Getting cold feet.

Wat een hoop gezeur van Mr. X zeg. Als je een beroepskeuze test nodig hebt om te weten dat je piloot wilt worden dan kan je maar beter gaan boekhouden idd.

Laters
 
Als ik jou was dan zou ik er juist lering uit trekken. Ik denk dat wat ik zeg hetgene is wat de meesten van mijn collega-vliegers zouden zeggen.

We zijn allemaal jongens en meiden die keihard hebben moeten werken om onze jeugddroom werkelijkheid te maken. Voor de meesten van ons is er nooit twijfel geweest en zijn we vanaf dat we konden lopen geintigreerd geweest door luchtvaart. Het is veel meer dan een baan voor de meesten van ons, maar een way of life. De passie die wij in ons beroep hebben kom je bij (ik noem maar wat) een accountant niet tegen. Als je piloot wilt worden dan moet vliegen jouw ultieme droom zijn.

Als jij dan hier post dat je naar aanleiding van een beroepskeuze-test hebt besloten om piloot te worden dan schiet dat bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Accountancy, een goede keuze.
 
Als niet-piloot vind ik het ook zonde dat je er van afziet. Mocht je nog van gedachte veranderen, bezoek de pilotendag eens bij de luchtvaarthobbyshop in Oude Meer ( www.lhshop.nl ). Elk jaar is daar in oktober een piloten/vliegscholendag, waar je ervaringen kunt horen, waarom je ervoor zou moeten kiezen etc. Heel interessant, leerzaam en je houdt er nog contacten aan over ook! ;)
 
Als jij dan hier post dat je naar aanleiding van een beroepskeuze-test hebt besloten om piloot te worden dan schiet dat bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Accountancy, een goede keuze.

Hoewel Sander het in eerste instantie een beetje bot bracht, heeft ie wel gelijk. De meeste van ons leven en ademen al luchtvaart vanaf dag één.
De motivatie om het echt te willen, zul je gedurende opleiding hard nodig hebben. Heb je die motivatie al niet in het begin, dan denk ik dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
 
Je kunt er best later achterkomen dat je wilt gaan vliegen, daar is helemaal niets mis mee. Een beroepskeuzetest helpt je daarmee wellicht op de goede weg. Wat ik ECHT NIET snap is hoe je van piloot naar ACCOUNTANCY gaat.

Maar goed, ieder z'n meug, succes!
 
Wat ik ECHT NIET snap is hoe je van piloot naar ACCOUNTANCY gaat.

Maar goed, ieder z'n meug, succes!

Tsja, je kunt ook Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gaan studeren om er pas later achter te komen dat je wiskunde niet zo leuk vindt! Waste of time.

X. Als cijfertjes jou liggen, prima, ga accountancy studeren. Als mandenvlechten jouw ding is, ook goed. Het gaat er om dat je nu eens iets doet dat je gaat afmaken. Iets waarbij je voldoende tijd overhoudt om ook leuke dingen te doen (bier, frunniken aan meisjes/jongens, bier). Iets waarbij je af en toe met een volkomen open mind jezelf af kan vragen wat je bezielde toen je hals over kop aan de KLS-selectie begon. Als je na het mandenvlechten nog steeds niks beters kan verzinnen dan dat je wilt vliegen, then so be it.

Maak je geen zorgen, je bent nog jong zat. Het zal je verbazen hoeveel mensen een (of meer!) valse start(s) maken. Dus concentreer je nu even op iets anders. En ja, Sandertje heeft een punt.
 
Ik snap alle reactie's, maar om dan zo uit de hoek te komen als Sandertje in zijn eerste post vond ik een beetje waardeloos.
Sommige weten precies wat ze willen, andere moeten eers geprikkeld worden.
Met beide beslissingen is niets mis, het leid uiteindelijk tot hetzelfde resultaat.

Waar ik achter ben is dat vliegen een droom beroep is....
Het is echter niet mijn droom beroep.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou alsnog heel graag willen vliegen voor de kost. Maar de overgrote passie om te vliegen is (wellicht nog) niet aanwezig bij me. Dan kan ik nu wel het gaan 'proberen' maar daar word niemand wijzer van. Zo zal ik het ook zeker niet halen omdat je zo gemotiveerd moet zijn.

Ook geloof ik dat ik met een reguliere opleiding veel meer plezier zal hebben van mijn jonge jaren. Ik heb nooit een studenten leven gehad en ik krijg daar hoe langer hoe meer zin in. Ik ga nooit uit, ik rook en drink niet maar heb wel het gevoel dat ik al veel heb gemist in mn leven. Daar heb ik genoeg van en wil toch eens gaan genieten van mijn leven.

Nog even over de grote stap van Piloot naar Accountancy, ik was op school erg goed met cijfers en wiskunde lag me goed. Het is makkelijk voor me en ik hoefde me niet veel in te spannen voor goede punten.
Donderdag avond is er een informatie avond waar ik naartoe ga. Niets staat er nog vast, maar ik wil wel binnen nu en een week besluiten wat ik wil doen. Door deze ongein ben ik alweer 2 jaar kwijt en daar báál ik als een stier van.
Wie weet waar ik terecht kom.
 
