Morgen ochtend vroeg uit mn nest (5 uur) gevlogd door een koude douche (nog problemen met mn boiler). Mag al blij zijn dat ik weer stromend water heb hier in Afrika.
Half 6 de auto instappen, eerst even genieten van de schitterende zonsopkomst die net boven de groene bergen uitkomt. Wat is het leven toch goed!
Rond 6 uur aankomen op DGAA (Kotoka International Airport Accra). Eerst langs het meteo bureau voor het laatste weer bericht (radar beelden). Dan naar de vertrekhal om alle papieren bij elkaar te verzamelen. Ik krijg dan een briefing van OPS, status van de kist, hoeveel passagiers en fuel erin is gegoten, weight & balance doorkijken en ondertekenen en even later komt de gezagvoerder binnengewandeld en ik geef hem dezelfde briefing plus het weer voor die dag.
Om half 7 naar de kist toe lopen, fuel nog een keertje checken, walk around doen, preflight setup in de cockpit; in principe alles klaar zetten om de eerste motor te starten. Aangezien de Saab geen APU heeft moeten we een motor laten draaien voor koele lucht en voldoende stroom. De gezagvoerder komt dan na zijn koppie koffie naar de kist toe en we zijn klaar om de rechter motor te starten.
10 Voor 7 komt de bus bij de kist en hopelijk stappen er rond de 30 mensen in onze vliegmasjien! (Er kunnen er 34 in, dus das een goede bezettingsgraad). Natuurlijk mn W&B aanpassen omdat het passagiers aantal nooit klopt na telling van de stewardess... Nadat de eerste motor is gestart vraag ik alvast onze IFR clearence aan, morgen ochtend vroeg een vlucht naar Kumasi, net een uurtje vliegen. De departure clearance is altijd hetzelfde, dus dat is makkelijk: Citylink 603, cleared Accra-Kumasi, W1, FL120, standard departure left turn out at the coastline. Squawk 57.. . Na het laatste weer gekregen te hebben van de toren en de deuren zijn gesloten wordt het tijd voor de linker motor. After start checks, taxi checks, take off checks to the line, below the line en om 7 uur take off! V1, rotate en met 1000 fpm lekker uitklimmen. Morgen ochtend denk ik lekker op de hand naar boven brengen en dan op 12.000 voet de A/P aanklikken voor een smooth ride tussen de wolken!
Na ongeveer een uurtje cruisen op flight level 120 zijn we dan aangekomen op Kumasi. Waarschijnlijk is het slecht weer morgen en wordt het een DME approach beginnend met een DME arc, zal je zien dat ik die ook helemaal mag doen aangezien radar vectoren hierzo zelfzaam zijn! Hopelijk toch visueel binnen brengen wat altijd een uitdaging is hierzo. Heerlijk tussen de bergen binnen komen met 200 knopen is een genot! Na de landing binnen taxien op een motor en de passagiers droppen. Alles weer klaarmaken voor de terug weg en om half 10 ongeveer weer aankomen in Accra (wel met vectors en een ILS)! Papierwerk doen, fuel erin dumpen, nogmaals een walk around en dan zorgen dat we om half 11 de lucht in zijn voor de Tamale route. 12 Uur in Tamale. 14 Uur weer terug in Accra. Lunchen en om 4 uur tijd voor de middag vlucht: Accra, Sunyani, Kumasi, Accra. Rond 18:30 wederom terug in Accra. Natuurlijk het papierwerk doen, kist afsluiten en alvast tanken voor zondag morgen omdat de peut boeren dan een ochtendje langer blijven liggen... Daarna lekker wat gaan eten in het restaurant naast de toren. En aangezien ik zondag niet hoef te werken, een biertje met zons ondergang! Liefst aan het strand! Proost!
Ps, mn rooster: 5 dagen op 2 af, 6 op 1 af, 4 op 3 af. Lekker wisselend en zoals alles in Afrika; onvoorspelbaar!