Advies gevraagt..

remcos

New member
Hallo ik lees al een tijdje dit forum en met namen ''hoe wordt ik piloot''. En dit is weer 1 van de zoveelste topics daar over mijn exuus ;)

Ik ben Remco 22 jaar en ben op dit moment cameraman. Opzich heel erg naar mijn zin maar nu komt het... Als hobby doe ik al 2jaar lang flightsimmen en zo realistisch mogelijk.
Ben onwijs geintersseerd geraakt in alles wat met luchtvaart te maken heeft en volg alle forums dr onder hand wel over.

Alleen ik wil meer ik wil het echte ik wil dicher bij komen dat dat ik nu ben..
Piloot LIJKT me helemaal het einde weet alleen niet wat mn kansen zijn en of ik het straks ook echt leuk vind..

Dus wat zijn de mogelijk heden voor iemand die vbo-3 heeft gedaan en daarna mbo ?

En is het mogelijk om keer mee te lopen weet niet of dat mogelijk is maar lijk me heel intressant en leuk.

groeten Remco
 
Last edited:
Veel vliegscholen vragen minimaal havo als vooropleiding.... Weet verder niet echt wat de mogelijkheden zijn met mbo. KLu zou dan wel kunnen volgens mij.

Gr Edwin
 
'Je hebt een afgeronde schoolopleiding of je zit in het laatste jaar'

Bij de luchmacht kan je inderdaad proberen. Voor andere vliegscholen heb je aan mbo niet genoeg.
 
Met MBO heb je wel zeker kansen. Je hebt de vierjarige opleiding Airline pilot and mangement. En je hebt zo'n gelijkwaardige opleiding in amsterdam. Voor meer info www.kls.nl www.hanzehogeschool.nl.

Dit staat er op kls.nl

MBO-vooropleiding
Als je met een mbo-vooropleiding aan deze studie begint, is het belangrijk dat je je bachelordiploma haalt want de meeste airlines eisen naast het vliegbrevet een havo-, vwo- of bachelor/masterdiploma

mbo niveau 4, met Nederlands en Engels, bij voorkeur in technische richting* en altijd aangevuld met wis- en natuurkunde.

Enigste nadeel is wel dat de meeste maatschapijen minimaal een havo diploma eisen.
Ik weet weet wel dat er hier een paar jongens rond dwalen op het forum. Die er ook met MBO zijn gekomen. Gebruik de zoekfunctie even..
 
Je kan sowieso eens een kijkje nemen bij de DFA, daar kan je hoogstwaarschijnlijk wel aan de slag met een MBO-diploma. Voor meer informatie: www.dfa-fto.nl

En een proefles bij een vliegveld is altijd de moeite waard om te kijken of je het wat vindt.
 
'Je hebt een afgeronde schoolopleiding of je zit in het laatste jaar'

Bij de luchmacht kan je inderdaad proberen. Voor andere vliegscholen heb je aan mbo niet genoeg.

OK dan........
Remcos, negeer D_S, want er zijn mogelijkheden te over.
You just gotta look outside the box.
Opleiding & baan in het buitenland; bv. corporate, want deze markt gaat heel lekker en zal nog lange tijd sterk blijven.
Mensen met geld zullen altijd geld houden!!!
 
Je kan sowieso eens een kijkje nemen bij de DFA, daar kan je hoogstwaarschijnlijk wel aan de slag met een MBO-diploma. Voor meer informatie: www.dfa-fto.nl

En een proefles bij een vliegveld is altijd de moeite waard om te kijken of je het wat vindt.

Ja, je kunt je geld altijd wel kwijt. De vraag is of je een realistische kans maakt op een baan.

Zelf zou ik in ieder geval een Propadeuse (HBO) halen. Dit geeft je een alternatief en staat netjes als je bij een maatschappij solliciteert. In een tijd van krapte wordt iedereen aangenomen, maar als de markt slecht is, kun je je onderscheiden.
 
Heb zelf Mavo en twee MBO studies gedaan en werd zonder problemen aangenomen bij 'mijn' vliegschool. (EPST) Moet wel zeggen dat beide studies luchtvaart gerelateerd ware/zijn. (luchtvaartlogistiek en aviation operations)

Verder, 'Koning Lucht' en 'Rieuw' maakte al goede comments. Minimale eis is inderdaad veelal Havo. Maar er zijn dus wel mogelijkheden.
 
Volgens mij is een HAVO,of in het geval van dutchbird een MBO (luchtvaart) opleiding het meest wenselijke. Opleidingen en maatschappijen willen volgens mij gewoon zeker weten dat je een bepaald werk- en denkniveau hebt.

Correct me if i'm wrong
 
Toch wordt veelal 4 jaar MBO gelijk getrokken met HAVO wat natuurlijk maar 1 jaar meer is dan MAVO. Ik denk dat je meer werk niveau krijgt van een MBO (beroepsopleiding) met alle stages etc dan alleen middelbare school.
 
Back
Top