dat van die 600 euro was nooit het geval geweest, ze zijn erg soepel daar, zo'n vragenlijst zou je daar zo nog even in kunnen vullen. Ik kreeg ook niet de indruk dat ze daar zo'n strak, druk, schema hadden als dat ze deden vermoeden bij het afspraak maken.

Succes verder!
 
Het is alleen nog wachten op het bloedonderzoek, de rest was al 100% in orde. Geen idee hoe lang ze daarover doen, het was afgelopen dinsdag.. En dan weet ik ook niet of ik eerst wordt ingelicht of de KLS eerder (of tegelijk misschien?)
 
Beste heren piloten,

Aangezien ik binnenkort alvast een medische keuring wil gaan doen ben ik me gaan oriënteren op de mogelijkheden die er op dit gebied zijn.
De medische keuring die in het selectietraject van Stella zit kost 324 Euro.
De medische keuring die in het selectietraject de KLS zit kost 600 Euro.
Is er iemand die mij de oorzaak van dit kostenverschil kan uitleggen?

Als ik het mij goed herinner is het zo dat de hersenscan (EEG of iets dergelijks) officieel niet meer vereist is, maar zijn er maatschappijen in Europa die dit nogsteeds wel eisen?
Welke medische keuring kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt.
 
hersenfilmpje

hersenfilmpje

Beste EE,

Ik heb zelf de keuring gedaan bij Aviation Medicat Center, kosten drie nog wat. De arts vertelde me dat de JAR-FCL niet meer het hersenfilmpje vereisen omdat gebleken is dat de minimale afwijking (iets met epilepsie) waar mensen dus nog weleens op afgewezen werden, in de praktijk eigenlijk nooit (of verwaarloosbaar) een probleem bleek te zijn. Het zou dus raar zijn als er maatschappijen zouden zijn die dit nog wel zouden eisen. Maar goed ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.. :D
 
Beste EE,

Ik heb zelf de keuring gedaan bij Aviation Medicat Center, kosten drie nog wat. De arts vertelde me dat de JAR-FCL niet meer het hersenfilmpje vereisen omdat gebleken is dat de minimale afwijking (iets met epilepsie) waar mensen dus nog weleens op afgewezen werden, in de praktijk eigenlijk nooit (of verwaarloosbaar) een probleem bleek te zijn. Het zou dus raar zijn als er maatschappijen zouden zijn die dit nog wel zouden eisen. Maar goed ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.. :D

Juist, zover was ik dus ook. Het zou echter bijzonder lullig zijn als bijvoorbeeld de KLM jou in de toekomst afwijst omdat zij een hersenfilmpje van je eisen en je alsnog daarop word afgekeurd...
Ook het prijsverschil tussen de medische keuringen van dezelfde klasse is mij een groot raadsel :confused:
Waar het mij om gaat is dat ik zeer binnenkort een medische keuring wil doen, en dan graag wel een goede. Over de kosten ga ik echt niet moeilijk doen, maar als de keuring van 324 Euro exact het zelfde is als die van 600 Euro is de keuze voor mij natuurlijk snel gemaakt...
 
Back
Top