Ik ben zelf na vele jaren rechten te hebben gestudeerd overgestapt naar het vliegen (net paar maanden terug selectie gehaald, wacht nog op medical uitslag), maar dat het er al vroeg inzat kan ik beamen alleen was ik er eerder nog niet klaar voor (stukje volwassen worden). Ik heb het er dan ook goed van genomen tijdens mijn studententijd dus teveel gestapt, teveel gedronken en noem maar ook (enige dat ik niet heb gedaan is roken) dus ook Mr. X geef ik gelijk dat ie even wilt gaan leven, misschien heb je dit nodig om volwassen te worden en kom je inderdaad over twee jaar terug bij de KLS (of waar dan ook). Geniet van je studentenleven, doe alles wat je later als familie man niet meer mag doen en denk er tzt nog eens rustig over na. Je bent jong zat. Maar als je eenmaal de knoop doorhakt en voor het vliegen gaat maak je dan alleen druk over het aantal uren dat je in de lucht zult zitten (hoe meer hoe beter lijkt me) en niet over loon, financiering en zeker niet het eventuele aanzien dat je wel of niet krijgt. Jij moet het leuk vinden, dat is het enige dat telt. Succes met je keuze!
 
Nog even over de grote stap van Piloot naar Accountancy, ik was op school erg goed met cijfers en wiskunde lag me goed. Het is makkelijk voor me en ik hoefde me niet veel in te spannen voor goede punten.

Ik denk dat het ook maar beter is dat Mr. X maar niet gaat vliegen. Het risico wordt des te hoger als je er niet helemaal achter staat. En aan een ongemotiveerde collega in de cockpit hebben we ook niks.

Aan de andere kant.... een baan "waar je je niet teveel voor hoeft in te spannen"?? Go for it!

PH-OAT said:
...dus ook Mr. X geef ik gelijk dat ie even wilt gaan leven

Ja, want wat mis je toch veel als je een vliegopleiding gaat doen!
 
Sommige mensen verdienen echt een dreun van FD met zn Jeppesen kit.

Reken maar dat je dan "sit en stars" ziet !

FD (niet goed met cijfers, en drink wel -- geloof me, heb een glaasje nodig af en toe!)
 
Ja, want wat mis je toch veel als je een vliegopleiding gaat doen!

Je zult zelf ook begrijpen dat ik dat niet bedoel, maar als Mr X dat (among other things) aanhaalt om twijfel te hebben ga dan wat anders doen. Misschien dat ie er later ooit klaar voor is, al geef ik je meteen gelijk dat een ongemotiveerde collega niet wenselijk is.
 
Als je piloot wilt worden dan moet vliegen jouw ultieme droom zijn.

Wat een BS Sandertje. Misschien moest jij er hard voor werken en wilde je het vanaf dat je kon lopen. Maar dat geldt niet voor irdereen.

Ken er genoeg die géén luchtvaart ´ademden en dachten en leefden´maar nu wel op een linkerstoel zitten....ja inderdaad een LINKERSTOEL. Waarom? Ze wisten niet wat ze wilden na hun studie en piloot verdiende wel lekker.

Ken zelfs iemand die F-16 piloot was (nu KLM) die eigenlijk nooit echt behoefte had om F-16 piloot te worden. Hij was leraar Engels maar dat was ´niet zo leuk´.
Besloot op een middag zo´n bon van de Nieuwe Revue/Panorama in te vullen. Anderhalf jaar later vloog hij F-16.

Dus je komt er alleen met motivatie?? Dat geldt voor velen, maar lang niet iedereen.
 
"En meneer... verteld u eens... waarom wilde u vlieger bij de KLM worden?"
"Ach... ik vond zo'n bon in de Panorama en dacht, dat zal wel lekker verdienen..."

Geef nou nog eens antwoord op je eigen vraag?
 
Wat een BS Sandertje. Misschien moest jij er hard voor werken en wilde je het vanaf dat je kon lopen. Maar dat geldt niet voor irdereen.

Ken er genoeg die géén luchtvaart ´ademden en dachten en leefden´maar nu wel op een linkerstoel zitten....ja inderdaad een LINKERSTOEL. Waarom? Ze wisten niet wat ze wilden na hun studie en piloot verdiende wel lekker.

En pappie en mammie hadden wat geld te veel zeker.
Niks mis mee hoor, absoluut niet.
Uiteindelijk interesseert het niemand hier wie of hoe of waarom je piloot wordt.

Topic opener twijfelt duidelijk en krijgt aldus goedbedoeld advies.
 
Erg grappig is het niet dat een aantal mensen hier hun eigen levensverhaal projecteert over dat van Mr. X en daar vervolgens een negatieve draai aan geeft.

Ik zeg: Mr. X. verdient respect door de in zijn ogen juiste beslissing te nemen.

Ik ken teveel mensen, waarbij het niets geworden is.
Dat risico zit erin en als je dit niet kunt, wilt of durft te nemen, dan moet je het gewoon niet doen.
 
Ik heb het hele verhaal niet helemaal door gelezen maar een ding komt overeen met hoe ik het gedaan heb.
Een verschil is dat ik in de luchtvaart ben opgegroeid. Vliegen was dus eigenlijk bijna vanzelfsprekend.
Tot mijn moeder mij, na toegelaten te zijn tot de NLS, vroeg: wat zou je nou gedaan hebben als je niet was aangenomen? Toen ging het 19 jarige lampje bij mij branden.
Kwam uiteindelijk in bijna dezelfde twijfels als X terecht (wel zoveel geld uitgeven als je, even, niet zeker meer bent).
Ben anderhalf jaar gaan werken in allerlei (rot) baantjes om wat meer van de arbeidsmarkt te zien. Daarna selectie MLD gedaan en aangenomen.
Nu zit ik met 24 fat dumb and happy op de rechterstoel van een Boeing als jongste FO van het bedrijf.

De moraal?

1 Als je twijfelt is dat niet erg.
2 Ga lekker even wat anders doen en dan kon je er altijd nog op terugkomen.
3 Je bent nooit te oud. Eerder te jong!
4 Zuip jezelf in godsnaam eens helemaal de johova in.. je zult het nog nodig hebben mocht je ooit gaan vliegen :grijns:
 
Back
Top