Even voorstellen plus probleem

PH-1296

New member
Hallo allemaal,

Naar wat gegoogle kom ik op deze site en precies de site die ik zocht :D

Ik ben dus Ph-1296, ben 18 jaar en zit in mijn examenjaar van het VWO. Ik ben dus van plan om eerdaags het aanmeldingsformulier op te sturen naar de KLS. Na heel wat discussies, ben ik tot de keus van de KLS gekomen en zo ook mijn probleem, waar ik liever niet al te diep op in wil gaan. 2 jaar geleden heb ik een taakstraf moeten uitvoeren van 30 uur wegens graffiti op de muur (klinkt erg klein, maar geen zin om er uitgebreid op in te gaan . Ik heb toen mijn gehele verantwoordelijkheid opgenomen en heb bekend. Ik was benieuwd of hier ook mensen lopen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt en of er nadrukkelijk wordt gevraagd tijdens de selectiefasen. Ik ben namelijk van mening dat ieder mens wel eens wat in zijn jeugd heeft gedaan, dat niet door de beugel kan.
 
Last edited:
Belletje naar justitie wagen. Waarschijnlijk dat de aantekening op je "strafblad" kwijt gescholden is, omdat dit voor je 18de gebeurd is. ;)
 
Last edited:
Nou nee, ik was toen 16 jaar.

p.s. Ik vind dit na wat gegoogle op een politieforum.

hey,

ik had even een klein vraagje.
ik heb afgelope maand mijn kls selectie met succes afgerond en mag binnenkort beginnen bij de kls..
maar ik heb nu een brief thuis .. over antecedanten onderzoek of iets dergelijks..
dat wil zeggen dat ze gaan kijken of je een goed gedrag hebt gehad in je jeugd..

maar ik heb een xtje een taaktraf gehad van 15 uur wegens beledeging van een persoon. in het openbaar..

dus mijn vraag is kan dit een reden zijn voor afwijzing bij de luchtvaart school ?

mvg.

Bron: Politieforum

De beste man had daar als nickname KLS kerel. Ik begrijp dat je niet op een openbaar forum wil reageren en het is toch een pseudoniem, maar wil degene die dit gepost heeft, mij een PM sturen ?

BVD
 
Liemac, partner in crime!

Ik heb zelf maar liefst 100 uur af staan wassen in het bejaardentehuis en een nacht in de cel gezeten wegens grafitti toen ik 17 was, maar het is allemaal goed met me gekomen. Na je 18e word strafblad kwijtgescholden voor minder ernstige vergrijpen. Tegenwoordig blijft het wel in je file staan, maar er wordt niets mee gedaan, en dus ook niet tegen je gebruikt.

Er was dus in mijn geval zowel nij de school als bij de AIVD niets over bekend, dus had het ook geen gevolgen. Maar, let op, je kunt dus pas selectie doen na je 18e, dan weet je zeker dat ze er niet over gaan vallen.

Trouwens: Haal je naam weg uit je post, want anders komen ze er alsnog achter.

Gr.

Q-Nimbus (die nog steeds geniet als ie vanuit de trein een piece van 'm ziet van 10 jaar geleden :D)
 
Q-nimbus,

Dan heb ik het getroffen, gezien het feit ik eigenlijk iets soortgelijks uitgevreten heb als jij :D. Maar even zonder dollen, wat heb jij gezegd toen ze vroegen of je ooit in aanraking met politie/justitie bent geweest ? Lijkt me dat je een betere indruk achterlaat dat je het vertelt. Laat meteen een beetje integriteit en verantwoordelijkheid achter.
 
Er staat op je aanmeldformulier: "In aanraking geweest met justitie: ja/nee"
Helaas kan je er niet omheen dat dit een 'ja' moet zijn. In deze tijd bestaat een strafblad niet meer. Alles wordt in het Justitieel Documentatie Register opgenomen. De aantekeningen in dit register blijven ook staan na je 18e verjaardag. Ze zullen het zeker te weten komen als je wordt nagetrokken. De vraag is alleen: Hechten ze hier nog waarde aan, omdat het voor je 18e levensjaar plaats vond. Ik zou het zelf niet durven zeggen, omdat ik nooit in een dergelijke situatie heb gezeten. Maar als ik jou was, zou ik gewoon even de KLS opbellen of mailen met je vraag. Natuurlijk niet erg leuk, maar weet je wel waar je aan toe bent.

