oudere aspirant piloot: CPL of MPL?

Kazeven

New member
Hoi, ik zal me allereeerst even voorstellen.

Ik ben Kazeven, vriendinnetje van iemand die heel graag piloot wil worden.

Mijn vriendje is wat ouder. Hij heeft eerst een andere studie gedaan, maar het is bij hem gaan kriebelen.. Als hij zijn studie eerst afrondt (anders vermoorden zijn ouders hem:grijns: ) en daarna een vliegopleiding doet zal het erom spannen of hij voor zijn 30ste klaar is.

Nu heb ik op dit forum al gemerkt dat vliegtuigmaatschappijen eerder een baardmans met een bommengordel om zijn lijf aannemen dan een dertigplusser..
Het dilemma: Er komt een versnelde vliegopleiding (MPL,) maar ik lees op dit forum geen goede reacties hierover.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Gewoon voor CPL gaan met als risico dat je net dertig bent en van de opleiding af komt en geen hond je wil hebben? Of voor het MPL gaan, waarbij je een stuk minder mag dan een andere piloot, maar waarbij je wel eerder klaar bent en dus nog een kans maakt je brood te verdienen met vliegen..

Zijn er mogelijkheden om naast een MPL baan nog bij te lessen tot CPL?
 
Volgens mij loopt er nu een topic over MPL ergens anders op het forum FD. ;)
Maar volgens mij is dat nog niet mogelijk, dus denk ik dat de mogelijkheden beperkt zijn.
 
En ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen er ook heel voorzichtig mee zullen zijn aan het begin, het is voor hen ook nieuw. En er zijn er nog genoeg op de markt met het bekende CPL....
 
Op de open dag van Stella vertelden ze ons dat je eerst moest solliciteren bij een maatschappij voor je aan MPL begon. Dan zou hij kunnen solliciteren als hij klaar is met zijn studie, op 28 jarige leeftijd. Dan heb je al een baan als je aan de opleiding begint. bij Stella waren ze er zelf ook niet erg enthousiast over. Maar ja, dan stuurt hij zijn sollicitatiebriefje op een leeftijd van 28 i.p.v. 30 naar de maatschappijen..
 
Het nadeel is, dat er op dit moment nog té veel mensen met een CPL/IR rond lopen. Persoonlijk denk ik, dat als een maatschappij moet kiezen, ze toch kiezen voor een CPL/IR die al binnen is, dan iemand die nog aan de opleiding moet beginnen.
 
Als hij KLS gaat doen is het zeker geen probleem.
Recentelijk zijn 2 klasgenoten van mij aangenomen (bij KLM), beiden 30 lentes jong, en al een studie achter de rug...
 
KlS hadden we idd ook al in gedachten. De 30ste gaan we naar de open dag! Is het trouwens normaal dat de KLS je geen mail of post na inschrijving van open dagen stuurt?

In ieder geval, bedankt voor de adviezen!
 
Air Berlin doet nu een semi-interne opleiding met sollicitatie vooraf. Deze opleiding leidt op tot het MPL. Max. Leeftijd geloof ik 34.
 
Back
Top