KLS Praktische vliegopleiding fase 1 (USA)

Tommy V

New member
Omdat ik misschien in de KLS klas 7-4 of 7-5 terecht kom (moet alleen mijn medische keuring nog 21 augustus ;) ) ben ik benieuwd naar de ervaringen die KLS studenten hebben gehad in de Arizona gedurende de praktische vliegopleiding fase 1. Het is niet niks, als je een half jaar ver weg bent van je vertrouwde omgeving met vrienden en familie en dergelijke. Daarom lijkt het me leuk een wat beter beeld te krijgen van wat me te wachten staat, en omdat ik er nog geen topic over kon vinden maak ik er maar een.

Hier nog even de info van de KLS website voor mensen die het interessant vinden :rt: :
Praktische vliegopleiding fase 1 (USA)
Na de theoretische opleiding start je de praktische opleiding met het leren vliegen op een eenmotorig vliegtuig. Dit deel van de opleiding duurt ca. 22 weken en vindt plaats in de USA, Arizona en bestaat uit:

* VFR traject op een Piper Archer
* IFR traject op een FNPT-1 simulator en een Piper Arrow
* VFR traject op de Piper Arrow met een afsluitend CPL examen


De KLM Flight Academy regelt de transfer naar de USA en de huisvesting. Tijdens deze trainingsperiode woon je met je medestudenten in appartementen in de directe omgeving van het vliegveld.
In Arizona is permanent een Nederlandse instructeur van de KLM Flight Academy aanwezig, die de studenten begeleidt, de kwaliteit bewaakt en het aanspreekpunt is voor operationele zaken aangaande de training van de Nederlandse studenten.

Wat waren jou ervaringen? Wat zijn daar zo'n beetje de dagelijkse bezigheden? Wat valt er zoal te doen in de buurt in je vrije tijd? Hoe zwaar is de opleiding daar? Wat voor weer is het er eigenlijk in de winter?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
 
Wat waren jou ervaringen? Wat zijn daar zo'n beetje de dagelijkse bezigheden? Wat valt er zoal te doen in de buurt in je vrije tijd? Hoe zwaar is de opleiding daar?

Je moet eens de weblog's en klassen websites doorlezen van de KLSers, daar is zoveel op te vinden, inclusief foto's en filmpjes.
 
Dan is het dus wel ideaal als je er in de winter bent.. Als ik in klas 7-4 of 7-5 kom is dat wel het geval, dus das wel mazzel hebben.

En bedankt voor de tip van die weblogs!
 
Even een berichtje uit het altijd gezellig Mesa, Arizona. Het is hier op dit moment 37 graden, en dat is redelijk koel eigenlijk. We hebben net de monsoon gehad, wat relatief veel onweer en temperaturen rond de 35 betekent. Dit gaat nu weer oplopen, 45 graden geen uitzondering (Boven de 43 graden word er hier niet gevlogen). Tijdens de winter is het gewoon 'lekker'.

Dagelijkse bezigheden hier zijn slapen, eten, vliegen, en leren. Wij hebben op dit moment redelijk veel vrije dagen, die we over het algemeen vullen met naar het zwembad gaan, leren en gamen, maar er is ruimte om andere dingen te doen.

Hoe zwaar de opleiding is, hangt helemaal van jezelf af. Sommige mensen ervaren het toch als relatief zwaar, omdat je regelmatig op je prestaties beoordeeld word. De noodzaak om goed te presteren is misschien wat meer aanwezig dan in de theorietijd.

Qua leren ervaar ik de opleiding op het moment niet echt zwaar, omdat het uiteindelijk voornamelijk op het praktijkvliegen zelf aan komt. Op een gegeven moment heb je wel geleerd wat je leren moest, en moet je het toch vooral 'doen'. Dit neemt niet weg dat het met name in het begin valt of staat met de kennis die je hebt. Als jij je procedures feilloos kent, hoef je er tijdens het vliegen geen tijd meer aan te besteden en heb je meer capaciteit over om het vliegen zelf snel op te pakken.

Wat ik persoonlijk echter het allerbelangrijkste vind tot nu toe, is ook tijdens je opleiding plezier te hebben in wat je doet. Laat dat niet verpest worden door spanning en zenuwen, blijf gewoon ten alle tijden ontspannen en geniet van de opleiding!

Quote van een instructeur:
"Vliegen is niet gewoon een mooi beroep... Het is hét móóiste beroep!"

Veel plezier in de theorie!
 
Dat lijkt me dan nog geen pretje, met 43 graden in een vliegtuig zitten :passed:

Hoeveel uren vlieg je dan gemiddeld per dag? (de dagen dát je vliegt)

En heb je daar eigenlijk wat aan je rijbewijs? Autootje huren.. :p:
 
Rijbewijs moet je ivm verzekering (als je een auto koopt) daar halen. (10 dollar betalen en met je eigen auto 4 rechterbochten maken)
 
Je mag ook rustig met je NL rijbewijs daar rondkarren maar dan word je verzekeringspremie ook meteen een keer of 5 hoger. Plus dat het rijbewijs overal als legitimatie gebruikt kan worden, en gerust misbruikt kan worden. Stel je wordt op 3 oktober 21 dan laat je dus gewoon 3/10/86 van je NL rijbewijs overnemen op je amerikaanse... cheers! :grijns:
 
Ik hoorde laatst van iemand die er geweest was dat je er zelfs ergens kon skieën. Zelfs zomers was er nog sneeuw op die hoogte, lol :p:

Dat ga ik dan zeker doen als de gelegenheid er voor is!
 
Ik hoorde laatst van iemand die er geweest was dat je er zelfs ergens kon skieën. Zelfs zomers was er nog sneeuw op die hoogte, lol :p:

Dat ga ik dan zeker doen als de gelegenheid er voor is!

Yep, Flagstaff, ligt iets ten noorden van Phoenix. Of er 's zomers ook sneeuw ligt weet ik niet, maar 's winters in ieder geval wel.

Veel plezier alvast, maar eerst de boeken in!
 
effn' staff is erg mooi skien en erg mooie vrouwen!!
MESA airlines (US Air / America West express) vliegt erop vanaf PHX als je niet wilt rijden.

verder >> axis radius in scotsdale, az (vlak bij julie om de hoek) aanrader.
 
Back
Top