duur terug betalen lening

het grappige is dat ik die baan ook had tijdens de kls, niks heb geleend voor mn levensonderhoudt en de rente niet opgelopen is tijdens mn wachttijd. maar in 5 jaar 115.000 eurie aflossen + rente gaat me nimmer lukken! Of verhuur jij soms ook een boerderijtje met een kwekerij erin?
 
haha, je vraagt me toch niet serieus of ik even op een forum wil uit leggen waarom ik in vijf jaar men lening kan aflossen?
 
het grappige is dat ik die baan ook had tijdens de kls, niks heb geleend voor mn levensonderhoudt en de rente niet opgelopen is tijdens mn wachttijd. maar in 5 jaar 115.000 eurie aflossen + rente gaat me nimmer lukken! Of verhuur jij soms ook een boerderijtje met een kwekerij erin?

Het is snel maar zeker te doen.

Simpel rekensommetje....
volgens ppjn verdien je 44000 per jaar bruto = netto (studieschuld kan je mooi opvoeren) als klm'er das 220.000 in vijf jaar tijd (salarisverhogingen niet meegeteld)
Levensonderhoud houd je beetje krap laten we zeggen 850 in de maand is 51.000 euri op vijf jaar
Beetje grof gerekend maar je kan toch 169.000 euro naar de bank brengen :p:

kon het niet laten :kiss:
 
Count Blah, ik mag toch hopen dat je die berekening niet voor jezelf hebt gemaakt?

220.000 in vijf jaar? Met 115K opleidingskosten ben je na 2,5 jaar door je verrekening heen. Daarna betaal je gewoon je belasting weer hoor.

Het is nèt te doen als je sober leeft als 21-jarige. Hoevelen dit daadwerkelijk kunnen, lijkt me heel weinig, als ze hun collega's in dure auto's, mooie horloges en nieuwe kleren zien rondlopen. En ja, nog lekker bij pappa en mamma thuiswonen is natuurlijk een optie, alleen valt dat meestal wat minder bij de ladies (en de persoonlijke ontwikkeling overigens)...
 
kwestie van met het openbaar vervoer komen,. dan zie je je collega's niet in dure autos naar P30/40 komen.
 
Count Blah, ik mag toch hopen dat je die berekening niet voor jezelf hebt gemaakt?

220.000 in vijf jaar? Met 115K opleidingskosten ben je na 2,5 jaar door je verrekening heen. Daarna betaal je gewoon je belasting weer hoor.

Het is nèt te doen als je sober leeft als 21-jarige. Hoevelen dit daadwerkelijk kunnen, lijkt me heel weinig, als ze hun collega's in dure auto's, mooie horloges en nieuwe kleren zien rondlopen. En ja, nog lekker bij pappa en mamma thuiswonen is natuurlijk een optie, alleen valt dat meestal wat minder bij de ladies (en de persoonlijke ontwikkeling overigens)...

Nee dat heb ik zeker niet, mijn planning is 15 jaar, misschien iets korter.

Het is ook grof gerekend zoals ik al zei. En zoals je zelf zegt het is een sober leven, maar het is mogelijk.
 
kwestie van met het openbaar vervoer komen,. dan zie je je collega's niet in dure autos naar P30/40 komen.

Juist! Met de trein!
Wat mij enigszins offtopic brengt bij de vraag van vandaag: Als je van de trein naar de BMC loopt, doe je dan je pet op?

En weer ontopic: Mijn planning is een jaar of 15. Maar misschien dat ik het ooit nog eens integreer in een ingewikkelde financiële constructie als een hie-po-teek oid. En wat is dan studieschuld, en wat niet?

Voorts: Hoe meer je aflost, hoe minder rente je uiteindelijk betaaldt!
 
Zolang je genoeg overwaarde hebt om je schuld (gedeeltelijk of geheel) in je hypotheek te proppen, dan kan dat, maar voornamelijk om van een iets lagere rente te genieten. Je kan niet zomaar een huis kopen van 200K en dan een hypotheek nemen van 300K, zèlfs als je inkomen dat toelaat. De max hypotheek hangt ook samen met de executiewaarde (max 125% daarvan), en bij een huis van 200K is de executiewaarde ongeveer 180K. Dat is wat de bank verwacht te krijgen als ze jouw huis moeten verkopen omdat je niet meer betaalt. Dus, als je je eerste huis nog moet kopen en/of nog geen aanzienlijke overwaarde hebt op je huis, is daar nu weinig meer mee te doen.

Daarnaast is het sinds een aantal jaar nu ook zo dat de renteaftrek alleen plaatsvindt over het gedeelte wat je actueel hebt gebruikt voor je huis. Dat is dus de koopsom (niet de actuele waarde!), belasting, notariskosten, lege's en eventuele verbouwingen. Dat moet je ook aan kunnen tonen. Ga je daar mee sjoemelen en de fiscus komt er achter (ze kunnen zo bij het Kadaster zien hoeveel je voor je huis hebt betaald), dan zijn de rapen natuurlijk gaar.

En als derde mag je de overwaarde op een huis wat je verkoopt alleen gebruiken voor de aanschaf van een nieuw (duurder) huis. Stel dat je na verkoop 30K gebruikt om een hap schuld af te lossen, dan moet je voor je nieuwe huis 30K minder opgeven voor de renteaftrek.

Helaas, constructies als een jaar of 7 geleden zijn niet meer mogelijk.
 
he pander triple....heb jij zo royaal geleefd...Ik ben nog nooit door jou op een baco getracteerd hoor...:grijns:

Om even ter topic te komen...ik heb nog een hele berg af te betalen aan meneer van lanschot en mag daar 15 jaar over doen want op zich prima te doen is. Ik verdien als capt ongeveer 7500 euro per maand dus er is genoeg ruimte om af te lossen. Het gaat helemaal van je lifestyle afhangen. Ik vind leuke dingen doen en gave vakanties belangrijker dan snel van je schuld af zijn dus ik los minder af dan ik zou kunnen.

succes
 
Petten worden alleen gedragen door mensen die zichzelf belangrijk vinden. Ik lag me rot als ik die gasten met pet op bij de cockpitdeur gedag zie zeggen
 
Back
Top