kiezen voor MLD of KLu?

Ravage

New member
Ik wil graag helikoptervlieger worden maar twijfel nog tussen solliciteren bij Marine of Luchtmacht.

Na rondkijken op deze en andere websites heb ik de volgende conclusies getrokken:
* Bij marine hebben ze alleen helikopters, bij de luchtmacht bestaat er de kans dat je op een F16 terechtkomt.
* De eisen en selectieprocedure is voor beide richtingen nagenoeg hetzelfde.
* Bij de marine schijn je meer vlieguren te maken als je klaar bent met de opleiding (?)
* Leeftijdseisen: bij de marine mag je niet ouder dan 29 zijn als je solliciteert, bij de luchtmacht 25

Klopt m'n idee een beetje? Zijn er misschien nog andere aandachtspunten voor een keuze tussen deze twee richtingen? (behalve dan natuurlijk het verschil in werk(gebied) als je klaar bent).

En laatste vraag: ik word komend jaar 25. Nou valt het wel binnen de leeftijdsgrenzen, maar zou je hierdoor niet minder kans maken?
 
Als je voldoet aan de aanname eisen maakt 't niet uit of je 18 of 25 bent. Voldoende is voldoende. Verder kloppen je conclusies wel redelijk. Het is zo dat als je met de luchtmacht op uitzending bent dat je ook wel veel vliegt, alleen over het algemeen vlieg je bij de marine meer en maak je meer uren per jaar. Nou moet ik er wel bij zeggen dat het verschil tussen MLD en KLu steeds kleiner wordt.. Zoals ik hier al vaker heb gezegd: als je twijfelt, ga dan naar voorlichtingsdagen voor zowel de KLu als voor de MLD. Dan kan je bij beiden al je vragen stellen, de 'sfeer' proeven, kijken wat 't nou inhoudt en is 't veel makkelijker een keuze te maken! Succes met het kiezen enne.....tja...als je 't aan mij vraagt? MLD natuurlijk :p!

Greetz
 
Bij de Luchtmacht mag je aan het einde van de opleiding (EMVO) zelf je voorkeur opgeven. F16 was altijd nog erg populair toen ik er een paar jaar geleden werkte. Dus als helikoptervlieger je favoriete keuze is dan zou ik me niet te veel zorgen maken dat de KLu je in een F16 gaat stoppen! Persoonlijke voorkeur was (en ik zie geen reden waarom men dat veranderd heeft) een heel sterk punt in de uiteindelijke typebepaling.

Ja ... bij de marine hebben ze alleen helikopters maar .... ze hebben slechts 1 type. Bij de KLu heb je de keuze uit meerdere helikopters. Dat zou de KLu wellicht meer interessant voor je kunnen maken.

Het aantal vlieguren is een tijd lang een probleem geweest met name voor mensen die net begonnen met vliegen. Ook opleidingen hebben in het verleden vaak langer geduurd dan gepland. Ik weet niet of dit probleem al opgelost is. Wellicht dat iemand die nu net begonnen is bij de KLu als helikoptervlieger hier iets over kan zeggen?
 
Ravage,

Om heel eerlijk te zijn maakt het geen bal uit waar je gaat solliciteren. De keuringen zijn vergelijkbaar, dus daar valt geen winst te behalen. De opleiding wordt vanaf volgend jaar ook het zelfde voor heli vliegers. Alleen doe je volgens mij bij de KM 3 mnd KIM en bij de Klu KMA. Het verschil???? Of je bent dronken in Den Helder of in Breda (Breda is het toch?). Verder doe je bij allebei Woensdrecht en Amerika. Daarna wordt de keuze gemaakt, let op WORDT gemaakt. Je mag een voorkeur opgeven, maar defensie bepaald.
Het verschil in typen ken je dus daar ga ik niet over vertellen.
ECHTER....... Vanaf 2008 bestaat er geen MLD of Klu heli groep meer. Het gaat dan Defensie Helikopter Commmando (DHC) heten. Dit houdt in dan de Luchtmacht de leiding krijgt over al het vliegend materieel bij defensie. DUS.... MLD/Klu gaat allemaal hetzelfde zijn.
(begin verkoop praatje....) Je kan in de toekomst dus overstappen van NH-90 naar Cougar naar KDC-10, zonder van uniform te wisselen.(einde verkoop praatje)

Mooi verhaal allemaal, maar ik adviseur je om je eens goed voor te laten lichten door mensen die nog veel mooiere verkoop praatjes kunnen houden.

Succes met je keuze

P.S. mocht je op zoek zijn naar iemand van voorlichting kan ik je daar aan helpen
 
Klopt helemaal wat Dodo zegt, alleen maakt het vooralsnog wel uit waar je solliciteerd. Het hele defensie helikopter commando is al rond, alleen voor zover ik weet is men er nog niet helemaal uit of er 1 sollicitatie komt voor defensievlieger. Het is wel al zo...of je nou bij MLD of KLu solliciteert, als je na een tijd bijv. NH-90 te hebben gevlogen zijn er veel meer mogelijkheden om over te stappen naar andere types door dus het DHC. Om even nog een groot verschil te noemen: MLD vliegt op de heli's in principe single pilot. Maar goed, nogmaals...ga langs de voorlichtingsdagen voor het volledige/complete plaatje.