Succes en laat nog even weten hoe ze hier tegenover staan.
 
Overigens, als je een verklaring omtrent gedrag moet aanvragen, kijken ze of het feit dat je gepleegd hebt, relevant is vwb je functie. Echter, voor een schilder zal ik nooit in aanmerking komen, maar ze zullen toch niet denken dat ik de cockpit met graffiti onderspuit :D

Maar, ik zal ze wel bellen of een mailtje sturen een dezer dagen.
 
Q-nimbus,

Dan heb ik het getroffen, gezien het feit ik eigenlijk iets soortgelijks uitgevreten heb als jij :D. Maar even zonder dollen, wat heb jij gezegd toen ze vroegen of je ooit in aanraking met politie/justitie bent geweest ? Lijkt me dat je een betere indruk achterlaat dat je het vertelt. Laat meteen een beetje integriteit en verantwoordelijkheid achter.

In aanraking geweest met justitie: NEE.

Bureau halt is er namelijk om dit soort vergrijpen te straffen zonder tussenkomst van justitie. Gewoon 'Nee' invullen. Als ze bij een interview ernaar vragen, dan moet je niet liegen maar gewoon vertellen wat er is gebeurd.
 
Dit was geen bureau halt hoor. Ik kreeg een officiersmodel met daarop de eis van 30 uur. Denk dat jouw vergrijp ook niet via HALT is afgedaan. Maximum dat je via HALT aan taakstraffen kan doen is 20 uur.
 
Misschien heb je wel gelijk, het is lang geleden. Wat ik wel weet is dat de uitvoer van de straf via HALT verliep; er kwam eens in de zoveel tijd een slavendrijver van HALT langs om te kijken of we het wel goed deden :grijns:.

Als ik er zo over nadenk kreeg ik volgens mij inderdaad een brief van de officier van justitie.

Maar, mijn punt blijft staan; vanaf je 18e begin je met een schone lei, dus gewoon 'NEE' invullen.
 
Maar als ze erachter komen, ben je ontzetten de l*l :eek: en zit je met een schuld van 100+K + geen baan. Dit lijkt mij in elk geval minder prettig dan het gewoon opbiechten en dan laat je ook een betere indruk achter.

Maar in ieder geval, het stukje wat ik gevonden heb op dat politieforum, vind ik wel interessant, want die jongen heeft dus 15 uur taakstraf gehad en was de selectie door. Dat was in 2006 en toen was dat strafblad afgeschaft en blijft alles volgens mij 10 jaar geregistreerd. Maarjah, ik wacht wel af en je kunt altijd nog in hoger beroep gaan, als je naar aanleiding hiervan wordt afgewezen.
 
Last edited:
Maar als je erachter komen, ben je ontzetten de l*l :eek: en zit je met een schuld van 100+K + geen baan. Dit lijkt mij in elk geval minder prettig dan het gewoon opbiechten en dan laat je ook een betere indruk achter.

Maar in ieder geval, het stukje wat ik gevonden heb op dat politieforum, vind ik wel interessant, want die jongen heeft dus 15 uur taakstraf gehad en was de selectie door. Dat was in 2006 en toen was dat strafblad afgeschaft en blijft alles volgens mij 10 jaar geregistreerd. Maarjah, ik wacht wel af en je kunt altijd nog in hoger beroep gaan, als je naar aanleiding hiervan wordt afgewezen.

Geloof me maar, don't worry m8! Ik heb er ook noooooit meer wat over gehoord. Ik zou niet de KLS bellen, slapende honden enzo...
 
Bureau HALT is inderdaad zonder tussenkomst van justitie. Ben je alleen in aanraking geweest met de politie! Ik zou er overigens niet zonder meer vanuit gaan dat je op je 18de met een schone lei begint, ik heb 5 jaar een aantekening achter mn naam staan! Mij is er echter wel bijverteld dat het geen consequenties diende te hebben voor een latere carriere (had ook niet echt een ernstig vergrijp)
Heb zelf 8 uurtjes moeten schoonmaken op een opvangboerderij voor oude en zieke ezels..

