Warbird flying in the Netherlands

Surprise

New member
Hallo aan eenieder,

Middels dit onderwerp wil ik polsen of onder de gebruikers intresse bestaat om met een "echte" Warbird mee te vliegen, je moet dan denken aan 1200pk vne 330kts +6-3G voorzien van dual control. Het gaat hier om een Yak3U (uit periode 1944) Dit kan echter uiteraard wel tegen betaling. De kosten zijn ook (helaas) niet laag weinig, mede gezien het brandstofverbruik onderhoud verzekering, aanschafkosten ect Je moet dan denken aan zo'n € 550,= per 15min. Daarnaast is dit( momenteel) alleen voor gebrevetteerde vliegers mogelijk.

Ik zie wel jullie commentaar, opmerkingen op deze

Mvg Rick van der Graaf
 
In kaapstad vlieg je voor veel minder cash in een jet, en als ik al zoveel geld op tafel zou willen leggen zou het ook een spitfire of een mustang moeten zijn.
 
Het gaat hier om een Yakovlev type Yak3 de Russische tegenhanger van de Engelse spitfire en de Amerikaanse mustang. In 1944 kwam deze op 't strijdtoneel en maakte gehakt van de Luftwaffe.

Als het gaat om vliegen met spitfire en mustang dan is het in de meeste gevallen een 'piggy back ride' maw je bent passagier. In het geval van de Yak is er sprake van dubbele besturing waarbij men zelf kan sturen. Dat kan dus in de meeste gevallen bij Spit en Mustang niet, zeker niet in Nederland en omstreken.


gr Rick
 
Last edited:
Lijkt me wel een mooie ervaring. Waar kan je dit doen?
Ik heb nu nog geen interesse, maar misschien over een aantal jaar als ik mijn vliegbrevet heb.
 
Wellicht dat je niet zo'n projekt zelf kunt runnen. Maar ga er vanuit dat met dit projekt niet over een nacht ijs is gegaan. Maw alles is is al rond (financiel) de kist wordt opgebouwd

Denk dat hij bedoelde dat je snel blut bent nadat je een uurtje zelf hebt mogen sturen in zo'n kist!;) :airforce:
 
Kosten zijn hoog (zie uitleg) en wellicht alleen voor de happy few. Echter als je bv met een Mustang mee wilt vliegen dan bedragen de kosten ca 650 a 750 per 15 min en dan kan er vaak niet worden gestuurd.

Gr Rick
 
Het zal absoluut een goede prijs zijn (in vergelijking met anderen) maar op dit moment kan ik van mijn maandsalaris ongeveer 40 minuten vliegen:grijns: Dus vandaar waarschijnlijk de wat sarcastische opmerking van funflying;)
 
Kan ik me wat bij indenken, echter neem van mij aan dat dit vliegtuig niet wordt geopereerd vanuit winstbejag, maar vanuit pure passie en tlc. Daarnaast moet iemand het financiele risico nemen om dit projekt op te zetten.

Alternatief is wel om op div airshows 2008 in Europa naar de kist te komen kijken, meestal is dat gratis.
 
Probleem is, dat ik vaak niet serieus wordt genomen, terwijl je met dergelijke tarieven toch serieus ... wordt genomen ... dus doe volgende week woensdag maar 2,5 uur. De week daarna ben ik er even niet, maar vanaf die week daarna wil ik graag elke woensdagmiddag tot het einde van het jaar een uurtje. :grijns:
 
niemand zegt dat je je project zo maar hebt bedacht, ik denk alleen dat je een beetje de verkeerde onderbetaalde beroepsgroep aanspreekt ;)

Probeer bij een vliegclub een CEO van shell ofzow aan te spreken, hij verdient dat tijdens het poepen, en dat duurt ook een kwartier...

Wij snappen ook wel dat het een passie is, alleen ook passie's hebben grenzen...
 
er zijn als ik het goed heb in nederland al twee Yak clubs,.
die opereren beide niet uit winstbejag,.
maar het op deze manier vlieguren maken gebeurt wel om de kosten over meer vlieguren te delen.
ik denk dat er daarvoor geen markt is..
 
Inderdaad zijn er 2 Yak clubs in Ned. die vliegen met Yak 50, 52 niet met Yak 3,

Het verschil zit in het type vliegtuig Yak 50,52 zijn militaire en aerobatic trainers, de Yak 3 is een fighter in de klasse Spitfire, Mustang De Yak 3 zal worden geopereerd over geheel europa, primair binnen het airshowcircuit
 
Back
Top