Greetz
 
(begin verkoop praatje....) Je kan in de toekomst dus overstappen van NH-90 naar Cougar naar KDC-10, zonder van uniform te wisselen.(einde verkoop praatje)

Dat lijkt me inderdaad een verkooppraatje. Of er moet heel veel veranderd zijn in de tussentijd. En defensie kennende gaan veranderingen allemaal niet zo snel. Overstappen tussen types in de helikopterwereld is nooit zo'n probleem geweest dus ik kan me voorstellen dat een overstap van NH90 naar Cougar ofzo tot de mogelijkheden behoort in de toekomst.

Een overstap vanuit de helikopterwereld naar fixed wing is altijd een beetje een probleem geweest en daar zijn maar een zeer gelimiteerd aantal plaatsen voor. Ik zou er niet te snel op rekenen. Ik heb dat aan de lijve ondervonden en dat was voor mijn ondermeer een reden om de KLu te verlaten.... Overigens begrijp ik dat dit voor de vraagsteller wellicht niet zo relevant is omdat hij helikoptervlieger wil worden, maar misschien nuttig voor andere mensen....
 
Ravage,
Alleen doe je volgens mij bij de KM 3 mnd KIM en bij de Klu KMA.

Wat ik van de voorlichtingssites haal is dat bij de KLu het KMA gedeelte 6 maanden duurt (was eerst 12) of 4 jaar als je het lange traject volgt. Bij de MLD zou het KIM gedeelte slechts 8 weken duren (zie: http://www.werkenbijdemarine.nl/vervolg.php?pageID=10&groupID=3&itemID=79 ) Dat is nog best wel een groot verschil.

P.S. mocht je op zoek zijn naar iemand van voorlichting kan ik je daar aan helpen

Bedankt, zal het onthouden! Ik ga sowieso naar een voorlichtingsdag van zowel de luchtmacht als de marine, als het daarna nog niet duidelijk is laat ik het je weten!

MLD vliegt op de heli's in principe single pilot.

Ah da's ook handig om te weten. Ik had ergens gelezen dat je de eerste 4 jaar als tweede piloot vliegt, en daarna eerste piloot kan worden, maar wist niet meer bij welke club dat was..
 
Ja dat klopt, je begint als 2e vlieger bij de MLD...dat is voor SAR-werkzaamheden. Vervolgens wordt je 1e vlieger voor SAR. Maar daarna ga je aan boord van schepen vliegen en vanaf dat moment zit er geen 2e vlieger meer naast. Bij de MLD is de functie van 2e vlieger eigenlijk meer een doorstroomfunctie terwijl je in opleiding bent voor 1e vlieger. De tijd van 2e naar 1e vlieger is trouwens bij de MLD wel korter dan 4 jaar hoor. Na je opleiding ben je 2e vlieger/in opleiding voor 1e vlieger en na ongeveer een jaar wordt je 1e vlieger...gaat dus vrij snel.

@ Viper22
Dat is bij de MLD toch anders..er stromen elk jaar wel een aantal vliegers door naar de Dornier van de kustwacht en aangezien dat bij Lutra gevoegd gaat worden blijft dat voor ons een mogelijkheid. Verschil is misschien ook dat wij al een volledige fixed wing ATPL opleiding hebben gehad + multi-engine rating, ook al ben je naar de heli's gegaan.

Greetz
 
Dat lijkt me inderdaad een verkooppraatje. Of er moet heel veel veranderd zijn in de tussentijd. En defensie kennende gaan veranderingen allemaal niet zo snel. Overstappen tussen types in de helikopterwereld is nooit zo'n probleem geweest dus ik kan me voorstellen dat een overstap van NH90 naar Cougar ofzo tot de mogelijkheden behoort in de toekomst.

Zoals je al aangeeft gaan veranderingen langzaam. Het is dus ook zeer moeilijk (lees bijna onmogelijk) over te stappen van MLD rotary wing naar Klu fixed wing
@ Viper22
Dat is bij de MLD toch anders..er stromen elk jaar wel een aantal vliegers door naar de Dornier van de kustwacht en aangezien dat bij Lutra gevoegd gaat worden blijft dat voor ons een mogelijkheid. Verschil is misschien ook dat wij al een volledige fixed wing ATPL opleiding hebben gehad + multi-engine rating, ook al ben je naar de heli's gegaan.

Beetje optimistisch Maatje44. De MLD heeft een tekort aan vliegers en aangezien de Dornier geen core-business is laat de KM niet graag mensen naar de Dornier gaan. Gevolg..... In de laatste 5 jaar zijn er 4 mensen doorgestroomd. 1 daarvan was nog een afvaller uit de Lynx opleiding ook. Ga uit van een aanwas van minimaal 6 vliegers per jaar en reken uit je kansen. Hoe dit in de toekomst gaat worden weet ik niet, maar het is zeker niet zo dat er een aantal vliegers per jaar doorstromen.
 
Nee, klopt..als ik mijn vorige post lees komt het inderdaad misschien iets té optimistisch over! Wel heb ik gehoord dat het de bedoeling is dat er meer doorstroommogelijkheden komen. Maar inderdaad....de bedoeling van iets bij defensie kan nog wel es een tijd duren voordat 't ook echt zo is :D!

P.S. Dodo228 is wie??? Ben wel beetje benieuwd :D...wacht wel op een PM :p
 
Back
Top