Ik heb het bij het PO2 voor de luchtmacht ook verteld en ben hier ook doorgekomen. Ik zou het in ieder geval altijd vertellen als ze ernaar vragen.

succes
 
Als jij 'nee' invult op je aanmeldformulier en het komt later toch ter sprake, snij je alleen jezelf in de vingers. "Maar waarom vul je dan nee in?" Q-nimbus geeft al aan dat het enige tijd geleden is bij hem. Misschien was dat nog voor 2002 en werd het inderdaad na zijn 18e verwijderd. Nu liggen de regels anders en het is dom om er klakkeloos vanuit te gaan dat er niets vermeld staat. Mail anders via een vriend z'n account o.i.d.

Ik ga m'n koffer maar eens inpakken en wens jullie allen een fijn weekend!
 
@ Thomas. Je hebt 5 jaar dus een aantekening achter je naam staan, dus klopt het dat jij met justitie in aanraking bent geweest ?

Overigens, ik denk dat de beste mensen van vliegopleidingen zich nu ook wel realiseren dat er voor 2002 ook studenten daar hun opleiding hebben gedaan met mogelijk iets strafbaars in hun jeugd. Ik denk dan dat het misschien wel logisch is, dat zij er niet zo zwaar aan tillen als je voor je 18e iets hebt gedaan. Verder, denk ik dat er ook wel verschillende gradaties zijn. Iedereen overtreedt toch wel eens regeltjes ;)
 
Beste mede criminelen -

Tijdens mn 1e jaar HAVO/VWO mocht ook ondergetekende (toen 14 jaar oud) zich melden om 04:30 bij de lokale brandweer voor een leuke video en 12 uur lang straten schoonmaken, daar ondergetekende partner in crime was bij het bijwonen van een vuurtje in de prullenbak van het lokale park wat in de vlam schoot (de prullenbak) door het vroegtijdig afsteken van vuurwerk op 30 Dec. 19nogwat.

Had 4 jaar later toch echt mn CPL opzak, en een paar maanden later mn eerste baan.

Vraag me niet hoelang het duurd voordat het niet meer terug te vinden is wat je hebt gedaan, maar daar je onder de 18 bent lijkt het me sterk dat het uberhaubt op je records voorkomt.

Maar, beetje rondbellen, en denk dat je er binnen 10 minuten zelf achter kunt komen.

En mocht het ooit ter sprake komen, ga jij ze vertellen hoe je jong en dom was, en hoe het je een beter en slimmer mens heeft gemaakt. (aka jij hebt het negatieve in iets positiefs weten te maken)

FD (planning on taking part in Oceans 14 soon -- my current gig is not paying my bills)
 
Last edited:
Bedankt voor de tip FD partner in crime :D

p.s. Sorry dat ik in een dag al zoveel berichten plaats, ik spam niet hoor! Vond het toch wel noodzakelijk om wat ervaringen en tips te weten :)
 
@ Thomas. Je hebt 5 jaar dus een aantekening achter je naam staan, dus klopt het dat jij met justitie in aanraking bent geweest ?


Nee geen justitie, alleen politie! Die gaven de keus of halt of door naar justitie, omdat ik minderjarig was kwam ik in aanmerking voor bureau halt.
Je bent geen crimineel dus inderdaad wat FD zegt, buig het om in iets positiefs!! Iedereen is jong en soms doe je net ff iets wat jij als grap beschouwt en de staat niet!! Maar er zijn natuurlijk grenzen..!
 
leuk, allemaal ex-schrijvers hier...haha. Ik geniet ook altijd nog als ik een oud pieceje zie. Nooit gepakt trouwens.

Alles wat voor 18e gebeurd, blijft geregistreerd staan. Echter zijn deze gegevens voor niemand beschikbaar, behalve voor justitie zelf.
 
Ik vind dit:

Wees eerlijk. Als ze er niet naar vragen is het misschien raar om er zelf over te beginnen (je vertelt ze ook niet zomaar wat voor kleur je dekbedovertrek heeft; als het ze boeit dan merk je dat wel). Maar als ze dat doen; zeg het dan gewoon. Waarom je het deed (je was jong en onstuimig), wat je er van geleerd heeft (dat het nederlandse rechtssysteem zo corrupt is als de pest, of dat de beste manier om grafitty te verwijderen groene zeep is), en waarom je dat nu niet meer zou doen. Bovendien is het niet zo dat je een meisje van 8 verkracht, of een bejaarde beroofd hebt...
Als jij aanmenelijk kan maken dat je het nu niet zou doen, dan is er geen enkele reden om je daar op af te wijzen. En je scoort hoge(re) punten op "levenservaring" en "eerlijkheid". . . . .
 
Back
Top